mboost-dp1

Lidt eftertanke om den nye EDIT-funktion...


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
20. maj 2008 13:46
Nu har EDIT jo været muligt i et stykke tid. Det virker umiddelbart ikke til at blive misbrugt (andet end i tråden om at vi nu fik en EDIT-funktion), så det er vel en succes.

Men jeg har et par gange oplevet noget, der muligvis kan blive problematisk på sigt. EDIT og RATINGS:

Hvis #40 skriver noget offtopic, så rates indlægget naturligt "irrelevant" af de øvrige brugere. Hvis #40 så umiddelbart herefter tilføjer noget, der gør indlægget overvejende relevant eller informativ, så er det ikke sikkert, at de, der allerede har ratet, tænker over at ændre sin rating. Faktisk er det usandsynligt.

Det har 2 konsekvenser:

1. De brugere, der har ratet irrelevant på et overvejende relevant indlæg står nu i et dårligt lys set med de andre brugeres øjne. For der er ingen, der kan se, om en rating er udført før eller efter et EDIT.

2. Andre, der vælger at sammenklappe indlæg, der er ratet irrelevante, misser måske vigtig information, fordi de antager at indlægget ikke er værd at læse.

Det er måske blot et lille problem. Men jeg ville lige gøre opmærksom på min oplevelse.
Gravatar #2 - SmackedFly
20. maj 2008 14:06
Helt korrekt problemstilling, hvor vigtig den så er ved jeg ikke. Grundlæggende tvivler jeg på at folk vurderer hinanden så simpelt. Der kunne være to ting der kunne ændre det...

- At folk begyndte at skrive indlæg med alene formålet at få rateren vist i et negativt lys, men det ville være relativt let at afsløre i de fleste tilfælde pga. evt. tidligere indlæg.

- At det ender med at skabe stor debat i mange tråde, og dermed 'ødelægger flowet'... Wohooo.... (Sorry acro, men det udtryk må bare reddes...) Altså gør at ændrede indlæg bliver diskuterede mere end emnet selv.

Jeg tvivler på det bliver et problem, men jeg synes det er et problem der skal tages hvis det kommer, og ikke fordi det måske kan komme.

Rent teknisk kunne det løses ved at sætte et lille mærke ved siden at vurderingen hvis vurderingen er lavet på en tidligere revision, men det virker ærligt talt omsonst på nuværende tidspunkt.
Gravatar #3 - arne_v
20. maj 2008 14:08
Man bør ikke bruge edit til at lave så store ændringer at et indlæg skifter fra at være irrelevant til at være relevant.

Det er vel til at rette stave fejl, det manglende "ikke" o.s.v.. Alt det som en eventuel rater forhåbentlig kan gætte sig til ved at læse det grundigt (og man formodes vel at læse grundigt inden man rater).
Gravatar #4 - rackbox
20. maj 2008 17:27
#2 og #3 nu har jeg blot et par gange set, at EDIT har været brugt til andet end stavefejl og deslige, hvor en rating ikke længere passer... Det er blot en observation, som vi bør være opmærksomme på...
Gravatar #5 - Spiderboy
20. maj 2008 17:57
#4
Det lyder som misbrug af edit-funktionen - noget som mange ja-sigere mente stort set ikke fandt sted i praksis.

Oh well. Når der er versionsstyring på, så er skaderne ikke så store, som de var i v3.
Gravatar #6 - siliankaas
20. maj 2008 18:00
Kunne det ikke relativt let laves således at "rates" fulgte posten hvis I kan følge mig.

Altså hvis jeg rater #3 relevant, og #3 editere hans indlæg til "Newz sutter røv" så havde jeg ratet #3's første post, og idet at han retter, bliver min Rate slettet?

(håber I kan følge mig)
Gravatar #7 - Cloud02
20. maj 2008 18:18
Er det ikke nemmere at deaktivere edit hvis indlægget er rated?
Gravatar #8 - Jace
20. maj 2008 18:53
7 skrev:
Er det ikke nemmere at deaktivere edit hvis indlægget er rated?

Klart den bedste løsning!

På den måde bliver man tvunget til at skrive et nyt indlæg hvis man vil skifte mening.

Desuden må man næsten formode at indlægget er forstået hvis det bliver rated... med mindre det selvfølgelig bliver misforstået og dermed rated forkert. Men så er man jo selv skyld i det.
Gravatar #9 - trylleklovn
21. maj 2008 11:13
Jeg ville gerne have en fremhævelse af de egentlige rettelser, der er foretaget. At jeg kan se HELE det forrige indlæg hjælper mig nada og gør muligheden for at se tidligere versioner ubrugelig.

Det er oftest små ændringer, som lige et bogstav eller andet, der er ændret og så ville det altså være rart at se disse fremhævet. (Spørg mig ikke hvorfor :P)
Gravatar #10 - slemmebirk
21. maj 2008 11:24
Hvad med at man ikke kan rate et indlæg før de ti minutter hvori et indlæg kan ændres er udløbet?
Gravatar #11 - MiniatureZeus
21. maj 2008 11:26
#9
Mener det er på tegnebrættet, at der kommer noget farveindikering af hvad der er blevet rettet.
Kodenisserne har dog travlt i øjeblikket, så går nok en god del tid før det bliver til noget.
Gravatar #12 - vandfarve
21. maj 2008 13:15
#11 Undskyld, men hvad laver de for tiden? HMN var ikke så meget for at besvare mine tråde i går, og nu du siger det, så er det lang tid siden, at man har set dem.

Er det noget "hæmlit"?!
Gravatar #13 - arne_v
21. maj 2008 13:19
#12

foobarz.dk
Gravatar #14 - SmackedFly
21. maj 2008 14:36
#8

Alternativt kunne man deaktivere rating af indlæg der stadig kan editeres.

Jeg kan dog stadig ikke se at vi står med et reelt problem, højst et potentielt problem, eller et forsvinde småt reelt problem. Men diskussionen er da ganske interessant.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
21. maj 2008 14:40
12 skrev:
#11 Undskyld, men hvad laver de for tiden? HMN var ikke så meget for at besvare mine tråde i går, og nu du siger det, så er det lang tid siden, at man har set dem.

Er det noget "hæmlit"?!


De spiller SimCity4 : Rush Hour!
Klart det bedste spil fra EA til dato! ;-)

(jeg ved det ikke)
Gravatar #16 - hmn
21. maj 2008 16:27
Vi retter fejl, koder admin features og filmz v.3 så nej i kan faktisk ikke rigtigt se de vi går og laver for tiden.

Indtil vi er klar med den nye version af filmz, så kommer der ikke store nye features på newz, vi tweaker kun på de eksisterende.
Gravatar #17 - vandfarve
21. maj 2008 20:43
#16 Så er det altså det dårligeste valgte tidspunkt, at jeg opdagede, at der var en fejl ved edit-funktionen? Nå ja, sådan går det jo.

Held og lykke på arbejdet. Vi ses på Newz om et par år, når brugerne på Filmz endelig er blevet tilfredse med deres v.3! ;)
Gravatar #18 - vandfarve
21. maj 2008 21:05
#MZ:

Forresten, burde du ikke være dybt begravet i bøger og ikke SimCity 4 på dette tidspunkt? Så vidt jeg er underettet, så er SimCity ikke kommet på pensum endnu på HTX, selvom det har været massive protester fra de studerende...
Gravatar #19 - MiniatureZeus
21. maj 2008 21:12
#18
Du ved godt du er værre end min mor og far ik'? ;- D

Men er nu så småt igang med at læse... Eller i hvert fald finde ud af, hvad jeg skal læse og hvornår ; D
Gravatar #20 - trylleklovn
21. maj 2008 21:56
Hvad med at rette den bug med at man ikke kan indsende indlæg fra iphone? (som er blevet rettet hvis denne besked kommer igennem, så bare ignorér denne besked :))

edit: success!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login