mboost-dp1

Vista Spørgsmål


Gå til bund
Gravatar #1 - Z
22. sep. 2008 16:59
Hej, jeg har efterhånden fået på plads hvad jeg skal købe af hardware til min nye PC i denne tråd, men jeg har et par spørgsmål til Windows Vista.

Hvilken pakke skal jeg vælge?
Hvad er forskellen? Hvad får man i Ulimate som ikke er i Home Basic/Premium?

OEM eller?
Gætter på det låser sig fast til den første pc man kører den på, til forskel for en ikke-OEM version. Og så er den lige en god del billigere.

32 eller 64 bit?
Da jeg har tænkt mig at købe 4GB RAM lyder det som om jeg er på grænsen for hvornår man skal vælge den ene fremfor den anden. 32 bruger ikke så meget RAM, men udnytter så kun ~3,5GB. 64 kræver mere RAM, men udnytter så alle 4GB (eller mere). Får man noget ud af at 64 bruger mere RAM?
Gravatar #2 - vandfarve
22. sep. 2008 18:25
[url= kan du finde hjælp[/url].








(Undskyld, men jeg kunne ikke dy mig!)

Du kan få hjælp på Microsofts hjemmeside og på Google.
Gravatar #3 - kasperd
22. sep. 2008 18:53
Forskellen mellem 32 og 64 bits systemer er ikke kun et spørgsmål om mængden af ram. 32 bits systemer har været forældede i mindst 10 år. Men fordi det er nemmere at skifte til en bagudkompatibel lappeløsning fremfor at skifte til noget nyt, så har 32 bits systemerne overlevet til den dag i dag.

Jeg antager at de muligheder du overvejer er Intels 32 bits arkitektur og AMDs 64 bits arkitektur. Da AMD designede deres 64 bits arkitektur lavede de det sådan at 64 bits OS kan køre 32 bits programmer, men ikke alle 16 bits programmer.

Der kan være problemer med hardware hvor der kun eksisterer 32 bits drivere til, eller 32 bits applikationer som pga. bugs i applikation eller OS ikke kan køre på 64 bits OS. Hvis du har tænkt dig at bruge software der falder i en af de to katagorier, så bør du nok vælge 32 bits OS. Ellers vil jeg anbefale 64 bits.
Gravatar #4 - Plimmer
22. sep. 2008 20:07
Skal nok lige nævnes til #3 at hvis det er nyere software så virker alt i 64 bit.
Gravatar #5 - Z
23. sep. 2008 13:36
#2: Fik googlet mig frem til det samme, men synes ikke der var nok info til at gøre mig sikker i mit valg. Ville umiddelbart vælge Home Premium, men vil helst ikke fortryde at jeg ikke valgte Ultimate. Edit: Fandt sammenligningsskemaet.. Home Premium is the one.

#3: Takker for det udførlige svar. Jeg har ikke overvejet CPU udfra hvilken teknologi der lå bag (32/64) - jeg troede faktisk alle kunne køre begge.
Min holdning til programmer/drivere (64-bit eller ej) der ikke kan køres i Vista 64-bit er at de må være forældede og derfor klarer jeg mig nok. Derfor ender det nok med Vista 64-bit.

Efter lidt googling har jeg valgt OEM fremfor Standard/Retail. Jeg regner ikke med at skifte særlig mange ting ud i pc'en (specielt ikke bundkort). Og selv når jeg køber en ny maskine vil den gamle stadig blive brugt, så jeg kan alligevel ikke tage OS med mig til den nye.
Gravatar #6 - kasperd
23. sep. 2008 22:18
5 skrev:
Jeg har ikke overvejet CPU udfra hvilken teknologi der lå bag (32/64) - jeg troede faktisk alle kunne køre begge.
Siden du spurgte hvilket OS du skulle vælge antog jeg at du havde en 64 bits maskine, eller at du ville vælge en maskine der kunne klare det hvis du valgte at bruge 64 bits OS.

Du kan stadigvæk købe maskiner der kun kan køre 32 bits. Og det kan godt lade sig gøre at bruge mere end 4GB RAM med nogle af de hacks der blev introduceret i de sidste 32 bits CPUer. Men det er ikke optimalt.

AMD64 er den eneste 64 bits arkitektur, der er designet efter at skulle være bagudkompatibel med Intels 32 bits arkitektur (386-Pentium). Da AMD havde lavet dem i et par år endte Intel med at indse, at de nok hellere måtte komme med på vognen, så de begyndte at lave AMD kompatible CPUer. De kaldte dem noget andet (vist nok em64t) fordi de syntes det lød bedre end AMD64 kompatibel.

Sådan en CPU kan afvikle 16, 32 og 64 bits operativsystemer. Men når den kører i 64 bits mode er nogle af de mest obskure features fra de gamle arkitekturer ikke tilgængeligt. Det betyder, at der er begrænsninger på hvilke 16 bits programmer du kan køre. Hvis du vil køre DOS programmer på et 64 bits OS skal der vist en komplet CPU emulation til. Jeg ved ikke om Windows har sådan en feature.

Desuden er der nogle features der kun er tilgængelige for 16 og 32 bits kode men som 64 bits kode må klare sig uden. Men disse features er mest af alt et levn fra 8086 og 286 arkitekturerne som lavede hacks for at opnå mere end 64KB RAM på 16 bits. Men med mindre du er programmør og arbejder med at portere software fra f.eks. OS/2 til et 64 bits system, så tror jeg du kan være ligeglad med den detalje.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login