mboost-dp1

Excel diagram fuckup


Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
12. feb. 2013 14:20
Jeg har her på arbejdet 10 .xls filer alle er ens, bare med forskellige data.
De indeholder 2 regne-ark og tre diagram-ark. Arket er oprindeligt skrevet i Excel2000, men bruges oftere og oftere i Excel2007.
Men 2007 fucker diagrammerne op og viser dem i portrætformat i stedet for landskab, som ellers er defineret i sideopsætningen. Sideopsætningen i 2007 viser rigtigt nok at landskab er valgt.
I starten var der ingen problemer i Excel2007, så der er vel kommet en opdatering til 2007, som nok er problemet.
Google giver mig intet. Anyone?
Gravatar #2 - bbb2020
12. feb. 2013 23:04
Dreadnought (1) skrev:
...
Google giver mig intet. Anyone?


Har du prøvet Bing
Gravatar #3 - bbb2020
12. feb. 2013 23:17
Mere seriøs.

Jeg har svært ved at forstå hvad du mener, når du siger Excel viser diagrammerne i portrætformat. Mener du at Excel har drejet hver diagram 90 grader eller er det x og y aksens data der har byttet plads?

Det er vel for meget forlangt med et skærmbillede, når det nu er firma data det handler om, men det vil faktisk hjælpe - tror jeg.
Gravatar #4 - Dreadnought
13. feb. 2013 04:03
#2 Er der nogen der bruger den med vilje?

#3 Diagrammet er sat op til landskab, men Excel 2007 drejer papiret om til portræt og maser diagrammet sammen til portrætsstrørrelse og skubber derfor til streger der er sat ind som autofigurer.

Jeg får først mulighed for at lave et skærmbillede på Fredag.
Gravatar #5 - bbb2020
13. feb. 2013 05:49
så det er altså et problem der opstår når der skal printes.
Så er det nok i printer indstillingerne problemet ligger.
Hvis ingen andre kommer med en løsning inden da, ser jeg om jeg kan finde en løsning, når jeg kommer hjem fra arbejde.

NB.: Det var en joke.
Gravatar #6 - bbb2020
13. feb. 2013 22:32
Nu er jeg kommet lidt på glatis, da man ikke skal love mere end man kan holde. Det er svært at give nøjagtige instruktioner, da jeg ikke sidder med det dokument du har problemer med og fordi jeg sidder med en version 2013 af Office.
Der skulle dog ikke være den store forskel i de to versioners måde at printe på. Når ja! Og så fordi jeg ikke har for vane at printe diagrammer fra Excel. Lad os nu se, om ikke det jeg har fundet frem til, vil kunne hjælpe dig alligevel.

I Excel er der 3 muligheder for at bestemme retningen under printning.
Den første ligger i selve printerdriveren. Denne funder du under linket "Printeregenskaber" når du klikker på menuen "Udskriv" eller bruger Ctrl+P i Excel.

Den anden er den mulighed der ligger i selve printer panelet i Excel når du klikker "Udskriv" eller Ctrl+P

Sørg for at begge to er sat til default, som er højformat.

Den tredje og sidste mulighed for at bestemme retningen i Excel, ligger under fanen "Sidelayout".
Under denne fane, kan du micro justere det enkelte regnearks egenskaber og altså også retningen.

Hvis du åbner et af dine diagram-ark og under fanen "Sidelayout" klikker på "retning - liggende" vil dette ark blive udskrevet i landskabsformat. Hele arket, forstås.

Tricket er, at du kan markere det enkelte diagram og udfører samme handling på kun diagrammet. Dvs. at det kun er diagrammet der bliver udskrevet i landskabsformat og kun hvis du har markeret det. Ellers trumfer selve arkets indstillinger over diagrammets.

Jeg tror det er her der er sket noget med jeres regneark og det er dette du skal fokuserer på.
Fordelen ved at markerer diagrammet hver gang du skal printe, er at diagrammet kommer til at fylde hele papiret ud. Ulempen er, at du skal markerer det skide diagram hver gang.

Prøv at leg med det og se hvad du finder ud af.
Gravatar #7 - bbb2020
13. feb. 2013 23:32
Tilføjelse:
Hvis du ikke har andet end et diagram i hvert diagram-ark, så prøv at markerer diagrammet og vælg "klip". Marker så celle "A1" og vælg indsæt.
Så længe du ikke flytter markeringen til en ny celle, skulle du nu kunne printe diagrammet uden at markerer det først, da Excel husker celle markeringerne mellem hver session.
Gravatar #8 - Dreadnought
14. feb. 2013 04:10
Det prøver jeg lige at kigge nærmere på. Men det ikke kun i udskriften fejlen forekommer. Den viser det også på skærmen.
Gravatar #9 - Chewy
18. feb. 2013 09:05
Har du prøvet at sætte indstillingerne til portræt, gemme, og derefter sætte den tilbage til landskab igen?
Bare lige for at udelukke et fuck up i indstillingerne efter opgradering...
Gravatar #10 - Dreadnought
18. feb. 2013 09:11
#9 Det vil jeg da prøve, næste gang jeg får tid til det.
Gravatar #11 - Dreadnought
26. feb. 2013 08:40
Nu ser det ud til at den holder indstillingerne, selv uden at forsøge det som Chewy foreslår.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login