mboost-dp1

WindowsXP/Linux DualBoot?


Gå til bund
Gravatar #1 - Camilo
19. jun. 2008 22:58
Hej

Jeg vil til at install linux på min pc, har en drev på 20gb med winxp og har lavet en partition på 30gb til ubuntu8,04. Har læst lidt online om hvordan jeg kan lave en dualboot når det er installeret.
Det er første gang jeg skal installere en linux, har kun prøvet at emulere det ind til videre.

Har jeg brug for et program til at gøre det for mig?
Gode råd ang. det?
Hvilken risikoer er der ved det?

Venlig hilsner
Camilo
Gravatar #2 - zin
19. jun. 2008 23:02
Du skal installere Windows først og derefter Linux. Dette er for at undgå at Windows går ind og ødelægger MBR'en. GRUB (Linux bootmanager) klarer fint booting på en dual boot maskine - også selv med Windows.
Gravatar #3 - Camilo
19. jun. 2008 23:05
#2 Ok, nice.

Læste at min linux instalation skulle være inden for "1024 cylinder" kend er ikke begrebet. Og hvordan skal jeg forstå det?
Gravatar #4 - zin
19. jun. 2008 23:07
#3: Det har jeg intet hørt om. :-(
Gravatar #5 - Camilo
19. jun. 2008 23:11
#4: Læste det her:

http://www.geocities.com/epark/linux/grub-w2k-HOWT...

Virker seriøst der inde, men har nemlig noget en partition imellem den jeg skal installere linux i og min winxp(i forhold til hvad jeg kan se på PartitionMagic). forstår det "cylinder" som hvor harddisken starter og slutter.
Gravatar #6 - Camilo
19. jun. 2008 23:16
#2 fx. "GNU GRUB 1.96" Kender ikke til programmets udvikling, men er den version fin?
Gravatar #7 - gentox
20. jun. 2008 04:12
Hvorfor rode med alt det, hvis du alligevel ikke skal bruge mere plads end 30GB?

Wubi kan klare det, så du stadig har begge dele.
Du kan oven i købet afinstallere Ubuntu bagefter fra Windows, da Ubuntu vil køre fra en virtuel partition på din HDD.
Det giver dog ingen væsentlige hastigheds nedsættelser.
http://wubi-installer.org/

Husk at hvis du selv vil vælge om det er 32 bit eller 64 bit versionen, så skal du først hente ISO filen, og lægge den i samme mappe som det installerede Wubi program.
Fordi det ellers vil hente den version der passer til din CPU.
Gravatar #8 - gentox
20. jun. 2008 04:19
Men det var måske det du allerede har prøvet?
Da du snakkede om at emulere?

For ud over at det kører fra din ntfs/fat32 HDD, så er det en fuld instalation, som skal vælges fra en boot menu under opstart.
Gravatar #9 - zin
20. jun. 2008 16:47
#5: Den artikel er fra 2005. Det er næsten 3 år siden - jeg tvivler på at hans råd stadig er godt. :-)
Jeg har selv installeret mange maskiner for nyligt (inden for 2 mdr) med Vista og Ubuntu dual-boot uden noget "magisk" så som en specielt placeret boot sektor. Bare installer Windows, og derefter Ubuntu (eller en hver anden linux distro med samme version af linux kernel, som jeg mener er på 2.6 eller lign.).
Men bemærk også:
You want to leave the Windows boot loader (NTLDR) on the MBR (Master Boot Record)
Det er ikke det du har lyst til - du har lyst til at have GRUB/LILO som bootloader (de er langt nemmere - med NTLDR skal du bruge et hack for at få linux til at vise sig (eftersom Windows per standard ikke kan læse EXT3 eller nogle af de andre filsystemer, Linux tilbyder (udover FAT32, som ikke kan anbefales).
#6:
Den seneste Live CD med enhver linux distro (med mindre denne er gammel, naturligvis), vil indeholde en tilfredsstillende version af GRUB.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login