mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1351 - CBM
13. mar. 2019 09:19
jeg skal nok poste billeder når jeg får gang i Amiga-1200-i-C64-kabinet projektet og vil også poste om det på min retro blog

jeg klør 2 fluer med et smæk med det projekt... a) jeg får lavet en gejlet A1200 og b) jeg får lavet en ombygget C64
Gravatar #1352 - brostenen
13. mar. 2019 10:37
Husk at lave en meanwell Amiga-PSU hvis du skal bruge saft og kraft. En lille ting. Husk kun at tænde når der er noget koblet på udgangene. Den hviner og hyler uden noget.
Gravatar #1353 - brostenen
13. mar. 2019 10:39
Eller lave en multi forsyner med en meanwell. Så kan du både drive PI, Amiga og eksterne drev. Og meget mere. Deres website har en side hvor du kan afvinge specifikationer, og så får du deres produkter som har de valgte spec's.
Gravatar #1354 - CBM
13. mar. 2019 11:44
brostenen (1353) skrev:
Eller lave en multi forsyner med en meanwell. Så kan du både drive PI, Amiga og eksterne drev. Og meget mere. Deres website har en side hvor du kan afvinge specifikationer, og så får du deres produkter som har de valgte spec's.

kunne være en mulighed, lige til at starte på, der bruger jeg dog bare den almene amiga PSU

men et PSU projekt i stil med det du har lavet, kunne jeg også sagtens tænkes at finde på at lave også på et tidspunkt,

måske endda 2 stk så hver Amiga 1200 har en sådan PSU
Gravatar #1355 - CBM
13. mar. 2019 15:26
Så er projektet i gang



Første trin, finde en fil og gøre kanterne pænere igen

Næste trin, fdd fix

Tredje trin, placere gotek

Fjerde trin, tilkoble power led til hdd aktivitet

Femte trin, cf kort?

Sjette trin, male kassen sort?

Den c64 der boede heri får et tower med skilt og sx64 keyboard

Evt et med side vindue (har et ubrugt ATX med side vinduie) eller at kabinet eller noget helt 3

Gravatar #1356 - CBM
13. mar. 2019 17:53
Opdatering

Power led gik i stykker men hullet kan måske bruges til noget andet

Alternativ kan jeg sætte en ny lys diode i

Eller bore huller der til 3 leds og bruge 3 røde dioder

Gravatar #1357 - CBM
13. mar. 2019 18:27
Eventuelt en df0 intern/extern omskifter og så 3 huller til lysdioder
Gravatar #1358 - CBM
13. mar. 2019 19:44
Ny opdatering

Gravatar #1359 - CBM
14. mar. 2019 06:40
Opdatering

Tastatur
Kan nu skifte mellem amiga og pc
Gravatar #1360 - CBM
14. mar. 2019 07:15
Projektet er inspireret af at bygge en mere kompakt og moderne version af Commodore A1060

Http://www.bigbookofamigahardware.com/bboah/produc...

Amigaen og PCen deler tastatur (via USB omskifter print) og skærm (via USB video indgang) og begge har rødt farvetema

Gravatar #1361 - CBM
14. mar. 2019 07:29
Nu mangler jeg

at montere 12v rødt led lys på Amiga bundkortet

At montere cf kort (dropper dvd på denne maskine)

At udskifte caps

At lave hul til pcmcia?

At montere flere røde lysdioder?

At skrue kassen sammen?

At bestille, købe og montere en vampire v4 til den?


:-)

Men nu har jeg en kompakt amiga 1200 der også kan agere keyboard for en pc

Den anden amiga 1200 har sin egen hylde under det bord som denne står på
Gravatar #1362 - CBM
14. mar. 2019 07:56
Jeg kan nu bekræfte floppy fix udført og der er blevet bootet en workbench via gotek

Keyboard skift mellem pc og amiga fungerer også fint

Video indgang på pc fungerer også fint
Gravatar #1363 - CBM
14. mar. 2019 08:22
Måske skal jeg have en reset switch alligevel

Den har nemlig ikke de taster der skal bruges til reset ellers
Gravatar #1364 - brostenen
14. mar. 2019 09:22
Jeg modtog disse to ting i dag. En SD-til-CF adaptor, og så en special designet CPU relocator, som giver mere plads til forskellige KickStart rom løsninger.


Gravatar #1365 - CBM
14. mar. 2019 10:50
brostenen (1364) skrev:
Jeg modtog disse to ting i dag. En SD-til-CF adaptor, og så en special designet CPU relocator, som giver mere plads til forskellige KickStart rom løsninger.



Okay, hvad syntes du om min commodore 64 amiga? :-)
Gravatar #1366 - brostenen
14. mar. 2019 13:39
CBM (1365) skrev:

Okay, hvad syntes du om min commodore 64 amiga? :-)


Jeg smed en kommentar på din blog. Så jeg holder øje med den der. :-P
Gravatar #1367 - CBM
14. mar. 2019 15:16
brostenen (1366) skrev:
CBM (1365) skrev:

Okay, hvad syntes du om min commodore 64 amiga? :-)


Jeg smed en kommentar på din blog. Så jeg holder øje med den der. :-P

Ok :-)
Gravatar #1368 - brostenen
14. mar. 2019 19:25
Jeg fik installeret den relocator som jeg har modtaget. Nu er der både boot selector, Kickstart switch, TF-530 og meget mere i min Amiga500 Revision 8a.1

Skriver sgu blogindlægget om den færdigt i dag. :-P
Gravatar #1369 - brostenen
14. mar. 2019 20:52
Så blev blog indlæget færdig skrevet. Min 500-Turbo er sgu færdig. Den tog også lige lidt over et år at bygge.

https://to9xct.blogspot.com/2018/12/amiga-500-turb...
Gravatar #1370 - CBM
15. mar. 2019 04:43
brostenen (1369) skrev:
Så blev blog indlæget færdig skrevet. Min 500-Turbo er sgu færdig. Den tog også lige lidt over et år at bygge.

https://to9xct.blogspot.com/2018/12/amiga-500-turb...

Den ser godt ud
Gravatar #1371 - CBM
17. mar. 2019 13:34
Jeg er i gang med et projekt mere sideløbende med mit amiga 1200 projekt

I dette projekt vil jeg placere en c64e plus keyboard i en amiga 500 bund sammen med indmaden fra en 1541

Jeg har allerede placeret min c64e plus keyboard i den og mangler nu kun at transplantere indmaden fra en 1541

Den c64 som måtte opgive sin kasse til en a1200 har fået en c6e kasse i stedet for

Den c64e er nu placeret i den amiga 500 bund jeg havde liggende

Den amiga 500, toppen gik i stykker engang og så solgte jeg kan indmaden på et tidspunkt men beholdte bunden

Jeg fik også fat i nogle ekstra tastaturer til Amiga 500 engang (detaljer omkring det fortaber sig i fortidens tåger)

1541 drevet skal placeres i venstre side og der skal ingen top være... Computeren bliver topløs, det gør det også nemmere at justere det 1541 drev

Kabinettet fra den 1541 skal så huse min anden amiga 1200



Gravatar #1372 - CBM
17. mar. 2019 14:57
Jeg har også en 1541-II hjemme og i sommerhuset plus en del 1541 i sommerhuset

Den 1541-II jeg har hjemme skal være Nr 2 drev på min experimentielle c64 samt være tilkoblet min experimentielle amiga 1200
Gravatar #1373 - CBM
17. mar. 2019 18:21
Gravatar #1374 - CBM
20. mar. 2019 08:33
brostenen (1369) skrev:
Så blev blog indlæget færdig skrevet. Min 500-Turbo er sgu færdig. Den tog også lige lidt over et år at bygge.

https://to9xct.blogspot.com/2018/12/amiga-500-turb...

http://eab.abime.net/showthread.php?t=89907

https://forum.amiga.org/index.php?topic=65931.0

jeg har fundet ud af at det godt kan lade sig gøre at få den adaptor jeg viste dig til at virke på en Amiga 1200. Den kan nemlig håndtere 2 IDE enheder (master+slave) uden en IDE buffer, men det afhænger af kabellængde, opsætning (bl.a. jumpers) og CF kortet

Jeg tænker jeg giver det endnu et forsøg, nu hvor begge mine amiga 1200 maskiner kan bruge gotek drev til at boote fra

på den anden side kan det være jeg bruger det sammen med et buffered interface så jeg kan have 4 enheder koblet til... sættet jeg købte er trods alt bare et DVD drev, en CF kort adaptor og et kabel

jeg troede oprindeligt de skulle lave nogle tricks ifm. CF kort adaptoren for at det kunne virke
Gravatar #1375 - CBM
20. mar. 2019 09:56
jeg overvejer pt flg. IDE config:

Amiga 1200 i 1541 case:

4 way IDE buffer -
...primære kanal
......SATA/PATA adaptor
.........master - SATA CF adaptor
.........slave - SATA SSD
...sekundære kanal
......master PATA slimline CDROM
......slave PATA slimline CDROM

Amiga 1200 in C64 case:

master - 44 pin PATA CF kort adaptor
slave - 44 pin PATA DVD drev


Gravatar #1376 - brostenen
21. mar. 2019 00:46
Det ville også være mit første indskud, at købe en adaptor og så installere IDE-Fix software. Men før du installerer softwaren, så kig lige en gang på AmigaOS 3.1.4 da den efter sigende skulle have CD-Rom drivers og understøtte store partitioner. Måske du kun får brug for en harddisk og et optisk drev.
Gravatar #1377 - CBM
21. mar. 2019 06:05
brostenen (1376) skrev:
Det ville også være mit første indskud, at købe en adaptor og så installere IDE-Fix software. Men før du installerer softwaren, så kig lige en gang på AmigaOS 3.1.4 da den efter sigende skulle have CD-Rom drivers og understøtte store partitioner. Måske du kun får brug for en harddisk og et optisk drev.

Ok det kan være jeg skal undersøge det lidt nærmere, i dag er dagen hvor jeg forventer at nå at bygge min c64 amiga færdig :)
Gravatar #1378 - CBM
21. mar. 2019 11:02
Jeg kom lidt videre men er ikke i mål endnu
Gravatar #1379 - brostenen
26. mar. 2019 23:15
Jeg skiftede en kondensator, og nu virker mit Asrock K7S41 motherboard igen. Ikke at det er virkeligt gammelt, det er jo kun fra omkring 2004/05 stykker. Men det er fuldt ud Win98, Win2000, WinXP og Os/2 kompatibelt. Og med et GF4-ti4200, samt et YMF-724 kort, er det en fantastisk Win98 Gamer maskine. Den kan også køre med Matrox G400-Max og SB-Live, hvis jeg ønsker en Os/2 maskine på steroider.
Gravatar #1380 - CBM
27. mar. 2019 04:17
brostenen (1379) skrev:
Jeg skiftede en kondensator, og nu virker mit Asrock K7S41 motherboard igen. Ikke at det er virkeligt gammelt, det er jo kun fra omkring 2004/05 stykker. Men det er fuldt ud Win98, Win2000, WinXP og Os/2 kompatibelt. Og med et GF4-ti4200, samt et YMF-724 kort, er det en fantastisk Win98 Gamer maskine. Den kan også køre med Matrox G400-Max og SB-Live, hvis jeg ønsker en Os/2 maskine på steroider.

Nice har selv et Pentium mmx motherboard med CPU i sommerhuset som ikke Virker mere, men måske hvis jeg tjekker dens kondensatorer og skifter evt defekte
Gravatar #1381 - CBM
27. mar. 2019 15:01
kom lige til at finde en blog med et Amiga 1200 projekt

Ultimate Commodore Amiga 1200 Project by phraxoid

det minder om mit commodore 64 amiga 1200 projekt i forhold til at sætte extra lys i maskinen osv... dog bruger det projekt stadig det originale Amiga 1200 kabinet
Gravatar #1382 - brostenen
27. mar. 2019 20:48
CBM (1380) skrev:
brostenen (1379) skrev:
Jeg skiftede en kondensator, og nu virker mit Asrock K7S41 motherboard igen. Ikke at det er virkeligt gammelt, det er jo kun fra omkring 2004/05 stykker. Men det er fuldt ud Win98, Win2000, WinXP og Os/2 kompatibelt. Og med et GF4-ti4200, samt et YMF-724 kort, er det en fantastisk Win98 Gamer maskine. Den kan også køre med Matrox G400-Max og SB-Live, hvis jeg ønsker en Os/2 maskine på steroider.

Nice har selv et Pentium mmx motherboard med CPU i sommerhuset som ikke Virker mere, men måske hvis jeg tjekker dens kondensatorer og skifter evt defekte


Jeps.... Men for det meste er det kondensatorerne, med mindre chip'ene er brændt af. Hvis du på en eller anden måde kan få fat på et sæt kondensatorer til det. Så har du en her, som elsker at lodde. :-) I visse tilfælde, er der et dallas clock batteri på Socket7 boards. Men det er mest udbredt på Socket3 og Socket4. Og visse boards med sådan et, vil ikke boote hvis clock batteriet er løbet tør for strøm.

Speaking of Win98... Så er nogle boards, helt op til Socket-754, stadig 100% compatible med Win98. Dog er de ikke så kompatible med Dos. Få titler så som Doom og Duke3D kan stadig køre på den klasse hardware. På den anden side, så får man en syre sej Unreal Tournament 99 maskine ud af et Socket754 setup. :-P
Gravatar #1383 - CBM
28. mar. 2019 05:10
@brostenen: hehe ok. Well jeg må se om jeg kan finde det på et tidspunkt. Det er pt pakket langt væk ude i sommerhuset :)
Gravatar #1384 - CBM
31. mar. 2019 18:48
Der kommer snart en ny opdatering af mit amiga projekt

Jeg har bygget på det i 3 dage i denne uge

Jeg mangler nu lodde arbejde,
Harddisk montage,
Test af kabling til ide enheder

Siden sidst

Fast montering af reset knap
Hængsler til bagsiden fast monteret
Fast Montering af dvd drev og 2 cf læsere
Mulighed for at bruge 3 cf kort med pcmcia port
Fast Montering af gotek

Kan nu åbnes ligesom en ældre desktop maskine

Gravatar #1385 - brostenen
1. apr. 2019 04:00
Nice... Det projekt ser ud til at køre godt frem.

Jeg har dog været i gang med at punge ud. Jeg fik jo et gammelt K7S41 motherboard til at virke igen. Og til den anledning, har jeg købt en Amd Geode NX processor. Glæder mig til at få den hjem.

Så har jeg købt følgende: en ny SD2IEC med passthrough til datasette og passthrough til flere IEC enheder. En C64 brødkasse model, et Epyx Fastloader Reloaded cartridge, 4x60 minutter spritnye kasette bånd og så en kondensator pakke til et C64 motherboard.

Næste skridt er at få recappet brødkassen og så skal jeg opdatere bios på K7S41 boardet. Der er nemlig noget helt specielt ved den Geode processor. ;-)
Gravatar #1386 - CBM
1. apr. 2019 04:52
Jeg har netop skrottet en tynd klient med en geode gx1 cpu

Men ok den kunne ikke andet end køre den remote desktop only udgave af Windows der var i dens rom

Og boardet tog skade på et tidspunkt så det blev skrottet

Ydelsen var også katastrofalt dårlig

Jeg har en mere som er ok som jeg Vil bruge til remote desktop klient
Gravatar #1387 - brostenen
2. apr. 2019 18:59
Ahh. Ja som thin client er gx1 måske ikle det bedste. Men det er de to NX chip til gengæld. De er fantastiske som Win98 processorer. Da de ikke bruger ret meget strøm i forhold til AthlonXP og Duron.
Gravatar #1388 - CBM
21. apr. 2019 09:26
Jeg har lige fundet mine to gamle pentium II maskiner 440BX - ude i et af skurene

Omkring midt halvfemserne var mine to primære gamer maskiner en overclocked pII celeron og en K6 den ene med riva TNT og den anden med et voodoo 2 og noget ati grafik så vidt jeg husker
Gravatar #1389 - brostenen
23. apr. 2019 00:34
Lavet denne lille dims her.... (TurboTape, 16 titler, plads tilbage)

Gravatar #1390 - brostenen
24. apr. 2019 15:24
Det her er awesomme....

Gravatar #1391 - CBM
24. apr. 2019 15:42
brostenen (1390) skrev:
Det her er awesomme....


Nice det skal jeg prøve på et tidspunkt
Gravatar #1392 - brostenen
24. apr. 2019 18:28
#1391
Du skal være hurtig... Nintendo er ude med riven og får det fjernet, hurtigere end en baby med diare, kan fylde en ble op.
Gravatar #1393 - kblood
25. apr. 2019 15:42
Jeg har været ved at grave i det med Super Mario Bros 64, og Nintendo har vidst ikke været efter dette spil endnu. Der er en side som påstår Nintendo har været efter dem pga en Twitter besked om spillet... men den DMCA ser falsk ud. Der plejer at være patent numre når der er copyright anklager, også når det gælder Nintendo, og det er der ikke i denne... jeg var nu rimelig sikker på at det var en rigtig DMCA så jeg har været ved at grave lidt i det for at komme frem til dette.

Alle ROMs are stadig oppe på CSDB og sådan og det havde de nok ikke været hvis Nintendo havde været ude på at stoppe dette. Selvom det da stadigt er muligt at de vil gøre det på et tidspunkt.


Men det gør mig glad for min TC64, jeg tænker at det bliver med den jeg spiller det når det er, for at bruge dens turbo funktion. Det er lidt vildt hvor meget der er lavet support for med det spil. SuperCPU, TC64, selv C128 og at den er en smule hurtigere end en C64 kan dette spil udnytte. Jeg burde måske prøve det på min C128 først.
Gravatar #1394 - CBM
25. apr. 2019 19:18
kblood (1393) skrev:
Jeg har været ved at grave i det med Super Mario Bros 64, og Nintendo har vidst ikke været efter dette spil endnu. Der er en side som påstår Nintendo har været efter dem pga en Twitter besked om spillet... men den DMCA ser falsk ud. Der plejer at være patent numre når der er copyright anklager, også når det gælder Nintendo, og det er der ikke i denne... jeg var nu rimelig sikker på at det var en rigtig DMCA så jeg har været ved at grave lidt i det for at komme frem til dette.

Alle ROMs are stadig oppe på CSDB og sådan og det havde de nok ikke været hvis Nintendo havde været ude på at stoppe dette. Selvom det da stadigt er muligt at de vil gøre det på et tidspunkt.


Men det gør mig glad for min TC64, jeg tænker at det bliver med den jeg spiller det når det er, for at bruge dens turbo funktion. Det er lidt vildt hvor meget der er lavet support for med det spil. SuperCPU, TC64, selv C128 og at den er en smule hurtigere end en C64 kan dette spil udnytte. Jeg burde måske prøve det på min C128 først.

Det ene download link via kilden skriver at filen er fjernet

Gravatar #1395 - brostenen
26. apr. 2019 10:28
#1394
Man kan altid spørge rundt, efter en kopi ;-) Den har jo nu samme status som Giana.
Gravatar #1396 - brostenen
26. apr. 2019 10:39
Modtog et a500 revision 6 board. Og har haft gang med tommelstok og målt interne deminsioner på et gammelt desktop kabinet, der husede en 486dx33 maskine. Det er mærkevare kabinet, så vi snakker ordentlig tyk stål og ikke tynd aluminium. Bortset fra at jeg skal have boret standoff's ud og skåret I/O port hullet bredere i kabinettet, så er der plads til et a500 board.

Fordele ved kabinettet er at der et plads under strømforsyneren, og da jeg har den originale, så kan det interne af den erstattes med en meanwell. Ulempen er at jeg ikke kan montere noget i trapdoor, med mindre jeg finder en løsning med et fladkabel eller lignende. Drev båsen tillader dog at benene i udvidelses porten, er frie.

Der er plads til et floppy drev, et cdrom drev og så en harddisk i drev båsen. Så mit mål om at få en desktop udgave af en a500 kan godt lykkedes for mig på lang sigt. Jeg har sat et par år af til dette projekt, da jeg vil gøre det på budget igen, for at se hvor billigt det kan gøres. Nøglen til succes, når budget er målet, er altid tid.

Jeg skal også have fundet en keyboard løsning der er til at have med at gøre.
Gravatar #1397 - CBM
26. apr. 2019 10:51
brostenen (1396) skrev:
Modtog et a500 revision 6 board. Og har haft gang med tommelstok og målt interne deminsioner på et gammelt desktop kabinet, der husede en 486dx33 maskine. Det er mærkevare kabinet, så vi snakker ordentlig tyk stål og ikke tynd aluminium. Bortset fra at jeg skal have boret standoff's ud og skåret I/O port hullet bredere i kabinettet, så er der plads til et a500 board.

Fordele ved kabinettet er at der et plads under strømforsyneren, og da jeg har den originale, så kan det interne af den erstattes med en meanwell. Ulempen er at jeg ikke kan montere noget i trapdoor, med mindre jeg finder en løsning med et fladkabel eller lignende. Drev båsen tillader dog at benene i udvidelses porten, er frie.

Der er plads til et floppy drev, et cdrom drev og så en harddisk i drev båsen. Så mit mål om at få en desktop udgave af en a500 kan godt lykkedes for mig på lang sigt. Jeg har sat et par år af til dette projekt, da jeg vil gøre det på budget igen, for at se hvor billigt det kan gøres. Nøglen til succes, når budget er målet, er altid tid.

Jeg skal også have fundet en keyboard løsning der er til at have med at gøre.

spændende projekt...

det lækre ved amiga 500 keyboards er at de jo sidder med en fin connector, ligesom et c64 keyboard, så det burde være muligt at montere et amiga 500 keyboard i en ekstern case og så lave et kabel over til maskinen

jeg har skam downloaded mens tid var :D
Gravatar #1398 - brostenen
26. apr. 2019 11:44
#1397
Jeps.... Er gået i tænkeboksen om hvordan jeg får det til at klappe. Rent konstruktions mæssigt, skulle der ikke være de store forhindringer. Kabinettet har også design linjer til Amiga på en eller anden bizar måde. Så jeg tror det hele kommer til at være et godt projekt. Egentlig burde dette være mit eneste vintage projekt for i år, men jeg kan jo ikke lade være med at tænke på mange projekter på samme tid.
Gravatar #1399 - CBM
26. apr. 2019 12:08
#1398: jep.. det kender jeg godt :D

jeg har haft mine vintage projekter lidt på pause, da jeg har været optaget af projekter med nyere hardware, men vil snart tilbage til mine vintage/retro projekter :D

Min Amiga 1200 i et C64 kabinet projekt er faktisk næsten færdigt, jeg mangler at montere en pin header til reset og en harddisk, efter det mangler der kun software opsætning

jeg har givet den en slags hængsler sådan at den kan åbnes
Gravatar #1400 - brostenen
26. apr. 2019 16:19
Jeg har selv en C64 som skal recappes, ellers har jeg renset et C64 tastatur som jeg havde liggende. Men glæder mig til at få gang i det her projekt. Første skridt er at finde et metalbor som kan gå igennem stål. Så skal der slibes med sandpapir og herefter males med spraymaling. Jeg satser på en grå med meget lysseblå nuance.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login