mboost-dp1

PC eller Mac til filmredigering?


Gå til bund
Gravatar #51 - kblood
7. okt. 2016 14:55
markjensen (50) skrev:
kblood (46) skrev:
Jeg har aldrig brugt terminal udover til routere og opsætning af dem eller for at bruge specielle indstillinger.


Jeg var sindssygt glad for det på mit studium når jeg skulle køre de programmer vi lavede. Der var cmd på Windows godt nok lort at arbejde med.


Jeg forstår stadigt ikke helt hvad fordelen så skulle være? Altså jeg vil da være helt enig i at Linux er bedre set som OS sammenlignet med Windows, når vi kigger på hvad man kan gøre med det. Microsoft kan vidst stadigt ikke lave en Windows Server version som kan opdatere sig selv uden at genstarte, og det er vidst noget man har kunnet gøre med Linux i årevis. Med de penge Microsoft har til udvikling af OS, så vil jeg mene det er ret ringe de ikke har fundet en løsning på det endnu. Altså at man kan deaktivere en del af OSet, opdatere det, og kører videre uden at skulle genstarte, selv hvis det er den grafiske brugerflade man vil opdatere. Windows er blevet en del bedre til det.

Men de fordele der er ved Linux synes jeg ikke det virker til at Apple har fået så godt med, men den terminal har jeg da hørt en del om, men ved bare stadigt ikke hvad det er den kan hjælpe med som man ikke også kan gøre i Windows hvis man først sætter sig ind i hvordan?
Gravatar #52 - kblood
7. okt. 2016 14:57
Desværre så er Microsoft vidst bare stadigt bedre til at få software og spil lavet til Windows mere end til Linux og Mac, og der er jo helt klart langt flere spil som bliver lavet til Linux nu, men nok stadig ikke nok til at jeg vil skifte til Linux.
Gravatar #53 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. okt. 2016 14:57
#46

Er det ikke nærmere Telnet eller SSH du har brugt til router opsætning? ;)
Gravatar #54 - Slettet Bruger [3466209139]
7. okt. 2016 14:59
kblood (51) skrev:
Men de fordele der er ved Linux synes jeg ikke det virker til at Apple har fået så godt med, men den terminal har jeg da hørt en del om, men ved bare stadigt ikke hvad det er den kan hjælpe med som man ikke også kan gøre i Windows hvis man først sætter sig ind i hvordan?


Automatisering og genbrugelighed. LANGT lettere med terminal. Jovist, UI-macro, men Bash, PowerShell o.lig. gør det bare LANGT lettere. Guide til UI-Windows:

1. Klik.
2. Klik.
3. Klik.
4. Klik.
5. Klik.
6. Klik.
7. Klik.
8. Klik.
9. Klik.
...
n. Klik.

Terminal.

1. Copy.
2. Paste.
3. Enter.

Eksempel.

Skulle konvertere n (hvor n > 100) videoklip fra format A til format B på Windows.

1. ffmpeg + 1 linje PowerShell.
2. Vent.
3. Done.
Gravatar #55 - CBM
7. okt. 2016 15:01
#51: what he said ------>>> #54
Gravatar #56 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. okt. 2016 17:42
#54

Åh for fanden ja, JA! Jeg ved du hader alt hvad der har med æbler at gøre, men terminal? Åh Gud det er guf ... igen, hvorfor skal jeg hente putty, Telnet og whatnot til Windows når man i *nix bare skriver Telnet eller SSH og så kører vi!
Gravatar #57 - Slettet Bruger [3466209139]
7. okt. 2016 18:15
PHP-Ekspert Thoroughbreed (56) skrev:
#54

Åh for fanden ja, JA! Jeg ved du hader alt hvad der har med æbler at gøre, men terminal? Åh Gud det er guf ... igen, hvorfor skal jeg hente putty, Telnet og whatnot til Windows når man i *nix bare skriver Telnet eller SSH og så kører vi!


Windows 10 har Bash gennem (Windows Subsystem for Linux). ;-) OG det ER installeret her! Terminal er en af de få gode ting ved Mac macOS OSX OS X 10.10. :-) Linux-distros, OSX, Windows (Bash/PowerShell) ... doesn't matter. Terminal er guld værd.
Gravatar #58 - kblood
8. okt. 2016 02:44
Ja, Windows UI er... ikke godt til særligt meget. Også derfor jeg bruger Total Commander, da man med det nemt kan masse omdøbe filer, nedpakke og udpakke filer langt nemmere, også når det er mange filer. Kopiere filer er langt nemmere og man kan bare sætte dem på en liste i stedet for at kopiering alt sammen skal ske samtidigt hvilket ikke giver særlig god mening.

Når det gælder om at lave en kæmpe bunke video filer om fra et format til et andet, så ville jeg nu nok bruge et program med en brugerflade til det. Kan heller ikke helt forstå hvad det smarte skulle være med en terminal sammenlignet med en commando prompt i Windows skulle være. Commando prompten kan da lave batch filer hvis det er, og kan da laves så man kan køre en type fil med en bunke indstillinger og så give det et par ekstra parametre, f.eks. hvilken fil eller filer det skal gøres ved.

Jeg foretrækker nu helst at undgå kommando prompt, og vil som sagt helst have et program med et GUI. Synes at terminal og commando prompt giver et virkeligt dårligt overblik over hvad der sker, hvor langt det er kommet og kontrol med det som sker. Har man et godt program er det ofte ret simpelt at annullere en handling osv.
Gravatar #59 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
8. okt. 2016 03:44
#57
Jeg har dog kun Windows 7 på min bærbar (fik aldrig trykket installer) - og da jeg skulle bruge Telenet til at konfigurere min switch blev jeg mere og mere forvirret. CMD ville ikke godkende min kommando da jeg skrev Telnet IP.
Da jeg så endelig fik installeret Telnet kunne jeg ikke få åbnet det ordentligt. Blev irriteret og hentede min MBP.
Terminal > Telnet > IP > ????? > PROFIT!

#58
Nu kan du jo også afbryde et job i terminal, og som Stig siger, så er fremgangsmåden i GUI jo utallige klik, hvor det i Terminal er copy/paste + enter :)
Gravatar #60 - kblood
8. okt. 2016 12:00
#59 Copy/paste af hvad? I et UI ville det være select all, drag and drop, select file type to convert to, run.

Hvorimod i en terminal er det "filename -help", look up the correct command for converting to specific type, type command somehow making sure it only does this on the files you want it to, so you probably need to have them all copied to one folder for this purpose alone... aaaand enter.

Så... fordelen er? Ja, man kan gerne cancel i en terminal eller command prompt, men så kræver det oftest at man kender genvejen til det. Den har det så med at være det samme for alt, men alligevel.
Gravatar #61 - mvoigt27
8. okt. 2016 12:54
PHP-Ekspert Thoroughbreed (59) skrev:
#57
Jeg har dog kun Windows 7 på min bærbar (fik aldrig trykket installer) - og da jeg skulle bruge Telenet til at konfigurere min switch blev jeg mere og mere forvirret. CMD ville ikke godkende min kommando da jeg skrev Telnet IP.
Da jeg så endelig fik installeret Telnet kunne jeg ikke få åbnet det ordentligt. Blev irriteret og hentede min MBP.
Terminal > Telnet > IP > ????? > PROFIT!

#58
Nu kan du jo også afbryde et job i terminal, og som Stig siger, så er fremgangsmåden i GUI jo utallige klik, hvor det i Terminal er copy/paste + enter :)



Så må du sgu gå all in, installer DOS 6.2 og sæt igang.... af klassikere kan nævnes pkzip [directory] [diskfilename] -&. CD [directory] edit autoexec.bat...... find selv på utallige flere.......
Gravatar #62 - dub
8. okt. 2016 14:54
kblood (60) skrev:
#59 Copy/paste af hvad? I et UI ville det være select all, drag and drop, select file type to convert to, run.

Jeg regner med i denne tråd at Terminal==Bash.
Copy/paste som man vil gerne gøre noget så man googler det og finder løsning, så skal man bare copy/paste løsning og its done.
Eg. Du vil ændre spaces i fil navne til et _. Løsning er "for f in *\ *; do mv "$f" "${f// /_}"; done". Man behøver ikke nogen nogen extra programmer og det er bare et copy/paste.

kblood (60) skrev:
Så... fordelen er? Ja, man kan gerne cancel i en terminal eller command prompt, men så kræver det oftest at man kender genvejen til det. Den har det så med at være det samme for alt, men alligevel.

Genvejen er altid ctrl+c.
Gravatar #63 - SozeDK
8. okt. 2016 16:11
MKonrad (1) skrev:
...hvilken maskine er bedst til filmredigering? Er det PC eller Mac man normalt vis benytter til at redigere film på?


Fik du svar på dit spørgsmål, eller har du brug for yderligere råd?
Gravatar #64 - CBM
9. okt. 2016 05:17
@dub: bash = total ynglings (command) shell
Gravatar #65 - kblood
9. okt. 2016 10:54
dub (62) skrev:
kblood (60) skrev:
#59 Copy/paste af hvad? I et UI ville det være select all, drag and drop, select file type to convert to, run.

Jeg regner med i denne tråd at Terminal==Bash.
Copy/paste som man vil gerne gøre noget så man googler det og finder løsning, så skal man bare copy/paste løsning og its done.
Eg. Du vil ændre spaces i fil navne til et _. Løsning er "for f in *\ *; do mv "$f" "${f// /_}"; done". Man behøver ikke nogen nogen extra programmer og det er bare et copy/paste.

kblood (60) skrev:
Så... fordelen er? Ja, man kan gerne cancel i en terminal eller command prompt, men så kræver det oftest at man kender genvejen til det. Den har det så med at være det samme for alt, men alligevel.

Genvejen er altid ctrl+c.


Hvis jeg ville ændre spaces i et filnavn ville jeg bruge Total Commander, og så ville jeg kunne gøre det ved 10 forskellige filer i en mappe med 100 filer uden noget ekstra arbejde. Med et program til at ændre filer fra et video format til et andet vil fordelen igen være at det er langt nemmere at vælge de filer som det skal gøres ved, det kan godt være der skal downloades noget, men så kan jeg gøre det igen næste gang. Desuden tvivler jeg på at OSX bare har en fil allerede installeret med alle codecs så den kan konvertere fra og til alle video formater. At skulle Google efter kommandoen det kræves synes jeg heller ikke ligefrem gør det hurtigt og nemt, hvor mange klik tilføjer det ikke lige? Oven i at man skal skrive filnavn eller filnavne ind.

I DOS mener jeg genvejen gerne er ctrl-break.
Gravatar #66 - kblood
9. okt. 2016 10:56
Minder mig om DOS hvor jeg fandt ud af at man kunne bruge deltree, og det var vildt fedt at kunne slette et helt træ af mapper, men med Norton Commander, så var det bare at markere mappen, trykke F8 og OK. En hel del nemmere end at trykke deltree og mappenavnet og så skulle huske mappenavnet.
Gravatar #67 - TrolleRolle
9. okt. 2016 11:38
Det virker sjovt nok som mange af jer macfans ikke forstår problemet med at "finde roden", så tillad mig at skære det ud i pap.

F.eks. lige nu sidder jeg i Safari, men det kunne være hvilket som helst andet program. Jeg skal åbne en fil, og går derfor til "File/Open file..."

ELLER det er en webside hvor jeg skal uploade et billede, eller noget. Dvs. når et program starter fil-vælger-dialogen.

Man står nu med et billede som viser den sidste mappe man var i.
Til venstre har man et hav af muligheder. Der er:
iCloudDrive - Som man ikke bruger hvis man ikke bruger Apple over hele linjen.
Applications - Som man ikke bruger med mindre man skal installere noget.
Desktop - Et fornuftige link.
Documents - Evt. et andet fornuftigt link.
Downloads - Ganske brugbart.

Dertil er der nogle tags... som de færreste vist bruger, og links til divs. Medie-mapper.

Men hvor fanden er min USER-mappe? Eller det skide rod-drev?
Og hvordan kommer jeg ET DIRECTORY OP?

F.eks. hvis den har valgt at åbne Desktop/Pr0n/2016/10/04/Doggy og jeg bare vil ud på Desktop/Pr0n/2016/10/04/

For at finde den er jeg nødt til at flytte snitterne over på tastaturet og trykke CMD + PIL OP. Det er satme dårlig usability!

I tidligere udgaver at OSX havde man altid harddiskene listet til venstre. Det har man ikke længere.

Gravatar #68 - dub
9. okt. 2016 14:35
TrolleRolle (67) skrev:
Men hvor fanden er min USER-mappe? Eller det skide rod-drev?
Og hvordan kommer jeg ET DIRECTORY OP?

Brug 30 sekunder på at tilføje de shortcuts du vil have. Apple kan umuligt gætte hvilken links du vil have.

TrolleRolle (67) skrev:
For at finde den er jeg nødt til at flytte snitterne over på tastaturet og trykke CMD + PIL OP. Det er satme dårlig usability!

I toppen af Finder vinduet hjøreklik på folder navnet og du får en liste hele vejen op til "denne computer".

TrolleRolle (67) skrev:
I tidligere udgaver at OSX havde man altid harddiskene listet til venstre. Det har man ikke længere.

Jeg har ikke nogen ide om hvad default indstilling er men der er en checkbox til det i preferences.

Så jeg forstår stadig ikke problemmet.
Gravatar #69 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. okt. 2016 15:16
@ diverse programmer til diverse ting

Det lyder bare meget irriterende i mine ører at skulle installere 117 programmer for at klare 117 ting én gang. Så hellere et script, codec eller lignende og så køre CLI i stedet for GUI

Du lyder lidt som mig for 13-14 år siden - mit Windows skulle moddes i hovede og røv, anden GUI, 117 forskellige programmer. Intet standard var godt nok.

Okay, helt ærlig talt så synes jeg Finder har sine begrænsninger når jeg vil lave forårsrengøring - bruger Explorer for meget på mit arbejde, så en enkelt eller to gange om året mangler jeg netop den type stifinder - men til dagligdagsbrug? Der elsker jeg Finder! Tags, egne genveje i venstre side. Som Ole Henriksen ville sige: Aiiii love it!
Gravatar #70 - kblood
9. okt. 2016 18:48
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69) skrev:
@ diverse programmer til diverse ting

Det lyder bare meget irriterende i mine ører at skulle installere 117 programmer for at klare 117 ting én gang. Så hellere et script, codec eller lignende og så køre CLI i stedet for GUI

Du lyder lidt som mig for 13-14 år siden - mit Windows skulle moddes i hovede og røv, anden GUI, 117 forskellige programmer. Intet standard var godt nok.


Det synes jeg ikke helt er en løsning. Man browser da ikke igennem billeder i et CLI, CLI direkte sucks til at kopiere filer, eller slette filer for den sags skyld. CLI til at oprette mapper? Nej vel? At være afhængig af at skulle bruge CLI til dagligdags brug det virker lidt som for 20 år siden. Jeg kan da godt se problemet med at standard programmer på OSX aldrig er gode nok og man samtidigt ikke kan finde noget godt alternativ. Til Windows er der bare gerne altid et rigtig godt alternativ, derfor virker BASH, CMD, Terminal eller hvad end for CLI bare ikke optimalt. Synes vi kom ret godt over det for 5-6 år siden.

Irfan View til at browse billeder, eller simpel billedbehandling som reszie, vælge et område og lave det til et nyt billede, konvertere det til et andet format osv. Total Commander til fil håndtering, og så har den også en dejlig kommando linje i bunden hvis nu man skal køre msconfig eller andre af den slags kommandoer, måske køre CD en eller anden mappe som man har copy pastet stien fra et andet sted, så man kan få et vindue direkte ind i den mappe. Total Commander er noget af et power tool af værktøjer. Advanceret fil omdøbning, kopiering, sammenligning af to mapper, nedpakning og udpakning, afspilning af lyd og video eller hurtig fremvisning af et billede. Når det gælder video redigering så plejede jeg at bruge Microsoft Movie Maker mener jeg det hed, men det er vidst ikke helt det samme længere, så der leder jeg lidt efter noget der kan det samme. Windows 10 virker til at have optagelse af skærm indbygget i Windows, men er ikke sikker på hvor godt det er.

CLI virker bare som spild af tid her i 2016, og lyder lidt til at blive brugt for at kompensere for de mangler der er i OSX.
Gravatar #71 - dub
9. okt. 2016 19:26
kblood (70) skrev:
At være afhængig af at skulle bruge CLI til dagligdags brug det virker lidt som for 20 år siden. Jeg kan da godt se problemet med at standard programmer på OSX aldrig er gode nok og man samtidigt ikke kan finde noget godt alternativ
Det er ikke dagligdags som at browses nettet og lytte til musik vi siger man skal bruge CLI til. Men der er nogen ting hvor livet bliver nemmere hvis man kan gøre det i Powershell, bash, tcsh eller whatever.

kblood (70) skrev:
CLI virker bare som spild af tid her i 2016, og lyder lidt til at blive brugt for at kompensere for de mangler der er i OSX.

Hvilken mangler?
Og jeg er rimlig sikker på Total Commander kører fint i Wine, ikke jeg nogen sinde ville kører det.
Gravatar #72 - kblood
9. okt. 2016 19:30
dub (71) skrev:
kblood (70) skrev:
At være afhængig af at skulle bruge CLI til dagligdags brug det virker lidt som for 20 år siden. Jeg kan da godt se problemet med at standard programmer på OSX aldrig er gode nok og man samtidigt ikke kan finde noget godt alternativ
Det er ikke dagligdags som at browses nettet og lytte til musik vi siger man skal bruge CLI til. Men der er nogen ting hvor livet bliver nemmere hvis man kan gøre det i Powershell, bash, tcsh eller whatever.

kblood (70) skrev:
CLI virker bare som spild af tid her i 2016, og lyder lidt til at blive brugt for at kompensere for de mangler der er i OSX.

Hvilken mangler?
Og jeg er rimlig sikker på Total Commander kører fint i Wine, ikke jeg nogen sinde ville kører det.


Synes stadig jeg mangler nogle eksempler på hvad der gør Terminalen så god. Eneste eksempel jeg har hørt er konvertering af video filer. Som bringer mig videre til det med mangler når man er OSX bruger, da man vidst ikke bare lige kan finde et gratis værktøj til det med et godt UI.
Gravatar #73 - dub
9. okt. 2016 19:44
kblood (72) skrev:
Eneste eksempel jeg har hørt er konvertering af video filer. Som bringer mig videre til det med mangler når man er OSX bruger, da man vidst ikke bare lige kan finde et gratis værktøj til det med et godt UI.

Handbrake. Men der for kan man godt have ffmpeg klar til de tilfælde hvor man vil bruge CLI.

[quote=kblood (72)Synes stadig jeg mangler nogle eksempler på hvad der gør Terminalen så god. [/quote]
Terminal=bash, Powershell. Man kan kode i det og det gør det godt til at lave repetive opgaver.

Har Windows noget der ligner Automator, for det har osse reddet mig et par gange.
Gravatar #74 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2016 05:56
@kblood

Du fik lige mit blodtryk til at stige. IrFan Viewer ... jeg græmmes!

Så hellere den indbyggede i Windows og MsPaint til at croppe eller sætte en ring om den.

Vi havde det på mit arbejde, og jeg fik spat af det hver evig eneste gang jeg skulle åbne et billede, eller lave "mild" redigering!

Hvis jeg skal gennemse mine billeder og hurtig finde et og sende, bruger jeg finder. Thumbnails er længe fint til at finde noget med. Ellers bruger jeg et "rigtigt" program som f.eks. Photos, Aperture eller Lightroom.

Hvis vi snakker billedredigering til internetbrug (grafik o.l.) så er Fireworks mit foretrukne program.

Jeg kan godt se at det er en håbløs diskussion vi har gang i - du hader alt hvad der omhandler Apple, og er imho værre end Yvossen (no offence Stig)

- edit -

Hvis jeg på min Mac vil ændre et format eller croppe, så bruger jeg forøvrigt bare Preview, det fungerer glimragende!
Gravatar #75 - Hånter
10. okt. 2016 06:08
@kblood - kan vi ikke bare blive enige om at du er Verdensmester i 3-parts programmer til Windows og Verdensmester i at hade Apple (er du den anden Voss?!).

... så er vi andre enige om at Terminal til OSX er Gud og der mangler noget tilsvarende til Windows.

Gravatar #76 - Slettet Bruger [3466209139]
10. okt. 2016 08:09
Hånter (75) skrev:
@kblood - kan vi ikke bare blive enige om at du er Verdensmester i 3-parts programmer til Windows og Verdensmester i at hade Apple (er du den anden Voss?!).

Jeg kan i det midste godt lide shell i OSX. :-)

Hånter (75) skrev:

... så er vi andre enige om at Terminal til OSX er Gud og der mangler noget tilsvarende til Windows.

Du kan i dag både få Bash og PowerShell til Windows. Mht. PowerShell, så vil det kræve at du lærer en ny syntaks, ellers vil jeg påstå at PowerShell kan mere eller mindre det samme som Bash. Ud over det, så har PowerShell adgang til hele .NET Framework. Bash på Windows er basalt native Ubuntu user-mode binaries som kører i Windows 10. Så jeg vil mene at man kan cirka det samme som i Ubuntu, så længe det ikke har mere hardware interaktion end læs/skriv til disk.

TL;DR - du burde ikke mangle tilsvarende shells i Windows.
Gravatar #77 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2016 08:28
IT-ekspert Yvossen (76) skrev:
TL;DR - du burde ikke mangle tilsvarende shells i Windows.


Næh, men som Linux mand må du vel give os ret i at Terminal er et fantastisk stykke værktøj. :)

- troede btw du hadede shell i OSX?
Gravatar #78 - Slettet Bruger [3466209139]
10. okt. 2016 09:11
PHP-Ekspert Thoroughbreed (77) skrev:
IT-ekspert Yvossen (76) skrev:
TL;DR - du burde ikke mangle tilsvarende shells i Windows.


Næh, men som Linux mand må du vel give os ret i at Terminal er et fantastisk stykke værktøj. :)

- troede btw du hadede shell i OSX?


Linux mand er måske så meget sagt. Linux har dets plads hvor det har sine styrker og jeg bruger det glædeligt hvor jeg finder det fordelagtigt.

Shell? Unix shell? Så som, Bash shell? Shell som i terminal? Nej. Have resten af OSX for at få terminalen? Så hellere installere Linux. :-)
Gravatar #79 - markjensen
10. okt. 2016 11:05
Terminalen i macOS er ikke bedre end den i Linux, så man skal ikke vælge macOS for dens skyld. Man skal derimod vælge macOS (over Linux) for at få en GUI der ikke er i konstant beta (sådan var det i hvert fald dengang jeg brugte Linux/Ubuntu).
Gravatar #80 - kblood
10. okt. 2016 11:32
dub (73) skrev:
Terminal=bash, Powershell. Man kan kode i det og det gør det godt til at lave repetive opgaver.

Har Windows noget der ligner Automator, for det har osse reddet mig et par gange.


Lidt begrænset hvad jeg laver af repetitive opgaver, men Windows kan lave batch filer. Dem som gerne har en extension ".bat". Der kan man kode i, lave loops og sådan med fil kommandoer osv. Lyder lidt til at være det samme. Windows 10 har nu Bash shell fra Linux som der blev skrevet tidligere. Så vist batch scripting ikke kan gøre det, så burde det kunne.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (74) skrev:
@kblood

Du fik lige mit blodtryk til at stige. IrFan Viewer ... jeg græmmes!

Så hellere den indbyggede i Windows og MsPaint til at croppe eller sætte en ring om den.

Vi havde det på mit arbejde, og jeg fik spat af det hver evig eneste gang jeg skulle åbne et billede, eller lave "mild" redigering!

Hvis jeg skal gennemse mine billeder og hurtig finde et og sende, bruger jeg finder. Thumbnails er længe fint til at finde noget med. Ellers bruger jeg et "rigtigt" program som f.eks. Photos, Aperture eller Lightroom.

Hvis vi snakker billedredigering til internetbrug (grafik o.l.) så er Fireworks mit foretrukne program.

Jeg kan godt se at det er en håbløs diskussion vi har gang i - du hader alt hvad der omhandler Apple, og er imho værre end Yvossen (no offence Stig)

- edit -

Hvis jeg på min Mac vil ændre et format eller croppe, så bruger jeg forøvrigt bare Preview, det fungerer glimragende!


Jeg bruger da også stifinder til at finde billeder med. Det er sådan cirka det jeg bruger den til, for ellers er stifinder ret useless når nu jeg har Total Commander. Forstår ikke hvorfor du ikke kan lide IrfanView? Er det fordi det ser grimt ud? Jeg åbner et billede, markere et område. Måske trækker lidt på kanterne så det passer bedre med det jeg skal bruge, og vælger save selection as. Der gemmer den som standard med alle billedets detaljer, men jeg kan også vælge et andet antal farver og sådan.

Paint har jeg hadet at arbejde i. Blev godt nok glad for at opdage clipping tool, så når jeg skulle tage et skærmbillede eller en del af et skærmbillede for at dele det, hvor at før hen skulle jeg paste det ind i Paint og vælge en del af det for at lave et nyt billede. Du virker til at nævne en bunke Apple programmer, men IrfanView findes jo ikke engang til Mac? Lightroom findes til Windows og de andre gør vidst ikke. Hvis jeg skal gøre noget med et billede som tager 10 sekunder at gøre, så vil jeg da ikke vente 10-30 sekunder på at programmet jeg vil gøre det med åbner. En hurtig søgning viser at det for nogen tager flere minutter at åbne. Derudover er det ikke gratis. Der skulle da helst være bedre alternativer til IrfanView når man smider penge efter det, men de ting du har nævnt lyder ikke til at være nogen jeg vil vælge. Åbner de på under 5 sekunder? Er de gratis? Understøtter de over 20 billedformater?

Jeg forstår ikke hvad du ikke kunne lide ved IrfanView. Mistænker lidt at det er at de ikke udgav det til Mac også.
Gravatar #81 - markjensen
10. okt. 2016 11:59
kblood (80) skrev:
men IrfanView findes jo ikke engang til Mac


Hvis man bare vil croppe og lidt andet let redigering, så kan man jo bare bruge den indbyggede billedviser.

Edit: men nej, det understøtter ikke 20 billedformater (tror jeg). Men de fleste bruger vel også kun PNG og JPEG.
Gravatar #82 - kblood
10. okt. 2016 12:07
@PHP-Ekspert Thoroughbreed
"Hvis jeg på min Mac vil ændre et format eller croppe, så bruger jeg forøvrigt bare Preview, det fungerer glimragende!"

Ændre format eller croppe... og så understøtter det 6 formater og en af dem er PDF? To af dem er JPG. Til at croppe forstår jeg ikke helt. Sammenlignet med Photos, så skal man da i det mindste ikke vælge rediger før man kan begynde på det, og man kan ligesom i IrfanView bare trykke et sted, trække musen over det man vil have valgt også har man en selection. Kan ikke lige se hvordan man så vælger at gemme denne selection i en ny fil og igen, så har den 6 billed formater i alt. Jeg synes også at i både Photos og i Preview at der virker til at mangle en "gem som" funktion af nogen art. Man kan vælge arkiver, og der er en eksporter. Der kommer man så igen på det problem at når man vil gemme noget kan man vælge imellem favoritter og ofte brugte mapper. Kan ikke se nogen mulighed for selv at indtaste en sti, eller på nogen anden måde selv at vælge en placering.

Man bliver godt nok glad for Windows efter at have prøvet at bruge OSX til denne slags standard ting.
Gravatar #83 - kblood
10. okt. 2016 12:14
markjensen (81) skrev:
kblood (80) skrev:
men IrfanView findes jo ikke engang til Mac


Hvis man bare vil croppe og lidt andet let redigering, så kan man jo bare bruge den indbyggede billedviser.

Edit: men nej, det understøtter ikke 20 billedformater (tror jeg). Men de fleste bruger vel også kun PNG og JPEG.


Det er så vidst Preview der er den indbyggede. Den starter hurtigt nok, og kan markere et område dejligt nemt, men kan ikke se nogen nem måde at gemme det udvalgte område som en ny fil, eller vælge et fil format. Jeg troede at GIF og BMP var ret standard billedformater, selvom de da ikke er så brugte længere, og der er en del andre jeg da også helst gerne ville kunne se i min primære billedfremviser.

I IrfanView kan man også trykke pil til venstre eller til højre og se det næste billede eller et tidligere billede i samme mappe. Det var indbygget i billedfremviseren i Windows 7, men er desværre ikke en mulighed i Windows 10 som standard. Det var faktisk grunden til at jeg installerede IrfanView igen. Jeg vil gerne kunne gennemse en mappe med billeder på den måde. Stifinder er OK hvis jeg ved hvilket billede jeg leder efter, men hvis det er for at se dem, så er det min foretrukne måde. Jeg har Aperture installeret, men det er vidst det program jeg kom til at købe for 2000 kr og så fik refunderet. Til den pris så har det af at være bedre end IrfanView, men har på fornemmelsen at det tager mere end 10 sekunder at åbne, og så er vi jo ovre i advanceret billed redigering.
Gravatar #84 - kblood
10. okt. 2016 12:19
Hånter (75) skrev:
@kblood - kan vi ikke bare blive enige om at du er Verdensmester i 3-parts programmer til Windows og Verdensmester i at hade Apple (er du den anden Voss?!).

... så er vi andre enige om at Terminal til OSX er Gud og der mangler noget tilsvarende til Windows.


Det ved jeg ikke om jeg er, men syntes det er nemmere at finde gode 3. parts programmer til Windows, og hvad end der er godt ved Terminal i OSX, så burde man da vidst kunne gøre det samme i Windows 10 da den også har en terminal nu.

Så det med terminalen virker ikke til at være noget godt argument for at vælge OSX længere.
Gravatar #85 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2016 12:34
@kblood

Mig bekendt er BMP kun brugt i Windows? Og siden Win7 - måske endda Vista - har PNG været standard i MsPaint.

GIF er for det meste kun brugt på nettet, og er efterhånden også ved at være obsolete, omend brugt en del til memes.
Men hvad bruger du GIF til så ofte da?

Mht manglende "gem som" i OSX, så kan jeg tydeligt se at du ikke bruger det særlig meget, og ikke rigtig gider sætte dig ind i det.

Mht IrFan View er det ikke fordi det er grimt, per se, men fordi jeg synes det er et program som ikke "kan" mere end f.eks. MsPaint eller Preview (eller Windows Billedfremviser for den sags skyld) til dagligdagsbrug, og omvendt kan det ikke nok til arbejdsmæssig brug.
Du efterspørger gratisprogrammer til OSX, der er bl.a. Paint - eller noget i den stil, kan ikke lige huske navnet, Gimp, og tusindvis andre. Jeg har dog personligt ikke særlig god erfaring med gratisprogrammer da de ofte er begrænsede når det kommer til stykket. Hvad skal jeg med et program der understøtter 20+ billedformater, når det kun er JPEG, PNG og til dels GIF der er brugt på nettet? Jeg kan ikke forlange at du skal have et bestemt program for at få tilsendt et billede af mig.

Kan IrFan View åbne RAW filer? I så fald, hvad f.. f... filan skal man bruge det til? Især når programmet er så "begrænset" som det er. Jeg skal gerne kunne lidt mere med netop de filer, end bare at croppe.

For fanden jeg kan croppe et billede på min telefon hvis det er det jeg vil.
Gravatar #86 - dub
10. okt. 2016 13:05
kblood (82) skrev:
Kan ikke lige se hvordan man så vælger at gemme denne selection i en ny fil og igen, så har den 6 billed formater i alt.

Lær at bruge Option knappen så kan du gemme i 18 forskellige formater. MEn det er passende at de normalt er gemt væk da det er formater man ikke bør bruge.

kblood (82) skrev:
Der kommer man så igen på det problem at når man vil gemme noget kan man vælge imellem favoritter og ofte brugte mapper. Kan ikke se nogen mulighed for selv at indtaste en sti, eller på nogen anden måde selv at vælge en placering.

Det er en mulighed for at komme hen til hvilken som helst mappe på alle ens drev og det er nemt. Du kan endda osse lave nye folder.
Gravatar #87 - markjensen
10. okt. 2016 13:05
kblood (82) skrev:
Kan ikke se nogen mulighed for selv at indtaste en sti, eller på nogen anden måde selv at vælge en placering.


At flytte en fil er så uendelig meget smartere i macOS end det er i Windows, men det er ret tydeligt at høre at du ikke har sat dig ind i tingene eller at du mener at hvis det ikke virker som i Windows, så er det forkert. Til info, så flytter man en fil i macOS ved at trykke på filnavnet i titlen på vinduet. I Windows skal du lukke filen og først der kan du flytte den. Super retarderet.
Gravatar #88 - CBM
10. okt. 2016 13:25
@mark:
Du kan sagtens finde og bruge nogle ret awesome window managers I stable udgaver som ikke er i beta...

Har aldrig oplevet problemer med en stable Window manager i Linux.

Til gengæld er det VOLDSOMT awesome at der findes meget letvægt Window managers så du får MAX performance ud af din maskine.

Ligeledes findes der Window managers i stable versioner som IMO er flottere end OSX (men også "tunge").

Bottom line... der er et valg imellem så mange ekstremt lækre Window managers i Linux



Gravatar #89 - kblood
10. okt. 2016 13:28
#85 IrfanView er jo primært en billedfremviser. Preview kan vise billeder, hvis det er et af 6 formater. Med IrfanView skal formatet være ret obskurt før det ikke kan fremvise det. BMP er vidst primært et Windows format, men da jeg udvikler spil kan man godt komme forbi nogle billedformater som ikke er helt standard, og man må indrømme at Preview kun understøtter det allermest standard. BMP var aldrig noget godt format, men det blev da stadigt brugt, og hvis jeg kommer forbi et vil jeg da gerne kunne åbne det uden at skulle finde endnu et program. Så hvad skal man bruge det til at IrfranView understøtter 20 filformater? At det gør det nemt og hurtigt at se disse billeder uanset hvilket format man finder dem i. IrfanView kan jo netop pga. de mange understøttede formatter langt mere end f.eks. Preview. IrfanView kan ændre farvedybden af et billede, kan lave et billede sort hvid, den kan udskifte en farve med en anden farve, den kan når man gemmer et billede vælge en farve på billedet og gøre den transparent. Generelt alt hvad jeg har brug for for hvis jeg skal lave et spritesheet til et spil. Den kan endda også lave tiles om til flere forskellige billeder, altså skære et billede op i mange. Igen nyttigt hvis man har et spritesheet man vil lave om til enkelte billeder af hvert frame. Spritesheets kan nemt findes i underlige filformater engang imellem.

"Mht manglende "gem som" i OSX, så kan jeg tydeligt se at du ikke bruger det særlig meget, og ikke rigtig gider sætte dig ind i det."

Så der er en måde at gøre det som giver mening, og en nem måde at gemme det man har valgt af et billede som et nyt billede? For nej, jeg gider da ikke at sætte mig ind i det. Specielt ikke når det siges at det "just works" fra dem som har lavet det.
Gravatar #90 - markjensen
10. okt. 2016 13:28
CBM: I ubuntu oplevede jeg så mange irriterende ting. Ikoner (i toppen) der forsvandt, ikoner der lå dobbelt, ikoner der ikke virkede osv. Computeren virkede som sådan ok, men det var virkelig irriterende at se på.
Gravatar #91 - markjensen
10. okt. 2016 13:29
kblood: Problemet er jo lidt at folk er vokset op med Windows og en masse ulogiske ting er blevet standard/normalt.

Fx det med at slette programmer. Enhver vil grinr af dig hvis du dragger dit programikon over i skraldespanden. Men hvorfor skulle det ikke virke? Det virker da meget naturligt.
Gravatar #92 - CBM
10. okt. 2016 13:31
@mark: ok. Har ikke kørt ret meget med Ubuntu. Jeg kører mest med Debian. Og jeg har langt fra prøvet alle Window managers.

Det kan ikke udelukkes at de kører med noget mystisk. .. fx at de bruger unity til desktop grafik.
Gravatar #93 - kblood
10. okt. 2016 13:37
dub (86) skrev:
kblood (82) skrev:
Kan ikke lige se hvordan man så vælger at gemme denne selection i en ny fil og igen, så har den 6 billed formater i alt.

Lær at bruge Option knappen så kan du gemme i 18 forskellige formater. MEn det er passende at de normalt er gemt væk da det er formater man ikke bør bruge.

kblood (82) skrev:
Der kommer man så igen på det problem at når man vil gemme noget kan man vælge imellem favoritter og ofte brugte mapper. Kan ikke se nogen mulighed for selv at indtaste en sti, eller på nogen anden måde selv at vælge en placering.

Det er en mulighed for at komme hen til hvilken som helst mappe på alle ens drev og det er nemt. Du kan endda osse lave nye folder.


Den option knap kan jeg ikke lige finde. Om jeg udvider eller ej har jeg kun 6 filformater i Preview. Kan det være fordi jeg bruger El Capitan? Den eneste måde jeg kan finde at "gem som" er eksporter knappen under arkiver.

Men jeg kunne godt finde måden at åbne for at kunne gemme hvor som helst på min Mac. Det var da rart. Synes nu ikke helt det giver mig mulighed for at kunne gemme i flere end 6 filtyper.
Gravatar #94 - dub
10. okt. 2016 13:44
Option=Alt knappen. Mange steder giver den andre muligeheder i menuer og knap. F.eks hjøreklik på ikon idock har normalt Quit, hvis du holder Option nede bliver det til Force Quit.
Gravatar #95 - kblood
10. okt. 2016 13:46
markjensen (87) skrev:
kblood (82) skrev:
Kan ikke se nogen mulighed for selv at indtaste en sti, eller på nogen anden måde selv at vælge en placering.


At flytte en fil er så uendelig meget smartere i macOS end det er i Windows, men det er ret tydeligt at høre at du ikke har sat dig ind i tingene eller at du mener at hvis det ikke virker som i Windows, så er det forkert. Til info, så flytter man en fil i macOS ved at trykke på filnavnet i titlen på vinduet. I Windows skal du lukke filen og først der kan du flytte den. Super retarderet.


Huh? Lyder nu lidt til at du bare ikke har brugt Windows særligt meget. Da jeg bruger IrfanView kan man bare vælge move file, rename file og sådan fra fil menuen, og ellers er det da bare noget jeg gør med Total Commander hvor det at omdømme, flytte og kopiere filer er nemmere at gøre end i noget OSX program.

Normalt i Windows kan man bare vælge gem som eller save as, og så gemme den fil man arbejder med et nyt sted med et nyt navn. Gem som syntes jeg ikke at kunne finde i OSX, så jeg formoder det er den man kalder eksporter? Hvem end der fandt på at kalde det det skal helst klart ikke have nogen medalje for det. Lyder som om at de for alt i verden bare ville undgå at kalde det det samme som i Windows.
Gravatar #96 - markjensen
10. okt. 2016 13:58
kblood: Jeg taler om at flytte en fil der er åben. Gem som != flyt fil. MacOS har funktionen indbygget, det har Windows ikke selvom IV så åbenbart har valgt at implementere det.

Angående gem som, holdt alt/option-knappen inde.
Gravatar #97 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. okt. 2016 14:49
... elsker man kan flytte åbne filer i OSX.

Man kan endda flytte en åben fil (der er i brug!) fra én intern harddisk til en anden.

Hvis du udvikler spil forstår jeg ikke du bruger gratisprogrammer o_O

TL;DR

Du hader alt ved OSX, jeg bryder mig ikke om IrfanView
Gravatar #98 - kblood
10. okt. 2016 14:55
markjensen (96) skrev:
kblood: Jeg taler om at flytte en fil der er åben. Gem som != flyt fil. MacOS har funktionen indbygget, det har Windows ikke selvom IV så åbenbart har valgt at implementere det.

Angående gem som, holdt alt/option-knappen inde.


Ja, og den fil kommer til at ligge et nyt sted hvis du bruger gem som. En kopi, men resultatet er stort set det samme. Har aldrig haft grund til at flytte en fil jeg allerede havde åbnet i programmet jeg åbnede det med, men da det er billedredigering vi snakker om, ja så kan IrfanView også gøre det. At omdøbe filen man har åben kunne sikkert være nyttig engang imellem, men så virker gem som stort set også. Nu har jeg da et billede som fylder 70 mb, men normalt vis burde det ikke være et problem at have samme billede to steder.

Hvad er det for en option knap? Siger du at gem som, en helt almindelige indstilling er gemt bag en genvej, ligesom hvis man skal have finder til at gå til parent mappen? Det er smart fordi...? Jeg har en alt, ctrl og cmd tast.
Gravatar #99 - dub
10. okt. 2016 15:50
kblood (98) skrev:
Hvad er det for en option knap? Siger du at gem som, en helt almindelige indstilling er gemt bag en genvej, ligesom hvis man skal have finder til at gå til parent mappen? Det er smart fordi...? Jeg har en alt, ctrl og cmd tast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Option_key.

Og der er mange måder at gå en folder op i Finder og de er alle nemme og smarte.
Gravatar #100 - kblood
10. okt. 2016 16:13
dub (99) skrev:
kblood (98) skrev:
Hvad er det for en option knap? Siger du at gem som, en helt almindelige indstilling er gemt bag en genvej, ligesom hvis man skal have finder til at gå til parent mappen? Det er smart fordi...? Jeg har en alt, ctrl og cmd tast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Option_key.

Og der er mange måder at gå en folder op i Finder og de er alle nemme og smarte.


"Wikipedia does not have an article with this exact name."

Der er mange smarte måder at komme til parent folder af en mappe man er i? Så er en af dem er at man bare kan vælge parent folder? Det virker ikke smart at skulle kunne en tastaturgenvej. Det er da sådan lidt et minimum at have en tastaturgenvej til det. Man ved det er en Mac bruger når den slags virker smart. Den løsning tættest på Windows løsningen jeg kan finde er at man vælger Gå / Go menuen og vælger parent folder eller overliggende mappe der. I Windows er tastaturgenvejen en tast(backspace) og ikke to, og et klik med musen i stedet for at finde en menu, og så finde valget der går til parent folder.

Så syntes ikke de to muligheder er hverken nemme eller smarte. Man kan gøre det, men der skal da mere til før man kan kalde det nemt eller smart. Måske har jeg bare overset alle de måder man kan gøre det på hvor det er nemt og smart.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login