mboost-dp1

Hvilken version af Vista?


Gå til bund
Gravatar #1 - gentox
8. nov. 2007 10:52
Har næsten ingen erfaring med Windows Vista, men er blevet sat til at bygge en PC hvor det skal på.

Al hardware understøtter 64 Bit, og der findes ligeså 64 Bit drivere.
Men skal man så vælge 64 Bit versionen af Vista Home Premium eller 32 Bit?

Ram burde ikke have det store at sige, da den er på 2GB, og med et 512 MB PCI-Express grafik kort.

Hælder lidt til 64Bit da det teoretisk set bedre udnytter hardwaren.
Gravatar #2 - Acro
8. nov. 2007 11:17
Jeg bruger 64-bit, og det er jeg rigtig glad for. Jeg spiller dog aldrig, så jeg skal ikke kunne sige noget om kompatibilitet i den retning, men jeg har ikke rigtigt oplevet, at noget af det software, jeg anvender, har problemer med at køre. Jeg måtte ganske vist finde et alternativ til SlySoft Virtual CloneDrive, og jeg kan ikke opdatere min iPod Touch, fordi Apple ikke understøtter opdatering med et 64-bit operativsystem (det gælder dog kun for iPod Touch/iPhone; de gamle kan de tilsyneladende godt lave understøttelse for).

Når du køber en licens, så ville jeg ihvertfald ikke være i tvivl om at vælge 64-bit. Hvis det så slet ikke kan køre det næste halve år, så ville jeg nok heller ikke betragte det helt forkert at hente en 32-bit version og køre den, indtil understøttelsen blev bedre, men det må man selvfølgelig ikke, og nu er understøttelsen - for mit vedkommende - heldigvis heller intet problem. Microsoft burde dog lave en licens, der dækker Windows-versionen og ikke arkitekturen. Det ville også få langt flere til at skifte til 64-bit over en hurtigere periode.
Gravatar #3 - gentox
8. nov. 2007 13:06
#2
Tror jeg går efter 64 Bit versionen, og håber at de bliver lige så tilfredse som du er.

Tak for hjælpen.
Gravatar #4 - siliankaas
8. nov. 2007 13:22
#1
Uden jeg selv bruger 64-Bit - vil jeg bestemt mene du bør overveje hvad PC'ern skal bruges til - mig bekendt er det vist ik mange spil der køre på det endnu (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).
Gravatar #5 - Norrah
8. nov. 2007 13:44
here you go. Her kan du få et overblik.

Anyway, 64-bit er fremtiden, men på nuværende tidspunkt føler jeg ikke det udnytter hardwaren optimalt. Men der er ingen tvivl om det teoretisk er bedre. Kan bare ikke stå inde for om du kan finde drivere til alt hvad du skal bruge.
Gravatar #6 - gentox
8. nov. 2007 13:51
#4
Burde have skrevet det, men den skal så vidt jeg ved ikke bruges til spil.
Det er muligt at den skal bruges til HD DVD/Blu-ray afspilning + video redigering. Men ellers som kontor maskine.

Men igen Vista var ikke mit valg, men et krav.
Og så kan man jo ligesågodt få det der er bedst egnet til hardwaren.

#5
Har gjort hjemmearbejdet ;) Og der er Vista 64Bit drivere til alt hardware i maskinen.
Men ja der vil være ældre ekstern/intern hardware som man ikke kan købe pga manglende 64Bit drivere.

Jeg ville bare høre generelt, netop fordi at Microsoft har lavet 2 versioner, om der overhovedet blev udviklet nok til 64Bit til at det ville kunne svare sig.

64Bit er helt sikkert fremtiden, men det er jo ikke fedt at have en maskine hvor måske kun 10% af det der bliver udviklet passer til.
Gravatar #7 - arne_v
8. nov. 2007 14:38
64 bit windows kan afvikle 32 bit apps. Saa du kan køre både 32 og 64 bit apps. Du kan ikke køre 16 bit apps på 64 bit windows.
Gravatar #8 - Norrah
8. nov. 2007 14:46
#7 ikke direkte på hardware niveau, men det kan simuleres.
Gravatar #9 - Saxov
8. nov. 2007 14:47
#7, så ikke noget med at køre Win 3.11 for workgroups på den... ??? Øv... :)
Gravatar #10 - siliankaas
8. nov. 2007 19:38
#6
Jamen hvis alt HW er nyt, og du er sikker på der ikke skal spilles (gamle) spil på den - så kan jeg heller ikke se anden end at købe Windows 64-Bit til den :-)

*Bemærk*
Igen, uden jeg har bevis for min påstand, mener jeg altså at hvis du køber Vista retail, altså ikke OEM, så mener jeg du frit kan skifte fra 32-Bit til 64-Bit - denne version er dog en hel del mere kostbar (åbenbart).
Gravatar #11 - gentox
8. nov. 2007 19:52
#10
Det er korrekt, Home Premium koster ca. 820 Kr. som OEM og 2320 kr. retail.

Ved retail versionen kan du mod et gebyr på ca. 100 kr, få tilsendt en 64 Bit version.

Så vi er oppe på ca. 2420 Kr. for at have valget mellem 32 Bit og 64 Bit, eller 1600 Kr. mere end OEM.
Så kan man lige så godt købe 2 OEM versioner med det samme :)
Gravatar #12 - zin
8. nov. 2007 20:13
Jeg ville sige Business 64x - Så har du faktisk det meste, selvom sælgeren vil have dig til at tro andet.
Windows i 64-bit kan sagtens køre spil og andre applikationer uden problemer. Jeg sidder selv med Windows XP 64-bit. Den spiller WC3, StarCraft, WoW, Master of Magic (gammelt DOS-spil!), Transport Tycoon Deluxe.... Hele molevitten. Jeg har kun bemærket at visse ting ikke kører - så som anti-rootkits.
Gravatar #13 - Norrah
8. nov. 2007 20:22
så som anti-rootkits.

Måske er det fordi rootkit ikke er et problem i x64 strukturen.
Gravatar #14 - zin
8. nov. 2007 20:24
#13:
Det er muligt. Jeg har endnu ikke hørt noget der skulle underbygge din påstand.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login