mboost-dp1

PC eller Mac til filmredigering?


Gå til bund
Gravatar #101 - kblood
10. okt. 2016 16:21
Ser ud til at du kom til at lave et punktum i slutningen af det link du gav angående option key, ser ud til det bare er alt.

Så gem som er gemt bag dupler knappen i menuen hvis man holder alt inde? Omfg. Hvorfor er dupler i menuen som standard, men man skal bruge tastaturet for at kunne finde gem som?

Så hele Apples definition af brugervenlighed er sådan set at man bare får fjernet nogle af de muligheder, eller gjort dem svære at finde, så at almindelige brugere ikke fucker deres computer op? Det er vidst ikke helt definitionen af brugervenlighed.
Gravatar #102 - markjensen
10. okt. 2016 16:41
Ideen er vel at gem som er problematisk fordi det ikke er entydigt hvilken fil du har åben efter du har brugt funktionen. Det er det derimod med dupler.
Gravatar #103 - markjensen
10. okt. 2016 16:53
Dubler. For fanden.
Gravatar #104 - kblood
10. okt. 2016 17:08
markjensen (102) skrev:
Ideen er vel at gem som er problematisk fordi det ikke er entydigt hvilken fil du har åben efter du har brugt funktionen. Det er det derimod med dupler.


Hmmm, hvordan giver det mening? Altså med dupler, da jeg prøvede at bruge den, så oprettede den en kopi af det billede jeg havde åben, og så havde jeg to vinduer åben, det nye hed så det samme som den anden men med -kopi i slutningen af navnet.

Som standard fungere gem som, ved at den fil man har åben efter man har "gemt som" er den nye fil. Hvis ikke dupler åbnede et nyt vindue med den nye fil, så ville det da være lige så problematisk at gætte hvad man havde åben. Man kunne jo bare gøre det så at "gem som" også åbnede et nyt vindue, men når jeg f.eks. arbejder i Unity, så forventer jeg at når jeg har brugt "gem som" at den har taget de ændringer jeg har lavet med over i den nye fil og at det er den jeg nu arbejder i.

markjensen (103) skrev:
Dubler. For fanden.

Dupler dupler dupler :D
Gravatar #105 - dub
10. okt. 2016 17:15
Edit fik ikke set der var flere sider


der var kommet et punktum på https://en.wikipedia.org/wiki/Option_key

edit og det her var til Parent folder tingen.
Hjøreklik på øverste i finder vinduet hvor folderens navn står.
Eller CMD+OPT+P så du kan ser Path Bar.
Gravatar #106 - dub
10. okt. 2016 17:36
kblood (101) skrev:
Så gem som er gemt bag dupler knappen i menuen hvis man holder alt inde? Omfg. Hvorfor er dupler i menuen som standard, men man skal bruge tastaturet for at kunne finde gem som?

Fordi Duplicate laver et kopi og når man gemmer den fil så vil du får samme dialog som med Save As.
Hvem bruger Save As ?? Folk der tror der er forskel på Save og Save As når de prøver at gemme et nyt dokument.
Gravatar #107 - kblood
10. okt. 2016 17:59
dub (105) skrev:
Edit fik ikke set der var flere sider


der var kommet et punktum på https://en.wikipedia.org/wiki/Option_key

edit og det her var til Parent folder tingen.
Hjøreklik på øverste i finder vinduet hvor folderens navn står.
Eller CMD+OPT+P så du kan ser Path Bar.


Så endnu en genvej, denne gang en som kræver 3 taster og højreklik, som enten kræver en mus der ikke er fra Apple, eller tastaturet. Ingen af mulighederne vil jeg kalde brugervenligt. At højreklikke på folderens navn i Finder? Undre mig hvem der har fundet på den slags.

dub (106) skrev:
kblood (101) skrev:
Så gem som er gemt bag dupler knappen i menuen hvis man holder alt inde? Omfg. Hvorfor er dupler i menuen som standard, men man skal bruge tastaturet for at kunne finde gem som?

Fordi Duplicate laver et kopi og når man gemmer den fil så vil du får samme dialog som med Save As.
Hvem bruger Save As ?? Folk der tror der er forskel på Save og Save As når de prøver at gemme et nyt dokument.


Det er ikke det som sker i Preview. Kan da godt være det sker i andre programmer. Jeg bruger ret tit Save As når jeg laver en ny branch af noget jeg arbejder på. Save virker jo netop kun som save as for et nyt dokument. F.eks. har man et billede og man laver det sort-hvid, så gemmer man jo helst ikke oven i originalen.
Gravatar #108 - dub
10. okt. 2016 18:42
kblood (107) skrev:
Så endnu en genvej, denne gang en som kræver 3 taster
Path Bar bliver ved med at være vist, så du skal gøre det en gang.

kblood (107) skrev:
som enten kræver en mus der ikke er fra Apple, eller tastaturet.

Min mus fra Apple kan godt hjøreklikke.

kblood (107) skrev:
Det er ikke det som sker i Preview.

Jo det er det der sker. Hvis du Duplicater så får du en ugemt kopi af filen og hvis du prøver at gemme den filen så får du en dialog hvor du kan vælge hvad du vil kalde den og hvor du vil gemme den.
Lige nu er du på "WAAAAAH det er ikke ligesom Windows".
Gravatar #109 - markjensen
11. okt. 2016 05:44
kblood (104) skrev:
markjensen (102) skrev:
Ideen er vel at gem som er problematisk fordi det ikke er entydigt hvilken fil du har åben efter du har brugt funktionen. Det er det derimod med dupler.


Hmmm, hvordan giver det mening? Altså med dupler, da jeg prøvede at bruge den, så oprettede den en kopi af det billede jeg havde åben, og så havde jeg to vinduer åben, det nye hed så det samme som den anden men med -kopi i slutningen af navnet.

Som standard fungere gem som, ved at den fil man har åben efter man har "gemt som" er den nye fil. Hvis ikke dupler åbnede et nyt vindue med den nye fil, så ville det da være lige så problematisk at gætte hvad man havde åben. Man kunne jo bare gøre det så at "gem som" også åbnede et nyt vindue, men når jeg f.eks. arbejder i Unity, så forventer jeg at når jeg har brugt "gem som" at den har taget de ændringer jeg har lavet med over i den nye fil og at det er den jeg nu arbejder i.



Hvis du nu tog et skridt tilbage og lod som om du ikke var vokset op med Microsoft, hvad ville du så tro at "gem som" betyder? Som jeg ser det er der følgende tre muligheder:
* Gem under nyt navn, men lav ikke kopi af filen
* Gem filen under et nyt navn, men behold den gamle fil åben
* Gem filen under et nyt navn og åbn den nye fil

Du ved med andre ord ikke hvad funktionen gør kun udfra navnet. Dubler derimod siger præcis hvad funktionen gør: den laver en ny fil. Og derudover er det endnu mere tydeligt i macOS pga animationen. Du forventer kun en gem som-funktion med tredje opførsel fordi det er det du er vant til, men der er ingen grund til at den skulle opføre sig sådan.

Hvis du skal tænke brugervenlighed er du nødt til at gå væk fra "hvad plejer jeg at gøre i Windows?" og mere tænkte "hvad giver rent faktisk mening". Windows/MIcrosoft er ikke ligefrem kendt for logisk UI. "Luk computer" under start-knappen er det kendte eksempel på det.
Gravatar #110 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 05:50
@ Gå til parent folder

Backspace går IKKE et niveau op i træet, men TILBAGE til sidste mappe (ligesom i IE)

Desuden, hvorfor er du så vild med at bruge en mus? Tastaturgenveje er da så meget federe! Jo mere jeg kan have begge hænder på tastaturet, jo bedre.

Og så lige en sidste ting. IrFan View er IKKE gratis for dig.
Du skrev før at du er spiludvikler. Bad luck, så skal du betale for det. IrFan er kun gratis til non-commercial use.
Gravatar #111 - CBM
11. okt. 2016 05:52
kblood (101) skrev:
Ser ud til at du kom til at lave et punktum i slutningen af det link du gav angående option key, ser ud til det bare er alt.

Så gem som er gemt bag dupler knappen i menuen hvis man holder alt inde? Omfg. Hvorfor er dupler i menuen som standard, men man skal bruge tastaturet for at kunne finde gem som?

Så hele Apples definition af brugervenlighed er sådan set at man bare får fjernet nogle af de muligheder, eller gjort dem svære at finde, så at almindelige brugere ikke fucker deres computer op? Det er vidst ikke helt definitionen af brugervenlighed.


Oh goody. Så har jeg sørget for at svigerforældrenes Windows er brugervenligt :-)

Tænker på om man mon kan bruge en gamer mus i osx? Alle de knapper.

Jeg bruger selv en mus med mange knapper til både gaming og kontor arbejde... fx er det rart at kunne assigned cut,copy og paste til hver sin knap.
Gravatar #112 - markjensen
11. okt. 2016 06:21
CBM (111) skrev:
Jeg bruger selv en mus med mange knapper til både gaming og kontor arbejde... fx er det rart at kunne assigned cut,copy og paste til hver sin knap.


Jeg tror du er den eneste der ønsker at bruge musen så meget som muligt til kontorarbejde, men hvis du virkelig vil, så findes der masser af små tools til at mappe museknapper som du har lyst til.
Gravatar #113 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 07:49
CBM (111) skrev:
Tænker på om man mon kan bruge en gamer mus i osx? Alle de knapper.


Ja det kan du sagtens, men som Mark skriver, så er det vist de færreste der bruger så mange knapper til kontorarbejde.

Personligt, så foretrækker jeg tastaturgenveje - men der er vi jo heldigvis alle sammen forskellige :)
Gravatar #114 - CBM
11. okt. 2016 08:08
TB & mark: jeg blander det lidt.
Nogle gange mus og nogle gange genveje.

Samme med når der skal løses opgaver... nogle gange GUI og nogle gange terminal :-)

Kommer an på hvad jeg har behov for ergonomisk her og nu og på opgaven samt situation generelt
Gravatar #115 - kblood
11. okt. 2016 12:52
PHP-Ekspert Thoroughbreed (110) skrev:
@ Gå til parent folder

Backspace går IKKE et niveau op i træet, men TILBAGE til sidste mappe (ligesom i IE)

Desuden, hvorfor er du så vild med at bruge en mus? Tastaturgenveje er da så meget federe! Jo mere jeg kan have begge hænder på tastaturet, jo bedre.

Og så lige en sidste ting. IrFan View er IKKE gratis for dig.
Du skrev før at du er spiludvikler. Bad luck, så skal du betale for det. IrFan er kun gratis til non-commercial use.


Backspace er ikke ligesom i IE. Af en eller anden grund er det ikke så tit backspace i browsere nu fungere som tilbage tasten underligt nok. Backspace i Stifinder er at gå til parent folder.

IrfanView er gratis så længe jeg ikke bruger det kommercielt, og det gør jeg ikke.
Gravatar #116 - kblood
11. okt. 2016 13:03
dub (108) skrev:
kblood (107) skrev:
Så endnu en genvej, denne gang en som kræver 3 taster
Path Bar bliver ved med at være vist, så du skal gøre det en gang.


Det gør det så bare ikke mere brugervenligt af den grund når det ikke er noget man kan finde i UIet.

dub (108) skrev:
kblood (107) skrev:
som enten kræver en mus der ikke er fra Apple, eller tastaturet.

Min mus fra Apple kan godt hjøreklikke.


Uden brug af tastatur kan din mus fra Apple højreklikke? Det vil jeg da gerne høre mere om.

dub (108) skrev:
kblood (107) skrev:
Det er ikke det som sker i Preview.

Jo det er det der sker. Hvis du Duplicater så får du en ugemt kopi af filen og hvis du prøver at gemme den filen så får du en dialog hvor du kan vælge hvad du vil kalde den og hvor du vil gemme den.
Lige nu er du på "WAAAAAH det er ikke ligesom Windows".


Så den laver en ny fil af den fil man allerede har åben og giver den et midlertidigt navn? Så altså, den gør det samme som gem som, bare at den også åbner filen en ekstra gang og man skal trykke arkiver før man rent faktisk giver den et navn og gemmer filen?

Synes igen det lyder som en del spildte klik og hvad så med den gamle fil? Hvis jeg gjorde dette for at gemme de ændringer jeg har lavet i den gamle fil, så har jeg så stadigt den gamle fil og en ny fil åben med de ændringer jeg lige har lavet.

Nu er jeg jo selv udvikler, og det er ret basalt UI design at man prøver at minimere hvor mange klik der skal til for at udføre en handling. Her er man så oppe på 5 klik mere end hvis man bare brugte "gem som".
Gravatar #117 - kblood
11. okt. 2016 13:14
markjensen (109) skrev:
kblood (104) skrev:
[quote=markjensen (102)]Ideen er vel at gem som er problematisk fordi det ikke er entydigt hvilken fil du har åben efter du har brugt funktionen. Det er det derimod med dupler.


Hmmm, hvordan giver det mening? Altså med dupler, da jeg prøvede at bruge den, så oprettede den en kopi af det billede jeg havde åben, og så havde jeg to vinduer åben, det nye hed så det samme som den anden men med -kopi i slutningen af navnet.

Som standard fungere gem som, ved at den fil man har åben efter man har "gemt som" er den nye fil. Hvis ikke dupler åbnede et nyt vindue med den nye fil, så ville det da være lige så problematisk at gætte hvad man havde åben. Man kunne jo bare gøre det så at "gem som" også åbnede et nyt vindue, men når jeg f.eks. arbejder i Unity, så forventer jeg at når jeg har brugt "gem som" at den har taget de ændringer jeg har lavet med over i den nye fil og at det er den jeg nu arbejder i.

Hvis du nu tog et skridt tilbage og lod som om du ikke var vokset op med Microsoft, hvad ville du så tro at "gem som" betyder? Som jeg ser det er der følgende tre muligheder:
* Gem under nyt navn, men lav ikke kopi af filen
* Gem filen under et nyt navn, men behold den gamle fil åben
* Gem filen under et nyt navn og åbn den nye fil


Den første mulighed, så havde man da kaldt det omdøb i stedet for. At gemme filen under et nyt navn, men beholde den gamle fil åben? Heller ikke specielt logisk da det da netop er for at undgå at gemme ændringerne i den gamle fil at man bruger gem som. Det virker ikke specielt svært at regne sig frem til hvad den gør, hvilket er det som den også gør i OSX. Så siden de ikke har ændret i hvad "gem som" betyder, så må det jo give mening det som den gør. Ellers finder man da ret hurtigt ud af hvad den gør, og så står man ikke med en underlig "dupliker" funktion der ikke er specielt anvendelig.

markjensen (109) skrev:
Du ved med andre ord ikke hvad funktionen gør kun udfra navnet. Dubler derimod siger præcis hvad funktionen gør: den laver en ny fil. Og derudover er det endnu mere tydeligt i macOS pga animationen. Du forventer kun en gem som-funktion med tredje opførsel fordi det er det du er vant til, men der er ingen grund til at den skulle opføre sig sådan.


Så animationen gør det tydeligt? Altså EFTER man har brugt den. Men med "gem som" kan man jo netop se at den fil man har åben ændre navn. Dubler laver en kopi af den fil du har åben, den giver ikke filen et nyt navn OG den gamle fil er stadigt åben. Så hvor mange klik ekstra giver det lige før man rent faktisk har gemt en ny fil med de nye ændringer, annulleret sine ændringer i den gamle fil og gemt den nye fil under et nyt navn? Det er mere end 5 klik ekstra for at lave en simpel "gem som", som jeg allerede har forklaret i sig selv giver mening, og ellers kun tager et forsøg at finde ud af hvad det betyder. Medmindre man da tror at det er en omdøb funktion, hvilket jeg ikke helt kan se hvorfor nogen skulle tro det var.

markjensen (109) skrev:
Hvis du skal tænke brugervenlighed er du nødt til at gå væk fra "hvad plejer jeg at gøre i Windows?" og mere tænkte "hvad giver rent faktisk mening". Windows/MIcrosoft er ikke ligefrem kendt for logisk UI. "Luk computer" under start-knappen er det kendte eksempel på det.


Eller bare gå efter hvad der er almindelige regler for design af brugerflader... en bog de åbenbart ikke har læst hos Apple.

Alt i alt, gem som giver mere mening i længden. Det burde ikke tage mere end 5 minutter at vænne sig til at bruge og så har man sparet utrolig meget tid sammenlignet med den der "dupliker" løsning.
Gravatar #118 - kblood
11. okt. 2016 13:20
CBM (111) skrev:
kblood (101) skrev:
Ser ud til at du kom til at lave et punktum i slutningen af det link du gav angående option key, ser ud til det bare er alt.

Så gem som er gemt bag dupler knappen i menuen hvis man holder alt inde? Omfg. Hvorfor er dupler i menuen som standard, men man skal bruge tastaturet for at kunne finde gem som?

Så hele Apples definition af brugervenlighed er sådan set at man bare får fjernet nogle af de muligheder, eller gjort dem svære at finde, så at almindelige brugere ikke fucker deres computer op? Det er vidst ikke helt definitionen af brugervenlighed.


Oh goody. Så har jeg sørget for at svigerforældrenes Windows er brugervenligt :-)

Tænker på om man mon kan bruge en gamer mus i osx? Alle de knapper.

Jeg bruger selv en mus med mange knapper til både gaming og kontor arbejde... fx er det rart at kunne assigned cut,copy og paste til hver sin knap.


Det giver da mening at reducere mængden af muligheder, hvis de muligheder i de fleste tilfælde ikke er brugbare. Synes ikke helt det er tilfældet med OSX.
Gravatar #119 - kblood
11. okt. 2016 13:24
PHP-Ekspert Thoroughbreed (110) skrev:
Desuden, hvorfor er du så vild med at bruge en mus? Tastaturgenveje er da så meget federe! Jo mere jeg kan have begge hænder på tastaturet, jo bedre.


Det har intet med at gøre om jeg er vild med at bruge mus. Det er princippet i at man helst skal kunne gøre alt enten med tastaturet alene eller musen alene, hvis nu man skulle mangle en af delene midlertidigt. En anden ting er brugervenlighed, at funktioner helst ikke KUN skal være brugbare med en tastatur genvej. En ting som Apple hvis helt klart godt kunne lære noget af fra Microsoft. For Apple synes jeg konstant går op i at man altid har tastatur og mus klar, og på en Mac er man fucked hvis man så ikke har.
Gravatar #120 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 13:52
kblood (115) skrev:
IrfanView er gratis så længe jeg ikke bruger det kommercielt, og det gør jeg ikke.


Jamen, lille skat? Du skriver da selv at du bruger det når du udvikler spil. Så er det jo også kommercielt?

kblood (89) skrev:
Generelt alt hvad jeg har brug for for hvis jeg skal lave et spritesheet til et spil. Den kan endda også lave tiles om til flere forskellige billeder, altså skære et billede op i mange. Igen nyttigt hvis man har et spritesheet man vil lave om til enkelte billeder af hvert frame. Spritesheets kan nemt findes i underlige filformater engang imellem.


kblood (116) skrev:
Uden brug af tastatur kan din mus fra Apple højreklikke? Det vil jeg da gerne høre mere om.


Snildt. Der er faktisk flere måder at gøre det på!
Tager vi en bærbar kan du trykke ned på dit touchpad i venstre hjørne i stedet for at røre det, eller bruge to fingre.

Med en Trackpad til en stationær, er det samme regler

Med en mus kan du klikke på højre side af musen (eller venstre hvis du har den i den anden hånd)

Der er sikkert også andre metoder at gøre det med en mus, men jeg bruger ikke selv en mus til Mac, men derimod kun trackpad.
Gravatar #121 - dub
11. okt. 2016 14:04
kblood (116) skrev:
Det gør det så bare ikke mere brugervenligt af den grund når det ikke er noget man kan finde i UIet.

Så det godt at det osse er i menuen.

kblood (116) skrev:
Uden brug af tastatur kan din mus fra Apple højreklikke? Det vil jeg da gerne høre mere om.

Ja og hvad er der at høre om, de har kunne det længe

kblood (116) skrev:
blah blah ting om Save As

Save As funktionen er der så hvis du er så vild med at bruge den, så brug den. Ja du skal holde en knap nede for ar gøre det men så slemt er det ikke.
Gravatar #122 - dub
11. okt. 2016 14:08
PHP-Ekspert Thoroughbreed (120) skrev:
... eller bruge to fingre
Det er rimligt dårligt design du skal bruge 2 fingre. Hvad nu hvis dine andre fingre har travlt og du kun har en finger til rådighed?
Gravatar #123 - markjensen
11. okt. 2016 17:22
Det er lidt svært at diskutere brugergrænseflade med en der er så forudindtaget og mener at hvis det ikke gøres som produkt x, så er det forkert. Hvorfor må Apple ikke vælge det der er mest logisk i stedet for at følge en eller anden random "standard" som et andet firma har fundet på? Desuden sagde jeg vistnok at animationen bare tydeliggjorde endnu mere hvad der sker (det var i hvert fald det jeg mente). Animationen er ikke nødvendig. Hvis du tror at folk læser tekst når de bruger en computer, så har du vist ikke arbejdet med brugere før.
Gravatar #124 - markjensen
11. okt. 2016 17:26
(Og her mener jeg teksten i vinduestitlen)
Gravatar #125 - kblood
11. okt. 2016 18:13
PHP-Ekspert Thoroughbreed (120) skrev:
kblood (115) skrev:
IrfanView er gratis så længe jeg ikke bruger det kommercielt, og det gør jeg ikke.


Jamen, lille skat? Du skriver da selv at du bruger det når du udvikler spil. Så er det jo også kommercielt?

kblood (89) skrev:
Generelt alt hvad jeg har brug for for hvis jeg skal lave et spritesheet til et spil. Den kan endda også lave tiles om til flere forskellige billeder, altså skære et billede op i mange. Igen nyttigt hvis man har et spritesheet man vil lave om til enkelte billeder af hvert frame. Spritesheets kan nemt findes i underlige filformater engang imellem.


kblood (116) skrev:
Uden brug af tastatur kan din mus fra Apple højreklikke? Det vil jeg da gerne høre mere om.


Snildt. Der er faktisk flere måder at gøre det på!
Tager vi en bærbar kan du trykke ned på dit touchpad i venstre hjørne i stedet for at røre det, eller bruge to fingre.

Med en Trackpad til en stationær, er det samme regler

Med en mus kan du klikke på højre side af musen (eller venstre hvis du har den i den anden hånd)

Der er sikkert også andre metoder at gøre det med en mus, men jeg bruger ikke selv en mus til Mac, men derimod kun trackpad.


Med en mus kan man ikke klikke på højre side af musen, hvis det er en Apple mus, og hvis det er en trackpad éller touchpad, så er det jo ikke en mus.

Jeg har aldrig sagt jeg har udviklet spil kommercielt... lille skat.
Gravatar #126 - kblood
11. okt. 2016 18:17
markjensen (123) skrev:
Det er lidt svært at diskutere brugergrænseflade med en der er så forudindtaget og mener at hvis det ikke gøres som produkt x, så er det forkert. Hvorfor må Apple ikke vælge det der er mest logisk i stedet for at følge en eller anden random "standard" som et andet firma har fundet på? Desuden sagde jeg vistnok at animationen bare tydeliggjorde endnu mere hvad der sker (det var i hvert fald det jeg mente). Animationen er ikke nødvendig. Hvis du tror at folk læser tekst når de bruger en computer, så har du vist ikke arbejdet med brugere før.


Ja, lad os bare ignorere alle studier om brugerflade og tilbede Apple...

Det er netop ikke noget "et andet firma har fundet på", det er en industriel standard for ALT design af brugerflader at man minimere hvor mange klik der er nødvendige at bruge for at udføre en handling.
Gravatar #127 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 18:25
dub (122) skrev:
Det er rimligt dårligt design du skal bruge 2 fingre. Hvad nu hvis dine andre fingre har travlt og du kun har en finger til rådighed?


What? Har du ikke hele hånden på musen?
Forøvrigt, så kan man (som jeg skrev) også klikke i venstre hjørne på trackpad. Det kræver kun én finger.

kblood (125) skrev:

Med en mus kan man ikke klikke på højre side af musen, hvis det er en Apple mus


Jo du kan din skovl. Jeg har gjort det et par gange på en kollegas iMac. Bare fordi den ikke har 117 fysiske taster betyder det ikke at den kun har en funktion.
Gravatar #128 - dub
11. okt. 2016 18:29
kblood (125) skrev:
Med en mus kan man ikke klikke på højre side af musen, hvis det er en Apple mus

Jo man kan!!!!! Du ved virkelig ikke hvad du snakker om.

kblood (126) skrev:
Det er netop ikke noget "et andet firma har fundet på", det er en industriel standard for ALT design af brugerflader at man minimere hvor mange klik der er nødvendige at bruge for at udføre en handling.

Der er ikke flere kliks ved Apples metode (Jo, hvis vi bruger dine underlige eksempler).
Gravatar #129 - kblood
11. okt. 2016 18:35
Nå ja, med en Apple "Magic Mouse" kan man under dens indstillinger slå til at højre side af musen fungere som højre klik... hvor langt er det lige de vil gå for at ikke lave en mus med to musetaster? Mus i dag har ellers som standard 3 musetaster og scroll. Apple har rent faktisk lavet en mus hvor man skal bruge to fingre for at scrolle? Og touch pad to fingre for at højre klikke, eller igen ændre indstillingerne for touch pad.

Der er jo helt klart en grund til at de lever i skyggen af Microsoft.
Gravatar #130 - dub
11. okt. 2016 19:08
kblood (129) skrev:
Nå ja, med en Apple "Magic Mouse" kan man under dens indstillinger slå til at højre side af musen fungere som højre klik... hvor langt er det lige de vil gå for at ikke lave en mus med to musetaster? Mus i dag har ellers som standard 3 musetaster og scroll.
Det er over 10 år siden de har lavet en mus med hjøreklik. OS X har hele tiden understøttet mus med flere knapper. Så ikke særligt langt.

kblood (129) skrev:
Apple har rent faktisk lavet en mus hvor man skal bruge to fingre for at scrolle?

Nej man kan fint scroll med en finger.

kblood (129) skrev:
eller igen ændre indstillingerne for touch pad.

WAAAAAH. Apple har ikke gættet præcist hvordan jeg kan lide det. Men det er for svært at ændre en indstilling.
Gravatar #131 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 19:14
kblood (129) skrev:
Nå ja, med en Apple "Magic Mouse" kan man under dens indstillinger slå til at højre side af musen fungere som højre klik... hvor langt er det lige de vil gå for at ikke lave en mus med to musetaster? Mus i dag har ellers som standard 3 musetaster og scroll. Apple har rent faktisk lavet en mus hvor man skal bruge to fingre for at scrolle? Og touch pad to fingre for at højre klikke, eller igen ændre indstillingerne for touch pad.

Der er jo helt klart en grund til at de lever i skyggen af Microsoft.


Til gengæld kan jeg bruge mit Trackpad meget mere effektivt end du kan bruge dit sølle Touchpad

Du får det til at lyde UTROLIGT svært at bruge en mus? Hvorfor helvede skal man bruge 117 knapper og et hjul på en mus?
For øvrigt, så er det faktisk utrolig sjældent at jeg højreklikker alt-klikker efter jeg er begyndt at bruge OSX. Ved ikke hvor i mit work-flow det går "galt", men jeg bruger alt-klik meget oftere i Windows.

(Jeg har musen i den anden hånd)
Gravatar #132 - kblood
11. okt. 2016 19:24
dub (130) skrev:
kblood (129) skrev:
Nå ja, med en Apple "Magic Mouse" kan man under dens indstillinger slå til at højre side af musen fungere som højre klik... hvor langt er det lige de vil gå for at ikke lave en mus med to musetaster? Mus i dag har ellers som standard 3 musetaster og scroll.
Det er over 10 år siden de har lavet en mus med hjøreklik. OS X har hele tiden understøttet mus med flere knapper. Så ikke særligt langt.

kblood (129) skrev:
Apple har rent faktisk lavet en mus hvor man skal bruge to fingre for at scrolle?

Nej man kan fint scroll med en finger.

kblood (129) skrev:
eller igen ændre indstillingerne for touch pad.

WAAAAAH. Apple har ikke gættet præcist hvordan jeg kan lide det. Men det er for svært at ændre en indstilling.


Synes hele tiden du prøver at antyde at jeg tuder, men virker til at det er dig der ikke kan tåle at jeg kritisere Apple. Jeg påpeger bare hvorfor jeg ikke bruger OSX. Ja, de har netop understøttet mus med flere knapper i lang tid, de har bare ikke selv lavet nogen. Hvorfor ikke bare indrømme at det giver god mening at have mus med flere knapper?
Gravatar #133 - kblood
11. okt. 2016 19:28
PHP-Ekspert Thoroughbreed (131) skrev:
kblood (129) skrev:
Nå ja, med en Apple "Magic Mouse" kan man under dens indstillinger slå til at højre side af musen fungere som højre klik... hvor langt er det lige de vil gå for at ikke lave en mus med to musetaster? Mus i dag har ellers som standard 3 musetaster og scroll. Apple har rent faktisk lavet en mus hvor man skal bruge to fingre for at scrolle? Og touch pad to fingre for at højre klikke, eller igen ændre indstillingerne for touch pad.

Der er jo helt klart en grund til at de lever i skyggen af Microsoft.


Til gengæld kan jeg bruge mit Trackpad meget mere effektivt end du kan bruge dit sølle Touchpad

Du får det til at lyde UTROLIGT svært at bruge en mus? Hvorfor helvede skal man bruge 117 knapper og et hjul på en mus?
For øvrigt, så er det faktisk utrolig sjældent at jeg højreklikker alt-klikker efter jeg er begyndt at bruge OSX. Ved ikke hvor i mit work-flow det går "galt", men jeg bruger alt-klik meget oftere i Windows.

(Jeg har musen i den anden hånd)


Jeg vil gerne se dig vinde i et FPS spil mod mig, med en trackpad imod min mus. Hvorfor sammenligne trackpad og touchpad? Er trackpad ikke bare noget man bruger til stationære for at nemmere at kunne bruge en computer med en hånd?

Burde give sig selv hvorfor det er praktisk at have 3-4 knapper på en mus, og et scroll hjul.
Gravatar #134 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 20:06
#133

Hvorfor blander vi spil ind i det pludseligt?..

Nu spiller jeg ikke så meget - men dengang jeg gjorde spillede jeg faktisk Ghost Recon med touchpad ;)

Skriver Trackpad fordi det er nemmere at kende forskel i denne debat på MacBooks og en almindelig bærbar.

- edit -

Og nej, jeg kan virkelig ikke se hvorfor det er mere praktisk at have 3-4 knapper. Jeg har ikke behov for det - jeg har ikke engang brugt mus på mine PC-bærbare! Jeg har ikke det behov. Min mus på min PC har godtnok 3-4 knapper (måske endda flere?) men bruger faktisk kun de to "normale"
Gravatar #135 - markjensen
11. okt. 2016 20:10
kblood (126) skrev:
Ja, lad os bare ignorere alle studier om brugerflade og tilbede Apple...

Det er netop ikke noget "et andet firma har fundet på", det er en industriel standard for ALT design af brugerflader at man minimere hvor mange klik der er nødvendige at bruge for at udføre en handling.


Mener du seriøst at brugergrænseflade design == minimering af kliks? Det er en del af det, ja, men det er absolut ikke et mål i sig selv. Så skulle alle knapper jo være på skærmen samtidig (oh, right, det er jo sådan Microsoft laver deres programmer - knapper OVER ALT HELE TIDEN)
Gravatar #136 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. okt. 2016 20:14
Lad os lige lukke den med tegnepladen en gang for alle.

En meget hurtig søgning på Google og andet eller tredie resultat:

https://pando.com/2012/06/24/why-does-every-pc-not...

Han skriver det så fint som det kan gøres.
Gravatar #137 - kblood
11. okt. 2016 21:55
markjensen (135) skrev:
kblood (126) skrev:
Ja, lad os bare ignorere alle studier om brugerflade og tilbede Apple...

Det er netop ikke noget "et andet firma har fundet på", det er en industriel standard for ALT design af brugerflader at man minimere hvor mange klik der er nødvendige at bruge for at udføre en handling.


Mener du seriøst at brugergrænseflade design == minimering af kliks? Det er en del af det, ja, men det er absolut ikke et mål i sig selv. Så skulle alle knapper jo være på skærmen samtidig (oh, right, det er jo sådan Microsoft laver deres programmer - knapper OVER ALT HELE TIDEN)


Ja, det er en del af det. Specielt hvis det er noget man forventer at bruge, eller hvis det bare giver bedre mening. I dette tilfælde giver "dupliker" f.eks. ikke særlig god mening.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (136) skrev:
Lad os lige lukke den med tegnepladen en gang for alle.

En meget hurtig søgning på Google og andet eller tredie resultat:

https://pando.com/2012/06/24/why-does-every-pc-not...

Han skriver det så fint som det kan gøres.


De kalder deres touch pad en track pad? Damn hvor Apple prøver at distancere sig fra Microsoft så meget som overhovedet muligt.

Hvad sker der lige for den artikel? Touchpad for en Macbook Air er da ikke noget at råbe hurra for. Der er da sikkert nogle laptops der har sucky touchpads, men personen der skrev artiklen kan kun beskrive det som "man bemærker ikke engang den er der". What? Fordi han ikke bruger den? Multitouch virker da fint på min Asus bærbar. Kan ikke huske at have brugt en bærbar med en dårlig touchpad, medmindre den var defekt.

Apple har altså ikke opfundet den dybe tallerken her. Deres Macbook Air er da nice, og jeg købte den da fordi den er fin. Går bare ikke længe for man savner at have en bærbar med en god VGA og HDMI port og mere end to USB porte, en større hard disk og med et bedre styresystem. De to ting Macbook Air har kørende er at den fylder og vejer meget lidt, og den er ret god til at holde strøm. Troede godt nok ikke der var folk der mente dens touchpad var specielt god. Oh, det med lys i tasterne som oplyser bogstaverne, det er nok det som jeg bedst kan lide ved den. Ikke vildt brugbart på en Windows bærbar da jeg så gerne ved hvor tasterne er uden at skulle se på dem, men ser da nice ud uanset.
Gravatar #138 - Slettet Bruger [3466209139]
12. okt. 2016 12:24
PHP-Ekspert Thoroughbreed (134) skrev:
[..]men dengang jeg gjorde spillede jeg faktisk Ghost Recon[..]


Uh! Spillede du også det? Hvem ved, kunne jo være jeg har "owned" dig i OGR den gang i start 00'erne! :-)
Gravatar #139 - markjensen
12. okt. 2016 13:01
kblood (137) skrev:
De kalder deres touch pad en track pad? Damn hvor Apple prøver at distancere sig fra Microsoft så meget som overhovedet muligt.


Nope
http://www.apple.com/shop/product/MJ2R2LL/A/magic-...

Til gengæld er det magisk. I hvert fald hvis man har prøvet andres.

kblood (137) skrev:
Apple har altså ikke opfundet den dybe tallerken her.


Det er vel heller ikke nødvendigt hvis bare ens tallerken er bedre.

kblood (137) skrev:
Troede godt nok ikke der var folk der mente dens touchpad var specielt god.


Min kollega sagde (efter han havde købt sin første mac) at den var "mind blowingly" god. Så ja, det er der. Og jeg er helt enig, jeg har aldrig prøvet en der var bedre. Om det så skyldes hardwaren eller Windows ved jeg ikke. Men du skal jo også tænke på at den har været så god som den er i mange(!) år. At andre måske er ved at lave noget lige så godt er vist kun på tide.

kblood (137) skrev:
beskrive det som "man bemærker ikke engang den er der". What? Fordi han ikke bruger den?


Så dum kan du da heller ikke være ...

kblood (137) skrev:
Ja, det er en del af det. Specielt hvis det er noget man forventer at bruge, eller hvis det bare giver bedre mening. I dette tilfælde giver "dupliker" f.eks. ikke særlig god mening.


Der er vi så uenige :) men godt at du så stadig har mulighed for gem som!
Gravatar #140 - kblood
12. okt. 2016 16:31
Du kan jo åbenbart heller ikke selv forklare hvad der gør den så god. Det er en touchpad, den styrer musen. På min bærbar bruger jeg da primært min touchpad istedet for en mus, og synes ikke der er nogen forskel på om jeg bruger min Macbook Air eller min Asus bærbar. Jeg kan da godt se at mange på nettet mener den er bedre, men undrer mig over til hvad?

Men du bruger seriøst dupliker funktionen frem for "gem som"? Er det så ikke bare fordi du har brugt Mac så længe at du har vænnet dig til det? Hvad har du nogen sinde brugt originalen til så? Hvis du startede med at lave ændringer i den, var du så ikke nød til at lukke for den og sikre at den ikke gemmer de ændringer?
Gravatar #141 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. okt. 2016 21:24
IT-ekspert Yvossen (138) skrev:
Uh! Spillede du også det? Hvem ved, kunne jo være jeg har "owned" dig i OGR den gang i start 00'erne! :-)


Jeg tvivler! Jeg var ret så effektiv dengang hvis jeg selv skal sige det ;)
Gravatar #142 - markjensen
13. okt. 2016 07:29
kblood (140) skrev:
Du kan jo åbenbart heller ikke selv forklare hvad der gør den så god. Det er en touchpad, den styrer musen. På min bærbar bruger jeg da primært min touchpad istedet for en mus, og synes ikke der er nogen forskel på om jeg bruger min Macbook Air eller min Asus bærbar. Jeg kan da godt se at mange på nettet mener den er bedre, men undrer mig over til hvad?

Men du bruger seriøst dupliker funktionen frem for "gem som"? Er det så ikke bare fordi du har brugt Mac så længe at du har vænnet dig til det? Hvad har du nogen sinde brugt originalen til så? Hvis du startede med at lave ændringer i den, var du så ikke nød til at lukke for den og sikre at den ikke gemmer de ændringer?


Den reagerer bare bedre. Andre touchpads jeg har brugt har altid været ustabile og mærkelige. Og små. Og så er macOS bare bedre designet omkring touchpad mht. gestures. Jeg skal dog ikke sige om det er blevet bedre i Windows 10, men i så fald er det i hvert fald alt for sent.

Jeg bruger mest Windows, så det tror jeg bestemt ikke. Men ja, jeg bruger dupliker når jeg er i macOS. Men selvom jeg godt kan finde ud af at bruge gem som, så mener jeg stadig at der er nogle problemer rent UX-mæssigt ved den.
Gravatar #143 - kblood
13. okt. 2016 09:42
markjensen (142) skrev:
kblood (140) skrev:
Du kan jo åbenbart heller ikke selv forklare hvad der gør den så god. Det er en touchpad, den styrer musen. På min bærbar bruger jeg da primært min touchpad istedet for en mus, og synes ikke der er nogen forskel på om jeg bruger min Macbook Air eller min Asus bærbar. Jeg kan da godt se at mange på nettet mener den er bedre, men undrer mig over til hvad?

Men du bruger seriøst dupliker funktionen frem for "gem som"? Er det så ikke bare fordi du har brugt Mac så længe at du har vænnet dig til det? Hvad har du nogen sinde brugt originalen til så? Hvis du startede med at lave ændringer i den, var du så ikke nød til at lukke for den og sikre at den ikke gemmer de ændringer?


Den reagerer bare bedre. Andre touchpads jeg har brugt har altid været ustabile og mærkelige. Og små. Og så er macOS bare bedre designet omkring touchpad mht. gestures. Jeg skal dog ikke sige om det er blevet bedre i Windows 10, men i så fald er det i hvert fald alt for sent.

Jeg bruger mest Windows, så det tror jeg bestemt ikke. Men ja, jeg bruger dupliker når jeg er i macOS. Men selvom jeg godt kan finde ud af at bruge gem som, så mener jeg stadig at der er nogle problemer rent UX-mæssigt ved den.


Underligt der er så mange som sværger til Apples touchpad. Jeg har da prøvet at en touchpad kan drille, men så synes jeg altid det har været hvor at det var noget den gjorde i en periode, og ellers fungerede fint. Med min nuværende Asus Pro, som har samme størrelse touch pad som an Macbook, så kan jeg kun huske det er sket i en periode i de cirka 2 år jeg har haft den.

Gestures? Eneste gesture jeg har brugt er til at scrolle, og den har jeg aldrig været specielt glad for. Scroll hjul er bare så meget bedre at arbejde med og så scroll baren hvis det går for langsomt. Apple har den underlige gesture hvor man køre 3 fingre til ind over den og så ser man den underlige app skærm OSX har. En anden jeg så en bruge i en video var den gesture som zoomer ind på en touchskærm, bare med tre fingre, og så fjernede den alle åbne vinduer så man kan se skrivebordet. Det er da sikkert fint at kunne, men Windows tast + D virker bare noget hurtigere at gøre.

Det sagt, så bruger jeg Opera browseren, og den bruger gestures på en måde jeg synes der fungere, med kommandoer som kan bruges til noget. Siden at Windows er så åbent, så kan man jo faktisk installere 3. parts software og sætte sine egne gestures op til selve Windows. Hvis Microsoft lavede gestures til Windows, så ville de sikkert være lige så ringe som dem Apple fandt på, og det ville jeg helst være foruden.

En anden ting jeg bemærkede da jeg så alle mulige der roser den touchpad Apple har på sine bærbare, var at de samtidigt havde det med at foretrække Windows, men var så glad for Apple touch pad at de gerne købte en Macbook og så installerede Windows på den. Nu har jeg den jo primært for at kunne udvikle til Mac og iOS, så da den kun har 128 gb hard disk, så er det ikke helt en mulighed at dual boot. Desuden, så giver det ikke helt vildt meget mening når nu jeg har så mange andre computere med Windows.
Gravatar #144 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. okt. 2016 10:00
#143

Er du komplet rataderet? Jeg syndes ikke det er fear at du er så ond mod Apple! Jeg håper du døøøøøøøør!

... når det så er sagt, du nævner dårlige ting ved Mac/OSX som slet ingen relevans har? Det var ting jeg undrede mig over de første to dage efter jeg fik min første Mac.
Som Mark skriver, så har det været sådan LÆNGE! Og jeg beklager at din to år gamle Asus har et touchpad der næsten er lige så godt som min 6,5 år gamle MBA og min 5,5 år gamle MBP. Jeg beklager også din harddiskstørrelse, men undskyld mig, det må være idioten der købte computeren den er gal med. Min MBA har en 256 SSD, og min MBP var født med en 750 GB HDD, og har nu to harddiske på hhv 750 GB og en SSD til boot.

Hvis du køber en computer med kun 128 GB, når du forventet at det ikke er nok, så er det fandme din egen fejl!

... nå, så krøb jeg desværre ned på dit niveau igen.
Gravatar #145 - markjensen
13. okt. 2016 10:27
kblood (143) skrev:
Jeg har da prøvet at en touchpad kan drille,


Det er ikke det jeg taler om. Jeg taler om at de ALTID føles unaturlige. Easingen er bare meget bedre på Apple-produkter (også sammenlignet med Android hvor det også er fucked).


kblood (143) skrev:
Gestures? Eneste gesture jeg har brugt er til at scrolle, og den har jeg aldrig været specielt glad for. Scroll hjul er bare så meget bedre at arbejde med og så scroll baren hvis det går for langsomt.


Scrollhjul på en bærbar? det lyder freaky. To-fingerscroll er pisse lækkert. Inden jeg fik en mba var jeg selv meget skeptisk (faktisk lød jeg lidt ligesom dig), men jeg måtte tage mine ord i mig da jeg prøvede det.

kblood (143) skrev:
En anden jeg så en bruge i en video var den gesture som zoomer ind på en touchskærm, bare med tre fingre, og så fjernede den alle åbne vinduer så man kan se skrivebordet. Det er da sikkert fint at kunne, men Windows tast + D virker bare noget hurtigere at gøre.


Er det ikke 4+ fingre? Men det er jo ikke kun det. Det er også det at skifte desktop (en ting du måske ikke helt kender til fordi Windows er flere århundreder år bagud på det punkt), tekst markering, ordbogsopslag, forrige side i browseren osv.

kblood (143) skrev:
Siden at Windows er så åbent, så kan man jo faktisk installere 3. parts software og sætte sine egne gestures op til selve Windows.


Come on, så åbent er Windows heller ikke. macOS har også 3. partsprogrammer der kan lave endnu flere touch-ting, så kom igen når du har sat dig ind i tingene.

Also, lad være med at installere Windows. Det fucker din touchpad og dit liv op.
Gravatar #146 - chris
13. okt. 2016 10:41
kblood (49) skrev:
På Linux baserede systemer som OSX og Android

Ikke for at mansplaine, eller sådan...
Men OSX er ikke et linuxbaseret system.

MacOS er baseret på Darwinkernen der er en blanding af Mach microkernel og en BSD-kerne.

Både BSD og de fleste linux-dists er det der hedder POSIX-kompliente, hvilket betyder at de overholder retningslinjerne for POSIX-APIét og understøtter en række forskellige systemfunktioner.
Gravatar #147 - kblood
14. okt. 2016 06:40
PHP-Ekspert Thoroughbreed (144) skrev:
#143

Er du komplet rataderet? Jeg syndes ikke det er fear at du er så ond mod Apple! Jeg håper du døøøøøøøør!

... når det så er sagt, du nævner dårlige ting ved Mac/OSX som slet ingen relevans har? Det var ting jeg undrede mig over de første to dage efter jeg fik min første Mac.
Som Mark skriver, så har det været sådan LÆNGE! Og jeg beklager at din to år gamle Asus har et touchpad der næsten er lige så godt som min 6,5 år gamle MBA og min 5,5 år gamle MBP. Jeg beklager også din harddiskstørrelse, men undskyld mig, det må være idioten der købte computeren den er gal med. Min MBA har en 256 SSD, og min MBP var født med en 750 GB HDD, og har nu to harddiske på hhv 750 GB og en SSD til boot.

Hvis du køber en computer med kun 128 GB, når du forventet at det ikke er nok, så er det fandme din egen fejl!

... nå, så krøb jeg desværre ned på dit niveau igen.


Nu er den Mac jo så 3 år gammel, men ændre ikke helt på at prisen jo så er et problem med Mac computere. I dag ville jeg da helst ikke have en bærbar med under 512gb hard disk, så hvis vi tager det i dag, hvad er det så en Mac bærbar vil koste med en 512gb SSD? Macbook Air, nope, ikke en mulighed. Macbook Pro? 15500 eller 21500 kr. for at få en 512gb SSD.

Dengang jeg købte min Mac var 256gb ikke en mulighed for Macbook Air, så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.

Jeg har ikke bemærket at min Asus bærbars touchpad kun "næsten" skulle være lige så god som Apples, men min 7 gamle ASUS gaming bærbar havde også en meget fin touchpad, der er jo en grund til at jeg ikke har bemærket at Apple skulle have nogen specielt god touchpad, for både før og efter havde de bærbare jeg havde meget fine touchpads. Den gamle gaming bærbar kostede så også 14000 kr. men der kom så ikke nogen bærbar fra Mac som kunne måle sig med den før omkring 2 år senere...
Gravatar #148 - kblood
14. okt. 2016 06:45
chris (146) skrev:
kblood (49) skrev:
På Linux baserede systemer som OSX og Android

Ikke for at mansplaine, eller sådan...
Men OSX er ikke et linuxbaseret system.

MacOS er baseret på Darwinkernen der er en blanding af Mach microkernel og en BSD-kerne.

Både BSD og de fleste linux-dists er det der hedder POSIX-kompliente, hvilket betyder at de overholder retningslinjerne for POSIX-APIét og understøtter en række forskellige systemfunktioner.


Ja, de er begge baseret på Unix, men pga det som du skriver, så er OSX nu det tættere på at være Linux baseret.
Gravatar #149 - kblood
14. okt. 2016 06:51
markjensen (145) skrev:
kblood (143) skrev:
Jeg har da prøvet at en touchpad kan drille,


Det er ikke det jeg taler om. Jeg taler om at de ALTID føles unaturlige. Easingen er bare meget bedre på Apple-produkter (også sammenlignet med Android hvor det også er fucked).


kblood (143) skrev:
Gestures? Eneste gesture jeg har brugt er til at scrolle, og den har jeg aldrig været specielt glad for. Scroll hjul er bare så meget bedre at arbejde med og så scroll baren hvis det går for langsomt.


Scrollhjul på en bærbar? det lyder freaky. To-fingerscroll er pisse lækkert. Inden jeg fik en mba var jeg selv meget skeptisk (faktisk lød jeg lidt ligesom dig), men jeg måtte tage mine ord i mig da jeg prøvede det.

kblood (143) skrev:
En anden jeg så en bruge i en video var den gesture som zoomer ind på en touchskærm, bare med tre fingre, og så fjernede den alle åbne vinduer så man kan se skrivebordet. Det er da sikkert fint at kunne, men Windows tast + D virker bare noget hurtigere at gøre.


Er det ikke 4+ fingre? Men det er jo ikke kun det. Det er også det at skifte desktop (en ting du måske ikke helt kender til fordi Windows er flere århundreder år bagud på det punkt), tekst markering, ordbogsopslag, forrige side i browseren osv.

kblood (143) skrev:
Siden at Windows er så åbent, så kan man jo faktisk installere 3. parts software og sætte sine egne gestures op til selve Windows.


Come on, så åbent er Windows heller ikke. macOS har også 3. partsprogrammer der kan lave endnu flere touch-ting, så kom igen når du har sat dig ind i tingene.

Also, lad være med at installere Windows. Det fucker din touchpad og dit liv op.


Jeg mente at scroll hjul er for mig den bedste måde at scrolle. Macbook eller ej, synes jeg ikke det fungere særligt godt at scrolle med touchpad. Har ikke set et scroll hjul i en bærbar, men har nu gerne ville se det. Kan du huske hvor meget mus der var i gamle bærbare? Både en lille underlig knap der kunne styre musen, mousepad og nogle gange mere end det. I en bærbar.

Med Opera kan du netop gå frem og tilbage i browseren med touch, eller lukke en side, åbne en ny side, åbne en kopi af den side du er på osv.

Jeg plejer at bruge den opsætning der følger med, men man kan customize den. Men tekst markering og ord opslag? Lyder lidt til at være et problem fordi en Apple touchpad ikke har fysiske knapper? For ellers kan man da sagtens markere tekst med en hånd uden at have gestures til det. At slå ting op i en ordbog? Du mangler vidst en right click der? Jeg begynder at forstå hvorfor du ikke savner højre musetast hvis du har erstattet det med den slags, og så oven i købet ser det som en forbedring?
Gravatar #150 - Hånter
14. okt. 2016 07:15
kblood (147) skrev:


Dengang jeg købte min Mac var 256gb ikke en mulighed for Macbook Air, så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.

Jeg har ikke bemærket at min Asus bærbars touchpad kun "næsten" skulle være lige så god som Apples, men min 7 gamle ASUS gaming bærbar havde også en meget fin touchpad, der er jo en grund til at jeg ikke har bemærket at Apple skulle have nogen specielt god touchpad, for både før og efter havde de bærbare jeg havde meget fine touchpads. Den gamle gaming bærbar kostede så også 14000 kr. men der kom så ikke nogen bærbar fra Mac som kunne måle sig med den før omkring 2 år senere...


... enten er du fuld af løgn ellers har du en af de første MacBook Air's (fra 2008-2010), som bestemt ikke var ret meget værd.

Jeg købte en i sin tid, og det var inden touchpaden blev redesignet i glas. Den nuværende model er langt bedre.

Jeg forstår bare ikke, at du gider blive ved? Du hader Apple af et dårligt hjerte, og intet de gør er godt nok til den Windows-tilbedende måde du gør ALTING på. - lad være med at købe en Mac, og køb du en PC, så bliver du nok LANGT mere glad og tilfreds.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login