mboost-dp1

Bruger Win7 TRIM på alle SSD uanset alder?


Gå til bund
Gravatar #1 - Thorun
28. sep. 2010 16:36
Jeg har en gammel Dell Latitude X1 hvor jeg har sat enMobi Mtron SSD i. Jeg er netop blevet gjort opmærksom på noget der hedder TRIM (efter at min SSD begyndte at fryse min laptop!).

Jeg har læst mig til, at Windows 7 har indbygget TRIM til SSD.
Men mit spørgsmål er så: hvis jeg installerer Win7 på min Latitude X1, vil Win7 så automatisk sørge for, at "TRIMme" min 32GB SSD? Eller skal SSD'en også understøtte TRIM, før Win7 kan bruge TRIM-funktionen?

Jeg har planer om at købe en 128GB KingSpec SSD, men jeg vil ikke smide så mange penge efter den, hvis ydelsen alligevel bliver forringet i løbet af kort tid på en WinXP installation.


Så spørgsmålet er: Hvis jeg installerer Win7 på X1'en, vil den så benytte TRIM på SSD'en i computeren? (enten om det er 32GB MOBI Mtron eller 128GB KingSpec).

Mvh. Rune
Gravatar #2 - gentox
28. sep. 2010 16:40
Ja, Win 7 vil benytte Trim, såfremt det er understøttet på din SSD.
Og nej TRIM SKAL være en feature på din SSD.

Det betyder både længere levetid, og en mere stabil SSD, så køb endelig ikke en SSD uden, selvom de sikkert er billigere.
Gravatar #3 - Thorun
28. sep. 2010 17:19
Ok. Takker for hurtigt svar.

Så Win7 = trim, såfremt SSD understøtter trim.

Så må det være underordnet om jeg køber en ny SSD der understøtter TRIM eller ej, så længe jeg kører WinXP på min maskine (da WinXP så ikke understøtter TRIM).

Men er der ikke nogle SSD's der har deres egen indbyggede "trim"-funktion i controlleren? Så SSD'en altså optimerer sig selv uanset OS?
Vil sådan en SSD fungere under WinXP fx. ?
Og hvad med Linux? Hvordan kommer dette OS til at fungere ordentligt med SSD's?
Gravatar #4 - gentox
28. sep. 2010 19:54
#3
Så vidt jeg ved er det kun Windows 7 der understøtter TRIM, og at det umiddelbart ikke kan overføres til drevet alene, da systemet selv står for at allokere pagefil, og automatisk defragmentering.
Som er nogle af de værst tænkelige ting du kan udsætte en SSD HDD for.

Har du overvejet en hybrid disk?
Altså halvt SSD, halvt HDD?

Feks en Seagate Momentus XT?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4...

Ved nærmere eftertanke, så er du vist begrænset til 1.8"?
Gravatar #5 - terracide
28. sep. 2010 19:58
På min 32 nm Intel SSD køre jeg Intel SSD toolbox en gang per uge...aka TRIM, ved ikke hvordan det er på andre mærker.
Gravatar #6 - gentox
28. sep. 2010 20:00
#4
Angående Linux og generelt andre systemer end Windows 7, med hensyn til TRIM, så må jeg være svar skyldig.
Håber lidt der er en anden der ligger inde med viden herom.

Dog kan det ikke gentages for tit, at der helst ikke skal skrives for meget til en SSD, hvis den skal forblive fejlfri, og have en lang levetid.
Gravatar #7 - Thorun
28. sep. 2010 20:06
Har læst om Intels SSD toolbox, men fik at vide, at det ikke helt var det samme som TRIM. Men det kan vel være, at det funger (næsten) lige så godt - blot på en mere "manuel" måde.


Jeg er begrænset til 1,8" og CF IDE 50-pin interface. (kender kun 4 diske jeg pt. kan bruge i systemet pga. PATA og 50-pin eller ZIF-interfacet).

Det med at skrive meget til en SSD - jeg ved ikke om jeg kan få Win7 / WinXP til at nedsætte sine auto-skrivninger. Men ellers bruger jeg egentlig min laptop jævnt meget = mange skrivninger. Så det kan godt være at levetiden på min Mobi Mtron disk kun er 2 år.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login