mboost-dp1

Klon af kørende NanoBSD


Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [109704898]
28. okt. 2014 17:55
Så er der brug for lidt support fra den kloge Newz-gruppe.

Jeg har en pfsense embedded firewall kørende på et USB-drev. Jeg har erfaret at USB-drev kan finde på at dø pludseligt. pfsense har en fin funktion til at lave backup af konfigurationsfiler, men jeg tænkte at i tilfælde af nedbrud, så må det være hurtigere at have en klon af systemet og kunne starte direkte derfra end at installere systemet og load'e config ind.

Pfsense embedded kører NanoBSD med et read-only filsystem.

Så, spørgsmålet lyder: Er det muligt at lave en klon af et kørende nanoBSD system med R/O FS via DD? Altså lave en:

dd if=<usb1> of=<usb2>


På forhånd tak.
Gravatar #2 - Hubert
28. okt. 2014 18:36
I alt den stund du kan editere en text fil der er åbnet af systemet eller helt slette en script efter du har startet det vil jeg da mene at du også burde kunne lave dd af usb fætteren mens den er i 'drift'
Gravatar #3 - Slettet Bruger [109704898]
28. okt. 2014 18:40
#2
Også sådan at det klonede system vil være funktionel og boot-bar/ikke korrupt?
Gravatar #4 - gramps
29. okt. 2014 08:56
#3
Hvor stort USB-drev snakker vi? Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg ville gøre forsøget og se om det kunne lade sig gøre.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [109704898]
29. okt. 2014 08:58
#4
4GB eller mindre, jeg er også gået i gang med at forsøge. Dog kan jeg se at operationen går langsomt grundet en langsom USB der skrives til.
Gravatar #6 - Hubert
29. okt. 2014 08:58
IT-ekspert Yvossen (3) skrev:
#2
Også sådan at det klonede system vil være funktionel og boot-bar/ikke korrupt?


Jeg har aldrig dd'et et kørende os men umidlbart kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke.

Test det og giv besked om resultatet.
Gravatar #7 - mbw2001
2. nov. 2014 08:53
Er det ikke bare at lave en clean install på en ny USB pen og så loade din nuværende konfiguration? Ender du så ikke reelt med en klon af dit nuværende system?
Gravatar #8 - Slettet Bruger [109704898]
2. nov. 2014 10:15
#7
Problemet er tiden. Det bliver besværligt hvis jeg skal gøre det med en måneds mellemrum idet jeg intet hardware har at udføre operationen på. Samtidig, hvis jeg skal tage en backup af konfigurationen og geninstallere pfsense for så at load'e konfigurationen ind, så ender jeg hurtigt med en times nedetid.

Fordelen ved at lave en klon direkte af systemet er også at hvis USB'en går ned, så kan de ikke tekniske folk på lokationen udskifte USB'en uden at jeg behøver at møde op.
Gravatar #9 - arntc
3. nov. 2014 09:05
Der er mange andre der har prøvet også: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=49116.0 Nogle med held, andre uden.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [109704898]
4. nov. 2014 18:03
#9
Så godt tråden, men jeg blev ikke helt afklaret. Jeg har lige fået lavet en kopi her til aften og prøver når jeg kommer hjem.
Gravatar #11 - arne_v
5. nov. 2014 01:29
Hubert (6) skrev:
Jeg har aldrig dd'et et kørende os men umidlbart kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke.


????

Som hovedregel kan man ikke tage en simpel backup af en kørende OS disk. Filer kan være låste så de ikke kan kopieres. Filer kan være midt i en opdatering og man får et sæt inkonsistente filer.

Men det virker nok i dette tilfælde.

IT-ekspert Yvossen (1) skrev:
NanoBSD med et read-only filsystem


Det bør være muligt at lave en konsistent backup af et readonly filsystem.
Gravatar #12 - hundeboll
5. nov. 2014 09:24
#1:

Kan du ikke køre ZFS og bruge snapshots? hint
Gravatar #13 - Slettet Bruger [109704898]
5. nov. 2014 10:23
hundeboll (12) skrev:
#1:

Kan du ikke køre ZFS og bruge snapshots? hint


Nej, pfsense kører UFS.
Gravatar #14 - hundeboll
7. nov. 2014 11:15
IT-ekspert Yvossen (13) skrev:
Nej, pfsense kører UFS.


Nu er jeg hverken ZFS-, BSD- eller pfsense-ekspert, men google gav mig den her:
https://forum.pfsense.org/index.php?topic=49897.msg265088#msg265088 skrev:
<sekrit>Boot CD, fire up web browser, go to /installer/ on the box, and use the web installer which can already do zfs for you</sekrit>
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login