mboost-dp1

PHP/Sessions - Gættespil - Hjælp søges


Gå til bund
Gravatar #1 - wink
7. maj 2014 12:07
Hej Newz.dk:)

Jeg sidder lige nu og leger lidt med et lille gættespil i php, hvor man skal gætte et tal mellem 1-100.
Der er et par helt enkle kriterier, såsom:
Hvis gættet = værdi - Skal den skrive "Flot - Rigtig Gættet :D"
Hvis gættet ligger udenfor 1-100 - skal den skrive "Uden for den angivne interval på 1-100 :O"
Hvis absolut værdi af tal-gæt > 50 - skal den skrive " Meget langt forbi :O "
Hvis absolut værdi af tal-gæt > 19 og < 49 - skal den skrive "Du er ikke helt ved siden af :("
Og ellers - skal den skrive "Tampen brænder :D"

Mit problem lyder så på at jeg gerne skal have lagt nogen sessions ind, så man kan spille ind til at man enten har brugt 10 gæt eller gættet rigtigt, hvorefter den så skal reset det rigtige tal og vælge et nyt.

Har prøvet mange ting, men har ikke rigtig kunne få det til at fungere, så håber på at nogen herinde fra måske kan hjælpe mig ;)
(Skal lige siges jeg ikke har så meget styr på Sessions, med hvor det skal sættes ind osv, så ville være fedt hvis nogen kunne vise mig hvordan det skal gøres, gerne med brug af den kode jeg har angivet)


Koder:

Side 1:
<center><form action='Gaetside2.php' method='get'>
Tal: <input type='number' name='Nummer'/>
<input type='submit'/>
</form></center>



Side 2:
<?php
$gaet=$_GET['Nummer'];
$svar=rand(1,100);
$ab=abs($gaet-$svar);
echo 'Det rigtige svar:
<b><u>'.$svar.'</u></b><br>';
echo 'Dit gæt var: <b>'.$_GET['Nummer'];'</b>';
echo '<br><br>';
if ($gaet == $svar )
{ echo ' Flot - Rigtig Gættet :D ';
} elseif ($gaet < 0 or $gaet > 100 )
{ echo ' Uden for den angivne interval på 1-100 :O ';
} elseif ($ab >= 50 )
{ echo ' Meget langt forbi :O ';
} elseif ($ab >= 19 and $ab <= 49 )
{ echo ' Du er ikke helt ved siden af :( ';
} else { echo 'Tampen brænder :D '; }
?>
Gravatar #2 - OxxY
7. maj 2014 13:41
*suk* mere lektiehjælp til nye brugere ...Hjælper folk på dailyrush ikke mere eller hvad?
Gravatar #3 - Vandmand
7. maj 2014 14:35
#2

Hold da kaeft et ukonstruktivt indlaeg.

#1

Jeg har ikke selv rodet med PHP i mange aar, men her er en rigtig let forklaring i hvordan man bruger sessions: http://www.w3schools.com/php/php_sessions.asp

Der staar hvordan du starter og 'slutter' en session, hvordan du gemmer variabler og finder dem frem igen.

Saa er det vel bare et spoergsmaal om at have en session variabel (Starting a PHP Session og Storing a Session Variable) der holder styr paa hvor mange gange de har gaettet, og saa ved hver gaet foerst tjekke om graensen er naaet (Storing a Session Variable), og derefter enten starte forfra Destroying a Session) eller fortsaette og oege variablen med en enkelt (Storing a Session Variable).

Saa kan det naesten ikke pensles mere ud, uden at jeg rent faktisk laver det for dig.

Edit: Skulle du ikke kunne overskue hele siden, har jeg i parentes sat overskriften paa det stykke der forklarer det.
Gravatar #4 - arne_v
7. maj 2014 14:47
OxxY (2) skrev:
Hjælper folk på dailyrush ikke mere eller hvad?


eksperten.dk gør:

http://newz.dk/forum/programmering/php-sessions-ga...
Gravatar #5 - mrtb
7. maj 2014 16:44
#4 Tak. Nu er jeg stuck i en uendelig loop!
Gravatar #6 - arne_v
7. maj 2014 16:56
#4-5

Jeg fumler.

Det rigtige link er:

http://www.eksperten.dk/spm/994303
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login