mboost-dp1

Datamatiker århus erhvervsakademi?


Gå til bund
Gravatar #1 - mikkelVeldt
10. nov. 2013 12:32
Hej

Jeg læser HA på århus uni på 1. semester nu her, men har planer om at droppe ud her til vinter og starte på århus erhvervsakademi i stedet. Grunden til det er, at jeg ikke er vildt stor fan af så mange forelæsninger og syntes at 6 fag / eksamener hvert semester er meget at holde styr på og ret uoverskueligt…

Men i den sammenhæng har jeg læst en del om datamatiker-uddannelsen på århus erhvervsakademi. Har faktisk ingen erfaring med at programmere overhovedet (er begyndt at følge de online kursuser der er på nemprogrammering.dk). Har altid været meget fascineret af markedsføring via hjemmesider og hvordan man laver det. Ud over det er jeg ret perfektionistisk og finder indtil videre html og css kodning ret spændende.

Har fulgt jeres forum herinde en del og syntes at der kommer en masse gode råd.
Så vil høre jer om jeg er helt ude på dybt vand hvis jeg søger ind på studiet nu her uden nogen erfaring med programmering overhovedet? Og hvor meget betyder matematik i programmering? Er det en hård uddannelse i det hele taget?


Håber på en masse god respons fra jer. På forhånd tusind tak for hjælpen :)
Gravatar #2 - markjensen
10. nov. 2013 13:39
På datalogi er der folk der klarer sig fint der ikke havde programmeret før, så jeg vil tro du nok skal klare det (uddannelserne antager ikke at du har programmeret før, nogle gange er det endda en ulempe). Det vigtigste er at du er motiveret.

Jeg havde selv programmeret før, men vi havde allerede gennemgået alt det jeg kunne efter et halvt år eller sådan noget. Hvis du vil læse lidt op inden du starter, ville jeg prøve at forstå conditions (if, switch), løkker (while, for) og måske rekursion. Her kan du så ikke bruge HTML og CSS, men ellers kan du vælge næsten et hvilket som helst sprog.

Jeg kan ikke svare på hvor meget matematik datamatikeruddannelsen har. Det er der nok andre herinde der kan (windcape?)
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
10. nov. 2013 15:14
markjensen (2) skrev:
Jeg kan ikke svare på hvor meget matematik datamatikeruddannelsen har. Det er der nok andre herinde der kan (windcape?)
Der var ingen matematik på datamatiker uddannelsen da jeg studerede der for 5 år siden.
Gravatar #4 - arntc
10. nov. 2013 15:42
Hop da direkte på en brugbar uddannelse, såsom Datalogi eller It-ingeniør. Skulle du en dag få lyst til at læse videre er det uden lige en fordel at have en bachelor i baglommen.
Gravatar #5 - bodhiBit
10. nov. 2013 16:13
jeg har selv gået på datamatikeren og det er bestemt ikke et krav at du kan programmere på forhånd.. lidt grundlæggende forståelse af matematik er nok en god forudsætning.. ikke at vi laver nogen matematiske beregninger eller noget, men det er nogenlunde samme tankegang man skal bruge..

du lærer dog ikke ret meget html på datamatiker-uddannelsen.. det er kun i forbindelse med netværks-programmering, så du f.eks. kan lave din egen web-server.. og markedsføring er der intet af..

mikkelVeldt skrev:
Har altid været meget fascineret af markedsføring via hjemmesider og hvordan man laver det. Ud over det er jeg ret perfektionistisk og finder indtil videre html og css kodning ret spændende.


Hvis du er til hjemmesider og markedsføring, så er multimediedesigner-uddannelsen nok mere noget for dig..

jeg sprang selv over på multimediedesign da jeg syns datamatikeren efterhånden blev ret kedeligt og teknisk og ikke særlig kreativt.. ikke at jeg syns det var svært; jeg var faktisk ret god til at programmere allerede inden jeg begyndte.. men jeg har altid haft en forkærlighed for web-udvikling og multimediedesigner (fandt jeg senere ud af) er ret centreret omkring det at lave websider.. vi kommer hurtigt igang med at lære html og css og senere også php og javascript.. der er ikke nær så meget undervisning i programmering (og html og css er ikke programmering) andet end hva vi behøver at vide for at gøre vores arbejde nemmere og hjemmesiden mere levende.. på et tidspunkt kommer vi også ind på at bruge databaser og lave spil og lignende, så det er ikke bare design det hele.. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login