mboost-dp1

En der kan hjælpe med denne Sql Query fejl?


Gå til bund
Gravatar #1 - Aqoure
27. sep. 2012 16:34
Hey Newz

Er efter en lang periode begyndt på at programmere igen, og i den forbindelse sidder jeg med problemet nedenunder.

Jeg har et lille problem som jeg har set blind på, da jeg har forsøgt, søgt og set.
Men nu ved jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal løse det eller komme videre:

Jeg har lavet denne index.php
http://pastebin.com/w0pQtRCi

Jeg får disse fejl:
http://pastebin.com/pSzK8siC

Min $db har jeg lavet i config.php

En der kan hjælpe mig med at komme videre?

Takker på forhånd.

// Aqoure
Gravatar #2 - arne_v
27. sep. 2012 17:24
#1

Fejl beskeden siger jo klart at $db ikke indeholder en connection, så problemet ligger i din config.php !
Gravatar #3 - Aqoure
27. sep. 2012 17:42
Behøves du og tale sådan til mig?

Og her er min connection, og den har jeg skam også rodet med men den kan jeg ikke lige se hvad problemet skulle være med

<?php

$db = mysql_connect('localhost', 'root', '', 'site') or die (mysql_error($db));

?>
Gravatar #4 - Corholio
27. sep. 2012 17:49
#3

Fejlbeskeden siger noget om mysqli_result, men du ser ud til at bruge mysql_connect. Jeg ville mene at du enten skal bruge mysqli_*- eller mysql_*-metoderne, du kan ikke blande dem "på kryds og tværs".

Det er dog et stykke tid siden jeg sidst har rodet med PHP, så jeg kan tage grusomt fejl :)
Gravatar #5 - Aqoure
27. sep. 2012 17:57
Corholio - Det var ikke bare snak, jeg ændrede alle min til mysqli istedet for mysql, det hjalp i hvert fald på det, så det takker jeg da for.

Så skal jeg bare lige have læst op på omkring den her fejl:
Notice: Undefined index: strMHref in D:\Sites\wamp\www\Site\index.php on line 30

Notice: Undefined index: strMNavn in D:\Sites\wamp\www\Site\index.php on line 30

Notice: Undefined index: intMID in D:\Sites\wamp\www\Site\index.php on line 32
Gravatar #6 - Corholio
27. sep. 2012 18:11
#5

Det kunne lyde som om intMID blev brugt som nøgle i et array (eller result set), men at det ikke er defineret. Er du sikker på at du får trukket en kolonne ud, der hedder "intMID"?
Gravatar #7 - Aqoure
27. sep. 2012 18:17
#6

Jeg har lavet min DB til det, og har en kolonne i min table menu der hedder intMID

Men det længe siden jeg har arbejdet med DB, så muligvis kan der være fejl
Gravatar #8 - Corholio
27. sep. 2012 18:31
#7

I din sidst invokering af "mysqli_query" laver du et select statement imod tabellen submenu, det kan muligvis være det som er problemet?

Du kan evt. prøve at kalde var_dump(...) med din result set row, for at finde ud af hvad du får tilbage.
Gravatar #9 - Aqoure
27. sep. 2012 18:35
#8

Ja du havde ret i det giver komplitioner og have 2 $sqlQ da jeg slettede den anden og lavede en echo på en kolonne så funkede det.
Så skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg laver det i en string
Gravatar #10 - Aqoure
27. sep. 2012 18:47
Solved ...

Jeg takker for hjælpen endnu engang
Gravatar #11 - arne_v
2. okt. 2012 02:05
Aqoure (3) skrev:
$db = mysql_connect('localhost', 'root', '', 'site') or die (mysql_error($db));


Udover altså at være den forkerte funktion i forhold til resten af koden, så er der også et andet problem.

Hvis kaldet går godt, så vil $db indeholde en mysql connection, men mysql_error vil ikke blive kaldt.

Hvis kaldet ikke går godt, så vil $db indeholde en boolean og mysql_error vil blive kaldt med en boolean selvom mysql_error forventer en mysql connection.
Gravatar #12 - Qw_freak
2. okt. 2012 18:51
Aqoure (3) skrev:
Behøves du og tale sådan til mig?


WTF??
Gravatar #13 - Mnc
3. okt. 2012 05:25
#12
Jeg tror at Aqoure opfatter udråbstegnet som "kan du for helvede ik' fatte det?!".
Vi ved bedre, vi kender Arne bedre. :P
Gravatar #14 - arne_v
10. okt. 2012 02:05
Er der iøvrigt en PHP kyndig som kan forklare mig hvorfor det er så almindeligt at placere en enkelt linie med connection open i en include fil?

Det gør at en af de vigtigste kode linier mangler i det man kigger på.

Og det virker ikke med mere end en connection på samme side.

Og hvis det er for at kunne rette argumenterne, så kunne man jo inkludere en config.php med dem i.
Gravatar #15 - mfriis
10. okt. 2012 05:48
arne_v (14) skrev:
Er der iøvrigt en PHP kyndig som kan forklare mig hvorfor det er så almindeligt at placere en enkelt linie med connection open i en include fil?

Det gør at en af de vigtigste kode linier mangler i det man kigger på.

Og det virker ikke med mere end en connection på samme side.

Og hvis det er for at kunne rette argumenterne, så kunne man jo inkludere en config.php med dem i.


Nu er det mange år siden jeg har programmeret PHP og der er nok løbet meget vand under broen siden da. Men dengang hvor objekt baseret PHP var utopi brugte man den include fil med sin DB open for at have blot at have det i 1 fil. Den kunne så inkluderes på alle de sider hvor man havde brug for at åbne en database forbindelse.

Om det er tilfældet idag ved jeg ikke :)
Gravatar #16 - fidomuh
10. okt. 2012 11:04
#14

Som #15 naevner gjorde man det dengang, fordi det adskilte koden lidt.
I dag goer man dog oftest som du forespoerger og har det i en config.php eller i et config object.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login