mboost-dp1

Linux for begyndere


Gå til bund
Gravatar #1 - KC
11. apr. 2011 18:02
Hejsa

Jeg skal til mit studie bruge en linux box. Jeg vil køre denne i VirtualPC 2007 fra min windows maskine. Jeg skal løse nogle opgaver som kræver at jeg logger på skolens system med min linux box.

Jeg skal altså bruge en let dist da den skal køre i virtuelt og den skal kunne logge på skolens system. Har ingen erfaring med linux, så en guide til hvordan jeg kommer igang med remote access vil ikke være af vejen. Skolen er DIKU, hvis nogen sku kende systemet der.

Spørgsmålet er så hvilken linux dist vil i foreslå?
Gravatar #2 - fjols
11. apr. 2011 18:03
Ubuntu er helt klart lettest at gå til og mest kendt, så det er let at få svar på eventuelle spørgsmål.
Gravatar #3 - gnаrfsan
11. apr. 2011 18:06
Ubuntu. That is all.
Gravatar #4 - KC
11. apr. 2011 18:11
Ubuntu it is - tak.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
11. apr. 2011 18:11
Du behøver ikke andet end SSH og SCP, som kommer med alle distoer. Jeg brugte selv Fedora, men det er sådan set lige meget.

"ssh <brugernavn (abc123)>@brok.diku.dk" i dit tilfælde.
Gravatar #6 - arne_v
11. apr. 2011 18:21
#1

Er du en IT person så vælg en server distro som f.eks. CentOS. Ellers gør som naboen og vælg Ubuntu.
Gravatar #7 - Atom
11. apr. 2011 19:29
Ubuntu er nemt at gå til og der findes meget begynderhjælp derude.
Og så vælg Vmware Player istedet for det VirtualPC fis der :)
Gravatar #8 - kasperd
11. apr. 2011 19:52
Hvis du har mod på at lære et par programmer mere, så kan du måske have en fordel af at installere putty og cygwin.

Hvilket af de tre programmer, der er mest velegnet til opgaven afhænger af hvad opgaven nærmere bestemt går ud på.
Gravatar #9 - gnаrfsan
11. apr. 2011 19:54
Putty + WinSCP <3
Gravatar #10 - Vandborg
11. apr. 2011 20:14
#8 er cygwin ikke til windows?
Gravatar #11 - Daniel-Dane
11. apr. 2011 20:16
gnarfsan (9) skrev:
Putty + WinSCP <3
WinSCP's GUI er så dejligt at bruge! (:

De programmer er de bedste alternativer til Windows.
Gravatar #12 - markjensen
11. apr. 2011 20:32
Er der ikke guides til DIKUs system på dikutal?
Gravatar #13 - KC
11. apr. 2011 20:36
så fik jeg ubuntu ind i en virtualbox og installeret metasploit på den.

Opgaven går ud på at finde en server i en ip range og telnette til den.

Første problem er at man skal logge på DIKU's server og køre det derfra da testmiljøet kun er tilgængeligt indefra. Det fik jeg klaret med ssh.

Andet problem er så hvordan jeg kører metasploit når det ligger på min box og jeg er logget ind på diku's testserver?
Gravatar #14 - Daniel-Dane
11. apr. 2011 21:06
#13
Jeg ved ikke, hvordan det foregår på DIKUs servere, men flere af fysikernes er forbundet til brugerens mappe.
Gravatar #15 - KC
11. apr. 2011 21:08
Mit problem (måske fordi jeg aldrig bruger linux) er at jeg har metasploit liggende på min maskine herhjemme, med den har jeg så sshet ind til diku for at få adgang til testnetværket, men på DIKu har jeg kun de filer der ligger på min diku konto. Kan jeg bruge programmerne på min hjemmemaskine over ssh eller skal jeg kopiere dem til min diku konto før jeg kan køre dem?
Gravatar #16 - gnаrfsan
11. apr. 2011 21:10
Daniel-Dane (11) skrev:
WinSCP's GUI er så dejligt at bruge! (:

De programmer er de bedste alternativer til Windows.

Minder om Norton Commander. Det var tider :-)
Eller det gjorde ihvertfald at DOS var til at leve med, før Windows var udbredt.
Gravatar #17 - Daniel-Dane
11. apr. 2011 21:12
#15
Ja, du bliver nødt til at (S)FTP'e eller SCP'e dem over.

#16
Jeg bruger ikke NC-versionen men i stedet Stifinder-udgaven.
Gravatar #18 - Chewy
11. apr. 2011 21:29
Det er godt nok lidt for sent.
Med det sagt, så vil jeg sige at ubuntu er at anbefale for nybegyndere.
Men hvis man er helt blank/nybegynder, så vil jeg personligt anbefale Linux Mint til at starte med..
Gravatar #19 - KC
11. apr. 2011 21:39
Jeg fandt ud af det, de havde nmap på testserveren så jeg brugte det. Er fandme besværligt at man skal ind og læse MAN for alle programmer man vil bruge for at se commandline parms, kan bedre lide windows programmer hvor der er knapper man bare trykker på indtil det virker!

tak for input alle sammen
Gravatar #20 - qed
11. apr. 2011 21:46
KC (13) skrev:
Andet problem er så hvordan jeg kører metasploit når det ligger på min box og jeg er logget ind på diku's testserver?


Har du ikke mulighed for at oprette en VPN-forbindelse til DIKUs netværk? Så kan du være på deres netværk samtidig med, at du kører programmerne lokalt på din maskine.

Edit: Sorry. Newz havde ikke opdateret siden, så jeg så ikke, at det var løst. :)
Gravatar #21 - Atom
12. apr. 2011 17:10
#19 Kommando --help viser som regl lidt mere simpelt hvilke parms der er.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login