mboost-dp1

Web butikker ønsker at oprette en form for omvendt Trustpilot


Gå til bund
Gravatar #1 - Hængerøven
11. sep. 2013 14:49
http://epn.dk/teknologi2/computer/ECE5940746/netbu...

Jeg er meget optimistisk omkring sådan en ide...
Gravatar #2 - Chewy
11. sep. 2013 15:20
Yderst interessant...

Kristian Poulsen fortæller, at butikken i enkelte tilfælde er blevet snydt for helt op mod 20.000 kroner, når folk med stjålne dankort har handlet it-grej hos Computerplanet.

Snyderiet består i, at dankort-tyveriet efter købet er blevet politianmeldt, hvorefter pengene er blevet ført tilbage til den retmæssige ejer af dankortet. Det betyder, at en butik som Computerplanet står tilbage med manglende betaling for det it-udstyr, som butikken allerede har sendt ud på en falsk adresse.


Men hvordan skal et sådan register, forhindre dankort svindel?
Gravatar #3 - Hængerøven
11. sep. 2013 15:24
Chewy (2) skrev:
Yderst interessant...
Men hvordan skal et sådan register, forhindre dankort svindel?


Ja den fangede jeg hellere ikke helt.
Gravatar #4 - arne_v
11. sep. 2013 15:33
#2 & 3

En dårlig undskyldning for at få lov til at registrere alt om kunder og dele informationen.
Gravatar #5 - Hængerøven
11. sep. 2013 15:37
arne_v (4) skrev:
En dårlig undskyldning for at få lov til at registrere alt om kunder og dele informationen


Læs artiklen. Der er ikke noget der som sådan står i vejen for sådan et register, så de har intet behov for at finde på en undskyldning.
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
11. sep. 2013 15:38
Mon ikke vores persondatalovgivning skal sætte en stopper for det.
Gravatar #7 - Hængerøven
11. sep. 2013 15:39
Jakob Jakobsen (6) skrev:
Mon ikke vores persondatalovgivning skal sætte en stopper for det.

Ligesom RKI er en umulighed ?

Men læs gerne artiklen :)
Hos Datatilsynet er man ikke afvisende over for, at webbutikkerne kan oprette en liste over dårlige kunder og på den måde advare hinanden indbyrdes.
Gravatar #8 - arne_v
11. sep. 2013 15:51
Hængerøven (5) skrev:
Læs artiklen.


Har jeg.

Hængerøven (5) skrev:
Der er ikke noget der som sådan står i vejen for sådan et register, så de har intet behov for at finde på en undskyldning.


Datatilsynet vil ikke principielt afvise et kunderegister.

Men de skriver eksplicit at der er regler for et sådant som skal overholdes.


Tilsynet oplyser dog, at for at bygge og distribuere et såkaldt advarselsregister er der flere formelle spilleregler og vilkår, der skal være på plads, hvis webbutikkerne skal gøre sig ønsker om at få tilladelse fra Datatilsynet til at oprette sådan et blacklisting-register.


Og en vigtig lov i den sammenhæng er persondataloven herunder paragraf 5:


§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik.

Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse formål. Senere behandling af oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet.

Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.

Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at der foretages fornøden ajourføring af oplysningerne. Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger. Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.

Stk. 5. Indsamlede oplysninger må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.


Så formål er helt kritisk for at få gdokendt et sådant register.

Udover det juridiske så er det også det image mæssige aspekt. Indsamling af oplysninger om private er et emne som er oppe i tiden, så de er nødt til at forklare sig overfor forbrugerne.


Gravatar #9 - Hængerøven
11. sep. 2013 16:03
arne_v (8) skrev:
Så formål er helt kritisk for at få gdokendt et sådant register.


Men datatilsynet er jo ikke afvisende over for ideen, hvorfor man må forvente at de ikke ser noget i vejen med formålet.

Jeg ser intet i persondata loven der skulle sætte et stopper for sådan et register, og vi har med RKI, allerede et register der registrere mere følsomme infomationer med næsten præcis samme formål.

arne_v (8) skrev:
Indsamling af oplysninger om private er et emne som er oppe i tiden, så de er nødt til at forklare sig overfor forbrugerne.


Her tror jeg faktisk du har ramt hovedet på sømmet. De smider lidt public relations snak ind i artiklen, for at få forbrugeren på sin side.

men som forbruger har vi pungen at stemme med, vi kan ikke stille os i vejen for at registeret skulle komme i første omgang
Gravatar #10 - Slettet Bruger [2113971631]
12. sep. 2013 10:07
kan man få rabat som god kunde så?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login