mboost-dp1

Hvad kan en object db gøre bedre end en relational db..?


Gå til bund
Gravatar #1 - bodhiBit
7. jul. 2012 13:38
Hey folks..

Spørgsmålet ligger i overskriften.. Jeg kan godt se at en relational DB, som f.eks. MySQL, kan nogen smarte ting, som f.eks. at flette data fra flere tabeller sammen i den samme query.. Men er der noget som en Object DB kan gøre (bedre), som Relational ikke kan..? For umiddelbart kunne man jo godt bruge et abstraction layer som laver rows fra en Relational DB om til objekter i koden, og har man så ikke næsten det samme..?
Gravatar #2 - arne_v
7. jul. 2012 15:27
#1

-ORM-RDBMS giver samme interface som -OODBMS.

Men principielt må man formode at det sidste er bedst idet man undgår et abstraktionslag.

I praksis har OODBMS imidlertid ikke været nogen stor success.

Gravatar #3 - KaW
7. jul. 2012 15:34
KarmicMind (1) skrev:
Hey folks..

Spørgsmålet ligger i overskriften.. Jeg kan godt se at en relational DB, som f.eks. MySQL, kan nogen smarte ting, som f.eks. at flette data fra flere tabeller sammen i den samme query.. Men er der noget som en Object DB kan gøre (bedre), som Relational ikke kan..? For umiddelbart kunne man jo godt bruge et abstraction layer som laver rows fra en Relational DB om til objekter i koden, og har man så ikke næsten det samme..?


Et spørgsmål:
Er du sikker på at du gør det rigtigt, hvis en klasse i din kode, består af flere tabeller i din database.
Gravatar #4 - bodhiBit
7. jul. 2012 15:40
KaW (3) skrev:
KarmicMind (1) skrev:
Hey folks..

Spørgsmålet ligger i overskriften.. Jeg kan godt se at en relational DB, som f.eks. MySQL, kan nogen smarte ting, som f.eks. at flette data fra flere tabeller sammen i den samme query.. Men er der noget som en Object DB kan gøre (bedre), som Relational ikke kan..? For umiddelbart kunne man jo godt bruge et abstraction layer som laver rows fra en Relational DB om til objekter i koden, og har man så ikke næsten det samme..?


Et spørgsmål:
Er du sikker på at du gør det rigtigt, hvis en klasse i din kode, består af flere tabeller i din database.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener..?
Gravatar #5 - arne_v
16. jul. 2012 01:25
#4

Jeg formoder at han mener at det er suspekt hvis et objekt indeholder data fra flere tabeller (men OK hvis et objekt indeholder referancer til objekter med data fra andre tabeller).
Gravatar #6 - bodhiBit
18. jul. 2012 20:59
Jeg fandt lige denne her på YouTube:
[url= I/O 2012 - SQL vs NoSQL: Battle of the Backends[/url]

Informativ.. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login