mboost-dp1

Lidt Vista tanker


Gå til bund
Gravatar #1 - Deternal
19. aug. 2007 19:08
Nu har jeg rodet med Vista et par dage og har et par betragtninger:

For mig, har en af killer features'ne ved Vista været muligheden for at lave images som virker på tværs af maskiner så længe de har samme cpu arkitektur. Jeg har ikke testet det grundigt, men så vidt jeg kan se virker det ikke umiddelbart hvilket er lidt trist - ville være mit liv lidt nemmere en gang i fremtiden.

Interfacet: det ser rigtigt godt ud, men ligesom compiz og xgl er det imo forstyrrende lir.
Control Panel v3 - det nye control panel er frustrerende, jeg havde flere gange problemer med at finde noget i klassisk visning og mytte ty til den "moderne" visning og omvendt - den ene eller anden type visning *burde* imo være dækkende.

Performance: Jeg kørte på en bærbar med en Intel Core 2 Duo cpu og 2GHz cpu (7200 hed den hvis jeg husker ret) og 2GB ram, og det hakkede og hostede ret ofte. Noget af skylden kan gives til Lenovo's Client Security program, men langt fra alt - langt hen af vejen virkede det som om Vista var noget utilfreds med en 5400 rpm disk. Det hjalp en lille smule at ændre fra "let windows determine best settings" til "best performance" - men det kørte for mig overraskende ringe.

En lækker feature er at windows/microsoft update er blevet integreret i systemet frem for at være en hjemmeside. Muligheden for at size ikoner er også nice, og noget jeg har manglet.
Support for dockingstation og multiple monitor resolutions er også superb og ihvertfald både Windows XP, Ubuntu og SLED overlegen.
Gravatar #2 - Knightmare
20. aug. 2007 06:42
hmmmm, images på tværs af cpu arkitektur er faktisk muligt med backup løsninger som IBM System Recovery (som muligvis er den del af din installation, når du nu skriver at du har Lennovo Client security), Symantec Backup Exec System Recovery Desktop Edition.

Windows har også et gratis system man kan hente der kan lave en såkaldt install image, hvor de programmer man må synes at have behov for kan inkluderes. Men det er temmeligt langhåret.

Mht. windows update er den da også integreret i Windows XP, så det kan da næppe være et argument.
Gravatar #3 - trylleklovn
20. aug. 2007 06:44
#2 Windows Update er altså ikke integreret på samme måde i XP. I Vista virker det langt bedre, og man kan også vælge optional updates i samme interface.
Gravatar #4 - Deternal
20. aug. 2007 06:47
#2: Det har været promoted som en indbygget feature i Vista - og det du nævner hjælper ikke så meget da jeg bruger IBM Director
Hvis Rescue & Recovery supporterer det ville det til gengæld være lækkert.

Mht. opdateringer er "integrationen" i XP Windows Update agenten - det er noget bedre integreret i Vista - det er faktisk lige så lækkert som Ubuntu og SLED's opdateringsmekanisme nu, hvor XP var noget tilbage.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login