mboost-dp1

Skemalægningsprogram


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
15. aug. 2012 19:23
Jeg har absolut INGEN erfaring med ovenstående emne, men har nu alligevel til hensigt at lave et program, der kan håndtere det :) Derfor har jeg nok brug for lidt hjælp til at komme igang.

Jeg skal lave et system, der kan placere medarbejderes arbejdstider over en periode i en virksomheds åbningstid. Der skal eksempelvis kunne tages højde for virksomhedens krav til antal ansatte på arbejde i givne tidsrum, typen af ansat (titel?), den ansattes gennemsnitlige arbejdstid, de ansattes særlige ønsker, ferie, fridage og arbejdspladsens opdeling af eksempelvis forskellige kontorers placering og ansatte pr. kontor.

Eksempelvis har en virksomhed 9 ansatte på 37t og åbent fra 9-15 i 3 kontorer. Ud af de 9 ansatte er 6 kontoruddannede, 1 kantinedame og 2 it-folk. Ansat A hører til kontor A og så fremdeles mens resten kan flekses. Kontor B og C lukker kl. 13.00 og Ansat A kan derfor nu disponeres over til kontor B eller C. Virksomheden kræver at der altid er minimum 2 kontoruddannede på arbejde og 1 IT-ansat. Kantinedamen skal være der mellem 8 og 14. Kontoransat B ønsker at have tidligt fri om fredagen.

Programmet skal nu kunne lægge et skema, der i høj grad imødekommer de krav og ønsker.

Hvordan ville man umiddelbart gribe sådan en opgave an?
Gravatar #2 - markjensen
15. aug. 2012 22:27
Det lyder lidt som et integer linear program. Måske. Det er NP-hårdt btw :) så måske vil du også gerne kigge på branch and bound eller finde en approksimationsalgoritme.
Gravatar #3 - rackbox
16. aug. 2012 06:44
#2 tak for dit bud - jeg har forsøgt at regne på det ved at lave noget analogt til ruteberegninger i kort-software, men kan ikke helt knække nøden.

Umiddelbart vil jeg tro, at programmet skal beregne et skema, der opfylder nogle basalkrav, som man så kan justere på manuelt bagefter..

Men findes der noget link til noget om emnet? Eller måske et allerede eksisterende open source?

Halvdelen af dit indlæg var lidt sort for mig, desværre :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login