mboost-dp1

Må jeg støvsuge min ultra støvede pc?


Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
27. maj 2011 18:39
-Hvis jeg gerne vil have en velfungerende pc bagefter??
Gravatar #2 - Daniel-Dane
27. maj 2011 18:44
De har tendens til at lave statisk elektricitet (which is bad), men jeg har nu hørt om flere succeshistorier. Så længe du ikke sætter mundstykket på printpladen eller i nærheden, men kun holder dig til bunden af kabinettet eller blæserne, så skulle der vist ikke være så meget at frygte.

Men er det overhovedet nødvendigt? Pust en enkelt gang, og ellers er det bedre at skille delene ad og vaske med passende rengøringsmidler.
Gravatar #3 - rasmusssen
27. maj 2011 18:47
Brug en luftkompressor, de laver ikke statisk elektricitet .
Gravatar #4 - milandt
27. maj 2011 18:49
Sænk den ned i dit badekar. Husk at der skal være strøm til maskinen så blæseren kan køre rundt og cirkulere vandet rundt.
Gravatar #5 - Qw_freak
27. maj 2011 19:33
milandt (4) skrev:
Sænk den ned i dit badekar. Husk at der skal være strøm til maskinen så blæseren kan køre rundt og cirkulere vandet rundt.


Jamen er vand ikke ledende for strøm?
Gravatar #6 - Alrekr
27. maj 2011 19:38
qw_freak (5) skrev:
Jamen er vand ikke ledende for strøm?


*facepalm*
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
27. maj 2011 19:39
Brug trykluft på dåse. Det kan skaffes relativt billigt i fotohandlere osv.
Du kan dog også bruge en kompressor, men der skal du være 100% sikker på at tanken er tømt for kondens, før du bruger den.

En støvsuger har sjældent den store effekt og får ikke ret meget med, med mindre man bruger en børste, hvilket netop kan give statisk elektricitet.
Gravatar #8 - xXgmzorXx
27. maj 2011 20:09
qw_freak (5) skrev:
Jamen er vand ikke ledende for strøm?


Ja det troede jeg os, men det ser ud til at være en myte.
Som #4 siger: Ned i vand og op igen næste dag. Derefter kan du eventuelt give komponenterne 25-30 minutter i mikroovn, så de danner et slags permanent anti-statisk skjold og bliver tørre.

PS: Follow my guide on your own risk. I'm not responsible for a nuclear explosion, or for doing any damage to your hardware. Thank you.
Gravatar #9 - kimx
27. maj 2011 20:40
#5

Vand er faktisk ikke ledende, men det kræver at det er ultra rent (hvilket postevand ikke er).
Gravatar #10 - Ronson ⅍
27. maj 2011 20:41
Støvsugere kan kun bruges til store nullermænd der gemmer sig i kabinettet i stationære computere.

Til at rense heatsinks/kølere er trykluft på dåse klart det nemmeste og bedste.

Og snakker vi bærbar så sidder som regel et tæppe af støv der blokerer for luften:
Gravatar #11 - trylleklovn
27. maj 2011 20:42
Daniel-Dane (2) skrev:
og vaske med passende rengøringsmidler.


Rengøringsmidler!?!?

Hvad er der galt med folk nu om dage, hvorfor skal der bruges rengøringsmidler til alt? Fucking cilit bang reklamer.
Gravatar #12 - Daniel-Dane
27. maj 2011 20:49
kimx (9) skrev:
#5

Vand er faktisk ikke ledende, men det kræver at det er ultra rent (hvilket postevand ikke er).
Øh? Alt leder strøm. Rent vand er bare en ekstrem dårlig leder.

trylleklovn (11) skrev:
Rengøringsmidler!?!?

Hvad er der galt med folk nu om dage, hvorfor skal der bruges rengøringsmidler til alt? Fucking cilit bang reklamer.
Undskyld. Jeg ændrer lige forklaring:
Brug upassende rengøringsmidler.
Gravatar #13 - arne_v
27. maj 2011 20:54
milandt (4) skrev:
Sænk den ned i dit badekar. Husk at der skal være strøm til maskinen så blæseren kan køre rundt og cirkulere vandet rundt.


Det bliver mere rent ved at bruge saltsyre fremfor vand ....

Det fjerner nemlig beskidte bits i RAM !

:-)
Gravatar #14 - kimx
27. maj 2011 21:47
#12

Ja ok en meget svag leder, men det er den kun pga. autoprotolysen.
Gravatar #15 - Brugernavn
27. maj 2011 21:50
Brug røret fra din støvsuger og lad være med at ramme for meget. Vil du have alt støvet af, så brug en mårhårspensel og hold ved kabinettet samtidigt i begge situationer.
Gravatar #16 - Alrekr
27. maj 2011 22:17
kimx (14) skrev:
#12

Ja ok en meget svag leder, men det er den kun pga. autoprotolysen.


... som jo er nærmest ikke-eksisterende i ren vand.

<start-over>
Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
27. maj 2011 22:32
Dette ser jeg ofte på de bærbare jeg renser for kammerater og der er ingen støvsuger der kan fjerne det.
Gravatar #18 - Mnc
27. maj 2011 22:39
#17
Derfor har man også et par forskellige pincetter i sit kit. :P
Gravatar #19 - Slettet Bruger [2015064484]
27. maj 2011 22:43
#17

Din pc kan lave hash?
Gravatar #20 - MiniatureZeus
27. maj 2011 22:46
På min gamle stationære voksede der langhåret mug i bunden af kabinettet..
Gravatar #21 - LinguaIgnota
27. maj 2011 22:52
SlettetBruger (19) skrev:
#17

Din pc kan lave hash?


wat
Gravatar #22 - Slettet Bruger [2015064484]
27. maj 2011 22:55
Se billedet han linker til...

Lingu - Dum som en overvægtig Dørmåtte.
Gravatar #23 - LinguaIgnota
27. maj 2011 22:59
I har eddermame noget spøjst hash derovre i Jylland.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [2015064484]
27. maj 2011 23:04
Olierne i Kattehår fra visse katteracer kan man få meget sjovt ud af...
Gravatar #25 - Chewy
27. maj 2011 23:35
@1
-Hvis jeg gerne vil have en velfungerende pc bagefter??


Husk endelig at være obs på evt. jumpers (hvis der stadig er hardware der bruger jumpers?)

@2
Så længe du ikke sætter mundstykket på printpladen eller i nærheden, men kun holder dig til bunden af kabinettet eller blæserne, så skulle der vist ikke være så meget at frygte.


Men lad være med at få en god griner på over at din blæser kører: "Sygt max hurtig". Just dont...

@4
Sænk den ned i dit badekar. Husk at der skal være strøm til maskinen så blæseren kan køre rundt og cirkulere vandet rundt.


Har du været i lære hos Tazimn?

@7
Brug trykluft på dåse.


Min seneste erfaring med trykluft på dåse, var at luften den blæste ud var minus grader. Jeg skulle blæse støv væk fra under tasterne på et sort keyboard. Det blev kridhvidt i en 15-20 sekunder. Så vær ekstra obs på det..

@19
Din pc kan lave hash?


Få dig en ny pusher, øjeblikkeligt!

@24
Olierne i Kattehår fra visse katteracer kan man få meget sjovt ud af...


Jeg vil slet ikke vide hvad du laver med forskellige katteracer i din fritid!...
Gravatar #26 - Alrekr
28. maj 2011 01:36
Jakob Jakobsen (17) skrev:
Dette ser jeg ofte på de bærbare jeg renser for kammerater og der er ingen støvsuger der kan fjerne det.


Det ligner mistænkeligt meget sådan en blæser som jeg jagtede i både Kina og Singapore - men de ligner vel hinanden allesammen..

Chewy (25) skrev:
Min seneste erfaring med trykluft på dåse, var at luften den blæste ud var minus grader. Jeg skulle blæse støv væk fra under tasterne på et sort keyboard. Det blev kridhvidt i en 15-20 sekunder. Så vær ekstra obs på det..


Plejer man ikke at puste i <1 sek ad gangen, netop for at undgå frost- og kondensskader?
Gravatar #27 - Chewy
28. maj 2011 03:15
@26

Det gjorde ingen forskel, i det her tilfælde...
Gravatar #28 - tazimn
28. maj 2011 06:24
Støv kommer af at man ikke har slukket computeren korrekt.
Normalt når Windows lukker ned, sender bundkortet supersoniske lydbølger afsted, som tilintetgøre alle støvpartikler i kabinettet. Og da et kabinet normalt tiltrækker 37m3 støv i timen, er det meget vigtigt at slukke computeren rigtigt.

Der findes dog en metode til at fremprovokere computeren til at udsende en ultrasupersonisk lydbølge:

Løsningen er lige for:

1. Sluk skærmen! OG KUN SKÆRMEN..
2. Tænd skærmen igen..
3. Tryk på start og derefter log af.
4. Log på igen.
5. Sluk computeren.
6. Træk alle stik ud af computeren.
7. Sæt strømstikket i igen.
8. Nu skal den stå i minimum 5 timer og "rense" med de ultrasupersoniske lydbølger..
9. Efter de 5 timer, er alt støv væk.

Protip1: Hvis du tager siderne på kabinettet af og stiller den midt i stuen er stuen også afstøvet efter de fem timer.

Protip2: Husk at forlade lokalet, da dit hår kan falde af.
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
28. maj 2011 07:16
Med hensyn til luft på dåse...
Kommer der væske ud i stedet for "luft", så bruger i det forkert..
De billige dåser skal holdes lodret, ellers kan væsken ikke nå at skifte til gasform. Denne effekt kan dog være meget sjov at udnytte på nærmeste persons venstre balle.
De bedre af dåserne, har en ventil, der gør at man kan bruge dem i de fleste retninger.
Gravatar #30 - GormDK
28. maj 2011 12:33
(Hvis jeg er bange for at støvesuge)

Må jeg børste støvet væk fra min ultrastøvede stationære pc?
Gravatar #31 - Qw_freak
28. maj 2011 15:36
tazimn (28) skrev:


Løsningen er lige for:

1. Sluk skærmen! OG KUN SKÆRMEN..
2. Tænd skærmen igen..
3. Tryk på start og derefter log af.
4. Log på igen.
5. Sluk computeren.
6. Træk alle stik ud af computeren.
7. Sæt strømstikket i igen.
8. Nu skal den stå i minimum 5 timer og "rense" med de ultrasupersoniske lydbølger..
9. Efter de 5 timer, er alt støv væk.

'
Nu har jeg gjort det 2 gange og det virker stadig ikke, hvad gør jeg forkert?? har også provet at forlade rummet, men det virker ikke?
Gravatar #32 - tazimn
28. maj 2011 15:42
At bedømme ud fra hvornår jeg skrev det og at du allerede skriver ind nu, så er det nok fordi at du ikke har ladet den rense i 5 timer..
2 x 5 timer = 10 timer.
8:24 - 17:35 != 10 timer..
Gravatar #33 - Qw_freak
28. maj 2011 15:55
Jeg troede ikke det var så vigtigt at der skulle gå præcist 5 timer...
Gravatar #34 - tazimn
28. maj 2011 15:57
Ellers havde jeg jo nok ikke skrevet det vel!!!
Gravatar #35 - Qw_freak
28. maj 2011 17:43
så for at summere op, skal jeg slukke min PC i 5 timer, lade den køre i mit badekar fuld af saltsyre bagefter, tømme en trykluftdåse ud på den så den fryser til og blæse den med en kompressor fyldt med kondens...

Er i sikre på jeg ikke også skal slette min system32 mappe også?

I ♥ Newz.dk, tnx guys...
Gravatar #36 - Ronson ⅍
28. maj 2011 17:48
Der er da vist nogen der har bildt dem noget på ærmet, hr! De skal aldrig, under nogen omstændigheder, slette system32-mappen.
Gravatar #37 - tazimn
28. maj 2011 17:50
Ronson (36) skrev:
Der er da vist nogen der har bildt dem noget på ærmet, hr! De skal aldrig, under nogen omstændigheder, slette system32-mappen.


Nej, det er kun indholdet.. Mappen SKAL forblive hvor den er.. Det afhjælper også skærmflimren..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login