mboost-dp1

windows 10 på porten


Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
10. dec. 2019 12:40
Hvis man nu skulle smide win 10 helt på porten med alt også moderne gaming med alt det som det indebærer

Hvilken Linux distribution skulle man så vælge?

Min ryzen maskine kan jeg nemt smide noget nyt på men min primære gaming maskine har en m2 ssd som jeg helst vil beholde (evt via en virtuel maskine der booter fra den m2 ssd)

De 2 andre gaming maskiner er heller ikke så nemme lige at skifte os på

Jeg har set på

Elementary OS
Zorin OS
Robolinux
ChaletOS
Linux Mint
Solus
Steam OS
Pop OS
Manjaro OS

Og så har jeg puppy Linux på en letvægts pc

Jeg syntes bare ikke jeg rigtig kan komme til at installere ret meget på den puppy Linux... Fx fejler alle torrent klienter pga dependency hell

Gravatar #2 - CBM
10. dec. 2019 12:46
Kunne man ikke bruge en puppy Linux maskine til fildeling, printerdeling, torrent samt kryoflux via en ssh adgang for ikke at bruge unødige ressourcer på en GUI?
Gravatar #3 - larsp
10. dec. 2019 14:15
Lær én linux familie godt at kende, vil være mit råd. Jeg sværger til debian familien, og føler mig dermed hjemme i debian, ubuntu, linux mint og andre relaterede distoer. Men jeg har ikke så meget erfaring med gaming af nyere spil på Linux, så jeg skal ikke kunne sige om debian familien er et godt valg til det. Jeg har dog haft 3D spil oppe at køre med acceleration på ubuntu (nvidia kort).

Jeg kender ikke puppy linux men hvis der er banale dependency konflikter ville jeg nok kyle den på porten og geninstallere med noget mere standard, f.eks. ubuntu server. Det er grundlæggende en ubuntu linux uden GUI.

Men, start med at prøve forskellige distroer af i en virtuel maskine og se om du kan holde dem ud.
Gravatar #4 - CBM
10. dec. 2019 16:09
Dobbelt post
Gravatar #5 - CBM
10. dec. 2019 16:10
larsp (3) skrev:
Lær én linux familie godt at kende, vil være mit råd. Jeg sværger til debian familien, og føler mig dermed hjemme i debian, ubuntu, linux mint og andre relaterede distoer. Men jeg har ikke så meget erfaring med gaming af nyere spil på Linux, så jeg skal ikke kunne sige om debian familien er et godt valg til det. Jeg har dog haft 3D spil oppe at køre med acceleration på ubuntu (nvidia kort).

Jeg kender ikke puppy linux men hvis der er banale dependency konflikter ville jeg nok kyle den på porten og geninstallere med noget mere standard, f.eks. ubuntu server. Det er grundlæggende en ubuntu linux uden GUI.

Men, start med at prøve forskellige distroer af i en virtuel maskine og se om du kan holde dem ud.

Ok

De distro jeg har leget mest med har også været Debian baseret, primært Debian, Ubuntu og armbian?

Det er mest fordi at min intro til Linux var med en gammel laptop som fik Debian installeret engang i starten af nullerne

Den er dog for længst død og begravet

Jeg havde Ubuntu på en hp paviliion laptop indtil den også døde

Men jeg kunne godt tænke mig at finde en Debian Linux med gaming som fokus



Gravatar #6 - arne_v
10. dec. 2019 16:16
En del som arbejder med Redhat Linux arbejdsmæssigt foretrækker CentOS (eller måske Fedora).

Men jeg er ikke sikker på, at de har god support for gaming.

:-)

Og formentligt er det vel tilsvarende for SLES og openSUSE omend de vist er ret sjældne i Danmark idag.
Gravatar #7 - CBM
10. dec. 2019 19:13
arne_v (6) skrev:
En del som arbejder med Redhat Linux arbejdsmæssigt foretrækker CentOS (eller måske Fedora).

Men jeg er ikke sikker på, at de har god support for gaming.

:-)

Og formentligt er det vel tilsvarende for SLES og openSUSE omend de vist er ret sjældne i Danmark idag.

Jeg har faktisk en gl laptop med openSUSE

Det kører ganske godt

Gravatar #8 - arne_v
10. dec. 2019 19:23
#7

Ja.

Men de dage hvor Redhat og SUSE var lige store er for længst ovre.
Gravatar #9 - CBM
17. dec. 2019 07:04
arne_v (8) skrev:
#7

Ja.

Men de dage hvor Redhat og SUSE var lige store er for længst ovre.

Jeg har fundet nogle Linux intro videoer på Youtube så jeg vil i gang med at studere Linux mere detaljeret


Jeg vil nok forsøge at finde mest omkring Debian familien

Gravatar #10 - demolition
17. dec. 2019 23:51
CBM (1) skrev:
Hvis man nu skulle smide win 10 helt på porten med alt også moderne gaming med alt det som det indebærer

Hvilken Linux distribution skulle man så vælge?

Har du overvejet Red Star OS? Du vil opdage at du får mange flere timer i døgnet fordi du ikke længere spilder så meget tid på ligegyldig underholdning.
Gravatar #11 - cnr
18. dec. 2019 10:57
Jeg har gode erfaringer med at køre Ubuntu server edition 16.04 på en gammel legacy maskine bygget op omkring en Pentium 4 32-bit mobil processor. Serveren står for netværksdrev via Samba, cloud-backup via KeepIt, utilsigtede fil-sletningsbeskyttelse via RSync backupfunktion samt fildeling via Amule. Desuden køre jeg Sspender for strømstyring/hibernation.

Det meste af tiden køre cpu'en kun 800 mhz, så resourceforbruget er også lavt.

Todo - remote on/off af Amule service på bruger-niveau eller automatisk ved endt download, OwnCloud, mediaserver samt netværksprinter, hvor serveren selv skal tænde og slukke printeren via et optocoupler.

Overvejelser - kan jeg mon på en eller anden måde bruge den til at optage fjernsynsprogrammer med et gammel tv-kort jeg har liggende
Gravatar #12 - demolition
19. dec. 2019 13:44
cnr (11) skrev:
Overvejelser - kan jeg mon på en eller anden måde bruge den til at optage fjernsynsprogrammer med et gammel tv-kort jeg har liggende

Burde være ligetil. Jeg har en 100krs (på dba) Elgato EyeTV Hybrid sluttet til en Raspberry Pi 3 som laver lidt forskelligt, bl.a. TV optagelser ved brug af TVHeadEnd. Da den bare grabber den rå stream og sender det direkte videre til min NAS så kræver det nærmest ingen ressourcer for den at klare det. Da den ikke kan tage kort, så er det kun de ukrypterede kanaler den kan klare, men ellers findes der også (lidt dyrere) tunere der kan tage kort.
Gravatar #13 - cnr
20. dec. 2019 05:29
TVHeadEnd hermed noteret - tak for tippet :-)
Gravatar #14 - CBM
23. dec. 2019 21:31
###__###
#_#__#
###__###
#__#___#
#__#_###_OS
Gravatar #15 - CBM
23. dec. 2019 21:32
demolition (10) skrev:
CBM (1) skrev:
Hvis man nu skulle smide win 10 helt på porten med alt også moderne gaming med alt det som det indebærer

Hvilken Linux distribution skulle man så vælge?

Har du overvejet Red Star OS? Du vil opdage at du får mange flere timer i døgnet fordi du ikke længere spilder så meget tid på ligegyldig underholdning.

ja, jeg må.... jo ære... den...store...leder....
cnr (11) skrev:
Jeg har gode erfaringer med at køre Ubuntu server edition 16.04 på en gammel legacy maskine bygget op omkring en Pentium 4 32-bit mobil processor. Serveren står for netværksdrev via Samba, cloud-backup via KeepIt, utilsigtede fil-sletningsbeskyttelse via RSync backupfunktion samt fildeling via Amule. Desuden køre jeg Sspender for strømstyring/hibernation.

Det meste af tiden køre cpu'en kun 800 mhz, så resourceforbruget er også lavt.

Todo - remote on/off af Amule service på bruger-niveau eller automatisk ved endt download, OwnCloud, mediaserver samt netværksprinter, hvor serveren selv skal tænde og slukke printeren via et optocoupler.

Overvejelser - kan jeg mon på en eller anden måde bruge den til at optage fjernsynsprogrammer med et gammel tv-kort jeg har liggende

det skal prøves
Gravatar #16 - CBM
28. dec. 2019 09:24
demolition (10) skrev:
CBM (1) skrev:
Hvis man nu skulle smide win 10 helt på porten med alt også moderne gaming med alt det som det indebærer

Hvilken Linux distribution skulle man så vælge?

Har du overvejet Red Star OS? Du vil opdage at du får mange flere timer i døgnet fordi du ikke længere spilder så meget tid på ligegyldig underholdning.

Jeg har valgt dens kusine... Antix.. LoL
Gravatar #17 - tripsitter
19. feb. 2024 15:14
[Indlæg er markeret som spam]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login