mboost-dp1

Trådløst net - hvordan?


Gå til bund
Gravatar #1 - cilis
28. maj 2008 11:29
Hej, jeg er ny!

Hvis tråden er placeret forkert - undskyld!

Mit spørgsmål er: Vi skal flytte i anden lejlighed (lejet i Odense M), hvor der pt ikke er net. Vi skal bruge internet, helst trådløst da vi får mindst to arbejdsborde og det bliver mange meter kabel imellem. Der er kun alm. telefonstik i lejligheden.

Hvordan gør man? Jeg aner intet, da jeg altid har boet steder hvor man bare satte et netkabel i stikket i væggen. Hvilke udbydere er bedst og billigst og ikke mindst stabile? Og er der nogle løsninger der er bedre end andre (altså modems, routere og hvad det nu hedder). Jeg skal arbejde en del via nettet så der skal helst ikke være de store udfald.

På forhånd tak hvis nogen gider hjælpe og helst skære det ud i pap, TAK!
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
28. maj 2008 11:39
Din internetopkobling behøver ikke at være trådløs, for at du har trådløst net.

Ønsker du en 100% trådløs internetopkobling har du mulighederne mellem fx Clearwire eller en af de mange udbydere af 3G bredbånd (fx BiBoB). Vælger du en sådan løsning, kan du tage dit internet med dig, når du forlader din lejlighed også.

Den billigste og bedste løsning er dog, efter min mening, at få et alm. bredbåndsabonnement (kan anbefale Cybercity) og derefter blot købe en trådløs router (kan anbefale ASUS WL-500g, som du sætter i væggen, ligesom du tidligere har gjort med din computer.
Gravatar #3 - Borg[One]
28. maj 2008 14:40
Som #2 er inde på, så giver det ikke meget mening med den trådløse internetforbindelse der.

Du skal købe et ADSL-abo, og en trådløs router.
ADSL-forbindelsen er et ekstra signal der bliver lagt ovenpå dit nuværende telefonkabel, og som et skillefilter frasortere når det kommer ind i lejligheden.

Når signalet er inde i stuen, skal det jo flyttes fra det eksterne internet, til din interne stue-netværk - og det er her den trådløse router kommer i spil.

Husk at dit signal skal krypteres, medmindre du vil dele billederne af katten med dine naboer.
Gravatar #4 - cilis
28. maj 2008 19:21
Tak for jeres svar!
I har helt ret i at der ikke er grund til at internetopkoblingen er trådløs, kun netværket i lejligheden.
Og jeg skal nok få nogen til at kryptere netværket. Et ret væsentligt råd, for det er vist ikke kun billeder man risikerer at dele med naboen.
Gravatar #5 - helsinghof
28. maj 2008 19:46
#2
Den router du linker til - der står man kan tilslutte en ekstern HDD. Har du prøvet dette, og virker det efter hensigten? Altså overfører skidtet relativt hurtigt, og er der en form for adgangskontrol?
Gravatar #6 - Bundy
28. maj 2008 19:47
Iøvrigt tilbyder udbydere nogengange at man får en trådløs router med i prisen - værd at undersøge.
Gravatar #7 - Cloud02
28. maj 2008 20:08
dog kan hvad #6 nævner være dyrere end selv at købe en trådløse router. Set over tid altså.
Gravatar #8 - The-Lone-Gunman
29. maj 2008 07:50
#5

Jeg har selv to af den router, og har ikke haft problemer. Jeg har vist ikke lige prøvet med en ekstern, men har normalt en 2 GB USB-pind i den.

Indholdet på den USB-pind kan folk der er tilsluttet routeren få fat i, og man kan også sætte det op med en FTP-server, så man kan få fat i filerne når man er ude.

Det er også muligt at uploade en .torrent-fil til routeren, hvorefter den kan stå og downloade uden at man har sin computer tændt. Er ikke noget jeg har brugt vildt meget, men virker fint.

Den er også super stabil, har ikke haft genstartet den nyeste siden jeg satte den til for en 3-4 måneder siden.
Gravatar #9 - reefermadness  
29. maj 2008 08:40
#8 - Kan den downloade torrents? det er sku da smart!
Gravatar #10 - helsinghof
29. maj 2008 08:41
#8
Nice, tak for det. Med en router til 250 og en 8 gb stick til 200 er man da godt kørende
Gravatar #11 - The-Lone-Gunman
29. maj 2008 08:43
#9/10

Også er firmwaren open source, så du kan smide Linux på den :) fx http://openwrt.org/

Så kan man jo bl.a. sætte en webserver op på, eller hvad man nu kan finde på.

Total yndlingsrouter.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login