mboost-dp1

subdomain redirect


Gå til bund
Gravatar #1 - Wolly
11. aug. 2008 19:33
Jeg har et lille problem jeg vil høre om ikke der er en eller anden, der har en genial løsning på.

Anvendt software: apache, php, mysql, linux. css

Jeg er ved at lave en side der giver brugerne mulighed for at oprette deres egne sider - en slags CMS. Hver bruger skal have en nem adgang til deres side, og det vil derfor være oplagt at give dem et subdomain. Problemet er nu at alle brugeres side kører fra samme php fil, men bliver kaldt via variabler i adresselinien.

Det virker ikke hensigtsmæssigt at oprette et katalog på serveren til hver bruger, og derefter kopiere index filen ud i katalogerne, da det vil give ekstraarbejde ved opdatering af index filen.

Eneste løsning jeg umiddelbart kan finde på, er at lave en "fake" index fil i hvert bruger katalog, som så kører siden i en frame.

Spørgsmål
1. Er der muligheder for at redirecte et subdomain til en fil med variabler?
2. Hvad synes i om ideen med frames. Jeg er meget interesseret i at høre om problemer dette kan skabe.
3. Er der bedre løsningsforslag?

Håber der er en venlig sjæl der vil give et par input.
Gravatar #2 - Simm
11. aug. 2008 19:39
Må indrømme at jeg ikke har været ude i det samme endnu, men jeg vil tro det kan løses med lidt URL rewriting, når du skriver at det løses med variabler (parametre) på adresselinjen

http://httpd.apache.org/docs/2.0/misc/rewriteguide...

så kan du omskrive www.adresse.dk/url.php?id=1234 til 1234.adresse.dk ... Er det noget a' la den stil du ønsker?
Gravatar #3 - BurningShadow
11. aug. 2008 19:49
#2

Jeg forstår det sådan at det er modsat.
Altså 1234.adresse.dk til www.adresse.dk/url.php?id=1234
Gravatar #4 - myplacedk
11. aug. 2008 21:05
Hvorfor ikke bare sætte alle subdomains til at pege på samme mappe?
Den mappe indeholder så bare en PHP-fil, som ud fra domæne-navnet finder ud af hvilken bruger den skal bruge data fra.
Gravatar #5 - Wolly
11. aug. 2008 21:54
@Simm rigtig godt bud. Tror det ville virke men virker meget besværligt at skrive et script der konstant ændre apache redirect indstillinger.

@BurningShadow
Ja det er præcis det jeg vil, men tror nu også det kan lade sig gøre med Simm's forslag.

@myplacedk
JAAA... det lydder som en super simpel løsning. Hvorfor havde jeg ikke tænkt på det. Så vil domænet formentlig også blive i adresse linien når en bruger trykker på et link, og jeg kan samtidig integrere server load ballance. Med mindre der er en der kommer med bedre forslag, tror jeg det bliver løsningen.

Tak til jer alle tre for hjælpen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login