mboost-dp1

Program til ændring af IP - Adresse


Gå til bund
Gravatar #1 - Don11
31. jan. 2008 21:43
Hej!!

Jeg er ikke sikker på om dette spørgsmål høre til i denne kategori men her kommer det:

Jeg får mit internet fra TDC(you see) fra et trådløst modem. Jeg har en dynamisk IP.

Jeg er på udkig efter et program der kan skifte min IP...

Jeg har ringet ind til TDC og de siger at de ikke kan hjælpe mig.. De siger at jeg kan slukke for min router i op til 72 timer hvorefter jeg så kan være heldig at have opsnappet en ny ip adresse..

Jeg har prøvet med et program der hedder smac 2.0 her går du ind og skifter mac adressen men jeg kan ikke få det til at virke.

Så hvis der var nogen herinde der kendte til et program der kunne gøre det, eller nogen anden måde hvorpå jeg kan få skiftet min ip til en anden ville jeg blive utrolig glad...

Det skal være danske ip's.....

Jeg takker på forhånd.......

Hilsen Tobias
Gravatar #2 - themuss
31. jan. 2008 21:49
Altså

# dhclient hme0
DHCPREQUEST on hme0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 10.83.0.1
bound to 87.52.xxx.xxx -- renewal in 129600 seconds.


Så ja du skal skal vente 36 timer før du kan få en ny ip. 72 er liiiige i overkanten... ;)
Gravatar #3 - myplacedk
31. jan. 2008 21:49
Kan du logge ind på din trådløse dimmer? Eller på noget andet, som sidder mellem din computer og stikket i væggen?

Hvis ikke, så kan du ikke selv styre det, eller også er det selve computeren du styrer det på.

Uanset hvor det er, så er nøgleordet: DHCP Release. Dvs. du skal finde noget DHCP-værk, og release din IP.

Hvordan man gør det i dit OS aner jeg ikke. Mest fordi jeg ikke aner hvilket OS du bruger. :)
Men du kan jo prøve at se om din computer har den IP, du gerne vil ændre. Hvis ikke, så er det ikke din computer du skal rode med.

Glem det med at skifte mac-adresse. Det kan højest være interessant, hvis du finder ud af at release, men får tildelt samme IP igen alligevel.
Gravatar #4 - myplacedk
31. jan. 2008 21:51
#2
Så ja du skal skal vente 36 timer før du kan få en ny ip.

MINDST 36 timer. Så KAN IP-adressen blive taget af en anden. DHCP prøver normalt at få den samme IP igen, selv om den ikke længere er reserveret.

Men som sagt kan du springe hele ventetiden over, ved at "release".
Gravatar #5 - Don11
31. jan. 2008 21:53
Myplacedk: Tak for den hurtige respons!!!

Hvor finder man oplysninger om ens OS og hvad er det helt præcist??

Er ikke så rutineret med alle de udtryk...
Gravatar #6 - zin
31. jan. 2008 21:54
Svjv skal man på linux baseret OS ind og slukke helt for interfacet (altså netkortet) for derefter at starte det igen. Det vil gennemtvinge en DHCP release.
I Windows skal du blot åbne kør, skrive cmd, trykke enter, skrive ipconfig -release i DOS-vinduet og så trykke enter. Herefter skrives der ipconfig -renew (efterfulgt af enter).
Bemærk dog, at selvom du releaser dit DHCPlease, betyder det ikke nødvendigvis at DHCP-serveren glemmer det - den husker gerne hvilken IP du havde sidst og giver dig en ny - men om TDCs DHCP server er sat sådan op ved jeg ikke.
Gravatar #7 - themuss
31. jan. 2008 21:55
Så KAN IP-adressen blive taget af en anden.
Selvfølgelig. Det har du helt ret i.

Man kan ikke release sin IP hos Yousee og så requeste en ny, så vil man blot få den gamle igen.
Gravatar #8 - themuss
31. jan. 2008 21:57
#6 Det ligger højst sandsynligt som en tekstfil i filsystemet, det er ihvertfald ikke særlig sandsynligt man skal slukke en linux-box for at release sin ip.

I FreeBSD (og på den box jeg paster i #2) ligger min lease i /var/db/dhclient.leases.hme0

Den skal blot slettes inden man requester en IP.

Jeg er SIKKER på det er på samme måde på linux.
Gravatar #9 - zin
31. jan. 2008 22:19
#8: Jeg sagde ikke du skal slukke for boksen - men du skal slukke for interfacet (altså netkortet). Det er dog muligt at man også kan gøre som du foreslår. :-)
Gravatar #10 - myplacedk
31. jan. 2008 22:21
#6
Svjv skal man på linux baseret OS ind og slukke helt for interfacet (altså netkortet) for derefter at starte det igen. Det vil gennemtvinge en DHCP release.

Jeg tror umiddelbart ikke man releaser blot ved at lukke for interfacet:

"The client normally doesn’t release the current lease as it is not required by the DHCP protocol. Some cable ISPs require their clients to notify the server if they wish to release an assigned IP address. The -r flag explicitly releases the current lease, and once the lease has been released, the client exit"

Anyway, man kan gøre det i Linux ved at køre "dhclient -r". Hvorvidt der plejer at være "muse-løsninger" aner jeg ikke, jeg har aldrig ledt.
Gravatar #11 - zin
31. jan. 2008 22:29
#10: Ah, OK. :-)
Jeg mente dog heller ikke en "muse-løsning" som så. Så vidt jeg husker skal man nemlig også ind i <term> for at slukke interfacet anyway. Dette skulle slette alle indstillinger som dette interface har og dermed også slette den fil, muss henviser til i #8 - som sikkert også udover den samme funktion.
Gravatar #12 - themuss
31. jan. 2008 22:31
Ja altså noget ala:

ifconfig hme0 down && ifconfig hme0 up && dhclient hme0

.... ikke?

(og nej ingen genstart af boksen ;) )
Gravatar #13 - zin
31. jan. 2008 22:36
#12: Det vil jeg tro. Jeg er ikke den store linux haj, jeg kan bare huske at det var det en af mine (mere linux-bekendte) sagde, man skulle gøre. Tydeligvis var han ikke linux-bekendt nok. Tak for info. :3
Gravatar #14 - Simm
31. jan. 2008 22:40
ipconfig /release
ipconfig /renew

hvis man skulle få lyst til det samme på Windows. Og nej ingen reboot :p
Gravatar #15 - buch
31. jan. 2008 22:42
Må man spørge hvad formålet med ip skiftet er?
Gravatar #16 - amokk
31. jan. 2008 23:08
hvorfor ikke bare ændre MAC adressen på routerens WAN-interface, via dens webadmin? Det kan de fleste routere. Du får intet ud af at skifte din PCs mac adresse, ud over at routeren vil tildele dig en anden LAN ip...
Gravatar #17 - themuss
31. jan. 2008 23:26
#16 Det er ikke nok.

Hans lease skal stadig time og ud, og det tager 36 timer.
Medmindre han får overtalt en supporter hos Yousee til at gøre det for ham, er der ikke andet at gøre end at frakoble sit udstyr og vente.
Gravatar #18 - amokk
1. feb. 2008 01:18
Hvis han ændrer mac adressen for WAN interfacet, og releaser sin IP, vil DHCP serveren jo ikke give ham den samme IP igen, da hans hidtidige IP jo er leaset, og DHCP serveren tror hans er en ny enhed, og dermed vil den få en ny IP
Gravatar #19 - themuss
1. feb. 2008 01:36
Nej.

DHCP serveren tror hans er en ny enhed
Ja men du kan stadig kun sætte én enhed på Yousees netværk.

Det bliver højst sandsynligt checket ved at læse MAC-adressen på kabelmodemmet foran routere/netkort.

Så længe der er tilknyttet en DHCP-IP til din konto får du ikke en ny. Så får du blot en fra deres 10.0.0.0 netværk... (hvis du overhovedet får en).
Gravatar #20 - themuss
1. feb. 2008 01:37
Så længe der er tilknyttet en DHCP-IP til din konto får du ikke en ny.
Goddamn edit.

Og den DHCP-IP har du så i 129600 sekunder ;)
Gravatar #21 - trylleklovn
1. feb. 2008 07:46
Haha tror i har tabt ham for længst :)
Gravatar #22 - BurningShadow
1. feb. 2008 07:59
Kan det virkelig ikke gøres med klik-og-vind, på hverken Linux eller Windows?
Gravatar #23 - myplacedk
3. feb. 2008 11:14
#12
Ja altså noget ala:

ifconfig hme0 down && ifconfig hme0 up && dhclient hme0

.... ikke?

Tjah, hvis du instisterer på at tage den nærmeste omvej, så vil jeg nu alligevel ikke love at det virker. Hvorfor skulle man slette lease-oplysninger bare fordi man lukker interfacet? Som jeg skrev i #10 er det enda dokumenteret at der normalt ikke releases automatisk.

Bare kør "dhclient -r" - den kommando er som lavet til formålet. Well, faktisk ER den lavet til formålet. :)
Gravatar #24 - myplacedk
3. feb. 2008 11:19
#22
Kan det virkelig ikke gøres med klik-og-vind, på hverken Linux eller Windows?

Jeg mener at man i en eller anden gammel Windows (98?) var et GUI-program, som kunne den slags. Det var dog ikke i menuen (et sted hvor jeg kunne finde det), så man skulle ud i prompten for at starte det. (ipconfig, ipcfg, winipcfg... noget i den stil.)
Gravatar #25 - Artificial Intelligence
4. feb. 2008 09:09
Du kan bruge TOR (effektiv imod den nye data lovgivning)
http://www.torproject.org/



og så med Firefox addon - https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/2275
Du kan også bruge TOR på Pidgin.

Derefter har du anonymitet.
Gravatar #26 - themuss
4. feb. 2008 10:10
#23 Det er fint nok myplacedk, men der er ikke nogen -r i min dhclient.

Den er fra et FreeBSD6.2 system.

ßash # dhclient -r
dhclient: illegal option -- r
usage: dhclient [-bdqu] [-c conffile] [-l leasefile] interface
Gravatar #27 - madsensen
9. feb. 2008 15:17
#19 man kan eventuelt gå ind og registrere den nye mac adresse, det tager få sekunder
Gravatar #28 - amokk
9. feb. 2008 20:56
#27 præcis og så får man en ny WAN IP
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login