mboost-dp1

Videokonference


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
3. dec. 2013 08:58
Er der nogen som kan anbefale et videokonferencesystem, som lever op til følgende krav.

Det skal bruge en standardprotokol. (Er SIP og jabber de bedste bud på en protokol?)
Det skal kunne køre på Debian, Ubuntu og Windows uden tredjepartssoftware installeret. (Det vil sige at det må gerne kræve at man henter en pakke fra standard repository med apt-get install eller hvad der svarer til det på Windows).
Hvis vi selv skal sætte en videobridge op på en server skal den køre på Debian eller Ubuntu, men vi vil lige så gerne betale en rimelig pris for abonnement på en server, der allerede er sat op til formålet.
Gravatar #2 - kinaholm
3. dec. 2013 10:32
Kasper, hvor tit bruger du windows? Der er ingen apt eller lignende på Windows. Så du skal ud i tredjepartssoftware.
Gravatar #3 - arntc
3. dec. 2013 11:04
Hvad med Teamviewer?
Gravatar #4 - kasperd
3. dec. 2013 11:44
kinaholm (2) skrev:
Kasper, hvor tit bruger du windows?
Sidst jeg brugte det var i 2006.

kinaholm (2) skrev:
Der er ingen apt eller lignende på Windows. Så du skal ud i tredjepartssoftware.
Jeg har ikke fået nogen fuldstændigt klar beskrivelse af, hvad der godkendes og hvad der ikke kan. Jeg har fået nogle enkelte eksempler på, hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er. Jeg håbede der måske var nogen med lidt mere kendskab til Windows, som kunne hjælpe der.

Det jeg ved indtil videre omkring kravene til en Windows klient er at Skype er ok og browserbaserede klienter der bruger java er også ok. Jeg gætter på at flash også er ok. Derimod må det ikke kræve installation af tredjepartssoftware.

Lad mig også lige gøre klart, at der er ingen krav om at Linux klienterne og Windows klienterne skal bruge samme protokol. Vi betaler gerne for adgang til en bridgeservice, hvis der findes en der kan kommunikere med alle klienterne og transcode i det omfang, det er nødvendigt.

arntc (3) skrev:
Hvad med Teamviewer?
Det lever vist ikke op til kravene om at bruge åbne protokoller og ingen tredjepartssoftware. Men jeg vil gerne gøre et forsøg med teamviewer, hvis nogen kan fortælle mig, hvilket klientprogram, jeg skal installere. Det virker i hvert fald ikke med apt-get install teamviewer
Gravatar #5 - didriksen86
3. dec. 2013 13:02
Hvis i har en SIP-provider så kan i bruge linphone. Jeg bruger den selv på min mobil og computer.
Gravatar #6 - didriksen86
3. dec. 2013 13:02
Gravatar #7 - kasperd
3. dec. 2013 14:38
didriksen86 (5) skrev:
Hvis i har en SIP-provider så kan i bruge linphone.
Vi har ikke nogen SIP udbyder. Men så vidt jeg ved findes der gratis SIP udbydere, man kan bruge, så længe begge ender af kommunikationen bruger SIP.

Men hvordan fungerer det med videokonference? Er der direkte videokonference support i SIP protokollen, eller kræver det at hver bruger ringer op til en bridge?

Og har Windows en SIP klient med support for videokonference?
Gravatar #8 - didriksen86
3. dec. 2013 16:49
Jeg har desværre ikke prøvet selve videodelen og har ikke det store kendskab til de forskellige SIP udbydere men lidt google søgning gav mig den her: http://voip.about.com/od/sipandh323/tp/Free-Sip-Pr...

Så, det nemmeste vil jo være at starte programmet op og lave konti hos en af sip udbyderne og teste det?
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
3. dec. 2013 17:00
Kasperd:

Hvorfor disse specifikke krav? Skype / Google Hangout giver dig hvad du søger, til trods for at det er lukkede protokoller.

Og du kan altså ikke have et videokonference system der *ikke* kræver du installere et program først.
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
3. dec. 2013 17:02
kasperd (7) skrev:
Og har Windows en SIP klient med support for videokonference?
Windows 8.1 kommer med indbygget Skype, det er det eneste indbyggede funktionalitet til video konference.
Gravatar #11 - kasperd
3. dec. 2013 17:37
Claus Jørgensen (Windcape) (9) skrev:
Skype / Google Hangout giver dig hvad du søger, til trods for at det er lukkede protokoller.
Linux versionen af Skype understøtter ikke videoconference. Google hangout fungerer fint lige indtil man prøver at lave opkald, så får man at vide at man ikke har Google hangout installeret.

Claus Jørgensen (Windcape) (9) skrev:
Og du kan altså ikke have et videokonference system der *ikke* kræver du installere et program først.
Software som er tilgængeligt i standard repo og som kan installeres med en apt-get install kommando er helt acceptabelt, tredjepartssoftware er ikke. Tredjepartssoftware som kan installeres under en separat bruger uden administratorrettigheder kunne gå an, hvis det var den eneste mulighed.

Hvordan man gør den slags på Windows ved jeg intet om. Nogle af de ting man læser om Windows antyder dog at Windows slet ikke har nogen funktion til at løse de opgaver, man bruger apt-get til.
Gravatar #12 - Claus Jørgensen
3. dec. 2013 18:15
kasperd (11) skrev:
Software som er tilgængeligt i standard repo
Windows Store er et standard tilgængeligt repo som du kan installere Skype fra :p

Lidt ligesom Apple's App Store til OSX.
Gravatar #13 - kasperd
3. dec. 2013 19:03
Claus Jørgensen (Windcape) (12) skrev:
Windows Store er et standard tilgængeligt repo som du kan installere Skype fra
Fint. Det løser bare ikke problemet med manglende videokonference support i Skype.
Gravatar #14 - BetaLyte
4. dec. 2013 15:38
Jeg faldt over openmeetings her den anden dag, jeg har dog ikke prøvet det endnu.

http://openmeetings.apache.org/

Det er open source, browserbaseret video konference.

Det findes dog til gengæld ikke i std repo.

Jeg fandt i samme omgang også officesip, som lover at være cross-platform, SIP video konference.

www.officesip.com/multi-user-video-conference.html
Gravatar #15 - arntc
4. dec. 2013 19:14
#4 Hvorfor forventer linuxfolk altid at alverdens programmer findes i standard repositories? ;) ;)

Spøg til side.

http://www.teamviewer.com/da/download/linux.aspx

"TeamViewer uses RSA private/public key exchange (1024-bit) and AES (256-bit) session encryption.[14]
In the default configuration, TeamViewer uses one of the servers of TeamViewer.com to start the connection and the routing of traffic between the local client and the remote host machine. The software then determines how to establish a connection. In 70% of the cases, after the handshake a direct connection via UDP or TCP is established; the other connections are routed through TeamViewer GmbH's router network (via TCP or http-tunneling).[15] "


Det er da standardprotokoller der vil noget?

Derudover er det bare at springe ud i det og se om det duer til jeres behov.
Gravatar #16 - Slettet Bruger [4272000577]
4. dec. 2013 19:31
#15
Det siger da meget lidt om hvad TeamViewer kører med af protokol på applikationslaget af netværksstakken. At de bruger UDP og TCP siger bare at de gør som de meste af alt andet på internettet. At de muligvis bruger en HTTP-tunnel siger nu heller ikke meget. Hverken RSA eller AES er vel protokoller, men algoritmer.
Gravatar #17 - arntc
4. dec. 2013 20:55
#16 Jeg klippede bare fra deres webside uden at ville andet end at provokere en smule i forhold til kravet om standardprotokoller. XMPP tror jeg næppe bliver brugt af nok windowsbrugere til at det kan kaldes en standardprotokol mere end teamviewers eventuelle protokoller kan.

Hvis det er et krav at det er en åben protokol, er SIP eller XMPP jo mere eller mindre det eneste der duer. Men antallet af klienter til Windows som også understøtter videokonferencer er noget meget begrænset.

Dog resulterer en hurtig googlesøgning i Jitsi. https://jitsi.org/Main/Download


Gravatar #18 - quadcore
4. dec. 2013 20:55
Jeg har selv lige været ude at shoppe videokonference ..

Jeg har testet openmeetings - og det virker, men interfacet er ikke det kønneste i verden.
Plugins til mange andre, forskellige systemer.

Jeg har lige installeret en BigBlueButton server - faciliteterne er næsten de samme, men interfacet er ikke i samme grad skyld i at øjnene næsten bløder..

Store forskelle:
BBB er ikke supporteret med SSL/HTTPS - det kan dog være, det virker.
BBB kan tunnele RTMP-trafik gennem port 80, hvis brugeren ikke kan tilgå port 1935
BBB har ikke noget admin-backend. Alt gøres gennem API'er.
BBB er lidt lettere at tilvirke, så brugere bare skal klikke på en URL, og skrive deres navn/nick for konferencen.

Det ser ud som om vi vælger BigBlueButton.
Gravatar #19 - Claus Jørgensen
4. dec. 2013 21:03
arntc (17) skrev:
Hvis det er et krav at det er en åben protokol, er SIP eller XMPP jo mere eller mindre det eneste der duer. Men antallet af klienter til Windows som også understøtter videokonferencer er noget meget begrænset
Principelt set, findes der ikke en eneste klient i verden der opfylder alle hans krav.
Gravatar #20 - quadcore
4. dec. 2013 21:08
Vi har testet Chrome og Firefox på ubuntu - ligesom IE, FF og Chrome på windows.

Det kræver naturligvis flash installeret - og det gælder både openmeetings og bigbluebutton.
Gravatar #21 - arntc
4. dec. 2013 22:42
Claus Jørgensen (Windcape) (19) skrev:
Principelt set, findes der ikke en eneste klient i verden der opfylder alle hans krav.


Nej, men det er jo fordi det ikke må være 3. parts (så med mindre han laver en ascii konference i notepad/emacs med et shell script), så falder den nok dér.
Gravatar #22 - kasperd
5. dec. 2013 10:16
Der er åbenbart mange som ikke har forstået hvad kravene er, så lad mig prøve at forklare det lidt bedre.

Det jeg leder efter er en videokonference bridge service.

Grunden til at jeg leder efter en bridge er til dels for, at klienterne ikke alle er tvunget til at bruge samme protokol, og for at vi ikke er afhængige af, at en af klienterne har båndbredde nok til at bridge mellem alle parterne.

Jeg stiller ingen krav om hvad software, der kører på den bridge. Den skal blot være i stand til at kommunikere med alle klienterne.

Ubuntu og Debian repositories indeholder masser af programmer med support for videoopkald. Bridge servicen skal blot understøtte kommunikation med et enkelt af alle de programmer.

Kravene til Windows klienterne er ikke nogen jeg definerer, og jeg kan ikke engang få en præcis definition af, hvad der er tilladt og hvad der ikke er. Dog ved jeg så meget at browserbaserede klienter (som f.eks. webex) er ok, Skype er ok, men Jitsi må ikke installeres på Windows maskinerne.

En bridge der understøtter SIP eller XMPP plus en browserklient ville altså opfylde alle kravene. Men hvem udbyder sådan en bridge service?
Gravatar #23 - arntc
5. dec. 2013 10:50
Har du kigget på Intercall?
Gravatar #24 - arntc
5. dec. 2013 10:51
Eller Cisco WebEX? http://www.webex.com/
Gravatar #25 - kasperd
5. dec. 2013 11:01
arntc (24) skrev:
Eller Cisco WebEX?
Kan man forbinde til WebEx med en SIP eller XMPP klient?
Gravatar #26 - arntc
6. dec. 2013 07:34
kasperd (25) skrev:
Kan man forbinde til WebEx med en SIP eller XMPP klient?


Det ved jeg ikke, men man kan med en browser.
Gravatar #27 - kasperd
6. dec. 2013 17:36
arntc (26) skrev:
Det ved jeg ikke, men man kan med en browser.
På nogen computere, men ikke på alle. Og en browserbaseret løsning er ikke velegnet som den primære løsning. Muligheden for at bruge en browser er fint som fallback, hvis der er enheder, hvor en native klient ikke er en mulighed.

Vi har computere, med software til videopkald, som ikke er understøttet af webex browserbaserede løsning.

En videobridge, som både har en browserbaseret løsning, som virker på samme computere, som webex klienten, og med support for en standardklient ville nok være den ideelle løsning.

En "løsning", der kun kan det ene af de to, er ikke godt nok. For med det ville man jo godt nok kunne lave to forskellige videokonferencer, men hvad er pointen med en videokonference, hvor man kun kan høre og se halvdelen af deltagerne?
Gravatar #28 - kasperd
6. dec. 2013 17:47
Claus Jørgensen (Windcape) (19) skrev:
Principelt set, findes der ikke en eneste klient i verden der opfylder alle hans krav.
Klienterne er der allerede, det jeg efterspørger er en server.

Jeg kan ikke få øje på nogen forslag i tråden som ligner en videokonferencebridge med support for en eneste standardklient.
Gravatar #29 - arntc
6. dec. 2013 21:28
kasperd (28) skrev:
Klienterne er der allerede, det jeg efterspørger er en server.

Jeg kan ikke få øje på nogen forslag i tråden som ligner en videokonferencebridge med support for en eneste standardklient.


Så er det sgu nok fordi det ikke findes...
Gravatar #30 - arntc
6. dec. 2013 21:50
arntc (29) skrev:
kasperd (28) skrev:
Klienterne er der allerede, det jeg efterspørger er en server.

Jeg kan ikke få øje på nogen forslag i tråden som ligner en videokonferencebridge med support for en eneste standardklient.


Så er det sgu nok fordi det ikke findes...


Eller, jo, det gør det. Det er bare jitsi baseret (og det har du udelukket).
Gravatar #31 - kasperd
6. dec. 2013 23:27
arntc (30) skrev:
Det er bare jitsi baseret (og det har du udelukket).
Dem der træffer beslutninger om Windows maskinerne har besluttet, at der ikke må installeres jitsi på dem. Jeg har ingen indflydelse på de beslutninger.

Der er absolut ingen krav om, hvad software der kører på serversiden, såfremt det er lavet som en service, vi ikke selv skal administrere. Skal vi selv hoste serversiden, så skal det være Linux baseret. Er det i et standard repo kan vi finde en eksisterende server, det kan køre på. Ellers kan vi investere i en ny Linux server til det.

Hvis man kan installere jitsi på en Linux server, og det kan kommunikere med alle klienterne, så er det en mulighed.
Gravatar #32 - Claus Jørgensen
7. dec. 2013 00:24
kasperd (31) skrev:
Dem der træffer beslutninger om Windows maskinerne har besluttet, at der ikke må installeres jitsi på dem.
De samme mennesker som har sagt der ikke må installeres 3. parts software overhovedet? (Hvilket jeg tvivler på, da alt software på Windows er 3. part)

kasperd (31) skrev:
Jeg har ingen indflydelse på de beslutninger.
Selvfølgelige har du det, ellers ville det jo nok ikke være dit job at finde noget software til formålet.

Gravatar #33 - drbravo
7. dec. 2013 00:39
Hvorfor accepterer i 3. partssoftware på linuxmaskiner, men ikke på windows?
Gravatar #34 - arntc
7. dec. 2013 00:43
kasperd (31) skrev:
Dem der træffer beslutninger om Windows maskinerne har besluttet, at der ikke må installeres jitsi på dem. Jeg har ingen indflydelse på de beslutninger.

Der er absolut ingen krav om, hvad software der kører på serversiden, såfremt det er lavet som en service, vi ikke selv skal administrere. Skal vi selv hoste serversiden, så skal det være Linux baseret. Er det i et standard repo kan vi finde en eksisterende server, det kan køre på. Ellers kan vi investere i en ny Linux server til det.

Hvis man kan installere jitsi på en Linux server, og det kan kommunikere med alle klienterne, så er det en mulighed.


Tja, OpenFire server opfylder da dé krav, men hvis der ikke må installeres jitsi på windowsmaskinerne, hvilken type klient vil de så bruge (jitsi er jo XMPP baseret)...

Kravene er så selvmodsigende at det efterspurgte bare ikke findes. Ellers have du jo selv kunnet finde det på første side i søgeresultaterne.

Windows har ikke en indbygget XMPP klient, altså skal der bruges 3. parts software uanset hvordan det vendes og drejes.

Hvis selve serversoftwaren fandtes i standardrepo ville det nok ikke være så svært at finde nogle klienter der matchede.

Men tag et kig på OpenFire, der er også nogle guides med nogle forskellige klienter, det kan være I er heldige.
Gravatar #35 - kasperd
8. dec. 2013 09:12
drbravo (33) skrev:
Hvorfor accepterer i 3. partssoftware på linuxmaskiner, men ikke på windows?
For det første er det ikke de samme personer som definerer kravene til maskinerne. For det andet tillades der heller ikke 3. partssoftware på Linuxklienterne. Det skal være en klient fra standardrepo.

arntc (34) skrev:
hvis der ikke må installeres jitsi på windowsmaskinerne, hvilken type klient vil de så bruge (jitsi er jo XMPP baseret)...
Både Skype og browserbaserede klienter er tilladt på Windows maskinerne.

arntc (34) skrev:
Kravene er så selvmodsigende at det efterspurgte bare ikke findes.
Forkert. Men der er dog personer som i denne tråd har udlagt en fejlagtigt version af kravene, som er selvmodsigende.

Der er og har aldrig været et krav om at alle klienterne skal kommunikere med samme protokol.

arntc (34) skrev:
Windows har ikke en indbygget XMPP klient, altså skal der bruges 3. parts software uanset hvordan det vendes og drejes.
Nej. En browserbaseret klient til Windows maskinerne er en fuldt acceptabel løsning.

Lad mig gentage, hvad jeg sagde i indlæg nummer 27:
kasperd (27) skrev:
En videobridge, som både har en browserbaseret løsning, som virker på samme computere, som webex klienten, og med support for en standardklient ville nok være den ideelle løsning.


Altså jeg vil gerne bruge en bridge, der understøtter både XMPP og browserbaseret klient. Så kan Linux klienterne bruge en XMPP klient og Windows klienterne kan bruge en browser.

Lad være med at lytte til de personer i tråden, som siger at det er umuligt at opnå, fordi Windows ikke har en XMPP klient. At serveren har support for XMPP betyder ikke at alle klienterne er tvunget til at bruge det. Det er jo netop pointen i at bruge en server med support for mere end én protokol.
Gravatar #36 - arntc
8. dec. 2013 14:37
#35 Godt så, så er vi tilbage ved WebEX. http://www.webex.com/webexconnect/orgadmin/help/cs...
Gravatar #37 - kasperd
8. dec. 2013 15:25
arntc (36) skrev:
så er vi tilbage ved WebEX. http://www.webex.com/webexconnect/orgadmin/help/cs...
Ifølge det link understøtter WebEx hverken video eller konferenceopkald.
Gravatar #38 - OxxY
8. dec. 2013 15:45
kasperd (37) skrev:
arntc (36) skrev:
så er vi tilbage ved WebEX. http://www.webex.com/webexconnect/orgadmin/help/cs...
Ifølge det link understøtter WebEx hverken video eller konferenceopkald.


Fra forsiden af webex: "WebEx Meetings
Get unlimited meetings in HD video."
Gravatar #39 - kasperd
8. dec. 2013 16:09
OxxY (38) skrev:
Fra forsiden af webex: "WebEx Meetings
Get unlimited meetings in HD video."
På ovenstående link står der
http://www.webex.com/webexconnect/orgadmin/help/cs_xmpp_im_client.htm skrev:
Additionally, features such as end-to-end encryption, Desktop sharing, video calls, computer-to-computer calls, and teleconferencing are not supported with third party clients.
Gravatar #40 - BetaLyte
9. dec. 2013 15:48
De her siger at de kan:
www.videoconferencebridge.com/ skrev:
connect participants via SIP, PC, Mac, iPad, Smartphone, OCS, Lync, Skype, Google or SMARTBoards


Jeg har dog bare googlet mig frem til dem, så jeg har absolut ingen erfaring.
Gravatar #41 - arntc
10. dec. 2013 08:04
OK. Men når man googler "xmpp video conference bridge" er der ingen resultater der ikke benytter jitsi, så jeg slutter i denne tråd med at konkludere at: "Ingen jitsi, ingen kage".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login