mboost-dp1

Jeg får svar, når jeg pinger. Er mit net usikkert?


Gå til bund
Gravatar #1 - BjarniM
9. jun. 2008 20:35
Jeg prøvede lige at pinge min egen ip-adresse, og jeg får svar. Vil det sige, at mit net er usikert? Jeg mener engang at have hørt, at hvis nettet er sikkert kommer der intet svar ved en pingning...
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
9. jun. 2008 20:41
Det er højest sandsynligt blot din router der svarer på det ping, lav en traceroute (skriv "tracert din ip" i en cmd) og se om det ikke er sandt.

Desuden kan jeg ikke se hvad ping har med netsikkerhed at gøre, men du kan jo prøve at poste din IP her og se hvad der sker :P
Gravatar #3 - BjarniM
9. jun. 2008 20:47
Forstår ikke så meget af svaret fra tracert, desværre. Den laver 2 "hop".

Tror lige, at jeg venter med at smide min ip-adresse ud her.
Gravatar #4 - Pally
9. jun. 2008 20:49
Vil osse mene din IP er relativ harmløs; men lidt info leakes:

a) Hvis du kan pinges, så lytter din PC efter ICMP-pakker. I 'gamle dage' fandtes der angreb mod ICMP-protokollen.

b) Den svar-pakke som returneres afslører (så vidt jeg husker!) dit OS; men vist kun på et relativt overordnet niveau (dvs kun 'Windows' ikke 'Win2k sp4')
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
9. jun. 2008 20:54
Prøv at få en af dine venner til at pinge din IP så, fordi det er ikke sikkert, at alle kan pinge den bare fordi du kan fra den selvsamme maskine.

Men igen, selv hvis de kan så ser jeg ikke de store problemer i det.
Gravatar #6 - BjarniM
9. jun. 2008 20:56
Ok, jeg mente ellers at have hørt for nogle år siden, at hvis ens egen ip kunne pinges, så var det ikke så godt. Tingene er måske mere komplekse end som så...
Gravatar #7 - BjarniM
9. jun. 2008 21:03
Findes der på den anden side nogen hjemmeside, hvor man kan teste hvor sikker ens egen forbindelse udadtil er?
Gravatar #8 - jl
9. jun. 2008 21:12
grc.com shields up........................ <3 gibson :D
Gravatar #9 - Saxov
9. jun. 2008 23:18
#BjarniM
Husk, hvis du pinger 127.0.0.1 - så får du altid svar, da det er en loopback adaptor..
Gravatar #10 - zin
9. jun. 2008 23:19
#7: der er stadig https://saarbarhedstest.it-borger.dk/orderform.do IT-Borger.dk's sikkerhedstest. Den har mindre ventetid, nu. :-)
Gravatar #11 - BjarniM
10. jun. 2008 15:35
#5 & 9:

Jeg har pinget IP-adressen udefra, og den svarer stadigvæk.

#8:

GRC's "Shields Up" test viser, at port 21, 23 og 80 er åbne. Skal jeg "lukke" dem på en eller anden måde?

#10:

Jeg prøver lige sårbarhedstesten.
Gravatar #12 - trylleklovn
10. jun. 2008 16:54
Det er ikke direkte farligt, at du svarer på ping. Det gør det bare lidt lettere, at bekræfte, at du er der.
Gravatar #13 - Norrah
10. jun. 2008 18:26
Altså, de gange jeg har fundet en pc der "ikke" svare på ping på arbejde..
Der har vi haft nok 3-4.000 sessions for meget kørende..

Vil sige, at de tilfælde hvor den holder op med at svare, så er du fucked.
Gravatar #14 - SmackedFly
10. jun. 2008 18:34
Det er intet problem at svare på ping, det betyder bare at dit system svarer på ICMP pakkerne, som det faktisk skal ifølge IP standarden.

Der er reelle grunde til at man ikke vil have sit udstyr til at svare på ICMP, men det er somregel ikke ping delen man ikke vil have den til at svare på, der er andre ICMP funktioner der er mere problematiske. Det er relativt let at tjekke om et system er oppe, selvom det ikke svarer på ping, det tager bare en smule længere tid, men for den type ting du som privat skal være bange for, der er ping fuldstændigt irrelevant. Vær en god netborger og overhold IP, du har ingen grund til at lade være.

Mere problematisk er det at du har åbne porte i din router udefra, det bør du nok sikre dig at du ikke har, medmindre du bruger dem til noget.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login