mboost-dp1

E-mail kryptering


Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
20. feb. 2008 11:56
Er det muligt at kryptere sin mail og hvordan gøres dette lettest?

Mails'ne skal sendes fra [email protected] til [email protected], altså til samme domæne.
Der bruges både IMAP og POP3 på de forskellige konti.

Programmet må gerne kunne arbejde sammen mellem outlook og thunderbird, men dette er ikke et must.

Primært skal det kunne køre på Office Outlook 2007 på både Vista og XP maskiner.

Download.com Kan nogle af disse programmer anbefales?

Det skal bruges til at sende mails, som indeholder kundeoplysninger, i et mindre firma.
Gravatar #2 - holmen
23. feb. 2008 17:04
Slet ingen? Ikke engang vandfarve?
Gravatar #3 - kimx
23. feb. 2008 18:41
Er det ikke muligt at finde noget vha. google?

Hvis det var mig, så ville jeg undersøge mulighederne i GnuPG, så vidt jeg kan læse mig frem til så kan man bruge det både i thunderbird og outlook vha. diverse plugins.
Gravatar #4 - siliankaas
23. feb. 2008 18:51
Må jeg spørge, hvorfor ikke bare bruge digitalsignatur?
Gravatar #5 - holmen
25. feb. 2008 08:41
4 skrev:
Må jeg spørge, hvorfor ikke bare bruge digitalsignatur?
Hvordan vil det gavne? Troede kun at det havde noget med log-in sikkerhed at gøre.
Gravatar #6 - fidomuh
25. feb. 2008 08:45
#1

Du kan kryptere vha. plugins i taet paa ethvert mailprogram, der er bare ingen der goer det, medmindre man ved at klienten der modtager rent faktisk har samme plugin.

Men T-bird og Outlook har plugins til det, saa "knock yourself out" :)
Gravatar #7 - siliankaas
25. feb. 2008 20:27
5 skrev:
Hvordan vil det gavne? Troede kun at det havde noget med log-in sikkerhed at gøre.


Altså du kan da godt kryptere dine mails med digital signatur - det kræver bare at (ret mig gerne hvis jeg lige tager fejl):

1) Du sender en digital signeret mail din en modtager
2) Din modtager sender en signeret mail til dig.

3) Herefter kan i nu (da i har hinandens signatur offentlig nøgle) kryptere mails som kun kan åbnes af modtager.

eneste problem er, efter hvad jeg kan se, hvis man lider af paranoia og tror staten har en bagdør i alt software (det ved jeg ik om de har)
Gravatar #8 - pokerface
25. feb. 2008 21:14
nu er det lidt tid siden jeg har lært om kryptering, og jeg spillede poker samtidigt, men jeg mener ganske bestemt af en signeret mail bare betyder at der er tilføjet en hash værdi af teksten, der er krypteret med senderens private key, der så kan dekrypteres med senderes public key, og hvis hashen passer kan det valideres at den der har sendt mailen er i besiddelse af den private key der er tilknyttet den public key der er blevet brugt til at skabe hash værdien.

Har næsten intet med kryptering at gøre........Nej, krypter med modtagerens public key, there you go!

Og iøvrigt kan regeringen næppe have en baggør i en algoritme der er blevet gransket af alverdens kryptografer.
Gravatar #9 - siliankaas
26. feb. 2008 12:52
#8
Nu vil jeg ikke spille klog på hvordan det virker teknisk, men jeg er ret sikker på at man kan kryptere mails med digitalsignatur (den fra TDC) hvis bare man har en signeret mail fra den anden part.

Den med bagdøren var ment lidt som en joke, da visse typer aldrig vil bruge kryptering fra staten men sværger til OC (!?)

Så deeet...
Gravatar #10 - pokerface
26. feb. 2008 18:36
ja, naturligvis kan du kryptere med den digitale signatur, det har bare intet med signering at gøre.

Den digitale signatur er bare et Certifikat, altså en private key, og en public key der er signeret af TDC, og med krav om at et der indgår et PID
Gravatar #11 - siliankaas
26. feb. 2008 20:26
10 skrev:
ja, naturligvis kan du kryptere med den digitale signatur, det har bare intet med signering at gøre.

Den digitale signatur er bare et Certifikat, altså en private key, og en public key der er signeret af TDC, og med krav om at et der indgår et PID


Så forklar mig hvordan jeg skal sende dig en krypteret mail med digital signaturen fra TDC.?
Gravatar #12 - siliankaas
26. feb. 2008 20:30
Jeg "Googlede" det lige og fandt dette
Gravatar #13 - peterlinddamkjaer
28. feb. 2008 18:23
Jeg kan lige supplere med en vejledning, som jeg har skrevet. Den adresserer også udfordringen med udvekslingen af signerede e-mails. Det kan man nemlig undgå med TDC's certifikat-"telefonbog".

Endelig kan man måske bruge dette dokument, hvis man er Mozilla-fetichist som jeg.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login