mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1251 - kblood
4. jan. 2019 00:59
demolition (1245) skrev:
kblood (1244) skrev:
Jeg har et SuperCard Pro til at lave backups af de gamle disketter. Men det 5.25" drev jeg har kan slet ikke læse side 2. Ved ikke om det kan være en jumper setting der kan fikse det, men har ikke fundet den.

Et 1541 drev eller et 5.25" PC drev? Et PC drev kan ikke læse side 2 uden at du modificerer drevet, medmindre disketten har to index-huller men det er der meget få der har.

Det er et PC drev jeg bruger, da et 1541 drev skal modificeres for at kunne bruges mener jeg og kræver også en anden version af SuperCard Pro.

Jeg har nu en del disketter med 2 index huller. Kunne være jeg skulle prøve en af dem
Gravatar #1252 - brostenen
6. jan. 2019 15:06
Har lige leget med SCSI enheder på en VL-Bus SCSI Controller. Jeg har en 5400rpm 2gb Seagate fra 1993 på den lige nu, og den kan læse og skrive med 3mb/sekundet. Meget godt, sat op mod min første maskine jeg købte den gang. Den havde IDE på en ISA controller og læste med 800kb i sekundet. En senere maskine jeg købte i 1995, havde VLB IDE og en 800mb Quantum disk. Den overførte med 1.2mb i sekundet.
Gravatar #1253 - brostenen
15. jan. 2019 15:41
Endelig har jeg fået installeret IndivisionECS V2 i min Amiga600. Det er en dejlig lille dims. Efter lidt start vanskeligheder, så er den klar til at blive leget med nu. Det drejer sig om at den officielle firmware flashing, ikke fungerer på min Amiga600, og giver død scandoubler, men blev flashet korrekt på min Amiga500. Fandme wierd, men nu ved jeg hvad jeg kan og ikke kan.
Gravatar #1254 - CBM
15. jan. 2019 16:08
brostenen (1253) skrev:
Endelig har jeg fået installeret IndivisionECS V2 i min Amiga600. Det er en dejlig lille dims. Efter lidt start vanskeligheder, så er den klar til at blive leget med nu. Det drejer sig om at den officielle firmware flashing, ikke fungerer på min Amiga600, og giver død scandoubler, men blev flashet korrekt på min Amiga500. Fandme wierd, men nu ved jeg hvad jeg kan og ikke kan.

Cool. Jeg skal have set hvad din 500 kan nu med alle dens opgraderinger en dag
Gravatar #1255 - brostenen
15. jan. 2019 16:15
Nu er det jo i en Amiga600 den er installeret. Men jeg blev nødt til at redde den i den Amiga500 som jeg har restaureret. Den jeg har restaureret fra rusten stadie, er en Revision 5 maskine. Det var den jeg byttede mig til bundskjold og så videre ved dig. Den Amiga500 som jeg opgraderer med accelerator og såen, er min Revision 8a.1 maskine. Det er den jeg skal opgradere onboard chipram til 1mb også.

Rev5 maskinen er en OCS maskine og er den som jeg gemmer til mine børn.
Rev 8a.1 maskinen er en ECS som bund og grund er en 500-Plus i forklædning.
Så er der min Revision 1.5 Amiga600, som jeg har fået IndivisionECS V2 til.

Ydermere med min 8a.1 maskine (fake-plus), er der en anden scandoubler fra et andet firma, og dimsen hedder ScanPlusECS. De er begge på min blog. Bare ikke min 600'er.
Gravatar #1256 - brostenen
15. jan. 2019 16:17
Her er der billeder af min 600'er med IndivisionECS V2 installeret. Klick på billederne for større udgave....

EDIT:
Min plan for min 600, er at den skal have OS 3.1.4 installeret med Kickrom 3.1.4 chip. Min 500 Rev 8a.1 skal bare have den der 1.3/3.1 kickstart switcher monteret.







Gravatar #1257 - CBM
15. jan. 2019 18:06
brostenen:

ahh ok... nice

er det også din rev 8 som har accellerator?
Gravatar #1258 - brostenen
15. jan. 2019 19:07
CBM (1257) skrev:
brostenen:

ahh ok... nice

er det også din rev 8 som har accellerator?


Jeps. Eller rettere. Min rev 8a.1 er den eneste som har en accelerator. Rev 5 skal være så original som muligt, så den har kun ram udvidelse og min Amiga600 skal ikke have accelerator.
Gravatar #1259 - CBM
16. jan. 2019 04:13
brostenen (1258) skrev:
CBM (1257) skrev:
brostenen:

ahh ok... nice

er det også din rev 8 som har accellerator?


Jeps. Eller rettere. Min rev 8a.1 er den eneste som har en accelerator. Rev 5 skal være så original som muligt, så den har kun ram udvidelse og min Amiga600 skal ikke have accelerator.

Ok :)
Gravatar #1260 - brostenen
25. jan. 2019 00:02
Har modtaget sokler og ic'er, til at opgradere min a500 fra 512k til 1mb chipram. Så har jeg også bestilt AmigaOS 3.1.4 til min Amiga500. Det er en komplet pakke med Rom chip og 6 floppy disketter.
Gravatar #1261 - CBM
25. jan. 2019 06:39
Nice
Gravatar #1262 - brostenen
25. jan. 2019 22:53
Yup... Glæder mig til at få det hele installeret i min 500 der har TF-530. :-P I morgen skal jeg spille Amiga med min søn. Glæder mig til at få gang i de gode spil.
Gravatar #1263 - CBM
26. jan. 2019 07:39
:-) cool

Jeg har bygget et stativ til kontoret så jeg kan have et par maskiner og keyboards plus højtalere placeret over skærmen til den primære pc

Og så har jeg sat en ekstra hylde op under det ene computer bord så jeg kan give den ene amiga 1200 dens eget "bord"

Den anden amiga 1200 overvejer jeg at putte i mit comet kabinet og placere den på stativet over den ene skærm

Min ene pc har nu et mekanisk keyboard plus et sx64 keyboard
Og med adgang til 3 skærme

Den anden pc har et mekanisk keyboard og adgang til 2 skærme

Den 3 pc har et mekanisk keyboard som den skal dele med den ene amiga 1200 via USB switch og den skal også agere skærm for den via video input

Tanken er at kombinere maskinerne

Den 3 pc har adgang til 3 skærme og vil derved også give amigaen mulighed for at vælge mellem en af 3 skærme at vise sin grafik på

Det kniber med plads så det er de samme 3 skærme de deles om
Gravatar #1264 - brostenen
27. jan. 2019 18:10
Min søn kunne godt lide "Oswald". Det med at springe fra isflage til isflage og samle pakker er lige noget for ham. Og så roder jeg stadig med at finde ud af config tool'et til min IndivisionECS V2. Det er lidt knudret for at sige det mildt.

Ser er nu heller ikke meget plads jeg selv har. Så jeg skal også finde ud af at lave noget hylde løsning til skærm. Men det skal nok kunne lade sig gøre.
Gravatar #1265 - CBM
28. jan. 2019 05:59
brostenen (1264) skrev:
Min søn kunne godt lide "Oswald". Det med at springe fra isflage til isflage og samle pakker er lige noget for ham. Og så roder jeg stadig med at finde ud af config tool'et til min IndivisionECS V2. Det er lidt knudret for at sige det mildt.

Ser er nu heller ikke meget plads jeg selv har. Så jeg skal også finde ud af at lave noget hylde løsning til skærm. Men det skal nok kunne lade sig gøre.


Jeg byggede min hylde med en skobakke og nogle slisker til skuffer som ben som jeg havde skruet af nogle møbler der var sat til storskrald

Oswald er en klassiker

Jeg håber det lykkedes at få styr på config tool til din indivisionECS

Jeg har 2 gl laptops der ikke har skærme længere fordi de gik i stykker og jeg efterfl valgte at afmontere dem, de er placeret på hylden sammen med højtalere

Jeg har så sæt nogle møbelben under den ene computer så de kan stavles

Ovenpå den øverste laptop har jeg en ikea keyboard bakke købt til en lav pris i en genbrugsbutik som holder to tastaturer

Jeg benytter mig gerne af genbrug for at spare penge og fordi jeg ikke kan lide at se brugbare ting blive smidt ud

Gravatar #1266 - brostenen
29. jan. 2019 14:18
#1265
Sweet... Intet som gør-det-selv løsninger. :-P

Speaking of IndivisionECS V2 så er jeg kommet så langt her:
https://forum.icomp.de/index.php?thread/244-indivi...
Gravatar #1267 - CBM
29. jan. 2019 15:39
brostenen (1266) skrev:
#1265
Sweet... Intet som gør-det-selv løsninger. :-P

Speaking of IndivisionECS V2 så er jeg kommet så langt her:
https://forum.icomp.de/index.php?thread/244-indivi...

Nice ser ud til at det virker

Har selv sådan en IBM monitor på lager.. De er nice

Jeg mener det er omkring 9 faldskærms monitors jeg har på loftet.. Dog alle under 1080p afaik plus 3 i kontorhjørnet

De 3 jeg bruger i kontorhjørnet er alle 1080p

Gravatar #1268 - brostenen
29. jan. 2019 15:47
Jeps... Med scandoubler i en Amiga, skal man bare sørge for at ens monitor kan gå helt ned til 50hz refresh rate. Hvilket de fleste fladskærme ikke kan. Fordi jeg har en ScanPlusECS scandoubler fra retro7bit i min Amiga500, blev jeg nødt til at købe en seperat Sony SDM-something95-something til den Amiga. Men IndivisionECS V2 er låst til de der 60/72hz i refresh, så jeg kan derfor bruge en IBM'er i stedet for. Den er også mega nice til PC'er, den der IBM Thinkvision L170.
Gravatar #1269 - CBM
29. jan. 2019 17:32
#1268: ah okay

Well jeg bruger faldskærms tv med scart input til mine amigaer og dem i sommerhuset bruger CRT skærme med scart

Men har dog også en boks der går fra composit til hdmi som jeg kan bruge på en Amiga

Gravatar #1270 - brostenen
31. jan. 2019 12:37
#1269
Jeg har kun haft dårlige erfaringer med LCD fjernsyn, men tror jeg ikke har haft fat i de rigtige. Der er altid et eller andet skod i vejen. Det kan være mega meget ghosting, eller ekstrem dårlig refresh rate hvor grafikken bliver trukket som ghosting efter sig selv, eller farver der bare ikke kan indstilles til et fornuftigt niveau.

Efter mange, mange løsninger som aldrig har levet op til mine krav, har jeg bidt i æblet og købt scandoubler. Da jeg ikke har fundet noget fornuftigt til min C64 endnu, har jeg stadig et 14 tommer billedrørs fjernsyn til den maskine. Det er småt nok til at blive gemt nede under bordet, ved siden af min 14 tommer EGA monitor.

I dag fik jeg så modtaget denne her pakke.... Det er AmigaOS 3.1.4 der blev udgivet i 2018. Komplet på 6 floppy disketter og en Kickstart Rom.




Gravatar #1271 - CBM
31. jan. 2019 13:34
#1270:
Nice

Jeg har ikke oplevet problemer med de fladskærme jeg har brugt men det kan sagtens tænkes at visse af dem kan give problemer

Det minder mig om at jeg har et meget lille CRT tv og et lille bitte håndhold faldskærms tv et sted som kunne være en fine monitors for en pi eller en c64, det var må jeg kigge på
Gravatar #1272 - brostenen
31. jan. 2019 16:31
#1271
Nice. Ja sjovt nok er det langt sværre at finde en erstatning til C64, end til Amiga. Jeg vil mene at enten RetroTink-X2 eller open source scan doubler er de to bedste løsninger til C64. Men jeg har aldrig prøvet dem selv.

I dag lærte jeg hvordan man skaber en bootdisk til Amiga. Jeg har aldrig haft brug for at lave det før nu, da jeg altid har kunnet finde en bootdisk udgave af alt andet. Men da de af en eller anden årsag er svært at finde en bootbar udgave af sysinfo 4.0, så måtte jeg lave den selv. Fuck hvor var det nemt.
Gravatar #1273 - CBM
31. jan. 2019 19:29
Ok. Nice nok :-)
Gravatar #1274 - demolition
8. feb. 2019 13:52
brostenen (1272) skrev:
#1271
Nice. Ja sjovt nok er det langt sværre at finde en erstatning til C64, end til Amiga. Jeg vil mene at enten RetroTink-X2 eller open source scan doubler er de to bedste løsninger til C64. Men jeg har aldrig prøvet dem selv.

Du tænker på Open Source Scan Converter? OSSC kan ikke bruges med C64 da OSSC ikke har hverken composite eller s-video indgang. RetroTINK-2X fungerer derimod ret godt og hvis den bliver koblet sammen med en OSSC så har man en rigtig god samlet løsning som også kan lave scanline-emulering hvis man er til den slags (jeg synes personligt godt om det). Det laver et flot billede uden ghosting eller ekstra latency både på min LCD monitor og mit plasma TV.

Man kan også bare hoppe over på FPGA vognen og få sig en Ultimate-64 hvis man gerne vil have en 'moderne C64'. Jeg ville ikke undvære at have en ægte C64 (ok, jeg har nogle stykker), men må tilstå at min U-64 maskine er min go-to-C64 når jeg skal have gang i et spil, en demo eller andet sjov. Det er bare mere praktisk i 2019. :-)
Gravatar #1275 - brostenen
9. feb. 2019 09:23
demolition (1274) skrev:
brostenen (1272) skrev:
#1271
Nice. Ja sjovt nok er det langt sværre at finde en erstatning til C64, end til Amiga. Jeg vil mene at enten RetroTink-X2 eller open source scan doubler er de to bedste løsninger til C64. Men jeg har aldrig prøvet dem selv.

Du tænker på Open Source Scan Converter? OSSC kan ikke bruges med C64 da OSSC ikke har hverken composite eller s-video indgang. RetroTINK-2X fungerer derimod ret godt og hvis den bliver koblet sammen med en OSSC så har man en rigtig god samlet løsning som også kan lave scanline-emulering hvis man er til den slags (jeg synes personligt godt om det). Det laver et flot billede uden ghosting eller ekstra latency både på min LCD monitor og mit plasma TV.

Man kan også bare hoppe over på FPGA vognen og få sig en Ultimate-64 hvis man gerne vil have en 'moderne C64'. Jeg ville ikke undvære at have en ægte C64 (ok, jeg har nogle stykker), men må tilstå at min U-64 maskine er min go-to-C64 når jeg skal have gang i et spil, en demo eller andet sjov. Det er bare mere praktisk i 2019. :-)


Tak for info. :-) Så dummer jeg mig ikke ved køb.

Ja. Jeg vil heller ikke undvære en ægte 64'er. Men har desværre kun en enkelt. Det er en C64c og jeg er faktisk på udkig efter en brødkasse.

Men jeg har fundet noget info omkring det lille issue, hvor de nyere SID's (eller er det maskinen) ikke kan afspille tale på en ordentlig måde. Det handler om at lodde en 300 ohm modstand mellem to ben på SID'en. Hvis ikke man vil gøre det på chippen, kan man jo altid montere på undersiden af boardet.

Jeg fandt også SwinSID nano'er til under 100 kroner på ebay. Købte en, da det er omkring 67 kroner plus forsendelse. Der var stadig en i går, men nu er de udsolgt.

Jeg går også og overvejer mere udstyr til min 64'er. Så som epyx fastloader reloaded. Eller en easyflash. Men først skal jeg have lavet de opgraderinger som jeg har købt til min a500. Den er stadig på standby, da jeg "kun" har haft tid til min a600. Men ja. Jeg skal have en ægte brødkasse på et tidspunkt. Det mangler jeg i min samling.
Gravatar #1276 - kblood
11. feb. 2019 16:31
Har i set der er kommer en ny Turbo Chameleon 64? Og så er der også Ultimate 64 or Ultimate 1541 II, synes godt nok det er dejligt at se alt det man kan med C64 for tiden, men det koster så godt nok også en del. Jeg havde tænkt mig at Ultimate 64 skulle være i min brødkasse C64, fordi den alligevel ikke havde noget fungerende motherboard, men kan ikke lige huske hvor jeg har lagt den. Skal have prøvet at grave den frem igen.

Det bedste ved U64 er godt nok at man både kan koble båndstation og diskettestation til den, og den kan bruges med G64, TAP filer og ja... næsten alle formater.

Jeg købte også en Tom+ til den for nylig, så jeg kan have en C64 mus :) Har ikke lige fået den testet endnu
Gravatar #1277 - CBM
11. feb. 2019 17:51
kblood (1276) skrev:
Har i set der er kommer en ny Turbo Chameleon 64? Og så er der også Ultimate 64 or Ultimate 1541 II, synes godt nok det er dejligt at se alt det man kan med C64 for tiden, men det koster så godt nok også en del. Jeg havde tænkt mig at Ultimate 64 skulle være i min brødkasse C64, fordi den alligevel ikke havde noget fungerende motherboard, men kan ikke lige huske hvor jeg har lagt den. Skal have prøvet at grave den frem igen.

Det bedste ved U64 er godt nok at man både kan koble båndstation og diskettestation til den, og den kan bruges med G64, TAP filer og ja... næsten alle formater.

Jeg købte også en Tom+ til den for nylig, så jeg kan have en C64 mus :) Har ikke lige fået den testet endnu

Lyder nice

Jeg bruger en micromys til mus på c64 :)
Gravatar #1278 - kblood
11. feb. 2019 18:12
Jeg prøvede at købe en rigtig Commodore 64 mus, men havde ikke undersøgt det godt nok. Det var en "Geos mus" kaldte den sig vidst, og den havde ikke nogen kugle. Jeg fandt så også ud af at det eneste den gjort var at fungere som et Joystick, men med en kugle mus, så kun spil hvor man styrer en markør eller sådan med sit joystick giver den måske en smule mening. Så valgte jeg at bestille den Tom+ adapter i stedet.
Gravatar #1279 - brostenen
11. feb. 2019 22:10
Ny Turbo cameleon? Det skal lige checkes ud....

Men jeg skal dog først have fundet mig en brødkasse til fair pris, en fastloader reloaded, et easyflash og så skal jeg have set på den der cycle correct RaspberryPI-Hat.

EDIT:
Er det ikke denne her?
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/Turbo_...
Gravatar #1280 - kblood
12. feb. 2019 10:54
Det er den ja, V2 :) Som de skriver er billedet af den gamle version, men jeg mener nu heller ikke den skulle se meget anderledes ud.
Gravatar #1281 - CBM
12. feb. 2019 11:53
Den ser temmelig nice ud må man sige... kan den kun købes via icomps egen side?
Gravatar #1282 - Ronson ⅍
12. feb. 2019 13:15
Fandt et godt billede i et af afdelingens ringbind

Gravatar #1283 - demolition
12. feb. 2019 15:21
CBM (1281) skrev:
Den ser temmelig nice ud må man sige... kan den kun købes via icomps egen side?

Formodentligt, men det er vel heller ikke et problem at købe derfra?

Nu når han går ud og laver en ny udgave af den, så synes jeg dog godt at han kunne have givet den en HDMI udgang i stedet for at beholde VGA stikket. Alle skærme kan klare 50 Hz gennem HDMI og VGA indgangene er så småt begyndt at forsvinde. Min 2 år gamle PC monitor har f.eks. kun DP og HDMI stik.
Gravatar #1284 - CBM
12. feb. 2019 15:31
demolition (1283) skrev:
CBM (1281) skrev:
Den ser temmelig nice ud må man sige... kan den kun købes via icomps egen side?

Formodentligt, men det er vel heller ikke et problem at købe derfra?

Nu når han går ud og laver en ny udgave af den, så synes jeg dog godt at han kunne have givet den en HDMI udgang i stedet for at beholde VGA stikket. Alle skærme kan klare 50 Hz gennem HDMI og VGA indgangene er så småt begyndt at forsvinde. Min 2 år gamle PC monitor har f.eks. kun DP og HDMI stik.

True, ja det ville have været rart med HDMI ligesom på vampire

Mon ikke en c64 reloaded også kunne bruge en cameleon?

Jeg er dog så heldig at have et vga til hdmi omformer kabel såfremt jeg skulle finde på at anskaffe en cameleon og/eller en c64 reloaded


Gravatar #1285 - kblood
12. feb. 2019 19:28
C64 Reloaded burde kunne bruge en Chameleon, men Ultimate 64, det C64 motherboard some er FPGA baseret, kan desværre ikke. Ikke endnu ihvertfald, lyder til at det kommer til at kunne lade sig gøre, det er noget der mangler i FPGAen da den mangler et eller andet der så blandt andet gør at TC64 ikke virker med den.

Ville nu godt nok give god mening med en HDMI port frem for VGA. Ingen af mine desktop skærme som jeg bruger lige nu har VGA port. Samme med min projektor. Jeg har så godt nok en VGA til HDMI ting, har bare ikke prøvet den endnu.
Gravatar #1286 - brostenen
12. feb. 2019 21:15
Well... Som eksempel, så kan kun en af mine fladskærme vise 50hz. Det er den som er den eneste med DVI-D. Jeg har 4 skærme i alt, og de er alle uden HDMI.
Gravatar #1287 - CBM
13. feb. 2019 05:53
kblood (1285) skrev:
C64 Reloaded burde kunne bruge en Chameleon, men Ultimate 64, det C64 motherboard some er FPGA baseret, kan desværre ikke. Ikke endnu ihvertfald, lyder til at det kommer til at kunne lade sig gøre, det er noget der mangler i FPGAen da den mangler et eller andet der så blandt andet gør at TC64 ikke virker med den.

Ville nu godt nok give god mening med en HDMI port frem for VGA. Ingen af mine desktop skærme som jeg bruger lige nu har VGA port. Samme med min projektor. Jeg har så godt nok en VGA til HDMI ting, har bare ikke prøvet den endnu.

Jeg har 3 skærme hvor 2 har hdmi+vga og en som kun har hdmi
Gravatar #1288 - kblood
13. feb. 2019 12:41
2 af mine skærme hører til min hjemmearbejdsplads, men nu er jeg fritstillet, så jeg skal aflevere de skærme og docken tilbage til April. Så har jeg en 24" 1080p skærm som jeg brugte førhen, den vil nok blive den ene erstatning og den har i hvert fald en VGA port. Mine andre skærme er ikke 1080p, så prøver at finde en brugt skærm så jeg ikke skal betale over 1000kr. for en ny skærm.

Et problem med min gamle skærm er dog at højden ikke kan justeres, og det er lidt vigtigt med det nuværende setup, så jeg håber at jeg kan finde noget at stille den på. Den anden skærm jeg køber burde jeg kunne finde en som kan justeres i højden.
Gravatar #1289 - CBM
13. feb. 2019 12:45
kblood (1288) skrev:
2 af mine skærme hører til min hjemmearbejdsplads, men nu er jeg fritstillet, så jeg skal aflevere de skærme og docken tilbage til April. Så har jeg en 24" 1080p skærm som jeg brugte førhen, den vil nok blive den ene erstatning og den har i hvert fald en VGA port. Mine andre skærme er ikke 1080p, så prøver at finde en brugt skærm så jeg ikke skal betale over 1000kr. for en ny skærm.

Et problem med min gamle skærm er dog at højden ikke kan justeres, og det er lidt vigtigt med det nuværende setup, så jeg håber at jeg kan finde noget at stille den på. Den anden skærm jeg køber burde jeg kunne finde en som kan justeres i højden.

jeg er nysgerrig efter hvad du finder af skærme

mine 3 skærme er alle 1080p og er alle "private" skærme selv om jeg også af og til finder på at arbejde hjemme fra med de skærme

overvejer endda at snige endnu en skærm ind i mit setup men tænker at konen nok vil blive utilfreds, hun brokkede sig her til morgen over ting der stod på en hylde, trods hun tidligere har givet udtryk for at det var ok at de ting stod der
Gravatar #1290 - kblood
13. feb. 2019 13:10
Min midterskærm er en 27" 1440p 144hz Dell monitor. Der var også 27" 1440p skærme som midterskærm på arbejde, så det gjorde det nemmere at arbejde hjemmefra. I starten satte jeg bare 3 skærme op af hvad jeg ellers havde liggende, men så blev det hurtigt tydeligt hvor generende det er at have 3 skærme med forskellige opløsninger, og ingen af dem var 1440p, og det hjælper alligevel en del når man skal have overblik over en masse kode, databaser, diagrammer og lignende.

De to skærme jeg så fik fra arbejde er 1080p 60hz skærme, også Dell. Jeg valgte midterskærmen fra Dell pga. lavt strømforbrug og at den skulle være 144hz for at kunne udnytte mit RTX kort lidt bedre. Jeg mener min 1080p skærm jeg ellers har, er en Acer skærm som ikke har nogen DisplayPort port. DisplayPort er nu vidst også kun relevant når man kommer op i 144hz eller 4K, så det skulle ikke være noget problem.

Jeg er ved at kigge på nogle forskellige 1080p 24" skærme da det burde passe godt med størrelse og opløsning på den anden skærm. Nå ja, og min 27" skærm er ikke en kurvet skærm, syntes ikke det passer så godt ind i et setup med 3 skærme, virker til at fylde for meget. Kommer måske bare an på hvordan man opstiller det, hvilket type skrivebord man har og sådan.
Gravatar #1291 - CBM
13. feb. 2019 13:51
#1290:

det største problem med moderne skærme til pc brug er egentlig en mangel på porte... de nyeste har fx normalt kun display port hvor de fx sagtens kunne have haft fx 2xDP, 4xHDMI, 1xVGA, 1xSCART, 1xComponent og 1XRGB

der er dog en her

https://www.fcomputer.dk/aoc-gaming-c27g1-wled-27-...

der har DP, 2XHDMI og 1xVga

MEN UDEN 4k

denne er 4k

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-sk...

næsten 21k yikes

her er en til næsten 20k

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-sk...

Gravatar #1292 - brostenen
13. feb. 2019 20:14
Fik leget lidt med min Pentium-166 maskine i dag. Jeg testede lidt forskelligt hardware af på maskinen, og fandt en ny konfiguration på den. Jeg skiftede fra S3-Trio64v+ PCI til S3-Virge325 (Number nine kort), da jeg bedre kan lide det. Så ville jeg teste lydkort af, da maskinen stod og manglede et. Først testede jeg et AWE64 af og så et Audician32-Plus. Jeg fandt hurtigt ud af at jeg aldrig skal bruge AWE64 igen, og køber et wavetable/midi-daughterboard i fremtiden til Audician kortet.

- AWE64 har ikke ægte OPL, det har Audician kortet.
- AWE64 afspiller Adlib på en yderst ubehagelig måde.
- AWE64 lyder af lort i Doom og Duke3D.

Problemet med AWE kortene, er at de ikke har et ordentligt guitar instrument, og de runger på en yderst ubehagelig ekko måde i Duke3D. Det er som at stikke en rødglødende stang ind i øret. Fy for satanner. Men smag og behag. Kortet er af en eller anden grund meget eftertragtet, og der er mange som elsker det. Jeg banker bare hovedet i bordet, hver gang jeg ser nogen omtale det som det bedste til MS-Dos 6.22 maskiner.
Gravatar #1293 - kblood
13. feb. 2019 23:12
Jeg er i gang med at lege med PCEM, den virker ret lovende når det gælder om at spille Windows 95 spil. Har haft svært ved at finde en emulator der kunne gøre det godt. Har ikke fået det helt til at køre endnu, men skulle have alt software og sådan der kræves. Har godt nok også en Windows 98 bærbar, men syntes det er noget bøvlet.

#1291: Ja, skærme har godt nok ikke mange porte. Det kræver gerne special skærme hvis de skal have alle mulige porte, og jeg er begyndt at tænke at man ligeså godt kan få en god video hub ting, hvor den så kan tage alverdens input og sende det videre som HDMI eller DisplayPort. Jeg har så i stedet været ved at se på hvad der er af muligheder for at video inputs kort, så jeg kunne koble en computer til min desktop hvor jeg så kunne optage dens output eller bare have den computer som et vindue eller en skærm som min desktop PC styre.
Gravatar #1294 - brostenen
14. feb. 2019 00:55
#1293
Hvorfor ikke bruge autentisk hardware?
Gravatar #1295 - kblood
14. feb. 2019 10:36
brostenen (1294) skrev:
#1293
Hvorfor ikke bruge autentisk hardware?

Lige med Windows/DOS maskiner virker det bare lidt for problematisk. Jeg fokusere på Amiga og C64, det bruger jeg allerede for mange penge på. Desuden så er de eneste to ting jeg egentlig lidt savner ved en DOS / Windows 95 computer egentlig at kunne høre harddisken arbejde og se den underlige turbo knap som kunne fordoble hastigheden selvom det virkede lidt ligegyldigt når den altid var slået til. Derudover er det jo det samme tastatur og mus man brugte. Jeg er ved at kigge på at bruge min Raspberry Pi til DOS ting også ved at bruge en blanding af ExaGear og DOSBox.

Men ja, f.ex. den Windows 98 Pentium 3 bærbar, det virker bare bøvlet uden det rigtig giver noget.
Gravatar #1296 - CBM
14. feb. 2019 11:09
kblood (1293) skrev:
Jeg er i gang med at lege med PCEM, den virker ret lovende når det gælder om at spille Windows 95 spil. Har haft svært ved at finde en emulator der kunne gøre det godt. Har ikke fået det helt til at køre endnu, men skulle have alt software og sådan der kræves. Har godt nok også en Windows 98 bærbar, men syntes det er noget bøvlet.

#1291: Ja, skærme har godt nok ikke mange porte. Det kræver gerne special skærme hvis de skal have alle mulige porte, og jeg er begyndt at tænke at man ligeså godt kan få en god video hub ting, hvor den så kan tage alverdens input og sende det videre som HDMI eller DisplayPort. Jeg har så i stedet været ved at se på hvad der er af muligheder for at video inputs kort, så jeg kunne koble en computer til min desktop hvor jeg så kunne optage dens output eller bare have den computer som et vindue eller en skærm som min desktop PC styre.

Ja jeg savner IKKE det bøvl der var med opsætning af gammel pc hardware

Jeg bruger en usb videograbber for at optage og vise output fra den ene amiga 1200

Gravatar #1297 - brostenen
14. feb. 2019 12:34
kblood (1295) skrev:
brostenen (1294) skrev:
#1293
Hvorfor ikke bruge autentisk hardware?

Lige med Windows/DOS maskiner virker det bare lidt for problematisk. Jeg fokusere på Amiga og C64, det bruger jeg allerede for mange penge på. Desuden så er de eneste to ting jeg egentlig lidt savner ved en DOS / Windows 95 computer egentlig at kunne høre harddisken arbejde og se den underlige turbo knap som kunne fordoble hastigheden selvom det virkede lidt ligegyldigt når den altid var slået til. Derudover er det jo det samme tastatur og mus man brugte. Jeg er ved at kigge på at bruge min Raspberry Pi til DOS ting også ved at bruge en blanding af ExaGear og DOSBox.

Men ja, f.ex. den Windows 98 Pentium 3 bærbar, det virker bare bøvlet uden det rigtig giver noget.


Problematisk? Hmmm... Hvad præcis er det som du syntes er problematisk, ud over at du skal afsætte lidt fysisk plads til et ekstra baby-at kabinet?
Gravatar #1298 - kblood
14. feb. 2019 17:11
Altså bare at finde drivers til den Windows 98 laptop så den kunne køre tog omkring 3 dage. Med DOS så har nogle spil for for high memory of nogen har brug for low memory, so man kan ikke rigtigt komme uden om at have flere forskellige måder at boote maskinen på alt efter hvilke DOS spil man vil spille, og så skal hvert spil have opsat lyd og det er ikke alle der understøtter alle lydkort.

Så... ja syntes godt nok det er en del nemmere at bruge DOSBox uden at man egentlig mister noget ved det. Når en DOS maskine så først er sat op, så kører det så også godt nok, og med en god opsætning skulle man da også gerne kunne køre 90-95% af alle DOS spil, hvis man kun ser på dem fra slut 80erne og 90erne.
Gravatar #1299 - brostenen
14. feb. 2019 17:25
#1298
Lyder som om du ikke bruger menuitem. Det er ikke værre end at installere i workbench, eller sætte Linux op. For mig er det ikke bøvl, da det sidder på rygraden. Men Amiga derimod, kan godt give knuder, da jeg ikke har samme erfaring som Dos eller Win9x. Eller også er det bare mig der ikke tænker at det er bøvl, men derimod udfordring at sætte computere op.
Gravatar #1300 - kblood
14. feb. 2019 18:21
#1298 Menu Item det vil jo kun hjælpe med at kunne lave forskellige boots, hvilket er det mindste problem. Det kan man gøre med batch scripts.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login