mboost-dp1

Alert software til server


Gå til bund
Gravatar #1 - BjarniM
8. sep. 2010 08:32
Jeg sidder med en problemformulering, som jeg håber, nogen kan være behjælpelig med :)

Jeg har et share i et større clustersystem, hvor der en gang om timen lægges en ny logfil.
Forleden var der desværre gået kage i et eller andet på en server, så der blev ingenting logget i nogle dage, hvilket er uheldigt for virksomheden.

Mon der findes et et eller andet software, som kan overvåge en bestemt folder på et share, og sende en alarm til administratorerne, såfremt loggen ikke kører, som den skal?

På forhånd tak for hjælpen :)
Gravatar #2 - KC
8. sep. 2010 09:42
Kender ikke til nogle programmer, men jeg havde engang brug for noget lignende. Det letteste var at køre et vbscript med jævne mellemrum. Du kan checke for om filen eksisterer eller om den vokser eller hvad der nu passer dig.
Gravatar #3 - zin
8. sep. 2010 10:37
Generelt bør alle servere logge op mod noget Syslog- og/eller smide SNMP traps eller overvåges ved sådan. Hvis der så ikke kommer svar burde et sådant system advare dig. Bemærk dog at dette hovedsageligt er Linux-baseret.. Jeg ved ikke om det kan sættes op i Windows. Det burde det dog kunne. :)
Gravatar #4 - Hubert
8. sep. 2010 10:44
ZiN (3) skrev:
Generelt bør alle servere logge op mod noget Syslog- og/eller smide SNMP traps eller overvåges ved sådan. Hvis der så ikke kommer svar burde et sådant system advare dig. Bemærk dog at dette hovedsageligt er Linux-baseret.. Jeg ved ikke om det kan sættes op i Windows. Det burde det dog kunne. :)


Kiwisyslog kan bruges som syslogd på en windows kasse.
Gravatar #5 - BjarniM
8. sep. 2010 11:12
#2: Orker ikke at gå i gang med at programmere. Kunne helelre tænke mig den "nemme" løsning i denne omgang.

#3 & 4: Ok, tak for input. Jeg giver lige det der Kiwisyslog et skud.
Gravatar #6 - BjarniM
8. sep. 2010 11:37
Tjae, jeg ved skam ikke, om det der program kan gøre det. Fik måske ikke udtrykt mig 100% præcist i begyndelsen.

Programmet skal sende besked via mail, hvis der ikke genereres en ny lydfil for hver time i en given mappe på et share.
Gravatar #7 - zin
8. sep. 2010 12:00
#4+6: Selv har jeg ikke prøvet KiwiSyslog, men hvis det kører som Syslogd ville ideen være som følger:
Servere (alle) kører Syslogd. Syslogd sender syslog til en central syslogd-server som laver overvågning (generelt). Denne server har så en opsætning som differentierer mellem vigtige og uvigtige fejl, og sender en mail til de rigtige personer der ud fra.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login