mboost-dp1

Salvaging data fra gamle HDD'er


Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
8. jan. 2017 19:15
Hey

Jeg har et par gamle HDD'er liggende som jeg godt kunne tænke mig at redde nogle data fra.


Er der nogen der kender til noget udstyr hvor man billigt kan forbinde en HDD til sin PC via USB.

Der er tale om både IDE og SATA diske.
Gravatar #2 - DarX
8. jan. 2017 19:51
Søg efter "ide usb" på ebay og køb noget ala følgende fra Kina:
http://www.ebay.com/itm/381787845814 (både IDE og SATA, og fås fra omkring 1000 forskellige asiatiske ebay-sælgere til et sted mellem 20 og 50 kr og ofte med gratis fragt).
Eller det var i hvert fald hvad jeg gjorde for et par måneder siden, og den virker udmærket. Er dog upraktisk hvis du står og skal bruge det lige nu og her, da fragt som minimum er 3-4 uger.
Gravatar #3 - _tweak
9. jan. 2017 16:48
Jeg har sådan en "samlemuffe" dims. der tager 12v, og har ATA (40+44 pin) og SATA - den virker fortræffeligt. Tror den kostede ~125kr i Elgiganten for et par år siden.
Gravatar #4 - Qw_freak
10. jan. 2017 07:09
Gravatar #5 - _tweak
10. jan. 2017 08:10
#4: 1000% :-) Jeg har tidligere overvejet andre løsninger, så jeg evt. kan have harddiskene oplaget samme sted de kan tilgås (sådan en opstående model, hvor disken står oprejst) - men det var ikke rigtig muligt at finde en hvor der var plads til flere end 2 diske, slet ikke en hvor der var plads til to diske med samme interface- og overhovedet ikke en hvor man kunne tænde/slukke hver disk efter behov.

Det er måske også et lidt specifikt ønske.. men ok, man kan jo altid prøve at 3d printe noget og lave sit eget backpanel.. ahem..
Gravatar #6 - Qw_freak
10. jan. 2017 08:33
Så er den købt...


Gider ikke at have gamle diske til at stå uden grund længere, skal bare have samlet de data der er værd at gemme, billder og videoer, og så skal de ud...
Gravatar #7 - brostenen
10. jan. 2017 09:11
Husk at wipe diskene med et program, eller bore huller i dem, når du er færdig.

Der findes et program som har "boot and nuke" i navnet. Kan bare ikke huske det komplette navn.
Gravatar #8 - Qw_freak
10. jan. 2017 09:56
Plejer der ikke at sidde nogle magneter i som er ret stærke?

Ellers tænkte jeg om man kunne bruge motoren i dem til et eller andet sjov... :)
Gravatar #9 - brostenen
10. jan. 2017 10:08
Der er mindst to neodym magneter (tror det staves sådan), som er skide gode til at hænge ting op på køleskabet med. Eller fræse huller bag i et stykke træ og så benytte som knivophænger i køkkenet. Men pas nu på med fingrene, da de rigtig nok er mega stærke. Sjovt legetøj.
Gravatar #10 - brostenen
10. jan. 2017 10:11
Det er dette her program, jeg benytter til at slette data med, hvis der er nogen som ønsker det. Jeg tog en gang strømmen på en maskine, medens det kørte, og så klappede master passwordet på harddiskens pcb. Det tog mig et par år at finde en måde og knække det på.

http://dban.org/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login