mboost-dp1

Datatekniker svendeprøve/job


Gå til bund
Gravatar #51 - Windcape
27. maj 2010 22:17
onetreehell (50) skrev:
eg er lidt enig med ZiN :) du skal altså passe på med at udtale dig om noget du reelt ikke ved noget om :)
Du mener ikke at det er nok at man kender pensum, og undervisningsformen? ;-)

onetreehell (50) skrev:
Jeg har før sagt at jeg ikke mener at man bør starte med at undervise OOP, og det mener jeg på en måde stadig
Jeg er enig.

onetreehell (50) skrev:
Påstand: java er ikke objekt orienteret.
Jeg er ikke uenig ;-) Specielt ikke hvis man sammenligner med f.eks. SmallTalk.

Java forsøger dog mere end f.eks. C#, der er et bevist multi-paradigm sprog.


Gravatar #52 - zin
27. maj 2010 22:19
Jeg er ikke helt enig i dig i at de fleste uden programmeringserfaring dropper ud af datalogi. Der er rigtigt nok flere der dropper ud af dem som ikke har programmeringserfaring, men jeg tror lidt det har at gøre med at folk der slet ikke har programmeret, ikke har undersøgt så meget hvad uddannelsen går ud på og derfor bliver overrasket.
Man kan sagtens klare sig igennem datalogi uden at have programmeret før.

Kedelig statistik fra min klasse:
37 total, 7 mennesker havde ikke programmeret før. 6 af dem droppede ud (jeg en af disse). :)

#49:


Windcape (49) skrev:
I så fald kan man jo kun udtale sig for den individuelle skole, lærer, og årgang.

Kort sagt, man kan slet ikke snakke om kurser overhovedet, da de laves om hver gang.

Ellers vil jeg tillade mig at sige at jeg kan udtale mig om kurser til samme ETCS værdi, der omhandler samme emne!

Eller hvad om at vi bare diskuterede kurser på samme niveau. Men det kræver jo at du bare sidestiller dig med mig, hvilket jo tydeligvis er dig umuligt. Hold nu op, det klær dig ikke at være defensiv.


ZiN (48) skrev:
Sjovt nok vil næsten alle uden programmeringserfaring på datalogi i Århus droppe ud. Gad vide hvorfor..
De fleste sagde det var på grund af matematikken. Ikke programmering eller andet IT relateret!

Det sagde jeg også. Men faktum er at du sagtens kan tage det éne matematik kursus om igen og derefter bestå. 99% af alle dem der gør, består. Selv jeg var tæt på og jeg fattede intet af matematikken.
Der er ikke ret meget matematik. Det er chok værdien af programmering og generelt indhold i uddannelsen, der får folk til at droppe ud.
Folk lyver for at skjule deres skyld. Jeg har indset at jeg sandsynligvis godt kunne have fået en bachelor i datalogi hvis jeg havde taget mig sammen. Men jeg gad ikke programmeringen.

Hvis du så vælger at studere datalogi med programmering som speciale... Jamen, så bliver OOP ganske relevant.
OOP er ligeså relevant som at kunne kører en truck, i en logistikuddanelse. [/quote]
Mere at kunne skrive og læse noder for at blive musiker.
Du dumper eksamen hvis ikke du har lavet noget programmering (eller i det mindste kan forsvare det, der er skrevet, valg der er foretaget m.v.).


Faktisk ville mere fokus på funktionel programmering i et OO miljø være at foretrække.

De fleste kommer alligevel ikke til at bruge andet end principperne efter endt skolegang.

For en gangs skyld, enig.

#51
Du mener ikke at det er nok at man kender pensum, og undervisningsformen? ;-)

Du må have haft nogle forfærdelige undervisere.
Gravatar #53 - Windcape
27. maj 2010 22:33
ZiN (52) skrev:
Du dumper eksamen hvis ikke du har lavet noget programmering
Der er sådan set intet krav om at du skal have programmeret overhovedet.

Et rent matematisk bachelor projekt der beskriver algoritmer til behandling af data ville være helt i trit med uddanelsens overordnede formål!

(Hvilket er også hvorfor jeg synes ingeniør er mere interassant)

ZiN (52) skrev:
Du må have haft nogle forfærdelige undervisere.
Måske.

Jeg kan så tilføje for underholdningsskyld, at Datamatiker kan opgraderes til en Prof. Bachelor, dvs. at Programmering 1 på Århus Universitet, svarer det de 2 programmeringsfag man har på 1 semester af Datamatiker i dag.

Så jeg kan sagtens sammenligne niveau. Det handler mere omkring pensum, og den aktuelle brug af pensum.

Personligt er jeg lidt nørd mht. programmering, så jeg har en del ekstra litteratur om emnet stående.
Gravatar #54 - onetreehell
27. maj 2010 22:36
Windcape (51) skrev:
Du mener ikke at det er nok at man kender pensum, og undervisningsformen? ;-)

Nej :P

ZiN (52) skrev:
Kedelig statistik fra min klasse:
37 total, 7 mennesker havde ikke programmeret før. 6 af dem droppede ud (jeg en af disse). :)

Jeg er ikke uenig i at folk uden erfaring i programmering er overrepræsenteret. Jeg prøver bare at sige at de sagtens kan gennemføre studiet. Og helt ærligt, så giver det altså heller ikke en så stor fordel at have programmeret før :)
Jeg mener også at statistikken siger at over halvdelen dropper ud det første år :/

#52
Jeg tror også at det er fordi folk ikke havde forventet at datalogi lå så tæt op ad matematik (ikke at det ligger så tæt igen...). Faget har jo rødder i matematikken! Man skal jo gerne kunne bevise at et program er korrekt, at det returnerer det rigtige resultat og den slags. Så er det svært at komme udenom noget der minder om matematik.
Og så tænker kodeaberne "åh nej!" :D

#53
Der er ikke noget der hedder programmering 1 som sådan. Mener du http://www.cs.au.dk/dIntProg ?
Gravatar #55 - zin
27. maj 2010 22:46
#54: Jeg har aldrig sagt - og vil aldrig sige - at folk der ikke kan programmer dumper datalogi. Jeg sagde de fleste. :-)

Faget har jo rødder i matematikken! Man skal jo gerne kunne bevise at et program er korrekt, at det returnerer det rigtige resultat og den slags. Så er det svært at komme udenom noget der minder om matematik.

Ganske korrekt. Men det er ikke så forfærdelig svær en matematik - når først de gider undervise dig i det - det kommer først efter første år. :-P

#53:
Det er korrekt at du ikke skal programmere noget håndfast. Du kan betegne en algoritme eller lave pseudokode eller lignende (som intet har med OOP at gøre), men når man overvejer den tekniske anvendelse af dette (som kandidat, bachelor og ph.d. projekter ofte går ud på) så kommer OOP meget hurtigt ind.

Måske.

Jeg kan så tilføje for underholdningsskyld, at Datamatiker kan opgraderes til en Prof. Bachelor, dvs. at Programmering 1 på Århus Universitet, svarer det de 2 programmeringsfag man har på 1 semester af Datamatiker i dag.

Så jeg kan sagtens sammenligne niveau. Det handler mere omkring pensum, og den aktuelle brug af pensum.

Personligt er jeg lidt nørd mht. programmering, så jeg har en del ekstra litteratur om emnet stående.

Der er intet "underholdende" ved det der. Du forsøger endnu engang at påvise at du ved mere end jeg gør. Tro om. Som datamatiker får du adgang til datalog, og du får merit for programmeringskurserne, ja. Merit.
I folkeskolen og alle andre steder med obligatorisk undervisning hedder den store billet "fritagelse fra undervisning" og den bliver næsten aldrig givet fordi selvom man har haft et fag før, så betyder det ikke at man ikke kan lære noget - forskellige lærere, forskellige tilgangsmåder m.v..
Mao. hvis du får merit behøver du ikke komme til undervisningen, men det er stadig en god ide, fordi du nemt kan lære noget af den simple grund at undervisere på Universiteter ofte (men langt fra altid) er mere motiverede, bedre, dygtigere og mere vidende end de der er andre steder. Det er i hvert fald meningen de skal være det.
Du kan måske (tvivlsomt) sammenligne niveau - men ikke kurset.
Gravatar #56 - Windcape
27. maj 2010 22:47
#54

Jeg tror det var ham jeg snakkede med kursusbeskrivelse af blokke af programmeringsrelatede kurser over hans bachelor.

Men ja, efter introduktion kommer der jo mere rigtig brug af koncepterne. Og hvad jeg mente er at et introduktionskursus til Java og OOP handler mere om at kode Java og bruge klasser, end at designe arkiktur med OOP.

Og umiddelbart hvis du sammenligner ETCS points, så er programmeringsdelen på datamatiker (softwarekonstruktion) værd 5 ETCS, og det samme er Introduktion til Programmering på Uni.

Så niveauet må forventes at være det samme.

Vi havde så fordelen på datamatiker, at at blive undervist i arkitektur samtidigt!
Gravatar #57 - Windcape
27. maj 2010 22:49
ZiN (55) skrev:
så kommer OOP meget hurtigt ind.
Eller funktionel programmering. Eller måske laver du et hardware interface i C (hvor du reelt set ikke har adgang til OOP)

Mange muligheder.

ZiN (55) skrev:
Du kan måske (tvivlsomt) sammenligne niveau - men ikke kurset.
Nej. Jeg *kan* sammenligne niveau. Det er hele formålet med ETCS points.

Du kan tillade dig at være uenig. Men systemet tillader mig at sammenligne niveau, simple as.
Gravatar #58 - zin
27. maj 2010 22:52
#57:
Eller funktionel programmering. Eller måske laver du et hardware interface i C (hvor du reelt set ikke har adgang til OOP)

Mange muligheder.

Jeg tror ikke du kan finde en datalog der ikke ved hvad OOP er og ikke kender til det. Lad os bremse den dér.

Nej. Jeg *kan* sammenligne niveau. Det er hele formålet med ETCS points.

Du kan tillade dig at være uenig. Men systemet tillader mig at sammenligne niveau, simple as.

Du kan måske sammenligne niveau på kursets indhold, men ikke på dets resultat da resultatet afhænger af underviseren.
Gravatar #59 - Windcape
27. maj 2010 22:55
ZiN (58) skrev:
Jeg tror ikke du kan finde en datalog der ikke ved hvad OOP er og ikke kender til det. Lad os bremse den dér.
Det er korrekt. Men hvad jeg mener er, at der er mange som ved hvad OOP er, men hvor spørgsmålet er om de har forstået det som paradigm, eller bare som værktøj.

ZiN (58) skrev:
Du kan måske sammenligne niveau på kursets indhold, men ikke på dets resultat da resultatet afhænger af underviseren.
Korrekt.

Men som jeg også påpegede, så er der mere selvstudie på universitetet, end andre steder. Du kan helt sikkert bestå dIntProg uden at faktisk forstå formålet med hvad du har lært!

Jeg tror faktisk de fleste på min uddanelse bestod uden at have forstået formålet med interfaces -.-
Gravatar #60 - Windcape
27. maj 2010 22:57
Men enhver der er nørdet nok til at læse newz.dk / diskuttere her / eller nørde på IRC, er nok allerede over gennemsnitsniveauet.

I det hele taget det at man opsøger viden, frem for at vente på at blive undervist, er altafgørende for ens success i IT.
Gravatar #61 - zin
27. maj 2010 23:03
#59:
1) Helt enig. Men om jeg har eller ej er blevet udspurgt. Det gør jeg. Basisk ja, men en tankegang er basisk. Jeg ved det takket være 3 mdr. kursus på datalogi og lidt praktisk erfaring hos datatekniker uddannelsen. En simpel 3-lagsmodel projekt gav en masse indblik.
2)
Absolut. Det er derfor universitetet er det bedste. :-)
Men selvom du ikke forstår det kan du stadig bruge det senere - men kun hvis man husker lidt af det.
Når man afslutter en uddannelse på universitetet er man enormt forvirret. Du ved ikke rigtig noget - men du ved hvordan du uddanner dig. Derfor kører man med korte, hurtige kurser, med intensivt tempo og dygtige undervisere.

#60:
Enig.
Gravatar #62 - Windcape
27. maj 2010 23:09
ZiN (61) skrev:
Absolut. Det er derfor universitetet er det bedste
Hvis vi var i f.eks. England, så ville Datamatiker og Ingeniør også være på Universitet ;)

Videregående uddanelser er det bedste!
Gravatar #63 - zin
27. maj 2010 23:22
#62: Hvis sådan ellers forefindes. Der har også været tale om at datateknikere skulle rykkes op på Ingeniør niveau (hvilket i praksis skulle gøre uddannelsen lidt sværere men også langt mere interessant) - hvilket også er universitetsniveau. :-)
Gravatar #64 - Windcape
27. maj 2010 23:31
#63

Nok nærmere som Professionsbachelor, dvs. det samme som Diplomingeniør, eller hvad Datamatiker + 1½år faktisk er ;-)

Men så ville adgangskravenen nok blive sat op. Pt. skal du jo bare have bestået 9 kl. for at kunne blive Datatekniker!
Gravatar #65 - arne_v
27. maj 2010 23:31
Windcape (41) skrev:
men de færreste har forstået samtlige aspekter af OOP 100% efter 1-2 års programmering.


Man plejer jo at sige, at det tager ca. 10 år at forstå noget.

Men at forstå noget til bunds og så at have været gennem hele undervisningen er to forskellige ting.
Gravatar #66 - arne_v
27. maj 2010 23:39
Windcape (47) skrev:
OOP hører mere under design og arkitektur.


Windcape (56) skrev:
end at designe arkiktur med OOP.


OOP er ikke arkitektur.

Software arkitektur er fra komponenter og opad.

Andre former for arkitektur starter endnu højere oppe.
Gravatar #67 - zin
27. maj 2010 23:41
#64: Korrekt. Men jeg er ikke den typiske Datatekniker af mere end en årsag:
Jeg dumper ikke.
Jeg får faktisk noget ud af alting i undervisningsforløbene. :-P
Gravatar #68 - arne_v
27. maj 2010 23:42
onetreehell (50) skrev:
Du kan sagtens skrive OOP i C f. eks.


Man kan lave meget med structs og function pointere.

Men man får aldrig det samme niveau af compiler checks som med C++.

onetreehell (50) skrev:
Påstand: java er ikke objekt orienteret.


Påstanden er set før.

Men efter min mening skal man have en meget puristisk synsvinkel på OOP for at nå til den konklusion.

Java er mere OOP end C++, C#, Ada95 etc..
Gravatar #69 - arne_v
27. maj 2010 23:50
Windcape (56) skrev:
Og umiddelbart hvis du sammenligner ETCS points, så er programmeringsdelen på datamatiker (softwarekonstruktion) værd 5 ETCS, og det samme er Introduktion til Programmering på Uni.


Det tror jeg så ikke helt på.

En uddannelse med:
- kandidat og PhD studerende
- undervisere med forskningspligt
giver altså et andet miljø end en "skole".

(også selvom filosofikum er afskaffet)
Gravatar #70 - arne_v
27. maj 2010 23:54
Windcape (62) skrev:
Hvis vi var i f.eks. England, så ville Datamatiker og Ingeniør også være på Universitet ;)


Ingeniør er en universitetsuddannelse i Danmark.

Jeg har lidt svært ved at se datamatiker uddannelsen på et universitet.

Meget få lande har uddannelser af den længde. Det tætteste jeg kan komme i tanke om er associate degree i USA.
Gravatar #71 - arne_v
27. maj 2010 23:55
Windcape (49) skrev:
De fleste sagde det var på grund af matematikken. Ikke programmering eller andet IT relateret!


onetreehell (54) skrev:
Jeg tror også at det er fordi folk ikke havde forventet at datalogi lå så tæt op ad matematik


For 20 år siden var det ihvertfald matematikken der fik folk til at falde fra på DAIMI.
Gravatar #72 - Windcape
28. maj 2010 00:08
arne_v (70) skrev:
Ingeniør er en universitetsuddannelse i Danmark.
Nej. Der tages kurser på universiteterne, og i forbindelse med kandidantuddanelsen arbejder man på universitetet.

Diplomingeniør tages på Ingeniørhøjskolen, og er en Professionsbachelor!

Jeg kan overbygge min datamatiker med 1½ år, og så er det også en professionsbachelor, der er adgangsgivende til at skrive et kandidatspeciale.

Jeg tror heller ikke at underviserne på ingeniørhøjskolen har forskningspligt. Det har man typisk ikke på professionsbachelor uddanelserne.
Gravatar #73 - arne_v
28. maj 2010 00:24
#72

DTU, Aarhus, Aalborg og SDU udbyder alle kandidat (5 år).

Et par af dem plus ingeniørhøjskolerne tilbyder bacehlor (3.5 år).

Hvis ingeniørhøjskolerne ikke har samme grundlag, så synes jeg at det var en god grund til at læse ingeniør på et universitet.
Gravatar #74 - Windcape
28. maj 2010 00:33
arne_v (73) skrev:
Hvis ingeniørhøjskolerne ikke har samme grundlag, så synes jeg at det var en god grund til at læse ingeniør på et universitet.
Jeg tror det handler mere om bygninger og økonomi, end det handler om reel undervisningsværdi.

Mange af mine undervisere på Datamatiker uddanelsen havde også undervist på universitet. Den eneste forskel er at forskning ikke er en del af budgettet!
Gravatar #75 - arne_v
6. jun. 2010 01:52
#74

Det bør gøre en forskel om lærerstaben er:
3/4 lektorer/professorer med forskningspligt
1/4 eksterne lektorer fra universiteter/erhvervslivet
eller:
3/4 fast lærere som ikke forsker
1/4 eksterne lærere fra erhvervslivet
Gravatar #76 - qwertyytrewq
6. jun. 2010 05:47
Tak for de mange gode/interessante indlæg :)

Mht. fejlfinding: Hvad er niveauet?

Er det CCNA/CCNP stuff ? Havde i server delen med også? Og hvad med programmering ?

---

Da den nuværende datatekniker udadnnelse udgår og bliver delt op i 2 retninger kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes om det ?

Jeg har ikke så meget information om det indtil videre udover dette link:

http://www.industriensuddannelser.dk/uddannelser/s...
Gravatar #77 - freesoft
6. jun. 2010 07:44
#76
Da jeg var oppe var der 2 grupper der lavede et program, det ene hvis et eller andet overvågning/ping der skrev i event loggen. Samtidig med de havde en del servere osv...
Så hvis du vil have programmering med vælger du jo bare casen ud fra det, eller laver en.

Fejlfinding: Du laver en plan ud fra fejlen du trækker, og så gælder det hvis om at følge den, og forklare alt hvad du gør og hvorfor. Og så måske have lidt styr på OSI modellen.
Og ja fejlen kan de lave fejl over alt, i servere eller netværks udstyret.

At de deler det op synes jeg kun er godt, for det er sgu svært et være ekspert i netværk OG programmering. Og så kan det være programmeringsdelen af datatekniker kan bruges til lidt mere.
Gravatar #78 - qwertyytrewq
16. jan. 2016 22:56
6 år efter kan jeg meddele at jeg er blevet top-programmør i en større virksomhed. Tak for jeres svar.. :-)
Gravatar #79 - Ronson ⅍
17. jan. 2016 07:33
Det var så lidt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login