mboost-dp1

Kan det betale sig at købe i Sverige?


Gå til bund
Gravatar #1 - Emil
23. feb. 2009 08:06
Hejsa

Min bror står og skal købe en bærbar computer, og han har i den forbindelse rådført sig med mig, for at finde ud af, hvad han skal købe. Han mener dog, at det kan betale sig for ham at købe den fra Sverige, pga. den lave kurs (0,68).

Det vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle svare til, og derfor spørger jeg nu her. Hvad er der af fordele og ulemper ved at bestille den fra Sverige, ud over gevinsten på den lave SEK-kurs?
Gravatar #2 - Emil
23. feb. 2009 17:06
Bump...
Gravatar #3 - Magten
23. feb. 2009 17:17
Kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide noget om :)
Gravatar #4 - zin
23. feb. 2009 17:24
Jeg kan ikke forestille mig at det ikke kan betale sig; Al handel indenfor EU er jo momsfrit, så vidt jeg ved. Men, øh... Prøv. :D
Gravatar #5 - Systran
23. feb. 2009 17:43
Vil det ikke være irriterende i længden mht. ÆØÅ på tastaturet, eller er der ingen forskel på det fysiske tastatur i forhold til Sverige og Danmark?

Ellers er det vel bare at slå til, jeg går ikke ud fra at det bliver tjekket om man har købt en så lille ting som en bærbar i udlandet.
De er jo ellers meget obs på, at man ikke kører rundt i svensk indregistrerede biler, da man snyder det danske samfund for de 180 % de smider oveni prisen..

#4
Jepper. Ingen toldmure i Fort Europa. :)
Gravatar #6 - squad2nd
23. feb. 2009 17:53
#1

Hvis jeg var dig ville jeg lige smutte ind på en svensk IRC hardware channel og høre om hvor de bestiller deres isenkram, for at finde den bedste butik.

Men fx:
www.dell.se (deres priser er MED fragt. Ved ikke om det kun er Sverige)
http://www.pricerunner.se

Og check kursen via Valutakurser.dk

Man kan faktisk spare en hel del!
Gravatar #7 - Bachy
23. feb. 2009 18:14
squad2nd (6) skrev:
Og check kursen via Valutakurser.dk


Eller blot bruge Google, i søgefeltet skriver du blot "svenskkr in dkk" uden "", så fortæller google dig hvad du spørger den om. Og kursen? .. ja umiddelbart følger Google vist den officelle vekslingskurs, så der skulle ikke være nogen sko på isen :)
Gravatar #8 - laspe18
25. feb. 2009 12:38
Jeg ved godt, at kilden skal tages med en vis gran salt. Men det er faktisk ikke så længe siden, at EB havde en artikel om netop samme emne.

Den rekordlave kurs gør det attraktivt. Det kræver selvfølgelig, at man bor rimelig tæt på (for at kunne kompensere for brændstof, broafgift osv.), ligesom det er super ærgeligt, hvis noget går i stykker og man skal sende med post flere gange.

Men med det sagt, er det vist en ganske fin fidus. Især i særlige dyre køb; store TV, bærbare osv.

Gravatar #9 - serpent
26. feb. 2009 15:39
Det kommer helt an på hvad du skal købe. Det 95% kan ikke betale sig selvom kursen er lavere skal de jo stadig importere det og betale mere for det i SeK.

Dog er sådan noget som samsung fladskærme billigt i sverige, hvorimod f.eks. sony sælger til samme pris som i dk.

Generelt kan computer udstyr ikke betale sig.

Sammenlign pricerunner.se med pricerunner.dk
Gravatar #10 - Saxov
26. feb. 2009 17:04
Der ud over, skal man jo ikke forvente samme garanti, som man vil få i DK.
Gravatar #11 - Bachy
26. feb. 2009 17:10
Saxov (10) skrev:
Der ud over, skal man jo ikke forvente samme garanti, som man vil få i DK.


Ser vi bort fra at du sikkert tænker på reklamations retten, så jo, der er ens regler i hele eu, så umiddelbart skulle der ikke være nogen forskel der.

Man kan selvf sige, at det er lidt trælst at skulle sende sit skrammel til sverige, men på den anden side, det koster det samme om du skal sende dit skrammel fra hanstholm til Rønne, som det gør at sende fra Hanstholm til (indsæt navn på svensk by).
Gravatar #12 - frygtl0s
26. feb. 2009 18:03
#5 jeg har et svensk tastatur på min bærbar fordi jeg kom til at spilde sodavand i det gamle (ups)... heldigvis var det en thinkpad, så jeg købte derfor et brugt svensk billigt.. og den eneste forskel der er er at Æ og Ø ikke ser ud som de svenske Ä og Ö og at de er byttet rundt ift. det danske tastatur.. Altså knapperne har byttet plads.

Så selvom man eventuelt ikke kan blindskrift er det ikke den store tilvænning.
Gravatar #13 - Lss_1405
26. feb. 2009 18:06
Nej, men der skal vel en software mæssig ændring til så den ikke skriver Ä, men Å?
Gravatar #14 - SmackedFly
26. feb. 2009 18:24
#13

Nej, det er dine keymaps der afgører det.
Gravatar #15 - vandfarve
26. feb. 2009 19:13
#13

XP: Start -> Kontrolpanel -> Printere og anden hardware -> Tastatur
Vista: Øhm pas? Sikkert samme procedure.
Gravatar #16 - frygtl0s
26. feb. 2009 19:17
#13 & 15 Det kommer helt automatisk hvis man installerer en dansk version af windows. Den eneste forskel på et dansk og et sensk tastatur er klistermærket på knapperne...

(så vidt jeg er orienteret)
Gravatar #17 - vandfarve
26. feb. 2009 19:20
#16 Præcis, men hvis man køber en computer i/fra Sverige, så er sandsynligheden for, at Windows også er svensk, tror du ikke? :P
Gravatar #18 - Dexx
26. feb. 2009 20:31
#17 Ikke helt :) Sidst jeg købte laptop (en Acer Aspire) lå der faktsik en pre-boot win install på harddisken, og første gang startede op, kunne jeg vælge mellem DK, NO, SV, FI, ENG og søreme NL som GUI.

Så, måske det samme gør sig gældende i SV? :)
Gravatar #19 - Magten
27. feb. 2009 09:22
Som en tilføjelse til #18
Det kører mange PC producenter med.. Det sparer dem for en en hel masse besvær :) HP leverer dem også med flere valg, vi brugte det meget på mit gamle arbejde, da vi havde både DK og SE folk.. :)

Man skal så bare passe på CD'erne der følger med, min lærling formåede at trykke FI og gå igennem hele installationen før han fandt ud af det :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login