mboost-dp1

Sende SMS beskeder via USB-modem


Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 19:26
Halløj Newz!

Lad mig starte med tl;dr

E-mail > computer > software > sms > mobiltelefon

Godt så!

Ja, jeg ved godt at 95% af alle mobiltelefoner kan modtage e-mails, men det er IKKE pointen!

Jeg får nogle alarmer pr. e-mail, og jeg er ikke helt tilfreds med push-muligheden på min iPhone (den kan være 5-90 minutter forsinket hvis skærmen er slukket).

Jeg ved at man kan sende/modtage sms-beskeder med det indbyggede software der følger med sådan et modem. Mit spørgsmål er så: Kan andre programmer tilgå det? (sæ'fø'li kan de det...) - men hvordan?!

Jeg kan læse mig frem til at Outlook har noget sms-hejs? Kan dog ikke finde det i min udgave (Office for Mac) - så det er lidt svært.


...

Kan forstå at det er relativt nemt at sende en sms gennem terminal, via AT-kommandoen, og derfor må man jo også kunne stykke noget simpelt software sammen der kan videresende indholdet i en e-mail til en sms-adresseliste?


-- Er der nogen der kender til sådan et program? (gerne så tæt på gratis som overhovedet muligt)
-- Er der nogen der har en simpel løsning så selv jeg kan lave software/kommandoen i evt. linux?

På forhånd tak :D
Gravatar #2 - Windcape
11. jun. 2012 20:06
#1

Har dit modem et sim-kort?

Er der nogen der har en simpel løsning så selv jeg kan lave software/kommandoen i evt. linux?
Tag et kig på http://www.developershome.com/sms/howToSendSMSFrom...

HyperTerminal (Windows):


AT
OK
AT+CMGF=1
OK
AT+CMGW="+85291234567"
> A simple demo of SMS text messaging.
+CMGW: 1

OK
AT+CMSS=1
+CMSS: 20

OK
Gravatar #3 - PoulErik
11. jun. 2012 20:23
http://gnokii.org/

Er både sjovt og nemt, hvis du har en gammel nokia.
Gravatar #4 - kasperd
11. jun. 2012 21:00
Thoroughbreed (1) skrev:
Er der nogen der har en simpel løsning så selv jeg kan lave software/kommandoen i evt. linux?
Hvilke dele af opgaven ved du allerede hvordan man gør, hvilke dele har du ikke en løsning på endnu?

Du siger at det er relativt nemt at gøre fra en terminal? Vil det sige at du ved hvordan man fra en Linux kommandolinje eller shell script kan gøre det? Den side af sagen ved jeg ikke selv ret meget om, så jeg håber at andre kan give dig passende råd.

At reagere på modtagelse af en email kan jeg til gengæld godt fortælle dig lidt om hvordan man gør. Dog er det et ret væsentligt spørgsmål hvorvidt du allerede har en mailserver på den pågældende computer. Hvilken løsning jeg vil anbefale afhænger af svaret på det spørgsmål.

Hvis du hellere vil betale dig fra en løsning er der også muligheden at bruge service fra f.eks. go2mobile.

Uanset hvilken løsning du vælger skal du være opmærksom på at SMS sjældent er lige så pålideligt som telefonopkald. Så automatiserede telefonopkald er værd at overveje. Men det er mere omfattende at implementere, og jeg kender ikke nogen standardløsninger på det.

Derudover kommer man ikke udenom, at alle de løsninger vi har nævnt indtil nu har et enkelt single-point-of-failure, nemlig din telefon. En telefon der mister netforbindelsen, løber tør for batteri, spontant genstarter og kræver indtastning af PIN kode, eller slukker helt uden grund er altsammen problemer som forekommer i praksis.

Jeg har selv haft et setup hvor jeg modtog både SMS og telefonopkald på min telefon plus en email på en stationær computer, som ville gå i gang med at afspille musik på et par kraftige USB højtalere når den modtog en alarm.

Man skal så også gøre op med sig selv hvor vigtigt det er at man hurtigt kan gøre noget ved problemet, og hvad man skal bruge for at gøre noget ved problemet.

I mit tilfælde skulle jeg bruge en laptop, to one-time-password-generatorer og en internetopkobling. Jeg havde to internetopkoblinger, men de andre tre stykker hardware havde jeg kun et eksemplar af hver. Med en defekt laptop hjælper det ikke meget at jeg ved at der er et problem som der skal gøres noget ved.

Men nu har du heller ikke gjort det klart hvor vigtige de alarmer er, og hvor hurtig responstid der er brug for. Det skal også måles imod hvor hurtigt du kan nå frem til et sted hvor du kan gøre noget ved det, hvis problemet er af en karakter som ikke kan løses hvor du end måtte befinde dig.
Gravatar #5 - dub
11. jun. 2012 21:31
Hvad med det her? Så er det bare at lave en regel om forward i dit mail program.
Gravatar #6 - Windcape
11. jun. 2012 21:38
kasperd (4) skrev:
Men det er mere omfattende at implementere, og jeg kender ikke nogen standardløsninger på det.
Ikke umiddelbart. Det er Hayes kommandoer om igen. At foretage et opkald er faktisk ret simpelt, det er værre at holde det kørende, og håndtere forskellige fejlkoder, pakke-tab, osv.

(Jeg arbejdede en lille smule med noget GSM kode til fjernaflæsning af el-målere på min forrige arbejdsplads)
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 22:06
Generelt:
Et eller andet huewai-noget med simkort

#2
Kender godt HT-kommandoerne, men det er sådan ca også det :)
Det er mere mail>SMS jeg har problemer

#4
Jovist, se - skal have en indgående mail til at ryge ud som en SMS ... Det er der mit problem ligger

#5
Tvivler på at det virker endnu, taget i betragtning af at Sonofon ikke hedder Sonofon mere ;)
Gravatar #8 - Windcape
11. jun. 2012 22:13
Thoroughbreed (7) skrev:
Det er mere mail>SMS jeg har problemer
Thunderbird + commandline might do, http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=39&a...

Outlook er dog meget nemmere :) http://stackoverflow.com/questions/2805614/outlook...
Gravatar #9 - PoulErik
11. jun. 2012 22:19
Jeg vil tro du kan klare det med fetchmail, nail, wvdial sat sammen med noget bash script.
Gravatar #10 - kasperd
11. jun. 2012 22:24
Thoroughbreed (7) skrev:
Tvivler på at det virker endnu, taget i betragtning af at Sonofon ikke hedder Sonofon mere
Og Mobilix lukkede for deres gateway for mange år siden. Underligt nok er der stadig en mx record for sms.mobilix.dk selvom det blev købt af Telia efter det havde skiftet navn. Til gengæld er der ikke længere nogen mx record for gsm1800.telia.dk.

Aner ikke om adressen for TDC stadigvæk virker. Der er en mx record.
Gravatar #11 - fidomuh
11. jun. 2012 22:29
#0/7

Hvilket hardware skal det koere paa? Hvilket OS?

Det er ret nemt at strikke en Nagios loesning sammen fx, hvis du vil have overvaagning indbygget. Alternativt kan du bruge fetchmail og gsmsendsms i linux.
Fetchmail kan saa koere hvert minut (eller hvert 10. sekund) og tjekke for indhold.

Fordelen ved at bruge SMS ligger dog mest i at have det paa "server"-siden, saa du kan faa en SMS hvis nu internettet er nede paa din server. :)
Gravatar #12 - Windcape
11. jun. 2012 22:36
fidomuh (11) skrev:
Fetchmail kan saa koere hvert minut (eller hvert 10. sekund) og tjekke for indhold.
Er i ikke gået over til PUSH notifications endnu på Linux?-)
Gravatar #13 - kasperd
11. jun. 2012 22:39
fidomuh (11) skrev:
Fetchmail kan saa koere hvert minut (eller hvert 10. sekund) og tjekke for indhold.
Den slags bør foregå med push og ikke pull. Maskinen som dette kører på skal tage imod med SMTP. Så kan du skære de sidste sekunder af reaktionstiden og samtidigt undgå at belaste en server ved at hente mails hvert 10. sekund.

fidomuh (11) skrev:
Fordelen ved at bruge SMS ligger dog mest i at have det paa "server"-siden, saa du kan faa en SMS hvis nu internettet er nede paa din server.
Det er fint nok hvis en server kan sende en SMS såfremt den mister sin netforbindelse. Men hvad nu hvis serveren går ned og hverken kan sende email eller SMS? Man bør have noget overvågning der kører fra en maskine et andet sted på netværket og periodisk checker om serveren stadigvæk svarer.

Jeg har prøvet at bruge WebCheck applikationen på Android. Men jeg synes den giver for mange falske alarmer fordi den giver mig alarm hver gang telefonen er udenfor WIFI dækning. Der findes vist også andre Android applikationer som kan lave nogle basale checks, men jeg tror dog ikke det er den vej man bør gå.
Gravatar #14 - PoulErik
11. jun. 2012 22:48
Hvis du kører din egen SMTP - server kan du bruge procmail og "pipe" direkte til sms-sende-programmet, så kommer der knald på responce tiden.
Gravatar #15 - PoulErik
11. jun. 2012 23:13
Windcape (8) skrev:
Thunderbird + commandline might do, http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=39&a...

Outlook er dog meget nemmere :) http://stackoverflow.com/questions/2805614/outlook...


Windcape (12) skrev:
Er i ikke gået over til PUSH notifications endnu på Linux?-)


Tænk du arbejder for MS.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 23:34
Ved ikke helt om jeg kan få programmet til at køre på *nix, det var derfor jeg efterspurgte e-mail>SMS

Det er ikke til server-overvågning, men noget lidt mere lyssky :)
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. jun. 2012 05:53
Jeg har muligvis fundet løsningen på mit problem!... Fandt ud af at firmaet har noget liggende, som sågar har POP/IMAP-overvågning ... Skal lige have en USB-pen med i morgen, så jeg kan rode lidt mere med det ...
Gravatar #18 - fidomuh
12. jun. 2012 09:30
#12

I wouldn't know :)
Har ikke haft behov for at kigge paa min Qmail installation i .... et par aar? :D

It just works, so why break it?! :D

Men udover det, saa mindes jeg at have set Dovecut med push email og Courier ogsaa. Saa der er nok et eller andet med push, hvis du gerne vil have det :)
Gravatar #19 - fidomuh
12. jun. 2012 09:34
#13

Den slags bør foregå med push og ikke pull.


Det boer foregaa fra en maskine som koerer overvaagning, men naar hans egen ide er at koere Outlook og et plugin dertil, saa meh :)

Maskinen som dette kører på skal tage imod med SMTP. Så kan du skære de sidste sekunder af reaktionstiden og samtidigt undgå at belaste en server ved at hente mails hvert 10. sekund.


... Serverbelastningen er ikke eksisterende medmindre han har 9245824501851 users :D

Det er fint nok hvis en server kan sende en SMS såfremt den mister sin netforbindelse. Men hvad nu hvis serveren går ned og hverken kan sende email eller SMS? Man bør have noget overvågning der kører fra en maskine et andet sted på netværket og periodisk checker om serveren stadigvæk svarer.


... Ja. Som jeg skrev. Server-siden.
Altsaa server-siden af whatever netvaerk han nu koerer det paa.

Hvis han har 10 servere, saa kan en af dem agere overvaagning. Har han kun 1, saa meh.

Jeg har prøvet at bruge WebCheck applikationen på Android. Men jeg synes den giver for mange falske alarmer fordi den giver mig alarm hver gang telefonen er udenfor WIFI dækning. Der findes vist også andre Android applikationer som kan lave nogle basale checks, men jeg tror dog ikke det er den vej man bør gå.


Ja, GSM -> Wifi der ikke virker -> GSM -> wifi der maaske virker == du faar falske positiver alt for ofte.
Vi bruger Nagios her i huset, det fungerer ganske fint. Der har jeg saa 2 noder, en lokal og en off-site. Jeg har dog kun SMS paa den lokale, men det er mere dovenskab end noget andet :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login