mboost-dp1

Hjælp til at få Windows på min gamle Mac Mini


Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 13:03
Hej newz´ere,

Ved godt det er længe siden - men nu går den ikke længere. Jeg skal have hjælp af det gode ekspertpanel!.... igen..

Jeg har en Mac Mini (mid 2007) med Intel C2D arkitektur. Men jeg har kun os x 10.4 på den og jeg har masser af bøvl med at dele eksterne harddiske som er koblet på den - så mine andre windows pc´ere kan tilgå diskene og lave backup. (min drøm er at få den til at være som en slags NAS)

Så NU vil jeg have windows på lortet.

Hvordan gør jeg? Min Vista DVD vil ikke læses og jeg har læst mig til at der er noget som EFI og ikke BIOS på denne dejlige mac.


Hvordan får jeg windows på maskinen??
Gravatar #2 - XorpiZ
11. jun. 2012 13:07
Jeg vil tro du skal hente rEFIT og installere det, så du kan få adgang til andre boot-options på din Mac.

Derudover er det måske nemmest, hvis du har en bootable USB du kan installere fra.
Gravatar #3 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 13:11
kan jeg installere det direkte på min mac det rEFIT?
Gravatar #4 - XorpiZ
11. jun. 2012 13:17
Jep. :)

"If you have installed rEFIt on your Mac OS X volume, it will be loaded automatically when the Mac starts up.

With rEFIt installed on a separate volume (internal or external) or on a CD, hold down the “Option” key while the Mac starts up. That activates the built-in boot menu, where you’ll see an icon labeled “rEFIt”. Choose it with the arrow keys and hit Return, and the rEFIt menu will be loaded."
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 13:22
Hvad med bootcamp? O_o
Gravatar #6 - kinaholm
11. jun. 2012 13:30
refit og bootcamp - gogo :)
Gravatar #7 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 13:35
Jeg har nu faaet rEFIT paa min mac. Og koerer nu ubuntu 12.04 via live cd. Hvordan faar jeg enten bootcamp paa min mac eller windows paa?

Kan jeg boot fra windows cd'en hvis jeg henter skiven i kaelderen?
Gravatar #8 - XorpiZ
11. jun. 2012 13:36
Hr. Kejser (7) skrev:
Kan jeg boot fra windows cd'en hvis jeg henter skiven i kaelderen?


Det burde du vel kunne ja.

Bootcamp kan du finde i Programmer > Hjælpeprogrammer, så vidt jeg husker
Gravatar #9 - kinaholm
11. jun. 2012 13:37
Nej, du skal installere bootcamp i mac os x, som så hjælper dig med at partitionere din harddisk samt giver kan lave driverne til dig..
Gravatar #10 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 13:40
Hvordan skaffer jeg saa bootcamp? Er det paa det store WWW?

BTW mange tak for lynhurtig hjaelp!!!! :)
Gravatar #11 - XorpiZ
11. jun. 2012 13:45
Bootcamp følger da vist med, gør det ikke?

Alternativt kan du nok finde det på piratebay, tænker jeg.
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 13:55
Mit bootcamp var installeret - ellers er det nemt at finde i iTunes store i OSX, eller ja - på TPB
Gravatar #13 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 13:58
også når jeg "Kun" har 10.4??
Gravatar #14 - XorpiZ
11. jun. 2012 14:05
Har du kigget i Programmer om Bootcamp ligger der?
Gravatar #15 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 14:19
Den er ikke i min oversigt over programmer. Har version 10.4.11 på min mac.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jun. 2012 14:27
Prøv at kigge i "AppStore"

Kan huske at jeg så det på en iBook for 5-6 år siden ....
Gravatar #17 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 14:29
Jeg har vist ikke app store. Det kom vist først i 10.5?
Gravatar #18 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 14:32
Jeg kan forresten godt få lov at boot fra min Windows Vista cd gennem rEFIt. Men når jeg skal vælge hvilken harddisk jeg skal installere på kan jeg ikke få lov at slette den gamle partition.

Hvordan kan jeg formatere eller slette partitionen hvor min os x ligger?
Gravatar #19 - dub
11. jun. 2012 14:38
Du kan også hentet Bootcamp her fra.
Gravatar #20 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 14:41
Jeg kan kun finde updates. Ikke selve installationen? Og der står at det er for windows eller Boot Camp?
Gravatar #21 - dub
11. jun. 2012 14:46
Bootcamp er ikke meget andet end driver og et partition tool.
Men har du kigget i Programmer > Hjælpeprogrammer som XorpiZ forslog?
Gravatar #22 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 16:02
#21 - ja har kigget her også - og jeg kan intet finde med boot camp.


Kan jeg formatere disken når jeg er kommet ind i windowsinstallationen? hvis ja - hvordan ??
Gravatar #23 - XorpiZ
11. jun. 2012 16:04
Det gør du vel bare som du plejer, når du installerer Windows.
Gravatar #24 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 16:05
Når jeg prøver at formatere kommer der kun en fejl om at den ikke kunne. Kan ikke huske fejlkoden. Hvis jeg prøver at slette partitionen spørger den om jeg er sikker og trykker jeg ja så venter den et øjeblik hvorefter den hopper tilbage igen - dvs. stadig en HFs+ partition.
Gravatar #25 - kinaholm
11. jun. 2012 16:47
Hmm... De har åbenbart ændret det, fra dengang hvor det var i beta og man bare skulle have 10.4 - nu kræver det 10.5, da det er en del af leopard. Så, skaf dig en uatoriseret leopard dvd, installer den og så har du også bootcamp.
Gravatar #26 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 18:09
En sådan udgave fylder mere end 4,7 gb - så skal finde en måde at extracte på så jeg kan fjerne overflødige ting. Eller et andet image??
Gravatar #27 - dub
11. jun. 2012 18:11
Brug en USB stick.
Gravatar #28 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 18:16
Javist er jeg en noob men hvordan gør jeg så? Skal jeg "brænde" iso´- en ned på en USB stik og så putte den i min mac? Hvad så?
Gravatar #30 - IT-ekspert Kejser
11. jun. 2012 18:18
#29 - merci. Prøver jeg lige her i aften så. Næste episode i morgen efter eksamen. :P
Gravatar #31 - IT-ekspert Kejser
13. jun. 2012 09:40
Så tror jeg squ det lykkedes. Jeg fik installeret ubuntu på og så tænkte jeg at jeg kunne boote med windows disk - men ak nej. Den kom ikke længere end til hvor jeg skal vælge installations disk. Så efter lidt søgen og tænkning så hentede jeg Gparted Live og brændte den på en dvd og så bootede jeg op via den og fik først slettet ubuntu partitionen og fik lavet en ntfs partition. Så prøvede jeg igen. Men nej - den ville stadig ikke. Fejlen var at den ikke ville gøre det på en GPT disk.

Så bootede jeg i Gparted igen og fjernede alt lortet og fik sat en partitionstabel op med MSDOS og så initialiserede jeg hele harddisken som NTFS og så restartede jeg. Og VUPTI kunne jeg komme videre. Nu er den ved at dekomprimere windows filerne.

TAK for hjælpen gutter!!! :D Me LIKE!
Gravatar #32 - IT-ekspert Kejser
13. jun. 2012 16:56
Jeps - så har jeg Windows Vista på min Mac Mini fra mid 2007 :D

Work around:

1. Hent rEFIt .dmg og installere i OS X (mit tilfælde 10.4.11)

2. Hent Gparted og brænd live cd

3. Genstart mac og boot fra gparted. Slet alle partitioner (også grub/bios partitionen) Initialisere Boot partition i Gparted til MSDOS.

4. Genstart mac med windows cd i.

5. Installér windows (mit tilfælde Vista).

6. ?????

7. Profit!!!

NB måske trin 1 kan undlades. Jeg var også over en Ubuntu installation mellem pkt. 1 og 2.

TL;DR:

Jeg har nu en Mac mini med windows som fungere som huset NAS server. 4 eksterne harddiske er koblet op og shared. :)
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. jun. 2012 17:17
Nu bliver jeg nødt til at spørge ...

Hvis den skulle fungere som NAS, var det så ikke lige så nemt at gøre følgende:

1: Installere Linux
2: ??????
3: PROFIT!
Gravatar #34 - dub
13. jun. 2012 17:28
Så bliver jeg nød til at spørge ...

ville det ikke være nemmere at gøre følgende:

1. Brug samba
2. ??????
3. Profit

Gravatar #35 - IT-ekspert Kejser
14. jun. 2012 09:45
Skal ikke gøre mig klog på samba eller linux - men jeg har tidligere bakset med projekt NAS hvor det lykkedes mig at få mine 4 diske delt så jeg kunne tilgå dem fra mine windows maskiner uden bøvl. Men den løsning holdte ikke. Jeg føler mig bedst hjemme hos windows - og føler mere jeg har styr på tingene i dette miljø.

Når jeg får tid satser jeg på at jeg bare kan plugge de 4 diske i mac´en igen og så dele dem og volia.... færdig!.

Når jeg er færdig som student køber jeg en fuldblods nas med plads til en 10-20 TB til den tid.


Endnu en gang tak for hjælpen med at føre mig på sporet - kunne ikke have gjort det uden Jer!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login