mboost-dp1

OS X: Pages og Table of Contents


Gå til bund
Gravatar #1 - fidomuh
20. jan. 2008 02:09
Hejsa.

Mkay, jeg sidder lige og roder med layout af Table of Contents i Pages ...

Nogen der kan forklare mig hvordan ( hvis det er muligt ) jeg tvinger Pages til _IKKE_ at saette sidetal direkte ved siden af teksten?

Eks:
Heading1 1 [/quote]

Hvad jeg vil have:[code]Heading 1 __________________ 1


Saavidt jeg kan se, saa goer Pages det automatisk hvis siden er mindre end 18cm bred.

Help!

-fido
Gravatar #2 - fidomuh
20. jan. 2008 02:13
Ahem, og jeg er traet og fubar'ede lige min code-boks :D
Gravatar #3 - ZOPTIKEREN
20. jan. 2008 09:37
Da det er et appleprodukt er mit bedste gæt at du ikke har en chance for at gøre det. Selve meningen med TOC er at sammenkæde overskrifter med sidetal, og det afviger apple sandsynligvis ikke en milimeter fra, modsat microsoft, så hvis du forsøger at bruge TOC som bibliografi eller sådan noget i den stil, bør du nok hellere se på hvordan det laves.
Pages 08 laver dog TOC som en slags table så hvis du er fræk tager du bare kolonnen med tal og farver den hvid ^^.
Gravatar #4 - fidomuh
20. jan. 2008 11:17
#3

Hehe, du misforstod mig.

Hvis siden er i A4, saa bliver Heading1 og sidetallet sat i hver sin side.

Heading1......................................sidetal.

Men er siden under 18cm bred, faar du:

Heading1.sidetal

Men jeg fandt en loesning, man kan saette en paragraph margin paa venstre side af tallene..
Det fungerer OK indtil videre.

Men ja, det er typisk Apple at lave en "Det her tror vi er bedst for dig" loesning og saa goere det besvaerligt at aendre det til noget som helst andet :D
Gravatar #5 - ZOPTIKEREN
30. jan. 2008 10:39
Ahh det er da godt nok fubar sådan som det fungerer i pages. Egentligt er ideen jo god nok i at efterligne latexmåden, for der bliver godt nok lavet alt for meget grimt og ulæseligt skidt i word.
Hos mig flytter den sidenumrene ned på næste side og koder dem sammen med tekstindholdet i toc. Hvor finder du den der paragraph margin henne?
Gravatar #6 - fidomuh
30. jan. 2008 17:56
#5

Du skal kigge i Inspector-tingen. ( weird faenomen fra Apple .. :P )

Det er samme sted du saetter paragraf specifikke margen og lignende..

Jeg er ikke lige paa min mac foer imorgen aften, saa kan ikke give dig et screenshot.

Mener at det hedder noget med "tab indent". Men det fungerer helt fint, og sidetal bliver paent justerede og saadan.
Gravatar #7 - ZOPTIKEREN
31. jan. 2008 10:07
Jo det fandt jeg godt, men den løsning er jo stadigvæk fubar, da hver gang man klikker på toc'en, smadrer den igen så det skal fikses manuelt. Det fungerer cirka lige så godt, som at sætte figurtekst på billeder i word :s...

Angående inspector så er den jo også i word, den hedder jo bare formatting palette...
Gravatar #8 - ZOPTIKEREN
31. jan. 2008 10:12
Den mest weird fænomen fra apple er deres style drawer eller hvad de nu kalder den. Den er blevet elimineret fra alt deres programmel i os 10.5 fordi den er så klam og nedern, men i pages '08 spiller den stadigvæk en helt essentiel formatteringrolle, wtf?
Gravatar #9 - fidomuh
31. jan. 2008 17:56
#7

Que?

Min TOC fungerer helt fint :)

i inspector'en klikker du:

Text -> Tabs.
Du vaelger tallene i din TOC ( og kun! sidetal! ) og saetter "left" ( i Paragraph Indent ) til x cm.

Jeg har min paa 10cm, og det fungerer uanset hvor meget jeg klikker paa lortet ;)
Gravatar #10 - ZOPTIKEREN
31. jan. 2008 21:05
#9 Yup, den fucker det op sådan hos mig. :/
Gravatar #11 - fidomuh
31. jan. 2008 21:11
#9

Hmm.. Mkay :/

Kig i TOC feltet og se om du har valgt nogle headings eller lignende.

Evt. proev at starte et helt nyt dokument, kun til at teste dette..
Bare for at se om du har klikket paa noget "sjovt" imens du ledte.. ( det gjorde jeg .. :D )

TOC er bestemt ikke noget Apple har gjort sig i, imo..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login