mboost-dp1

Uart skal være ethernet på linux box, how??


Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
19. sep. 2012 21:39
ganske simpelt, jeg har en direkte forbindelse til min wifi router via et wifi modul som jeg kan snakke med serielt(UART)..

Jeg vil gerne at min enhed(RPI) kan komme på internettet hviken sw skal der bruges så min enhed forstår at bruge UART'en til at kommunikere gennem istedet for eth0?

Kernen compilerer jeg selv, så evt en driver eller noget lign som kan kommunikere TCP (tror jeg nok det hedder)


Wifi-modulet er sådan en:
http://www.digi.com/products/wireless-wired-embedd...
Gravatar #2 - Skum
20. sep. 2012 19:41
Som jeg lige kan se det skal du enten finde en driver til enheden der kan benytte den sammen med Linux' netværksstak, ellers skal du skrive en selv...
Gravatar #3 - Qw_freak
20. sep. 2012 19:48
Skum (2) skrev:
Som jeg lige kan se det skal du enten finde en driver til enheden der kan benytte den sammen med Linux' netværksstak, ellers skal du skrive en selv...


Jeg håbede at der var en driver/program der kunne udnytte en uart til at agere netværk...
Gravatar #4 - Skum
20. sep. 2012 19:53
En UART er jo bare til transmissionen, kommandoer der skal sendes på linien osv. er jo noget helt andet... Dvs. du skal have en driver der kan identificere enheden som en netværks enhed og understøtte de kommandoer og funktioner som netværksstakken kræver...
Gravatar #5 - Skum
20. sep. 2012 19:59
Man kan sige at f.eks. 3G modems jo også bruger UARTs, og teknisk set bare er en seriel port, og hvis enheden der understøtter "normale" AT kommandoer, så ved jeg sgu ikke om man kunne bruge noget lignende wvdial, selvom det umiddelbart er til WAN forbindelser og ikke LAN...
Gravatar #6 - kasperd
21. sep. 2012 07:24
Jeg kan ikke udfra dokumentationen gennemskue hvad det er der sendes over den serielle forbindelse. Man kan sagtens køre IP over en seriel forbindelse. Det er hvad PPP og SLIP protokollerne oprindeligt er lavet til.

Men skulle det fungere på den måde var enheden nødt til selv at agere router. Men kortet ser lidt mindre ud end hvad jeg ville forvente af en router, og det lover mere fleksibilitet end det man opnår med en router.

Måske er det de rå wireless frames som sendes over den serielle port. Det ville være interessant, for det ville give en enorm fleksibilitet. Samtidigt betyder det at softwaren på hosten skal implementere hele WIFI stakken selv, så den vil skulle være skrevet af nogen, som virkeligt ved hvad de gør.

Det kan også være at den som #4 antyder slet ikke bruges til datatrafikken, men kun til management. Måske kan den med de rigtige kommandoer programmeres til at sende WIFI trafikken over den serielle forbindelse.

Har du dokumentation af hvad enheden kan?
Gravatar #7 - Skum
21. sep. 2012 14:10
Teknisk set kan du jo køre hvad som helst igennem en UART, det er bare en transmissionsvej og ikke andet... Uden at vide specielt meget om programmering af netværksdrivere, og efter at hurtigt at have glimpset lidt rundt på nettet, ville jeg jo tro du skal bruge det nuværende "framework" og understøtte en form for "net_device" eller hvad den nu hedder for den wireless stack. Dette kan man vel hurtigt få en følelse af ved at kigge på kildekoden til de nuværende wireless enheder... USB er jo også "bare" en half-duplex balanceret seriel linie, så kan det klares på USB, burde det vel også kunne bruges med en gængs UART baseret enhed...

Dette er skrevet uden jeg har prøvet det selv, så det er hevet lidt ud af røven, agreed :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login