mboost-dp1

Vista, pris?!


Gå til bund
Gravatar #1 - markjensen
29. okt. 2007 21:03
Hej :)

Da vores XP licens her i hjemmet udløber, skal vi have købt et nyt styresystem til 3 computere (de andres udløber ikke).

Jeg har tænkt mig at købe Vista til min egen og evt min ene brors, men da min anden brors computer er for langsom, må han nok hellere bruge XP stadig.

a) Vista til mig
b) Vista til bror 1
c) XP til bror 2

Det er meget fint osv, men nu har jeg to problemer:

1. Hvad hedder den Vista med alle de normale funktioner. Jeg behøver ikke IIS server (medmindre jeg så ikke kan bruge serveren i Webmatrix (.NET), for det skal min egen, a, kunne). Min lillebror, b, skal bare have det der ligner XP Home mest.

2. Hvad koster det??? Jeg har prøvet at kigge på EDBPriser, men jeg kan ikke helt finde ud af hvilken der er den rigtige. Der er nogle der koster ca 6-700, så er der nogle til lidt over 1000, og så var der vist nogle til ca. 2200 som jeg gætter på er flere licenser? Og hvad med XP Home til bror 2/c? Hjælp :(

Håber I kan hjælpe mig.

MVH
Mark
Gravatar #2 - MiniatureZeus
29. okt. 2007 21:06
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/...

Der kan du læse lidt om de forskellige udgaver.
Gravatar #3 - markjensen
29. okt. 2007 21:09
Ah, tusind tak. Kiggede lige på den der sammenligningsliste. Tror hellere jeg må anskaffe mig Ultimate til mig selv.

Er det muligt at slå alle de flotte effekter fra når man bliver træt af dem?
Gravatar #4 - illishar
30. okt. 2007 08:53
#3 Ja og man kan også slå UAC'en af (den omstridte naggy-boks der kommer hver gang man laver noget) og man kan slå over til at bruge en 'klassisk' start-menu (har aldrig helt vendet mig til at bruge de nye menuer. Lidt ynkeligt faktisk.) og også et 'klassisk' skrivebord (med 'Denne computer' o.s.v.)
og når man så har gjort det, så opdager man at Vista faktisk *er* XP. Det er intet nyt i Vista, ud over det fancy nye design og UAC'en og kravet om at alle drivere *skal* være signed. Alle de indre små tandhjul er gamle legacy ting. Det skulle ikke undre mig, hvis der også stadigvæk var 16-bit libs liggende.

So, here's the deal: Hvis du har tænkt dig at 'opgradere' dine XP'er for en beskeden sum af 12k ...? Så har du bare at bruge de få nye ting der er kommet! ;p
Gravatar #5 - fidomuh
30. okt. 2007 08:55
#1

Off-Topic:
Da vores XP licens her i hjemmet udløber


Udloeber?
Wtf?

Hvordan kan din licens "udloebe"?
Gravatar #6 - illishar
30. okt. 2007 09:51
#5

[off-topic]
Det kan være at det er samme koncept, som der fik din æøå-licens til at udløbe fidomuh. >:D
[/off-topic]
Gravatar #7 - fidomuh
30. okt. 2007 10:01
#6

OT:

Du kan da bare laere dansk?
ÆØÅ er jo kun til n00bs :P
Gravatar #8 - markjensen
30. okt. 2007 12:40
#5 Vi havde XP fra mine forældres arbejde, men det må vi ikke længere :)

#4 Øhm, de der 12k, er det en overdrivelse, eller et reelt beløb? :O. For det lyder da lidt vildt...
Gravatar #9 - gentox
30. okt. 2007 13:25
#8

Det med de 12k er vist kun hvis kun hvis du køber hos illishar :P
Vista Ultimate OEM koster koster lige under 1300 kr.

Dansk Ultimate OEM
Engelsk Ultimate OEM
Gravatar #10 - illishar
30. okt. 2007 13:56
Heh,

Nu er OEM vel kun til "køb med nye PC'er". Med mindre man da kan få dem sammen med en printer eller et-eller-andet underligt. (Var der nogen der sagde 'bundled med en USB stick'?) :P

Så med mindre du smider 20k oven i, til en ny PC, så hedder det 3.700 kr.!!! BUFF!

Dansk Ultimate Non OEM

Og nej, jeg overdriver ikke. Det er en kendt sag at man ikke kan få nye PC'ere til under 20k ;p
Gravatar #11 - illishar
30. okt. 2007 14:04
Bortset fra det, så ville jeg nok nøjes med en Vista Business. Underholdnings-tingene er et must-have hvis man har en XBox, men alle os andre kan nok nemt finde noget gratis og tilsvarende til whatever underholdning Vista Home, så ellers måtte have.

Vista Business 2.700 kr.
Gravatar #12 - illishar
30. okt. 2007 14:09
Sammenligneren her er forøvrigt meget rar. (Selom jeg synes nu at jeg så en på et tidspunkt, der var mere detaljeret. Utimate har vist nogle distributions/udrulnings-funktioner som Business ikke har.)
Gravatar #13 - gentox
30. okt. 2007 14:21
illishar, kan huske en samtale jeg havde med en ven som er advokat.
Han pointerede at Licensen indebar at Windows kunne erhverves med et "lagermedie" og at det kun er fantasien, der sætter grænsen for hvad et lagermedie helt legalt betyder.

F.eks. en kummefryser en papkasse, eller måske mere i licensens ånd en ny PC, HardDisk eller bare en brændbar CD.

Der er dog ingen tvivl om hvad Microsofts udlægning er, og det er med en ny PC.
Gravatar #14 - gentox
30. okt. 2007 14:22
hmm Edit hvor er du?
Det er selvfølgelig OEM versionen jeg snakker om.
Gravatar #15 - myplacedk
30. okt. 2007 14:24
#13
Hvad med en 15 kr. mus, kan man ikke det med Vista?
Gravatar #16 - gentox
30. okt. 2007 14:32
#15
Hvis musen har en skuffe til vægte eller hukommelse, kvalificerer den sig vist som et lagermedie ;)

Men hvis en butik sælger en OEM version med andet hardware end en PC(~lagermedie) er det et brud på licensen, og ikke bøjet som i de andre tilfælde.

Selvom jeg gerne skal indrømme, at man har bøjet licensen ret vildt hvis man forsvarer sit køb med, at man insisterede på at få en gratis kasse(~lagermedie) med til ens OEM Win Vista :P
Gravatar #17 - fidomuh
30. okt. 2007 14:35
#16

Der foelger en kasse med til OEM Win Vista som std.
Selve skiven kommer jo i en kasse :P
Gravatar #18 - markjensen
30. okt. 2007 17:16
Det var da en sindssyg pris... :S

Hmm.. det må jeg jo lige meddele min mor :)
Gravatar #19 - markjensen
30. okt. 2007 20:04
Hvordan kan det være at man kan købe en OEM version - uden noget hardware - på diverse sider (fx http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?Pr... , fundet på EDBpriser). Burde den ikke være bundled med et eller andet stykke hardware?
Gravatar #20 - Saxov
31. okt. 2007 07:42
#19, fordi man i DK godt må købe OEM licenser og installere på pc'er - grundlæggende er OEM bare "uden support aftale".
Gravatar #21 - markjensen
31. okt. 2007 18:05
Men er det så sådan noget med at jeg kun kan installere én gang, og så er det bare synd hvis jeg vil formatere (= købe ny licens)?

Eller kan jeg formatere så tosset jeg vil?
Gravatar #22 - MiniatureZeus
31. okt. 2007 19:03
#21 Det er sådan at OEM licensen "sætter sig fast" på dit hardware, så hvis du smider et nyt motherboard i, så skal du også købe en ny licens.

Det er dog ikke alle ting og man kan for eksempel godt opgradere RAM, Optisk drev og PSU, men ikke harddisk (mener også at GFX kortet kan volde problemer, er dog ikke sikker)
Gravatar #23 - markjensen
31. okt. 2007 21:20
Ah, okay. Motherboardet betyder ikke så meget, men er da lidt ked af det med harddisken.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login