mboost-dp1

Ubuntu Driver.


Gå til bund
Gravatar #1 - Fibs
12. jun. 2008 19:02
Jeg har installeret Ubuntu 8.04 x 86. på en Acer Aspire 5050 med 1 gb ram.

Grafik driveren er sådan set problemet. Grafik kortet er et ATI Radeon Xpress 1100 Delt grafik.

Det der mangler er grafik acceleration. Jeg kan ikke aktivere de normale eller xtra visuelle effekter. jeg kan heller ikke spille chess i 3d.

Jeg har så fundet ud af at den driver jeg skal bruge er til Radeon 200.

Vælger den ved at gå ind på Ati Hp'en og i deres driver dowload vælge linux -> Integrated/Motherboard -> RD Xpress 200.

Jeg downloader den og når jeg så skal installere siger den :

Kunne ikke bestemme tegnkodningen.
Kontrollér at du ikke er ved at åbne en binær fil.
Vælg en tegnkodning fra menuen og prøv igen.

Filen hedder : ati-driver-installer-8-5-x86.x86_64.run

Hvor er fejlen lige? og er der nogle der kender til ATI understøttelse i Ubuntu?

Er lige startet med Ubuntu så bær over med mig :)
Gravatar #2 - kimx
12. jun. 2008 19:26
Det nemmeste er nok at installerer driveren gennem pakkehånteringssystemet.

Jeg kan ikke lige huske hvilke menuer du skal have fat i men det er der nok andre der kan.
Gravatar #3 - Fibs
12. jun. 2008 19:29
Du må mene Synaptic pakkehåndtering... du har nok ret men jeg ved ikke ret meget om hvordan man bruger det. men hvisder er nogen der kunne forklare det ville det da være lækkert :)
Gravatar #4 - JensOle
12. jun. 2008 20:00
Når filen hedder .run er det nok en binær fil der skal køres/exekveres.

Når du downloader en binær fil mister den sin "exekverings-status", så når du dobbelt klikker på den, åbner du den i en text editor, hvilket giver fejlen.

Start en terminal : "Alt+F2" + skriv "xterm" - der kommer en terminal frem.
cd(change directory) til hvor ati-driver-installer-8-5-x86.x86_64.run ligger. Typisk "cd Desktop" eller "cd Skrivebord"
for at se hvor du er/står skriv "pwd" for at liste de filer der er, hvor du står skriv "ls" eller "ls -la". Prøv at leg med Tab- knappen - den auto-compleater hvad du er ved at skrive.

Når du har fundet filen skal du gøre den exekverbar. Skriv "chmod +x ati-driver-installer-8-5-x86.x86_64.run"

Nu kan du så kørefilen, du har nok brug for root rights så skriv :
"sudo ./ati-driver-installer-8-5-x86.x86_64.run" og efter at have givet dit password skulle du skulle være igang.

Måske kan du bare højreklikke og sige kør i terminal, men her risikere du at gå glip af eventuelle fejlmeddelser, så som : requires root rights. - Jeg ville klart gøre det på den anden måde.
Gravatar #5 - kimx
12. jun. 2008 20:04
Applications -> Add/remove -> system tools -> ati driver skal installeres hvis den ikke alerede er

Herefter burde du kunne aktiverer den ved at vælge system -> administration -> hardware drivers.

Havde ikke lige en installation så køre den lige som live cd ;)
Gravatar #6 - JensOle
12. jun. 2008 20:11
Jeg ville nu også men at du burde kunne installere den mere eller mindre automatisk via repositories og pakke håndteringssystemet.
Gravatar #7 - engfeh
12. jun. 2008 21:01
programmer -> tilføj/fjern
Sæt til at vise alle tilgængelige
Søg efter ati binary driver
Så skulle der gerne komme en pakke frem der hedder noget med "ati binary x.org driver".
Sæt hak ved den. Tryk apply changes. Skriv dit password. Genstart. Så burde det virke!

Edit: Dette er ikke skrevet fra en computer der kører ubuntu 8.04, så bær over med eventuelle småfejl!
Gravatar #8 - Fibs
12. jun. 2008 23:43
Well jeg har gjort det og det virker nu :D

Dog kan jeg ikke køre Chess i 3D men jeg tror ikke det er driveren... :)

Tak for hjælpen!
Gravatar #9 - XorpiZ
13. jun. 2008 02:23
Beklager flamebaiten..

Men hvem sagde, at Linux var nemt? :p
Gravatar #10 - myplacedk
13. jun. 2008 05:43
9 skrev:
Men hvem sagde, at Linux var nemt? :p

Ja for Windows-folk leder jo aldrig efter drivere, vel?

Normalt finder Ubuntu selv de drivere der skal til. Den gik ikke denne gang, men han kunne vælge den på en liste og så var det det. Han skulle ikke engang lede på en hjemmeside eller noget. Kan det blive nemmere?

Det eneste der gjorde det besværligt, og fik ham til at spørge efter hjælp, var fordi han af vane forsøgte at løse det med Windows-metoden: Download og installer manuelt.
Gravatar #11 - JensOle
13. jun. 2008 07:20
Jeg plejede at køre Fedora. Her var det ikke så unormalt at man kom i situationer som krævede noget i stil med #4.
Er skiftet til Ubuntu nu, om må sige at det er klart det mest brugervenlige OS til dato. Her kan man sagtens klare sig uden konsol.
Jeg bruger den dog stadig, da jeg finder det næmere og sjovere.
Gravatar #12 - Fibs
13. jun. 2008 10:55
Jeg er jo vant til Windows og den måde det fungere på. Nu skal jeg bare vænne mig til Linux.

Jeg er sikker på Linux er ligeså nemt at bruge, Jeg skal bare sætte mig ind i hvordan det virker og Fungerer.

Vista er jo ligeså forvirrende for nogle fordi de har ændret lidt i hvor tingene ligger, Men jeg kan da godt se at hvis folk bliver forvirret af at gå fra XP til Vista skal man nok ikke lige skifte til Linux medmindre man er opsat på at lære det hehe :D

It CAN be done
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login