mboost-dp1

[Win8]Remap af danske keys på UK layout keyboard


Gå til bund
Gravatar #1 - BetaLyte
9. jan. 2013 22:21
Hey Newz-folkens,

Jeg sidder med et tastatur, der har engelsk udseende, hvorpå jeg har dansk layout.

Dog mangler jeg utrolig meget \, < og >, hvilke jeg umiddelbart kun kan komme til med alt + keypad kombinationer.

Jeg har prøvet nogle forskellige probrammer, bl.a. MapKeyboard og KeyTweak, men de er alle lavet til engelsk udseende med engelsk layout, og/eller kan ikke ændre taster efter alt-gr, shift osv.

Er der nogle der kender et program, der kan hvad jeg søger?
Mere specifikt, så vil jeg gerne opnå at min ½ (knappen til venstre for 1)-tast, skal fungere som de tre taster jeg mangler.

TL;DR: Remap af keyboard med engelsk udseende og dansk layout?
Gravatar #2 - qed
10. jan. 2013 01:45
Har du forsøgt med AutoHotkey? Det kan sgu mange tricks. På Windows bruger jeg den til Alt+MouseMove for at flytte vinduer uanset hvor man trykker, vende scroll-retningen, starte diverse programmer med genvejstaster.

Jeg ved man også kan bruge en genvejstast til at sende flere tastatur-tryk-kommandoer, så mon ikke programmet også kan bruges i dit tilfælde?
Gravatar #3 - HrJakobsen
10. jan. 2013 07:14
Har du prøvet det her?
Gravatar #4 - BetaLyte
10. jan. 2013 10:38
#2
Jeg stødte på AutoHotKey flere gange, men som jeg forstår det, så er det et program, der skal køre i baggrunden for at kunne opsnappe taste-kombinationer og derved ændre inputtet?
Det er jeg ikke umiddelbart interesseret i.

#3
Aha, nej den har jeg ikke set. Der står godt nok det kun er til WinXP, men jeg giver det lige et forsøg.
Gravatar #5 - Hubert
10. jan. 2013 10:44
Find magten. Han har sikkert en ide til hvordan du løser din udfordring.
Gravatar #6 - BetaLyte
10. jan. 2013 10:52
#5
Jeg har magten! MUHAHA!

Men HrJakobsens link (Microsoft Keyboard Layout Creator) virkede fortræffeligt!
Dejlig simpelt at sætte op, den viser det nuværende keyboard, lader en loade sit nuværende layout, og ændre i alle de taster du lyster, endda også med shift, alt, alt-gr states.

Mange tak for link! =D
Nu er jeg en glad lille koder endnu engang!
Gravatar #7 - qed
10. jan. 2013 10:56
BetaLyte (4) skrev:
Jeg stødte på AutoHotKey flere gange, men som jeg forstår det, så er det et program, der skal køre i baggrunden for at kunne opsnappe taste-kombinationer og derved ændre inputtet?


Ja, det er korrekt. Det lytter på alle tastatur- og muse-input og kører eventuelt nogle små (ofte kompilerede) scripts. Så det kan godt være, at det ikke er den optimale løsning for dig.

Dog vil jeg sige, at jeg overhovedet ikke har oplevet lag i forbindelse med at bruge programmet. Ikke engang ved scroll, som trods alt kræver rimelig god responsetid, for at føles rigtigt.
Gravatar #8 - Magten
10. jan. 2013 14:28
Hubert (5) skrev:
Find magten. Han har sikkert en ide til hvordan du løser din udfordring.
Har aldrig leget med remap af keys :D

Men følger lidt med på sidelinjen.. Har overvejet noget lignende på min MBP hvor tasten til venstre for "1" ikke er så brugbar..
Gravatar #9 - Hubert
10. jan. 2013 14:34
Magten (8) skrev:
Har aldrig leget med remap af keys :D

Men følger lidt med på sidelinjen.. Har overvejet noget lignende på min MBP hvor tasten til venstre for "1" ikke er så brugbar..


Mon ikke bare du skulle smide den ud så. Der er vel ingen grund til at pine den :p
Gravatar #10 - BetaLyte
10. jan. 2013 19:25
#7
Ja, det ville også have været udvejen, hvis jeg ikke havde kunne finde andet.

Men som sagt, så virkede MSKLC (fra #3) helt fortrinligt, så det hele virker som det skal nu.

#8
Jeg aner ikke om der findes lignende software til OSX, men man kan vel til gengæld hurtigt bikse et bash script sammen til at remappe de taster man lyster?
Gravatar #11 - Magten
10. jan. 2013 19:29
Hubert (9) skrev:
Mon ikke bare du skulle smide den ud så. Der er vel ingen grund til at pine den :p
Narj! Der er masser af tid tilbage i den, og endnu mere efter den fik Windows 8 på! :P

BetaLyte (10) skrev:
Jeg aner ikke om der findes lignende software til OSX, men man kan vel til gengæld hurtigt bikse et bash script sammen til at remappe de taster man lyster?
Kører Windows 8 på den :)
Gravatar #12 - Hubert
10. jan. 2013 19:37
Magten (11) skrev:
Narj! Der er masser af tid tilbage i den, og endnu mere efter den fik Windows 8 på! :P


Tja det lyder jo sært i mine øre. :)
Gravatar #13 - Magten
10. jan. 2013 19:43
Det er det nu også :)

Jeg var bare på et punkt hvor jeg var blevet træt af OSX og samtidig havde brug for en maskine til at teste på :P
Gravatar #14 - Hubert
10. jan. 2013 20:18
Magten (13) skrev:
Det er det nu også :)

Jeg var bare på et punkt hvor jeg var blevet træt af OSX og samtidig havde brug for en maskine til at teste på :P



Nja jeg havde nogle kollegaer og en gruppeleder der smed win7 på deres mbp med den undskyldning at det var den bedste maskine til formålet ifølge en eller anden anmeldelse.
Gravatar #15 - Sand.
10. jan. 2013 21:55
Jeg vil gerne nikke genkendende til, at det er dejligt at køre win7 på MBP! MBP er den bedste pc jeg har ejet.
Bootcamps driver til tastaturet placerer iøvrigt genveje rimelig fornuftigt, således at alt hvad der er printet på tasterne gælder, men alt derudover er som på windows. Ja, indrømmet, jeg bruger ikke alle de obskure tegn, som nogle af jer nok kommer ud for.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login