mboost-dp1

Mediegrafiker søger hjælp !!!!


Gå til bund
Gravatar #1 - Kenn
16. jan. 2008 23:09
Hejsa her !!

Jeg skal starte uddanelsen som mediegrafiker her i foråret og vil gerne have lidt ekspert hjælp i hvilke programmer som er bedst og nemmest at benytte under fremstillingen af diverse tryksager og web design !!

Håber virkelig der er nogle "eksperter" her !!

TAK TAK
Gravatar #2 - Maltheskalle
16. jan. 2008 23:18
Photoshop, indesign?
Gravatar #3 - rackbox
16. jan. 2008 23:19
#1 der er desværre stor forskel på, hvad der er bedst, og hvad der er populært. Jeg kan hjælpe dig med, hvad jeg selv foretrækker (og dermed mener er bedst) til tryksager, men du skal være opmærksom på, at dit valg af software vil klynge dig fast til en ud af to store religioner:

Corel vs. Adobe

For mig er valget ligetil. Corel-pakken er prisbillig og integrerer al funktionalitet i to intuitive programmer. Adobe har set pengene for enden af tunnelen, og har derfor valgt at binde deres brugere ved at have flere programmer med mere begrænset funktionalitet.

Det populære valg er Adobe Indesign/Illustrator/Acrobat/Photoshop. Det fornuftige valg er Corel Graphics suite.

Hvis du vil vide mere om forskellene på ovennævnte to, så spørg endelig.
Gravatar #4 - rackbox
16. jan. 2008 23:25
Det skal lige tilføjes, at jeg driver grafisk virksomhed og baserer grafikken på Corel Graphics Suite. Jeg har indimellem problemer med at læse filer fra Adobe-religionen, men det skyldes desværre oftest inkompetente grafikere, der ikke har teknisk baggrund, og dermed designer som vinden blæser.
Gravatar #5 - Simm
17. jan. 2008 01:08
Hej Kenn,

Du bør nok gå efter kombinationen Adobe InDesign, Adobe Photoshop og Adobe Illustrator, da det er disse programmer der er defacto standard indenfor den grafiske branche. Jeg er uddannet Mediegrafiker ved Århus Tekniske Skole og der kunne vi dog også vælge at bruge Quark Express som layoutprogram, men det er de vist efterhånden ved at gå fra .. forskellene på InDesign og Quark Express er efterhånden også marginalt lille, så uanset hvor du ender i praktik og hvilke programmer de bruger, så bliver de ikke fremmede for dig.

Du kommer også på din uddannelse til at snuse lidt til Adobe GoLive i webproduktioner, men mit håb er at du i stedet kaster dig over, enten en tekstbaseret editor og lærer HTML fra bunden. Desværre er der meget lidt fokus på det, fordi det er en grafisk uddannelse, så du skal nok være parat til at bruge nogle aftener på det, fordi det er så-som-så med dine læreres viden omkring emnet (medmindre du er ekstremt heldig).

Rackbox:
Jeg respekterer dit valg af programmer og jeg er grundlæggende ikke uenig med dig, for Adobe kunne snildt samle deres programmer på samme måde som COREL har gjort det. Men eftersom Adobe nærmest er allemandseje indenfor den grafiske branche, så betegner jeg det nærmest som et COREL-problem, at dine programmer ikke kan åbne Adobe-filer korrekt. Men det er som du selv antyder, et spørgsmål om religion. Jeg kan ikke sige andet, end at der må være en grund til at de er Adobe-produkter og ikke Corels der bruges i den grafiske branche.
Gravatar #6 - Simm
17. jan. 2008 01:10
...men mit håb er at du i stedet kaster dig over, enten en tekstbaseret editor og lærer HTML fra bunden.*

Rettelse:
men mit håb er at du i stedet kaster dig over, enten en tekstbaseret editor og lærer HTML fra bunden, eller en editor der ikke producerer så meget slam-markup som GoLive har haft for vane (ved så ikke om det er blevet bedre med CS3?).
Gravatar #7 - 3214N
17. jan. 2008 13:40
i CS3 er DreamWeaver med, som jeg syntes laver en meget bedre kode end GoLive.

/3214n.
Gravatar #8 - Windcape
17. jan. 2008 13:45
Hvis du på noget som helst tidspunkt skal producere andet en grafik til en hjemmeside, skal du lære at kode rigtigt.

Og det gøres bedst med en bog og en text-editor. Fancy tools er ubrugelige hvis du ikke kan kode korrekt i forvejen.

Generelt er specielt MedieDesignere elendige til at bruge hjernen på at lære at kode, og laver noget elendigt slam i golive/dreamweaver, og derfor har designere generelt et dårlig ry hos programmørene.

Lær at kode ordenligt, eller find dig et job som INTET har med webudvikling at gøre.
Gravatar #9 - rackbox
17. jan. 2008 14:42
#5 Årsagen til at Adobes programmer er de facto standard er desværre ikke grundet programmernes opbygning, funktionalitet og brugervenlighed, men skyldes at Adobe på et tidligt tidspunkt skød kamelen ved at nærmest forære disse applikationer til grafiske uddannelsessteder i verden.

Sørgeligt, men sandt. Jeg er sikker på, at hvis Corel havde været først ude på det punkt, så ville de have de facto standarden.

[flamebait] Det er lidt sammenligneligt med Windows/Mac-religionen. Jeg bruger selv Windows på grund af tilgængelighed, men drømmer om Mac på grund af lækkerhed. Det er jeg påviseligt ikke ene om - Adobe-folk tror jeg dog ikke drømmer om Corel, for de véd ikke, hvad de går glip af. [/flamebait]
Gravatar #10 - Simm
30. jan. 2008 13:20
#8 MedieDesignere er der vist ikke en uddannelse der hedder, men der findes mediegrafikere og multimediedesignere. Førstnævnte, har fokus på den grafiske del af internetproduktion og produktion til tryk.

Multimediedesignere får lov til at snuse en lille smule til webudvikling, men hvis de overstår uddannelsen og tror de kan det hele, ja såå er de lidt forkerte på den. Jeg tror også mest at webudviklingsdelen af uddannelsen er ment som en appetitvækker - det er jo en ultrakort uddannelse.

Hvem siger i øvrigt at autodidakte programmører ikke kan være lige så gode som uddannede, hvis man ellers har flair for det? Du kan ikke generalisere og sige at designere er dårlige til programmering, lige såvel som jeg heller ikke kan sige at en programmør er dårlig til grafisk design, for der vil altid være undtagelser. Der vil altid være brug for all-round typer.

#9 Hehe, jeg tror jeg skal nyere udgaver af Corels programmer før jeg kan udtale mig mere om hvad jeg synes om dem.
Gravatar #11 - mottley
10. feb. 2008 12:52
Hej.

Jeg er selv ved at uddanne mig til medigrafiker på Århus tekniske Skole. Uanset hvad ens personlige mening er om de forskellige programmer, bliver der udelukkende undervist i Adobe cs programmer. InDesign cs3, Photoshop cs3 og Illustrator cs3. På grundforløbet undervises der dog kun i Illustrator cs3 på frivillig basis. Men hvis du bliver optaget på URO er det obligatorisk. Illustrator er dog en rigtig god ide at arbejde med frivilligt, da det giver dig et stort forspring i forhold til uddannelsen. Med alt respekt for de andre indlæg, er langt de fleste skrevet ud fra et personligt synspunkt. Under grundforløbet bliver der også undervist lidt i Dreamweaver, der brues til web. Men det er meget begrænset. VI bruger selvfølgelig også de gængse programmer som exel, word og powerpoint.

Held og lykke med uddannelsen.
Gravatar #12 - rackbox
10. feb. 2008 19:01
Jeg må have misforstået #1 i den grad...

#1 skrev:
...og vil gerne have lidt ekspert hjælp i hvilke programmer som er bedst og nemmest at benytte under fremstillingen af diverse tryksager og web design...


I mine indlæg påpeger jeg netop hvilke grafiske applikationer, der er "bedst og nemmest at benytte under fremstillingen af diverse tryksager og web design" - som #1 efterspørger. Der er trods "religionskrigen" ingen debat om, at Corel er nemmest. IMO også bedst.

Jeg troede egentlig ikke at spørgsmålet handlede om "hvad bruger de andre?" - for så er der igen heller ingen tvivl: Adobes pakker.

Men sådan kan man jo misforstå så meget :)
Gravatar #13 - mottley
11. feb. 2008 00:24
Spørgsmålet er jo omhandlende at han skal begynde på uddannelse. Og beder om hjælp/vejledning fra mennesker der har erfaring i hvilke programmer der passer til uddannelsen. Og det er ikke bedst eller nemmest at benytte programmer som Corel, hvis det er Adobe der er påkrævet under uddannelsen.
Gravatar #14 - bjerh
11. feb. 2008 02:13
Jeg har tidligere været på grundforløbet på Århus Tekniske Skole, netop for at blive mediegrafiker. Måtte dog springe fra, da jeg ikke kunne finde en praktisplads, men det er en anden historie.

Det jeg vil sige er blot at det kan være ligemeget for dig, nu, hvilke programmer der bliver brugt. Programmerne er såmænd den mindste sag. Det der for alvor bliver svært for dig, er at lære om opsætning, farvevalgt, fonte (og så kan jeg ikke huske alle de andre fine ord). Men alle grundprincipperne bag et godt design.

Så lad være med at fokusere på de programmer der bliver brugt, og istedet hvad du skal lave med dem. Du lærer jo alligevel hvordan man bruger dem, det er hvad grundforløbet er til. :)
Gravatar #15 - Kenn
11. feb. 2008 07:13
Halløjsa herinde !!!!

Jeg takker for den gode debat her - og det har ihvertilfald hjulpet mig på rigtig vej !!

TAK TAK
Gravatar #16 - Kenn
11. feb. 2008 07:13
Halløjsa herinde !!!!

Jeg takker for den gode debat her - og det har ihvertilfald hjulpet mig på rigtig vej !!

TAK TAK
Gravatar #17 - Kenn
11. feb. 2008 07:14
Halløjsa herinde !!!!

Jeg takker for den gode debat her - og det har ihvertilfald hjulpet mig på rigtig vej !!

TAK TAK
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login