mboost-dp1

Linux nybegynder


Gå til bund
Gravatar #1 - Thenmy
6. feb. 2008 11:02
Hejsa alle i kloge hoveder!

Min bærbare er efterhånden ved at trænge til en formatering, og da det altdi er sjovt at prøve noget nyt, havde jeg overvejet at prøve kræfter med Linux.

Lad det stå soleklart: Jeg har så godt som intet kendskab til dette. Jeg ved, at der findes forskellige 'udgaver'(?) såsom Ubuntu, Debian mm. men kender intet til forskellen på disse.

Jeg kunne godt bruge noget helt generel vejledning. Hvor får jeg fat i Linux? Hvordan installerer jeg det? Hvilken 'udgave' skal jeg vælge? Hvad skal jeg være opmærksom på? Osv.

Jeg ER en erfaren PC-bruger, men indrømmer blankt min manglende erfaring i denne fagre nye verden. Jeg kunne godt tænke mig en GUI, der kan tilpasses med lidt lir efter personlig smag, og jeg forventer naturligvis, at min bærbare kommer til at yde det samme eller mere, som den gør nu med Windows XP.

På forhånd tak for hjælpen! Med venlig hilsen,
Simon
Gravatar #2 - Derfor
6. feb. 2008 11:08
#1 Som nybegynder vil jeg gerne anbefale dig at starte med at prøve Ubuntu, den er forholdsvis let at finde ud af at bruge, set sammen med nogle af de andre distributioner.
Gravatar #3 - Artificial Intelligence
6. feb. 2008 11:12
Hvis du vil have noget der er hurtig top tunet, men dog kræver editing config filer. Kommer dog ikke med gui efter installation men installeres nemt via pacman kommando. med Arch Linux (computer der kører 686 eller 64-bit).
God ide at printer guiden ud først.

Ubuntu er et godt sted at starte, har et kanon community. Nemt at gå til og nemt at bruge. Check deres liveCD først.

Mandriva er også et godt nybegynder distro med mange forskellige frontends for diverse ting. Dog er deres package manager numse.


Der er virkelig mange forskellige distro efter smag og behag.
Gravatar #4 - inzane
6. feb. 2008 11:14
Vil også sige at ubuntu er et godt valg som linux nybegynder.

Et sted man kan finde meget hjælp er på http://linuxin.dk deres forum er kanont at søge på og folk plejer at være gode til at hjælpe.

de har enda en side omhandlende ubuntu... http://ubuntu.linuxin.dk
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login