mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1701 - CBM
13. maj 2020 14:01
Jeg har et system med en amd64?

På et bundkort med pci express, pci, 4xsata og 2xpata + 4xram slots

Den burde kunne klare 4x 1 GB ram klodser

Den har et radeon x600 256 MB pci express grafik kort??

Men det er normal højde og med vga output
Gravatar #1702 - brostenen
13. maj 2020 14:14
Gamle-Kaj (1698) skrev:
Fandt også to Legend QDI P-II maskiner. Med ATI Rage Pro Turbo AGP kort i. Bundkortet hedder P6I440BX / B1S / Z1S i dem begge. P-II-400 processor i begge. Det må da være noget habilt noget til Win 98. Jeg rydder ikke op så ofte på mit arbejde :-/


Det kunne jeg godt være interesseret i. :-)
Gravatar #1703 - CBM
13. maj 2020 14:52
Msi k8n neo4

Msi har stadig en support side

En 64 bit AMD cpu

Mulighed for 4x1 GB ram

Den skal afprøves :-)

Gravatar #1704 - CBM
13. maj 2020 14:54
Gamle-Kaj (1696) skrev:
Et ASUS P5N-D med en Core 2 Extreme. Er det noget der kan bruges til noget fornuftigt? Har 4 stks liggende og spekulerer på hvad jeg mon skal bruge dem til.

Alt hvad brostenen ikke er interesseret i, kunne jeg godt bruge

Hvis brostenen er med på det kan jeg jo hente det hjem via ham næste gang jeg besøger ham

Gravatar #1705 - CBM
13. maj 2020 15:41
Gamle-Kaj (1699) skrev:
Og et stk IBM Personal Computer 300GL P-III
med 8mb AGP grafikkort af ukendt oprindelse. Der står NUMBER NINE på.

Synd der ikke sidder lydkort i nogen af dem andet end on-board i IBM’en.

Gamle-Kaj (1696) skrev:
Et ASUS P5N-D med en Core 2 Extreme. Er det noget der kan bruges til noget fornuftigt? Har 4 stks liggende og spekulerer på hvad jeg mon skal bruge dem til.


Jeg har aldrig haft en p3 så er nysgerrig efter at lege med sådan en maskine og det ville passe godt i min samling

Jeg har pt 1 pentium, 2 pentium 2 og 8 pentium 4 maskiner (jeg har fået mere plads både hjemme og i sommerhuset)

Core 2 extreme, de 4 kunne jeg også godt bruge til at bygge retro xp maskiner med

Min nyeste retro pc er kun en core 2 duo

...

Den pentium 3 ville se godt ud med mit tnt 2 kort i og en win 98 se.... jeg har mange gode minder om mit gamle tnt 2 kort
Gravatar #1706 - Gamle-Kaj
13. maj 2020 18:09
@Brostenen - Du må gerne få en af dem. Kan se firmaet senere blev til Lenovo.

@CBM - det er et micro tower, så der er ikke plads til meget i den bette maskine. Men hvis du kan bruge den må du gerne få den. Tror ikke det er min tid værd at prøve at sælge den. Du må da også gerne få et styk P5N-D med processor. Kan du bruge en køler også? Jeg har også et Geforce 8800 GTX der har siddet i en af dem. Desværre har det et lille knæk på et hjørne på PCB’et men tror nu ikke det har taget skade. Du kan da få det med hvis det er.

Er du i København til tider? Det står på mit arbejde i Kastrup.
Gravatar #1707 - CBM
13. maj 2020 18:15
Gamle-Kaj (1706) skrev:
@Brostenen - Du må gerne få en af dem. Kan se firmaet senere blev til Lenovo.

@CBM - det er et micro tower, så der er ikke plads til meget i den bette maskine. Men hvis du kan bruge den må du gerne få den. Tror ikke det er min tid værd at prøve at sælge den. Du må da også gerne få et styk P5N-D med processor. Kan du bruge en køler også? Jeg har også et Geforce 8800 GTX der har siddet i en af dem. Desværre har det et lille knæk på et hjørne på PCB’et men tror nu ikke det har taget skade. Du kan da få det med hvis det er.

Er du i København til tider? Det står på mit arbejde i Kastrup.

Micro towers er helt ok. Desværre kommer jeg aldrig helt over til København.

Et 8800 gtx kunne også være interessant for en retro pc
Gravatar #1708 - Gamle-Kaj
13. maj 2020 19:33
Jeg kommer til gengæld ikke så tit til Jylland :-) Det er vist 5 år siden sidst.
Gravatar #1709 - brostenen
13. maj 2020 19:42
Gamle-Kaj (1708) skrev:
Jeg kommer til gengæld ikke så tit til Jylland :-) Det er vist 5 år siden sidst.


Jeps... Vi skal jo også passe på i de her Covid-19 tider. Jeg har heller ikke været i København i omkring 8 år. Det tætteste på sjælland jeg har været er i Middelfart.
Gravatar #1710 - kblood
14. maj 2020 02:16
CBM (1700) skrev:
kblood (1695) skrev:
Okay den monitor ligner godt nok en jeg har til at stå som jeg har overvejet om den måske understøttede 15hz... jeg burde nok få det testet, for jeg har købt en 15hz LCD monitor og den flimrer og alt muligt uanset opløsning osv. Den kostede så også kun 300 kr. eller noget i den stil.

Jeg fik testet Qemu Windows 98 VM på Pi 4b og det giver godt nok nogen muligheder når det gælder retro på en Pi.



Jeg har lavet denne video hvor jeg spiller lidt Starcraft og Dune 2.

Kunne du eventuelt prøve nfs4 på den?

@kaj: spændende

Det ville undre mig hvis det kunne... jeg har prøvet at holde mig fra 3D spil. Jeg prøvede Simon 3D og det kørte virkeligt dårligt og crashede. Men det er så også fra 2002 mens NFS4 er fra 1999. Dune 2000 som jeg prøvede kræver kun en Pentium 90 og har 133mhz som anbefalet, mens NSF4 ser ud til at gerne vil have en 200mhz som anbefalet.

Jeg er sikker på at PCem kan køre det dog, og så var det også udgivet til Playstation.
Gravatar #1711 - CBM
14. maj 2020 10:23
kblood (1710) skrev:
CBM (1700) skrev:
kblood (1695) skrev:
Okay den monitor ligner godt nok en jeg har til at stå som jeg har overvejet om den måske understøttede 15hz... jeg burde nok få det testet, for jeg har købt en 15hz LCD monitor og den flimrer og alt muligt uanset opløsning osv. Den kostede så også kun 300 kr. eller noget i den stil.

Jeg fik testet Qemu Windows 98 VM på Pi 4b og det giver godt nok nogen muligheder når det gælder retro på en Pi.



Jeg har lavet denne video hvor jeg spiller lidt Starcraft og Dune 2.

Kunne du eventuelt prøve nfs4 på den?

@kaj: spændende

Det ville undre mig hvis det kunne... jeg har prøvet at holde mig fra 3D spil. Jeg prøvede Simon 3D og det kørte virkeligt dårligt og crashede. Men det er så også fra 2002 mens NFS4 er fra 1999. Dune 2000 som jeg prøvede kræver kun en Pentium 90 og har 133mhz som anbefalet, mens NSF4 ser ud til at gerne vil have en 200mhz som anbefalet.

Jeg er sikker på at PCem kan køre det dog, og så var det også udgivet til Playstation.

ja, men pc udgaven understøtter mods
Gravatar #1712 - kblood
15. maj 2020 15:51
Ja, men der kan PCem så stadigt bruges. Men jeg kan da godt give det et forsøg og se hvordan det kører.
Gravatar #1713 - CBM
15. maj 2020 18:24
kblood (1712) skrev:
Ja, men der kan PCem så stadigt bruges. Men jeg kan da godt give det et forsøg og se hvordan det kører.

Ok. Takker.

Gravatar #1714 - CBM
15. maj 2020 18:28
Jeg fik en 64 bit antix linux 19.2.1 full til at køre på min amd x64 maskine med 2 GB ram

Den ville desværre ikke være venner med mine 1 GB sticks. .. så den fik 4x512 MB blandede godter

Jeg overvejer win 98 se til min 32 bit duron maskine

Xp giver mange hovedpiner hvad aktivering angår og 98 er nok alligevel mere interessant for retro gaming

Jeg fik også monteret 2 sd til sata til pata adaptorer i min medion p4 maskine

.... med placering så de sidder hvor floppy drevet ville have siddet

Dens 2 dvd drev sidder på den sekundære ide kanal nu


Gravatar #1715 - brostenen
15. maj 2020 20:37
CBM (1714) skrev:
Jeg fik en 64 bit antix linux 19.2.1 full til at køre på min amd x64 maskine med 2 GB ram

Den ville desværre ikke være venner med mine 1 GB sticks. .. så den fik 4x512 MB blandede godter

Jeg overvejer win 98 se til min 32 bit duron maskine

Xp giver mange hovedpiner hvad aktivering angår og 98 er nok alligevel mere interessant for retro gaming

Jeg fik også monteret 2 sd til sata til pata adaptorer i min medion p4 maskine

.... med placering så de sidder hvor floppy drevet ville have siddet

Dens 2 dvd drev sidder på den sekundære ide kanal nu




Nice...
XP er avav i rectum at få aktiveret og alt det der halløj.
Gravatar #1716 - kblood
15. maj 2020 23:25
CBM (1713) skrev:
kblood (1712) skrev:
Ja, men der kan PCem så stadigt bruges. Men jeg kan da godt give det et forsøg og se hvordan det kører.

Ok. Takker.


Jeg fik testet Red Alert 2 og det kan ikke køre uden at lagge en hel del, så jeg tvivler stærkt på at NFS4 har en chance. Jeg skal lige have sikret at jeg køre min Pi fuldt overclocked og at jeg ikke måske kan skifte den emulerede CPU til måske en Core 2 Duo istedet for en Pentium 3, men tror det måske bare ville give flere problemer.
Gravatar #1717 - CBM
16. maj 2020 08:24
kblood (1716) skrev:
CBM (1713) skrev:
kblood (1712) skrev:
Ja, men der kan PCem så stadigt bruges. Men jeg kan da godt give det et forsøg og se hvordan det kører.

Ok. Takker.


Jeg fik testet Red Alert 2 og det kan ikke køre uden at lagge en hel del, så jeg tvivler stærkt på at NFS4 har en chance. Jeg skal lige have sikret at jeg køre min Pi fuldt overclocked og at jeg ikke måske kan skifte den emulerede CPU til måske en Core 2 Duo istedet for en Pentium 3, men tror det måske bare ville give flere problemer.

Ok. Øv
Gravatar #1718 - CBM
16. maj 2020 08:29
brostenen (1715) skrev:
CBM (1714) skrev:
Jeg fik en 64 bit antix linux 19.2.1 full til at køre på min amd x64 maskine med 2 GB ram

Den ville desværre ikke være venner med mine 1 GB sticks. .. så den fik 4x512 MB blandede godter

Jeg overvejer win 98 se til min 32 bit duron maskine

Xp giver mange hovedpiner hvad aktivering angår og 98 er nok alligevel mere interessant for retro gaming

Jeg fik også monteret 2 sd til sata til pata adaptorer i min medion p4 maskine

.... med placering så de sidder hvor floppy drevet ville have siddet

Dens 2 dvd drev sidder på den sekundære ide kanal nu




Nice...
XP er avav i rectum at få aktiveret og alt det der halløj.



Ja.
Ikke engang en ægte xp key kan aktiveres da hverken telefon aktivering eller net aktivering virker mere

Og diverse registry hacks virker heller ikke.

Jeg håber at min medion pc kan køre win 98 se



På den anden side så bliver jeg mere og mere glad for antix linux ... jeg har nu 2 maskiner med det
Gravatar #1719 - CBM
16. maj 2020 08:58
Gravatar #1720 - CBM
16. maj 2020 12:45
Jeg kom lidt videre med min sleeper pc

Nu mangler jeg bare at koble alle interne+externe kabler til

Den har kortlæser, 3.5" floppy, 5.25" floppy, USB floppy controller, DVD, slim DVD + halv højde port holder med 2x minijack + 2x USB samt store kabinet blæsere for og bag

Dens ATX kabinet er fra før det var normalt med USB porte på fronten

Jeg må dog sige at dens gamle kabinet er langt mere effektivt indrettet end mange moderne kabinetter er
Gravatar #1721 - brostenen
20. maj 2020 08:32
Testede den Dell 2001fp monitor af, som jeg købte i sidste uge. Jeg benyttede min Amiga600 maskine med en 23pin til 15pin adaptor. Smed en lille video på min Youtube-kanal. Bortset fra at den ikke helt vil huske settings, når jeg slukker for skærmen. Så er det en fantastisk løsning til 15khz RGB video.


Gravatar #1722 - brostenen
23. maj 2020 15:46
And so it begins.....


Gravatar #1723 - Gamle-Kaj
23. maj 2020 17:54
brostenen (1722) skrev:
And so it begins.....




Nice. Så får du også praktiseret lidt lodning. Det er altid hyggeligt.
Gravatar #1724 - CBM
23. maj 2020 18:21
Min antix 64bit athlon 64 pc med 2 GB ram og et pcie grafikkort er nu oppe at køre.. komplet med grøn lys gejl

Min medion er nu ombygget og har fået win 98 installeret

Dog er jeg ikke færdig da den skal have drivere installeret og muligvis flere harddiske plus måske nogle floppy drev

Måske: 3.5" + 5.25" floppy + DVD + 3 harddiske (20,40 og 40 GB)

Den vil dog ikke kendes ved min pata til sata adaptor
Gravatar #1725 - CBM
23. maj 2020 18:41
CBM (1724) skrev:
Min antix 64bit athlon 64 pc med 2 GB ram og et pcie grafikkort er nu oppe at køre.. komplet med grøn lys gejl

Min medion er nu ombygget og har fået win 98 installeret

Dog er jeg ikke færdig da den skal have drivere installeret og muligvis flere harddiske plus måske nogle floppy drev

Måske: 3.5" + 5.25" floppy + DVD + 3 harddiske (20,40 og 40 GB)

Den vil dog ikke kendes ved min pata til sata adaptor

Eller


måske: 3.5" + 5.25" floppy + DVD + 2 harddiske (40 og 40 GB) + 200 GB harddisk i skuffe

Medion maskinen har nu mit agp tnt 2 kort i.. som er glimrende til win 98 spil

Jeg tog dens radeon 9800xl ud

Kan alligevel ikke finde w98 driveren til 9800xl kortet... så det må ryge i en evt fremtidig xp maskine


Gravatar #1726 - brostenen
23. maj 2020 18:46
Gamle-Kaj (1723) skrev:
brostenen (1722) skrev:
And so it begins.....




Nice. Så får du også praktiseret lidt lodning. Det er altid hyggeligt.


Indeed. De fleste sokler er monteret. Det giver lidt mere stabilitet at lodde modstandene, når soklerne er monteret. Vandrette kondensatorer bliver også noget der så skal på. De fleste lodrette komponenter må vente til sidst. Herunder porte/connectors. Mangler stadig at finde en del komponenter, og omkring halvdelen af chippene. Herefter skal jeg have fundet keyboard-brackets, som mit sort-grå brødkasse tastatur skal hvile på.
Gravatar #1727 - brostenen
23. maj 2020 18:47
CBM (1724) skrev:
Min antix 64bit athlon 64 pc med 2 GB ram og et pcie grafikkort er nu oppe at køre.. komplet med grøn lys gejl

Min medion er nu ombygget og har fået win 98 installeret

Dog er jeg ikke færdig da den skal have drivere installeret og muligvis flere harddiske plus måske nogle floppy drev

Måske: 3.5" + 5.25" floppy + DVD + 3 harddiske (20,40 og 40 GB)

Den vil dog ikke kendes ved min pata til sata adaptor


Nice... Det bliver et par fine maskiner du får dig. :-)
Gravatar #1728 - CBM
23. maj 2020 19:02
brostenen (1727) skrev:
CBM (1724) skrev:
Min antix 64bit athlon 64 pc med 2 GB ram og et pcie grafikkort er nu oppe at køre.. komplet med grøn lys gejl

Min medion er nu ombygget og har fået win 98 installeret

Dog er jeg ikke færdig da den skal have drivere installeret og muligvis flere harddiske plus måske nogle floppy drev

Måske: 3.5" + 5.25" floppy + DVD + 3 harddiske (20,40 og 40 GB)

Den vil dog ikke kendes ved min pata til sata adaptor


Nice... Det bliver et par fine maskiner du får dig. :-)

Jeps :-D takker :-)

Nu skal jeg så have besluttet mig for hvad der skal ske med det der bundkort med den gpu indbygget

Hvis den får win 98 også så skal dens ram igen reduceres til 512 MB

Så får jeg dog chancen for at give min antix maskine 4 GB ram hvis jeg vælger den løsning

Alle mine grafikkort virker inkl. et pci ati 2D kort

Jeg skal også have kigget på min wyse klient... pt har den en SSD med antix men den får lov at boote en antix fra sd kort i stedet for

:-)
Gravatar #1729 - CBM
23. maj 2020 19:05
Dobbelt post
Gravatar #1730 - CBM
23. maj 2020 19:05


De fleste af mine 1 GB moduler er låst til IBM p4 maskiner så en del af de maskiner vil få 2 GB ram og antix
Gravatar #1731 - CBM
31. maj 2020 15:27
Så er der win98se på min maskine med onboard SiS xabre 200 AGP

Den er pt nedgraderet til 512 MB ligesom den anden 98se maskine
Gravatar #1732 - Exardious
2. jun. 2020 19:52
Mojn knejter

Hvor køber i al det gamle hardware henne. Jeg fik min første pc i 94, da jeg blev konfirmeret. Jeg kunne godt tænke mig noget tidssvarende men kan godt se det udvalget er noget begrænset. Er det bare en blanding af DBA og ebay i bruger? Forsøger bla at finde en 17" crt monitor men det er jo næsten umuligt.
Gravatar #1733 - kblood
2. jun. 2020 20:02
Jeg har nogle gamle CRT monitorer. De er vidst 17-19". Jeg har 3, så jeg kan nok godt undvære en. Jeg bor i Aalborg, så hvis du bor i den anden ende af landet, så kender jeg nogen i København der samler rigtig meget på retro PC hardware og hvis altid har noget ekstra.
Gravatar #1734 - arne_v
2. jun. 2020 22:56
#1732

Jeg har en Compaq 19" som virker og et par Digital 15" hvoraf jeg tror den ene virker.

Men der er formentligt for lang afstand til at det er relevant.
Gravatar #1735 - kblood
3. jun. 2020 05:22
Der er en gruppe på Facebook som hedder "Retro PC Danmark". Der skulle være folk fra hele landet med CRT skærme osv.
Gravatar #1736 - CBM
3. jun. 2020 05:45
Exardious (1732) skrev:
Mojn knejter

Hvor køber i al det gamle hardware henne. Jeg fik min første pc i 94, da jeg blev konfirmeret. Jeg kunne godt tænke mig noget tidssvarende men kan godt se det udvalget er noget begrænset. Er det bare en blanding af DBA og ebay i bruger? Forsøger bla at finde en 17" crt monitor men det er jo næsten umuligt.

Samme her

Du kan prøve:

Genbrugspladser
Genbrugsbutikker
Bytte dig frem
DBA o.l.
Loppemarkeder

Tiden er dog nok forbi hvor man kunne købe CRT skærme i genbrugsbutikkerne
Gravatar #1737 - brostenen
3. jun. 2020 07:14
Exardious (1732) skrev:
Mojn knejter

Hvor køber i al det gamle hardware henne. Jeg fik min første pc i 94, da jeg blev konfirmeret. Jeg kunne godt tænke mig noget tidssvarende men kan godt se det udvalget er noget begrænset. Er det bare en blanding af DBA og ebay i bruger? Forsøger bla at finde en 17" crt monitor men det er jo næsten umuligt.


Jeg finder og har fundet mit på Amibay. DBA sutter maks røv, når vi snakker alle dele til en komplet 1994 maskine. Jeg går ud fra at du enten havde en 100/120 megaherz 486 eller en Pentium-70/120 megaherz maskine. Du kan godt være heldig at finde et Pentium bubdkort på DBA, men så skal du ud og finde et kabinet og resten af maskinen.

Jeg køber mit på Amibay. Jeg modtager også donationer. Desværre er der ikke mere af top kvalitet tilbage. De fleste Pentium bundkort som er rimelige i pris, er for det meste fake-cache boards og sådan noget. Her tænker jeg udelukkende på 486/Pentium-1 hardware.
Gravatar #1738 - Exardious
3. jun. 2020 07:30
Tak for svarene alle sammen

Min geografiske placering er meget tæt på den tyske grænse, så jeg kommer næsten ikke længere væk fra både Aalborg og Køvenhavn. Men tak for buddet. Hvis der er andre fra syden herinde, der ligger inde med vintage hardware må i gerne melde jer ind.

Jeg checker lige op på den facebook gruppe, så er der da et sted at starte. Ud over det, er der vel ikke meget andet for, end at lave nogle gode søge agenter på DBA, samt skøjte regelmæssigt rundt på ebay?

Det ærgelige er, at jeg er sikker på der er masser af den slags hardware derude, og CRT monitors. De fleste tror nok bare det er værdiløst, og skænker det ikke engang en tanke at sætte det til salg. Resten tror de sidder på en guldgrube.
Gravatar #1739 - Exardious
3. jun. 2020 07:37
Tak for svarene alle sammen

Min geografiske placering er meget tæt på den tyske grænse, så jeg kommer næsten ikke længere væk fra både Aalborg og Køvenhavn. Men tak for buddet. Hvis der er andre fra syden herinde, der ligger inde med vintage hardware må i gerne melde jer ind.

Jeg checker lige op på den facebook gruppe, så er der da et sted at starte. Ud over det, er der vel ikke meget andet for, end at lave nogle gode søge agenter på DBA, samt skøjte regelmæssigt rundt på ebay?

Det ærgelige er, at jeg er sikker på der er masser af den slags hardware derude, og CRT monitors. De fleste tror nok bare det er værdiløst, og skænker det ikke engang en tanke at sætte det til salg. Resten tror de sidder på en guldgrube.
brostenen (1737) skrev:
Exardious (1732) skrev:
Mojn knejter

Hvor køber i al det gamle hardware henne. Jeg fik min første pc i 94, da jeg blev konfirmeret. Jeg kunne godt tænke mig noget tidssvarende men kan godt se det udvalget er noget begrænset. Er det bare en blanding af DBA og ebay i bruger? Forsøger bla at finde en 17" crt monitor men det er jo næsten umuligt.


Jeg finder og har fundet mit på Amibay. DBA sutter maks røv, når vi snakker alle dele til en komplet 1994 maskine. Jeg går ud fra at du enten havde en 100/120 megaherz 486 eller en Pentium-70/120 megaherz maskine. Du kan godt være heldig at finde et Pentium bubdkort på DBA, men så skal du ud og finde et kabinet og resten af maskinen.

Jeg køber mit på Amibay. Jeg modtager også donationer. Desværre er der ikke mere af top kvalitet tilbage. De fleste Pentium bundkort som er rimelige i pris, er for det meste fake-cache boards og sådan noget. Her tænker jeg udelukkende på 486/Pentium-1 hardware.


Ikke for at spamme, men vil lige svare på denne.

Min første PC var en Olivetti PCS 44/C 486 SX 25mhz, 4mb ram, 80 mb hd. Den blev senere opgraderet til intel overdrive DX2 50 Mhz.

Derefter kan jeg slet ikke huske hvad jeg havde men tror det var en pentium 166 som jeg clocked til 200. På et senere tidspunkt kan jeg huske jeg fik et Intel Celeron 300A med et BX bundkort så det kunne OC til 450.

Jeg tænker jeg vil forsøge at lave et setup inden for de ovennævnte rammer. Et af mine kæphæste er, at jeg rigtig gerne vil ha' en CRT skærm, da LCD skærmene er alt for skarpe til det gamle pixelerede grafik.


Gravatar #1740 - brostenen
3. jun. 2020 17:40
Exardious (1739) skrev:

Ikke for at spamme, men vil lige svare på denne.

Min første PC var en Olivetti PCS 44/C 486 SX 25mhz, 4mb ram, 80 mb hd. Den blev senere opgraderet til intel overdrive DX2 50 Mhz.

Derefter kan jeg slet ikke huske hvad jeg havde men tror det var en pentium 166 som jeg clocked til 200. På et senere tidspunkt kan jeg huske jeg fik et Intel Celeron 300A med et BX bundkort så det kunne OC til 450.

Jeg tænker jeg vil forsøge at lave et setup inden for de ovennævnte rammer. Et af mine kæphæste er, at jeg rigtig gerne vil ha' en CRT skærm, da LCD skærmene er alt for skarpe til det gamle pixelerede grafik.




Jeg vil mene du skal ud og finde noget med Pentium-133 eller noget i den retning. Altså hvis du ønsker at aktivere turbo button og så neddrosle til at kunne spille spil som kræver en 386.

Du kan også lede efter en komplet 486 maskine, hvis de er til at finde til rimelige penge på eBay.

Med henblik på skærmen, så er en LCD langt bedre for dine øjne. Man lægger ikke mærke til at den flimrer, og hvis du virkelig har brug for en ældre type grafikkvalitet, så vil jeg anbefale en kombination af et Cirrus Logic CL-5446 grafikkort og en scanline generator. Et S3 kort er typisk for klar i farven, og et CL-5446 giver en mere afrundet og blød farvepallet. Desuden er CL kortet "native" vesa kompatibel og skal ikke bruge Univesa driveren, modsat S3 kortet som skal.

Af PCI grafikkort som er de bedste til Dos, findes der følgende 3 kort som er de absolut bedste, når vi snakker 100% kompatibilitet med Dos spil.

- S3 Trio64v+
- S3 Virge-325
- Cirrus Logic CL-5446

Hvis du skal udnytte S3 kortenes fulde potentiale, hvad benchmarks angår, så skal du over Pentium-133 eller 166. Indtil da, er alle tre kort lige hurtige.

Men et CL-5446 og en Scanline generator og så en kvalitets computer skærm, så som en IBM Thinkvision, er en god erstatning for CRT skærmen. Som jo har en forfærdenlig stråling, flimren og hyler som jeg ved ikke hvad.
Gravatar #1741 - CBM
6. jun. 2020 07:51

CBM (1701) skrev:
Jeg har et system med en amd64?

På et bundkort med pci express, pci, 4xsata og 2xpata + 4xram slots

Den burde kunne klare 4x 1 GB ram klodser

Den har et radeon x600 256 MB pci express grafik kort??

Men det er normal højde og med vga output



Den kunne ikke bruge mere end 2.5 GB ram :(
Gravatar #1742 - arne_v
6. jun. 2020 23:35
#1741

32 bit client OS?

Gravatar #1743 - CBM
7. jun. 2020 12:13
arne_v (1742) skrev:
#1741

32 bit client OS?


Nej

I dens bios blev ram mængden også angivet til 2.5 GB

Maskinen er en 64 bit maskine

Men ram klodserne er måske problemet
Gravatar #1744 - _tweak
12. jun. 2020 18:26
Jeg har netop færdiggjort min nye "1998" maskine.

Aopen HQ45 kabinet
Asus A5P (Atx) bundkort
K6-2 550mhz
Gravis Ultrasound PnP lydkort
Unavngiven (ligegyldigt) PCI grafikkort

Jeg har sat maskinen tidsmæssigt til "top of the pops", lige før SummerEncounter1998.

Desværre kan jeg, ulig SE95 og SE96, ikke finde combo-maskinens stats for SE97-99...
Gravatar #1745 - CBM
13. jun. 2020 06:19
_tweak (1744) skrev:
Jeg har netop færdiggjort min nye "1998" maskine.

Aopen HQ45 kabinet
Asus A5P (Atx) bundkort
K6-2 550mhz
Gravis Ultrasound PnP lydkort
Unavngiven (ligegyldigt) PCI grafikkort

Jeg har sat maskinen tidsmæssigt til "top of the pops", lige før SummerEncounter1998.

Desværre kan jeg, ulig SE95 og SE96, ikke finde combo-maskinens stats for SE97-99...


K6-2, det var nogle dejlige maskiner

Hvorfor ikke give den et TNT 2 AGP kort fx fremfor et standard pci grafikkort?
Gravatar #1746 - _tweak
13. jun. 2020 07:59
#45 jeg skylder selvfølgelig at sige, det er min version af "top of the pops" :)

Jeg har ikke brug for 3d acceleration; MCGA - eller noget VESA-gøgl, er nok til det jeg skal lave med maskinen. Og så anså jeg dengang 3d acceleration for snyd, nok fordi jeg selv var mest involveret i raytracing (altså, jeg kodede selvf. en 3d engine som alle andre, men - raytracing var jeg mest investeret i som ide).

Så basically, jeg skal bare kunne lave palette-skift, flytte 64000 bytes fra EDI til 0xa000 og vente på verticaltrace - og det er så det jeg skal bruge grafikkortet til
Gravatar #1747 - CBM
13. jun. 2020 08:14
#46: ok :)
Gravatar #1748 - brostenen
14. jun. 2020 19:45
_tweak (1744) skrev:
Jeg har netop færdiggjort min nye "1998" maskine.

Aopen HQ45 kabinet
Asus A5P (Atx) bundkort
K6-2 550mhz
Gravis Ultrasound PnP lydkort
Unavngiven (ligegyldigt) PCI grafikkort

Jeg har sat maskinen tidsmæssigt til "top of the pops", lige før SummerEncounter1998.

Desværre kan jeg, ulig SE95 og SE96, ikke finde combo-maskinens stats for SE97-99...


Hvilken revision af Asus P5A board er det? Jeg havde 1.6 og det var et udemærket board, som understøttede K6-III CPU'er. Med henblik på grafikkort, så vil jeg gå Voodoo vejen. Det er fordi maskinen har lidt for få heste til et TNT2 eller Matrox-G400 kort. Her skal du helst op i en P3-800 til 1000.

Hvorfor GUS kort? Det havde sin storhedstid mellem 1991 og 1992, og egner sig bedst til ren Dos. (MS Dos 6.22 og deromkring) Her ville jeg hellere smide et AWE32/64 kort i maskinen, eller gå lidt den alternative rute med et YMF-724/744 kort. Det er et GX kort som svarer til extern midi modul. Det har også en OPL core, så du kan stadig nyde ægte adlib. Bedste kort til K6 platformen, hvis du bruger Win98 på maskinen.
Gravatar #1749 - _tweak
15. jun. 2020 07:02
#48: det er 1.4 så vidt jeg husker. Der er noget med at de understøttter +'erne, men der "skal lige" en resistor/diode på soklen.

GravisUltrasound fordi maskinen er til demoscene-kode :) Og den booter op i DOS 6.22 med NC som GUI - med mulighed for Windows 98 hvis man har de lyster. Jeg kørte DOS primært, lige indtil Windows 2000 kom. Så maskinen er hovedsageligt til at kode på og se demoer.

P.t. overvejer jeg FreeDOS i stedet, for at få nem USB support - eller hvis man kunne være så heldig den understøtter eksternt mountede drev/foldere. Men det er bare ikke super puristisk ;)
Gravatar #1750 - brostenen
15. jun. 2020 09:31
#49
Ahhh.... Det giver jo god mening det der. :-) Så det er en nostalgi maskine, mere end det er en universal periode korrekt maskine?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login