mboost-dp1

Glossary & LaTeX


Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
26. okt. 2007 08:00
1) Søg på LaTeX og/eller TeX inden du kommer med dumme kommentarer.

Godt, med det på plads:

Jeg har defineret en række glossary entries, og bruger dem i mit dokument med \gls{entry_name} hvilket der naturligvis gør at deres Name bliver printet på det sted, men ofte ser det noget fjollet ud når der kommer et ord der begynder med caps (fx Vertex). Så hvordan er det man overbeviser glossary om at man kan bruge et andet ord i stedet for det der er sat i glossary entrien?
Jeg har prøvet med \gls{entry_name}{new_text}, \gls{entry_name}[new_text] osv. Det virker ikke, men jeg mener det er muligt, kan bare ikke huske hvordan og Google er ikke til megen hjælp, så nogen der kan huske det?
Gravatar #2 - buch
26. okt. 2007 08:03
latex bruges da til sådan noget bizart sex?
Gravatar #3 - Mozez
26. okt. 2007 10:00
#2 Arggg, det sker hver gang man skriver LaTeX på et forum. Gør nu som manden siger og søg på 'LaTeX' eller ' TeX'.
Gravatar #4 - zin
26. okt. 2007 21:08
Cyrack: Hvilket program bruger du til at lave dine TeX scripts i?
Hvilke ordbøger bruger du iSpell? SpellCheck?
Mere info = mere hjælp!
Gravatar #5 - Cyrack
26. okt. 2007 22:56
MikTex (2.6) med autodownload af nye pakker. Installationen blev opdateret i onsdags.

Hvad mener du med ordbøger? For hvis du mener det jeg tror du mener, så bliver al stavekontrol udført af TexnicCenter.
Gravatar #6 - zin
28. okt. 2007 00:10
#5: De to vigtigste ting er hvad du bruger til at behandle TeX scripts i og hvilke stavekontrol/ordbøger du har.. Jeg ledte lidt og fandt dette link.
Håber det hjælper?
Ellers, så vidt jeg kan se er den eneste måde at tilføje ord til ordbogen ved at højre-klikke på ordet, ligesom i Word / OOo Writer.
Gravatar #7 - themuss
28. okt. 2007 07:03
#2 Jeg vil give dig fuldstændig ret.

Er der ikke også en rød tråd fra latex til strapon?
Gravatar #8 - Cyrack
28. okt. 2007 08:55
ZiN:

Tror desværre lidt du har misforstået hvad jeg vil :-) det er ikke en ordbog jeg vil tilføje ord til (altså spellchecker) men en ordlist/gloseliste som der oftes optræder i slutningen af en rapport hvor gloser og forkortelser forklares.

buch & themuss: drop dead.
Gravatar #9 - TullejR
28. okt. 2007 09:45
Hvorfor vil du overhovedet have glossary entries midt i din rapport?
Uanset hvad, så er det federe at man viser det som et tal på en eller anden måde, fx {1}, i stedet for en hel brødtekst.

PS: Hvilken pakke bruger du til at lave din glossary?
Gravatar #10 - Cyrack
28. okt. 2007 10:22
TullejR:

Det er referencer til entries, så man kan slå siderne op i gloselisten. Specifik drejer det sig om ordet vertex, der kun bruges én gang i ental, resten af tiden verticies (flertal af vertex) og for ikke at lave to entries ville det være nice hvis man kunne referere til vertex, men skrive verticies.

Mht. at definere dem i rapporten: vi laver dem i en selvstændig tex fil der inkluderes som den første (hvor vi definerer alle forkortelser og gloseentries) og refererer til dem hvor det er relevant (med \useacronym og \gls).

Pakken er glossary, men jeg er parat til at skifte til en anden pakke, hvis det er nødvendigt.
Gravatar #11 - zin
28. okt. 2007 13:48
#8:
Aah, my bad.
Jeg kan ikke opfordre til andet end at læse deres online dokumentation, men det går jeg udfra at du allerede har..
Gravatar #12 - Cyrack
29. okt. 2007 09:01
#11 - ZiN

Faktisk var det rigtig godt du pegede på deres dokumentation :-) fik mig til at læse den igen (og lade være med at søge som en gal på \gls) og så fandt jeg det jeg søgte :-) kommandoen er \useGlosentry{entry_name}{text}.
Gravatar #13 - zin
30. okt. 2007 16:37
#12: Og du er linux brugeren. Hah!
FY! man <indsæt bash kommando her> ftw!
Gravatar #14 - Cyrack
30. okt. 2007 23:18
ZiN

Problemet er nok at det er for lang tid siden jeg sidst har startet gentoo...
\me overvejer hvordan man kombinerer et udviklerjob i .Net og gentoo...
Kan VS2K8 køre under Wine? :-D
Gravatar #15 - zin
31. okt. 2007 18:13
#14:
Ja, men hver gang du skriver en linje kode forsvinder der en linje kode fra din Linux kerne....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login