mboost-dp1

Forwarding af porte?


Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
17. jun. 2008 08:11
Jeg mener, at der netop har været en bruger med samme spørgsmål, men jeg kan desværre ikke finde indlægget, som jeg tænker på, og derfor bliver jeg nødt til at spørge igen:

I forbindelse med et program skal jeg have åbnet - eller snarere forwardet - en port, og derfor vil jeg gerne vide, hvordan man finder sine egne åbne porte? Jeg er nemlig ikke i besiddelse af nogen router, da man i min boligforening blot stikker netkablet i væggen, så jeg har desværre ikke mulighed for at konfiguere det ad den vej.

Indtil videre har jeg benyttet mig af LanGUARD og Angry IP Scanner, men det lader ikke til, at nogle af dem oplyser, hvilke porte der er åbne. Derfor, hvordan forwarder jeg så til en åben port?
Gravatar #2 - Azuria
17. jun. 2008 08:43
Får du din egne eksterne IP? Eller får du en intern af deres router?
Du kan sammenligne din interne ip og den eksterne.

Din interne på pc'en kan du se ved at gå i kør og skrive CMD
og der skriver du så ipconfig
Gravatar #3 - Bundy
17. jun. 2008 08:52
Typisk ved den type bolignet får man en intern ip, og det vil derfor ikke være muligt at forwarde nogen porte til den. Som nr2 siger, start en cmd.exe, skriv ipconfig og giv os resultatet ud fra ip address.
Gravatar #4 - holmen
17. jun. 2008 09:08
Man har ikke mulighed for at scanne porttene på den router som har fået en ip af en isp, og så vælge den port i et givent program?
Gravatar #5 - natterjack
17. jun. 2008 09:20
#4

Hvad mener du? Man åbner porten i routeren, men den har han ikke adgang til.
Gravatar #6 - holmen
17. jun. 2008 09:50
#5 Man scanner routeren for åbne porto, og hvis der er en der er åben så beder man, eksempelvis bittorrent, om at benytte den port.
Gravatar #7 - vandfarve
17. jun. 2008 09:54
Ekstern IP: 80.72.152.144
Intern IP: 10.54.142.18

Og hvad Holmen foreslår er netop det, som jeg har i tankerne. Jeg har set (eller forestillet mig), at man kan scanne for åbne porte, og så kan man så benytte dem til eksempelvis torrents, som Holmen pointerer.
Gravatar #8 - Azuria
17. jun. 2008 09:55
#6 Men for at det skal virke skal porten jo også være nattet til din pc.
Gravatar #9 - Bundy
17. jun. 2008 10:00
#7: Jeg er bange for at du har tabt. Du har en intern IP, det vil sige at der som standard ingen porte forwarded til din ip. Du kan undersøge om: Din ISP tilbyder at forwarde en eller flere porte til dig (Meget usansynligt) Eller din ISP tilbyder "offentlig ip" eller lign. (mere sansynligt.)
Gravatar #10 - vandfarve
17. jun. 2008 10:06
#9 Min udbyder, Cirque, tilbyder en offentlig IP, men for de 10-20 kroner ekstra, så skal jeg have noget for pengene.

Hvad vil det derfor betyde, hvis jeg fik en fast IP?
Gravatar #11 - Bundy
17. jun. 2008 10:09
#10: Tjah, sagt lidt groft sagt betyder det at alle porte er forwarded til dig. Det vil nok også betyde at hvis du skal have mere end en computer på, skal du bruge en router, og at det er en god ide at have en firewall af en eller anden slags hvis du vælger den løsning.
Gravatar #12 - vandfarve
17. jun. 2008 11:45
#11 Jeg har i forvejen en trådløs router fra Linksys, som jeg bare skal have sluttet til, men det kan jeg jo passende gøre snart. Med en fast IP vil altså betyde en forbedring af hastigheden, er det forstået korrekt?
Gravatar #13 - Derfor
17. jun. 2008 11:51
#12 Ja det vil højst sandsynligt skabe en hurtigere og mere pålidelig internetforbindelse, til gengæld må du leve med at skal konfigurere dit eget udstyr efter strømafbrydelser og lignende.
Gravatar #14 - vandfarve
17. jun. 2008 11:54
#13 Så skal jeg lade være med at slukke for routeren, når jeg ikke bruger den? Det kan man vel leve med, ligesom strømforbruget ikke burde være det største, selv når den står tændt.
Gravatar #15 - Bundy
17. jun. 2008 12:29
TJah, betydelig forøgelse af hastigheden ved jeg nu ikke .. ved almindelige HTTP downloads, nej ikke rigtig.. Hvis du tænker på p2p kan forwards af de rigtige porte godt betyde en del bedre hastighed.

Du skal være opmærksom på, at når du sætter din linksys router til, kommer du igen på en ikke offentlig IP - Så bliver det din router der får den offentlige IP. Men det er ok, for nu har DU adgang til routeren, og kan dermed forwarde de rigtige porte til din egen computer. Yes?
Gravatar #16 - vandfarve
17. jun. 2008 12:58
#15 Formodentligvis! Det ligner lidt at hoppe over, hvor gærdet er ikke-eksisterende i og med, at man smider en router op for at kunne få adgang til routerens porte, men hvis det virker, så virker det.

Jeg vil gå i gang, når jeg får tid og lyst til at bikse med det. Det var P2P-trafik, som jeg tænkte på, men da jeg ikke har nogle problemer med HTTP. Tak for hjælpen!
Gravatar #17 - Bundy
18. jun. 2008 10:43
Du behøves jo ikke sætte routeren på - Kun hvis du har mere end en maskine på forbindelsen.
Gravatar #18 - vandfarve
18. jun. 2008 10:47
#17 Jeg har en bærbar, men det bruger jeg stort set kun til skolebrug. (Jeg har lidt dårlig samvittighed over min stationæres strømforbrug, men så længe jeg er tvunget til at bruge Vista på den bærbare, så holder jeg mig til den gamle maskine her.) Nu da sommerferien er skudt i gang har jeg faktisk pakket den bærbare sammen, og derfor har jeg ikke brug for trådløst internet lige foreløbig. Planen er dog, at det skal op på et eller andet tidspunkt... Hehe.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login