mboost-dp1

Backup til FTP


Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
29. okt. 2013 16:01
Jeg har en Synology NAS hvorpå jeg gerne vil tilbyde en kammerat backup plads.

Problemet er at Synology's eget Backup/restore program (Synology Data Replicator 3) ikke kan udføre opgavet over internettet!

Nu kommer spørgsmålet så - har I newz'er kendskab til et backup/restore program der efter en selvvalgt plan kan tage backup af for udvalgte mapper på en PC, til en FTP server.

Det skal helst være muligt at lave "incremental" backup.

Det nytter ikke med hjemmekodede script, da der ikke er meget nørd at spore i ham, eller mig, åbenbart ;-)

Pris: Helst ik, men ellers så billigt så muligt.

Jeg ved godt at en google søgning på "backup to ftp" eller lig. gir en del hits, men her efterspørger jeg erfaring, råd og vejledning af det altid kloge newz væsen.

btw. hans PC'er køre Windows8

På forhånd tak :-)
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. okt. 2013 16:51
Cobian eventuelt?

Om det er 100% Win8 kompatibelt må jeg være svar skyldig.
Gravatar #3 - freesoft
29. okt. 2013 18:21
#2 #1
Kører i hvert fald fint på min Win8, dog kun til NAS ikke over FTP. Men har en Server 2012 der kører Cobian mod FTP, så det bør virke :)
Gravatar #4 - Hubert
29. okt. 2013 19:35
Ftp eller sftp?
Gravatar #5 - siliankaas
29. okt. 2013 19:38
#2 Tak for info, det var faktisk en af dem jeg faldt over ved min søgning, men når der er så mange er det jo lidt svært at vide hvad man bør gå efter.

#3 Tak for info :-)

#4 tja, sftp er vel bedst....
Gravatar #6 - kasperd
29. okt. 2013 21:01
Hubert (4) skrev:
Ftp eller sftp?
Jeg har på et tidspunkt fået at vide at ssh adgang til sådan en Synology NAS kun er for administratoren. Hvis ellers det er korrekt, så er sftp måske ikke en mulighed. Jeg har selv taget backup over ftp til en NAS boks. Hvis backupkopierne bliver krypteret inden de forlader den computer, der backupkopieres fra, er det et lidt mindre problem at backupkopieringen foregår over ftp.

Man kan se det som to forskellige lag, hvor det er nok at der er kryptering på det ene lag, men integritet er vigtigt på begge lag. Derfor er det stadigvæk bedre at backupkopiere over noget mere sikkert end ftp. Men en backupkopi lavet over ftp er bedre end slet ingen backupkopi.

Backupsoftwaren kan kryptere backupkopierne og sikre integriteten således at restore softwaren kan validere data og dekryptere. Men hvad gør restore softwaren, såfremt data ikke er intakte? Backupkopien kan foregå helt uden at NAS overhovedet ved at data er krypteret og signeret.

Men man skal have lidt sikkerhed på protokolniveauet som NAS boksen forstår. Ellers er der i princippet mulighed for at et mitm-angreb kan resultere i at backups bliver korrupte eller helt går tabt. Men har man kun sikkerhed på protokollaget, så skal man jo kunne stolle på at personen der opbevarer backupen ikke vil snage.

Jeg ville have nævnt mit eget backupsoftware, men det er nok en anelse for teknisk, og kører desuden ikke på Windows. Det kan ellers lave krypterede inkrementelle backups til en ftp server.
Gravatar #7 - kinaholm
29. okt. 2013 21:15
Synology understøtter både FTP, SFTP og FTPS.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [417457145]
30. okt. 2013 06:38
http://www.duplicati.com/ er også en mulighed, den har endda indbygget kryptering så filerne ikke kan læses når de ankommer til destinationen.
Gravatar #9 - siliankaas
30. okt. 2013 16:44
#8 ser spændende ud - tror jeg gir den et skud.
Gravatar #10 - Guezz
4. nov. 2013 05:46
#1

Hvorfor ikke bruge Synology Cloud ?

Den virker fint over internettet.

(dog har den lidt begrænsninger med mappe valg)
Gravatar #11 - siliankaas
4. nov. 2013 06:31
#10
Problemet med DSCloud, som jeg ser det, er at den ikke kan tage backup af f.eks skrivebordet, eller forudvalgte mapper.

Det betyder at det er vigtigt at man gemmer filerne i de der cloud mapper.

Men det kan selvfølgelig godt være det var et spørgsmål om at ændre vane.

Jeg kan dog tilføje at jeg har brugt #8 duplicati, og det ser ud til at at spille.
Gravatar #12 - Slettet Bruger [417457145]
4. nov. 2013 07:36
#11
Du kan prøve at flytte Windows standard mapperne ind i Cloud mapper ved at højreklikke på dem og vælge egenskaber i Windows.

Alternativt, så kan du bruge Junction points eller soft symbol links til at lave et link fra den nuværende f.eks. skrivebordsmappe ind i Cloud mappen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login