mboost-dp1

Det Faglige Hus / PROSA


Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbuus
28. apr. 2014 21:30
Jeg overvejer at droppe mit medlemsskab af PROSA, da jeg ikke har overenstkomst igennem PROSA på mit arbejde (men en individuel kontrakt) og desuden et udmærket forhold til min chef.

Derfor kigger jeg på det Det Faglige Hus der lader til at have et godt rygte på Trustpilot og desuden være meget slim, i den forstand at man ikke bruger kontingentkroner på alt muligt helt- og halvpolitisk fjol.

Nogen der har noget (sagligt) godt/grimt at sige om Det Faglige Hus og deres A-kasse?

Overvejer også Krifa - thoughts?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
28. apr. 2014 21:34
nielsbuus (1) skrev:
Jeg overvejer at droppe mit medlemsskab af PROSA, da jeg ikke har overenstkomst igennem PROSA på mit arbejde (men en individuel kontrakt) og desuden et udmærket forhold til min chef.

Derfor kigger jeg på det Det Faglige Hus der lader til at have et godt rygte på Trustpilot og desuden være meget slim, i den forstand at man ikke bruger kontigentkroner på alt muligt helt- og halvpolitisk fjol.

Nogen der har noget (sagligt) godt/grimt at sige om Det Faglige Hus og deres A-kasse?

Overvejer også Krifa - thoughts?


Krifa er nogle fucktards, don't, kender ikke det faglige hus, men som med så meget andet kan man sige, "you get what you pay for".

Edit: Og jeg synes faktisk, at PROSA er en af de få fagforeninger, der arbejder og siger noget fornuftigt?
Gravatar #3 - spand-online
28. apr. 2014 21:48
Jeg aner intet om det faglige hus. Krifa derimod virkede som en ret tynd kop the mens jeg var der.

Gravatar #4 - Hængerøven
28. apr. 2014 22:12
Krifa er nogle religiøse tosser..

De spilder tiden på at bede bøn i den arbejdstid de burde bruge på at rådgive.
Gravatar #5 - arne_v
28. apr. 2014 22:54
Nu kan man jo være politisk imod "gule" fagforeninger. Men udfra:


og desuden være meget slim, i den forstand at man ikke bruger kontingentkroner på alt muligt helt- og halvpolitisk fjol.


gætter jeg på at det ikke er et problem for dig.

Så er der spørgsmålet om du får noget for pengene.

Der har været en del kritik af både Det Faglige Hus og Krifa for ikke at være gode til at hjælpe medlemmerne når de har brug for det.

Og det giver vel lidt sig selv at mindre kontingent giver færre penge til services.

Og det er ikke nogen stor hemmelighed at lønniveauet for ledelsen i de "gule" fagforeninger ligger pænt over niveauet i de "traditionelle" fagforeninger.

Hvis jeg var dig så ville jeg overveje kun A-kasse og ingen fagforening.

Man kan argumentere for en "traditionel" fagforening (dyrt men de er der hvis du får brug for det).

Man kan argumentere for ingen fagforening (spar kontingentet og hyr en advokat hvis du får en konflikt).

Jeg finder det mere vanskeligt at argumentere for at betale for en "gul" fagforening uden ret meget magt.
Gravatar #6 - gramps
29. apr. 2014 07:34
arne_v (5) skrev:
Man kan argumentere for ingen fagforening (spar kontingentet og hyr en advokat hvis du får en konflikt).


Det kan vel kun betale sig hvis man lægger de sparede kontingent-kroner til side - og så får man alligevel ikke noget ud af det.

On topic: Et par af mine tidligere kolleger havde Det Faglige Hus da de blev uretsmæssigt fyret på en anden arbejdsplads. DFH sagde, at de ikke kunne føre sagen, da mine kolleger kun havde arbejdet deltid.

Begge havde tidligere været medlemmer hos 3F. De spurgte 3F om de ville føre sagen.

Mine kolleger vandt i retten.
Gravatar #7 - Hånter
29. apr. 2014 08:17
Jeg har arbejdet for en "gul" a-kasse/fagforening gennem små 4 år (Ase) og der er _STOR_ forskel på hvor langt de forskellige strækker sig for deres medlemmer. - Nu kan jeg helt sikkert fremstå en smule farvet, men jeg skal lige sige at jeg ikke arbejder der længere.

Krifa har (internt) ry for at være klart de værste, og ikke just noget at råbe hurra for; de skider lidt på medlemmerne og har nogle mærkelige krav (gruppemøder, hippie-snak, skiftende sagsbehandlere og "overser" ofte de små. (Pris: 599,- for a-kasse og fagforening (med ordentlig dækning).

Det Faglige Hus har mest ry for at være en pengemaskine. Udlejning af ejendomme i udlandet, penge til direktøren (Claus Vang Madsen), men dog ret pålidelige vedr. sagsføring i retten. (Pris: 520,- for a-kasse og fagforening).

Ase har vel mest ry for at være ret "regelrette" i det store billede, og JobTryghed (som deres fagforening hedder), fører ikke de meget komplicerede sager, samt sager omkring arbejdsskader. (Pris: 508,- for a-kasse og fagforening).

Som nævnt, er jeg måske lidt farvet grundet min tidligere stilling hos Ase, men det er dem jeg vil anbefale. De er til at snakke med (også for dem som ikke kender personerne internt), og giver en okay dækning rent fagforeningsmæssigt til prisen.

Hvis du har en betroet/chef stilling, kan jeg på allerbedste vilkår kun anbefale Lederne - de er skisme dygtige!

arne_v (5) skrev:
Og det er ikke nogen stor hemmelighed at lønniveauet for ledelsen i de "gule" fagforeninger ligger pænt over niveauet i de "traditionelle" fagforeninger.


A hva'? Hvad baserer du det på? Har du nogensinde været til møde hos de "traditionelle" fagforeninger? De ødsler penge ud på design, design og politik - hvem fanden gider betale for dét?!

Gravatar #9 - arne_v
29. apr. 2014 13:09
Hånter (7) skrev:
A hva'? Hvad baserer du det på?


Brug selv google og find løn for lederne af DFH, Krifa, 3F og FOA.

Hånter (7) skrev:
Har du nogensinde været til møde hos de "traditionelle" fagforeninger? De ødsler penge ud på design, design og politik - hvem fanden gider betale for dét?!


Hvis ikke du kan skelne mellem løn og "design og politik", så spar forsøget på at google.
Gravatar #10 - Hånter
29. apr. 2014 13:46
arne_v (9) skrev:
Hånter (7) skrev:
A hva'? Hvad baserer du det på?


Brug selv google og find løn for lederne af DFH, Krifa, 3F og FOA.

Hånter (7) skrev:
Har du nogensinde været til møde hos de "traditionelle" fagforeninger? De ødsler penge ud på design, design og politik - hvem fanden gider betale for dét?!


Hvis ikke du kan skelne mellem løn og "design og politik", så spar forsøget på at google.


Min Google-fu har fejlet. Det eneste jeg har kunnet finde er dette: , hvori det fremgår at de har dyre domiciler ift. de "rigtige" fagforeninger. Der står intet om lønninger. Men det kan du nok være mig behjælpelig med så?

Gravatar #12 - arne_v
29. apr. 2014 13:50
Gravatar #13 - Hånter
29. apr. 2014 13:56
#11 + #12,

Perfekt - direktørerne i de gule tjener mere end de andre (eller 2 af dem i hvert fald). Det Faglige Hus har altid været kendte for at være en pengemaskine - intet nyt dér.

Krifa's anede jeg intet om. Men at en "rigtig" fagforening som FOA/3F alligevel ligger på en million (+/- artiklen er 3 år gammel) anede jeg ikke. Jeg gik ud fra dit udsagn ud fra at der var en del mere i forskel.

MEN derfor vil jeg stadig anbefale at #1 finder en billigere a-kasse/fagforening end Prosa.
Gravatar #14 - Magten
29. apr. 2014 13:59
Jeg elsker at folk sammenligner løn for en almindelig ansat med 37-timers uge og en formand som rejser rundt konstant og er til rådighed nærmest 24 timer i døgnet året rundt.
Gravatar #15 - arne_v
29. apr. 2014 14:04
#13

Jeg synes at det er meget stor forskel. Det er jo ikke bare 1.6 million vs 1.0 million men 3F/FOA er jo også betydeligt større end DFH/Krifa.
Gravatar #16 - Hånter
29. apr. 2014 14:08
#15

Du ved jo reelt ikke hvad de andre direktører får (HK, SL, DSA, CØ, Ase). Btw - Krifa er altså større end FOA :)
Gravatar #17 - arne_v
29. apr. 2014 14:13
Hånter (16) skrev:
Btw - Krifa er altså større end FOA :)


https://www.krifa.dk/omos.aspx


Danmarks 4. største fagforening

Kristelig Fagforening har ca. 135.000 kunder.


http://www.foa.dk/Forbund/Om-FOA


FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 191.000 medlemmer
Gravatar #18 - Hånter
29. apr. 2014 14:15
arne_v (17) skrev:
Hånter (16) skrev:
Btw - Krifa er altså større end FOA :)


https://www.krifa.dk/omos.aspx


Danmarks 4. største fagforening

Kristelig Fagforening har ca. 135.000 kunder.


http://www.foa.dk/Forbund/Om-FOA


FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 191.000 medlemmer


Så alt efter om man måler på a-kasse eller fagforening er de begge størst?
Gravatar #19 - arne_v
29. apr. 2014 14:20
Hånter (18) skrev:
Så alt efter om man måler på a-kasse eller fagforening er de begge størst?


Ja, men nu diskuterer vi jo altså fagforeninger ikke A-kasser.
Gravatar #20 - gramps
29. apr. 2014 16:09
arne_v (17) skrev:
Kristelig Fagforening har ca. 135.000 kunder.


Og det siger vel det hele - at de omtaler "dem" som kunder og ikke medlemmer.
Gravatar #21 - nielsbuus
29. apr. 2014 20:31
I min optik virker den moderne fagbevægelse ret død. I hvert fald inden for mit fag. Der er ikke nogen bevægelse og det store flertal af medlemmerne udviser intet engagement. De betaler deres kontingent og forventer tilgengæld at der bliver lavet overenstkomster for dem og ydet juridisk bistand hvis behovet opstår. På den måde ligner det ikke et fællesskab, men et kundeforhold.

Og så er det vel fair nok at Krifa/DFH kalder en spade for en spade.

Jeg har i hvert fald ikke mærket noget til at hverken HK eller PROSA har gjort noget aktivt for at inddrage mig og gøre min mening gældende i en sammenhæng hvor jeg har følt mig som en del af en større sag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login