mboost-dp1

Hibernate..?

Gå til bund
Gravatar #1 - chreddy
31. mar. 2006 09:31
Hva betyder det der Hibernate..? Jeg så det i afstemningen der hed "Hvordan slukker du din pc?"..
Gravatar #2 - BurningShadow
31. mar. 2006 09:37

Dvale.
Gravatar #3 - chreddy
31. mar. 2006 09:38
nååå ok.. hehe...så er jeg med (sådan nogenlunde).. så er det bare lige at jeg ik kender forskellen på dvale og standby..
Gravatar #4 - MiniatureZeus
31. mar. 2006 09:43
Dvale, så slukker computeren MEN der er stadigvæk strøm til rammene, så du skal ikke opstarte alle tingene igen, og de fleste pc'er hvis de kører godt kan starte op på kort tid.

Standby er derimod hvor computeren ikke slukker helt, men slukker for harddisken og skærmen derimod. Dette er endnu hurtigere at "starte" op fra men tilgengæld bruger den også mere strøm end dvale.

Det er lige det jeg ved, men ret mig endelig hvis det er forkert!
Gravatar #5 - SmackedFly
31. mar. 2006 09:55

Jeg er ret sikker på det er omvendt :) Det står næsten i ordet, standby.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
31. mar. 2006 10:11
hmm hvis jeg lige uddyber mht. dvale, så slukker både harddisk, skærm og alle andre ting, undtagen RAM.

Men altså Dvale betyder jo også at man nærmest er død, men alligevel ikke.. (ja ok måske ik, men bare du/i fatter meningen :P)
Gravatar #7 - chreddy
31. mar. 2006 10:13
ok.. jeg fatter det fint nok.. :D og tak for svarene..
Gravatar #8 - andresen
31. mar. 2006 10:22
Der findes flere tre former for dvale.

1. Suspend to RAM, som er det Gmale omtaler, hvor RAM'ene holdes i live og resten af computeren slukkes helt. Dette kræver at BIOS understøtter det. På min bærbare (Centrino, Banias 1,6 GHz) kan vist holde en hel dag på batteri i denne form for dvale.

2. Suspend to Swap (denne findes vist kun på Linux). Her gemmes indholdet af RAM til Swap partitionen, hvorefter computeren slukker helt. Dermed kan den naturligvis være slukket i vilkårligt lang tid.

3. Suspend to Disk. Samme som 2 blot, hvor indholdet af RAM gemmes i en fil på disken. Dette understøttes af både Windows og Linux.

2 og 3 er naturligvis væsentligt langsommere end 1 i og med, der skal skrives en del til disken, men til gengæld er maskinen så også helt slukket.

#5 Hvad mener du???
Gravatar #9 - amokk
31. mar. 2006 11:12
#1-7

I ER HELT GALT PÅ DEN!!!

Standby holder strøm i RAM, men slukker HD, skærm, CPU osv

Hibernate gemmer indhold af RAM i en fil på din HD, og slukker herefter computeren HELT. Når dit OS startes igen, indlæser den så det gemte image tilbage i RAM.

Jeg undrer mig meget over at folk kan misforstå dette begreb, enhver der har prøvet det, burde ikke være i tvivl om hvad der foregår, når den står og skriver til disken ved hibernating, og den står og indlæser ved resuming

#8 nu bruger jeg meget sjældent en dansk windows, men det, som man i Windows-sammenhæng kalder Dvale, dækker over Hibernate (suspend to disk)

Alm. Standby (suspend to RAM) hedder stadig Standby i DK windows
Gravatar #10 - MiniatureZeus
31. mar. 2006 11:17
wtf! har sQ da altid fået avide at det var sådan det foregik... but anyway, nu ved man jo det :)
Gravatar #11 - chreddy
31. mar. 2006 11:19
#9 Når du siger at #1-7 er helt galt på den, mener du så oss at det er helt galt at spørge, hvis man nu ikke ved det..?
Gravatar #12 - andresen
31. mar. 2006 11:48
#9 Det er ved at være temmeligt længe siden jeg jeg selv har brugt Windows. I Linux findes der noget standby, der slukker skærm og harddisk uden af slukke andet. Dette er ikke suspend to RAM. Er standby i Windows lige så effektivt som suspend to RAM?
Gravatar #13 - amokk
31. mar. 2006 13:53
#12 tjae, hvis det bruges på en laptop, er det ret begrænset hvad den bruger af strøm, den kan holde i flere døgn på battriet

#11 nej det var ikke rettet mod dig, men gad ikke skrive separate svar til de 7 indlæg :-)

#9 hvis du selv har prøvet at bruge det, har du vel også set, at den opretter en fil på størrelse med din RAM, og at den skriver til disken når du hibernater, og læser når du resumer... OG at computeren slukker 100% når den er hibernated
Gravatar #14 - chreddy
1. apr. 2006 20:59
#13 nåå ok.. for jeg ka heller ik se noet galt i at spørge.. for hvis man ik måtte det, ville man jo aldrig få noet at vide :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login