mboost-dp1

klima debat


Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
15. dec. 2018 19:13
Tid til et nyt reality tjek...

Jeg har læst mange skræmmende artikler omkring klimaforandringer

Hvor galt står det til?

Har vi 2, 10, 20, 30 eller 80 år før der sker noget drastisk og i så fald, hvad sker der?

Er vi på vej til et mad Max samfund?

Hvad vil der ske med Danmark?

Hvad med vores børn?

Gravatar #2 - arne_v
15. dec. 2018 20:33
#1

Jeg mener at nuværende prognoser for år 2100 siger 3.0 - 4.5 C temperatur stigning i forhold til basis, hvilket er 2.0 - 3.5 C stigning i forhold til nu.

Det vil have nogle effekter.

Den umiddelbare vil være at kolde steder som Danmark vil blive lunere. Mens varme steder vil blive ulideligt varme.

Højere tempretaur betyder højere vandstand p.g.a. smeltning af is. Ca. 2 meter per 1 C. Så havet vil kunne stige 4-7 meter i forhold til nu.

Så der skal nok bygges diger på amager og vendsyssel. Og det er ikke sikkert at strandvejsvillaer er meget værd i 2100 fordi fisk ikke har mange penge. :-)

Mit generelle indtryk er at Danmark kan klare problemerne i Danmark.

Største problem vil være hvis MENA området bliver ubeboeligt og Europa får 750+ millioner klimaflygtningr.




Gravatar #3 - CBM
16. dec. 2018 06:44
#2:

Men hvad med ...

verdensøkonomien

civilisation

naturkatastrofer

sikkerhed

levestandard

mad

kystsikring

?
Gravatar #4 - CBM
16. dec. 2018 13:44
Og hvad med

Vandforsyning?

Sanitet?

Oversvømmelser?

Epidemier?

Klima flygtninge?

Terrorisme?

Hvis en terrorgruppe får magten i et land med A våben eller lignende?

Gravatar #5 - arne_v
17. dec. 2018 04:05
#3 og #4

Der var engang en klog mand som sagde: "Det er svært at spå især om fremtiden.".

Det er umuligt at forudsige konkrete politiske og økonomiske udviklinger 82 år frem i tiden.

Jeg er ret overbevist om at Danmark, resten af den vestlige verden, Kina, Japan etc. kan løse deres egne problemer med beskyttelse mod højere vandstand, skaffe vand og mad etc..

Problemerne må være løsbare.

Og derfor må det principielt være muligt at opretholde og endda øge velstanden.

Det store spørgsmål er hvad der vil ske i de lande som ikke er gode til at løse deres problemer.

Et par milliarder døde af tørst, sult og krig?

Løbe nogen af de rige lande over ende inden ovenstående alligevel sker?


Gravatar #6 - CBM
17. dec. 2018 04:19
#5: sandsynlighed taler vel for at de rige lande vil blive løbet over ende af en eksplosiv befolkningstilvækst i den 3 verden?
Gravatar #7 - Qw_freak
17. dec. 2018 09:16
Som det ser ud lige nu er jeg ikke sikker på jeg vil anbefale mine børn at få børn når det er deres tur, min egen største frygt er at stå med mine små børn i en situation hvor man bogstaveligt talt skal kæmpe for overlevelsen.

Jeg tror som Arne siger at Danmark i sig selv nok skal kunne modstå en del, men udefrakommende trusler fra andre nationer/folkeslag bliver nok en del sværere at håndtere, så jeg tror at vi som danskere skal være meget aktive i at begrændse klimapåvirkningerne så meget som muligt og sørge for at MENA landene har så store muligheder for at klare skærerene som muligt for netop at undgå kæmpe folkemasser der flytter nordpå.
Noget jeg tror de selv ikke er vildt interesserede i!!!

Gravatar #8 - CBM
17. dec. 2018 10:06
#7: jeg har det på samme måde

Jeg er bange for at vi allerede i år 2050 står i en håbløs situation i Danmark pga

1) jeg tror ikke på at diverse klima mål overholdes, tværtimod

2) jeg tror ikke på at indvandring bliver mindre men derimod voldsomt forøget grundet addition af et enormt antal klimaflygtninge, alt efter om de ender på overførselsindkomst eller kommer i arbejde.. Så vil det have stor betydning økonomisk og kulturelt

3) vi ser allerede her i 2018, effekten af klimaforandringerne... Vejr der har sat rekorder hele året... Danmark er blevet et land hvor en cabriolt ikke længere er et unormalt syn på gaden...

Da jeg var barn kørte der ikke ret mange rundt




Gravatar #9 - arne_v
17. dec. 2018 14:54
CBM (8) skrev:

Jeg er bange for at vi allerede i år 2050 står i en håbløs situation i Danmark


32 / 82 af en stigning på 2.0 - 3.5 C er en stigning på 0.8 - 1.4.

Nu ikke gå i total panik.

CBM (8)
1) jeg tror ikke på at diverse klima mål overholdes, tværtimod
[/quote skrev:


Der er vist ingen som tror på at Paris aftalens mål overholdes. Det var bare tom snak.

[quote=CBM (8)]
3) vi ser allerede her i 2018, effekten af klimaforandringerne... Vejr der har sat rekorder hele året... Danmark er blevet et land hvor en cabriolt ikke længere er et unormalt syn på gaden...

Da jeg var barn kørte der ikke ret mange rundt


Det er meget svært at vurdere hvilke vejr fænomener der er tilfældigt og hvad der er en klimaændring.

Og forbruget af cabrioleter påvirkes af andet end vejret bl.a. velstandsniveau og forbrugspræferancer.
Gravatar #10 - arne_v
17. dec. 2018 15:11
Qw_freak (7) skrev:

Jeg tror som Arne siger at Danmark i sig selv nok skal kunne modstå en del, men udefrakommende trusler fra andre nationer/folkeslag bliver nok en del sværere at håndtere, så jeg tror at vi som danskere skal være meget aktive i at begrændse klimapåvirkningerne så meget som muligt og sørge for at MENA landene har så store muligheder for at klare skærerene som muligt for netop at undgå kæmpe folkemasser der flytter nordpå.
Noget jeg tror de selv ikke er vildt interesserede i!!!


Det overordnede med at hjælpe er det svært at argumentere imod.

Spørgsmålet er bare hvordan.

Jeg tror ikke på at penge er løsningen.

De sidste 60 års hjælp til meget fattige lande har set fra et makro-perspektiv ikke hjulpet.

Nogle af de involverede lande er faktisk ret velhavende men stadigt meget dårligt fungerende.

Der er brug for politisk og økonomisk udvikling, politikere som tager ansvar for befolkningen, befolkning som holder politikerne ansvarlige, begrænsning af befolkningstilvækst så den matcher stigning i fødevareproduktion, mindskelse fremfor øgning af ørken områder etc..

Jeg tror at det er nødvendigt med politiske forandringer for at skabe de økonomiske forandringer.

Og politiske forandringer er vanskelige.

Irak og Libyen er to eksempler på hvor katastrofalt det kan gå når man forsøger at lave politiske forandringer.




Gravatar #11 - CBM
17. dec. 2018 18:43
Jeg håber bare at det vil gå bedre end jeg frygter
Gravatar #12 - cnr
19. dec. 2018 12:07
Jeg vil ikke betragte mig selv som klima skeptiker men!

Når min bankrådgiver anbefaler mig noget, ved jeg at hun har en dagsorden om at tjene penge, det samme med klimaforskere, jo mere alarmerende meldinger de kommer med, jo større opmærksomhed får de og hele Lomborg episoden viser, at der måske er en tendens til manglende metode kritik i de kredse.

Nuvel - der findes mange dygtige og redelige klimaforskere og jeg tror på deres modeller om, at menneskelig udledning resultere i markante temperaturstigninger fremadrettet.

Jeg køber bare ikke nødvendigvis alle skræk senarierne. Under vikingetiden var det fx. så varmt, at der voksede træer på Grønland, uden at jorden gik under af den grund. Klimaet har altid været dynamisk og skal nok klare sig længe nok til, at den teknologiske udvikling har bragt menneskelige udledninger ned på et mere neutralt niveau.
Gravatar #13 - CBM
19. dec. 2018 12:08
#12: så du frygter ikke for år 2020, 2025, 2050 eller 2100? eller for den næste generations fremtid?
Gravatar #14 - cnr
19. dec. 2018 12:18
Nej - jeg har fuldt tiltro til at menneskelig opfindsomhed nok skal løse problemerne, præcis som vi klarede hullet i ozonlaget, alle skrækhistorierne her på Newz i nullerne omkring, at vi lige straks løb tør for råstofferne til at bygge fladskærme med og Y2K problemet
Gravatar #15 - CBM
19. dec. 2018 12:26
#14: jeg håber du får ret :-)
Gravatar #16 - cnr
19. dec. 2018 12:29
Gør jeg også :-D
Gravatar #17 - Qw_freak
19. dec. 2018 12:41
cnr (12) skrev:
Jeg vil ikke betragte mig selv som klima skeptiker men!

Når min bankrådgiver anbefaler mig noget, ved jeg at hun har en dagsorden om at tjene penge, det samme med klimaforskere, jo mere alarmerende meldinger de kommer med, jo større opmærksomhed får de og hele Lomborg episoden viser, at der måske er en tendens til manglende metode kritik i de kredse.

Nuvel - der findes mange dygtige og redelige klimaforskere og jeg tror på deres modeller om, at menneskelig udledning resultere i markante temperaturstigninger fremadrettet.

Jeg køber bare ikke nødvendigvis alle skræk senarierne. Under vikingetiden var det fx. så varmt, at der voksede træer på Grønland, uden at jorden gik under af den grund. Klimaet har altid været dynamisk og skal nok klare sig længe nok til, at den teknologiske udvikling har bragt menneskelige udledninger ned på et mere neutralt niveau.

Problemet er ikke at jorden går under, problemet er at vi er 7+mia mennesker der helst skal overleve og selvom folk overlever vil en stigning af verdenshavene og færværring af vejret tvinge gigantiske folkemasser på flugt hvilket vil lægge et kæmpe pres på vores evne til at opretholde kvaliteten på levevilkårerne!

At der har vokset træ'er på grønland engang er ikke ensbetydende med at det er helt normalt med exessivt smeltende indlandsis men snarer at de få træ'er der var er blevet til brænde eller rerarations planker på forbipasserende skibe!
Gravatar #18 - CBM
19. dec. 2018 12:55
#17:

ja, plus...

1) isen smelter hurtigere på grønland end nogensinde før i verdenshistorien
2) smeltende is lukker co2 ud
3) klimaforandringerne er måske eksponentielt selvforstærkende
4) Danmark ligger ret lavt
Gravatar #19 - cnr
19. dec. 2018 13:12
og husk lige kildekritikken. Historien om at vi snart alle skal dø er en rigtig god historie. Præcis som vi så i de historier jeg referere til i post 14, så bliver mediedækning vinklet mest muligt til den skarpe side, fordi at det er den gode historie.

Desuden er klimaforskere også bare mennesker, hvis deres data kan tolkes på to forskellige måder og den ene vil medfører at de får masse af opmærksomhed, så har de bare et stort incitament til at vælge den tolkning.

Jeg anser mig som sagt ikke som klimaskeptiker, jeg tror på de matematiske modeller, der siger at temperaturen stiger fremadrettet. Jeg tror til gengæld også, at forskning der viser, at det måske ikke ender helt så katastrofalt, bliver overset i medierne samt, at de problemer der opstår, vil bliver afhjulpet vha. ny teknologi, efterhånden som de opstår.

Og nej Qw - træerne i Grønland forsvandt pga. at klimaet blev koldere som følge af en naturlig udvikling, nu bliver det så varmere igen, denne gang er det blot menneskeskabt.
Gravatar #20 - mrtb
19. dec. 2018 13:15
cnr (12) skrev:
Jeg vil ikke betragte mig selv som klima skeptiker men!...


Der er hele tiden variationer i klimaet - Men prøv at tjekke det her link, og så fortæl mig at det ser normalt ud.
https://www.flickr.com/photos/150411108@N06/433509...
Gravatar #21 - cnr
19. dec. 2018 13:41
150 år er i klima sammenhæng en meget kort periode til at konkludere på. Vi kan konkludere at ja, der sker en markant klimaændring nu her i forhold til hvad vi kender fra historiske kilder. Vores bedste modeller sandsynliggøre, at det er en menneskeskabt ændring og at det vil blive varmere endnu.

Tonen i mediedækningen af det fænomen mindet meget om tonen i de artikler jeg læste i 80'erne omkring ozonlaget og 90'erne omkring Y2K.

Når jeg i nullerne her på Newz prøvede at argumentere for, at den teknologiske udvikling nok skulle sørge for, at fladskærmen ikke forsvandt, så oplevede jeg også, at folk heller ville tro på den gode historie.

Hvis I ønsker ikke at sætte børn i verden pga. frygt for klimaet, så er det jeres valg som voksne intelligente mennesker, havde I spurgt mig i 80'erne havde jeg muligvis ment det samme pga ozonlaget. Jeg siger bare, at jeg i dag er mere fortrøstningsfuld og jeg råder jer til at overveje, om det billede der tegnes i medierne måske ikke er den fulde sandhed.
Gravatar #22 - PinHigher
19. dec. 2018 15:14

cnr (21) skrev:
…..90'erne omkring Y2K.


Y2K "hysteriet" var muligvis blæst lidt vel meget op, men mange af de postulerede problemer, blev netop ikke problematiske, ene og alene grundet rettidig omhu.

Måske vi burde gentage succesen med klimaet.....
Gravatar #23 - cnr
19. dec. 2018 15:53
Jeg husker ellers rigelige dommedagsprofetier om at jorden skulle gå under og Mir ville styrte ned i Paris osv..
Gravatar #24 - PinHigher
19. dec. 2018 16:01
cnr (23) skrev:
Jeg husker ellers rigelige dommedagsprofetier om at jorden skulle gå under og Mir ville styrte ned i Paris osv..


Ved du med sikkerhed, at software på Mir, ikke blev fejlrettet og opdateret?

Jeg kan fortælle, at mindst én dansk virksomhed, måtte have lukket og slukket efter d. 1/1-2000. De ville med garanti ikke have haft fungerende software til bogføring, ordrebehandling og beregning af produktionsdata.
Så jo, problematikken var der. Også selvom folket efterfølgende grinede, uden reelt at vide hvad der var blevet taget hånd om i tide.
Gravatar #25 - cnr
20. dec. 2018 05:20
Ja der var forskellige steder hvor der var problemer, syntes også jeg kan huske noget om en satellit, der havde problemer med systemklokken, men jeg kan garantere dig for, at Mir ikke var i nærheden af at styrte ned i Paris... Ham klaphatten der skrev den bog burde d. 1/1 2000 have været dømt til at overdrage alle de penge han tjente til velgørenhed!

Ja - der var faktisk en del dommedagshysteri op til årtusindeskiftet lige som du i dag oplever en masse klimahysteri. Det betyder ikke at klimaet ikke bliver varmere og at vi ikke skal gøre noget, det betyder bare, at man godt må udvise lidt sund skepsis over for de mest sensationalistiske ting man høre.
Gravatar #26 - arne_v
4. jan. 2019 18:41
Qw_freak (7) skrev:

Som det ser ud lige nu er jeg ikke sikker på jeg vil anbefale mine børn at få børn når det er deres tur, min egen største frygt er at stå med mine små børn i en situation hvor man bogstaveligt talt skal kæmpe for overlevelsen.

Jeg tror som Arne siger at Danmark i sig selv nok skal kunne modstå en del, men udefrakommende trusler fra andre nationer/folkeslag bliver nok en del sværere at håndtere, så jeg tror at vi som danskere skal være meget aktive i at begrændse klimapåvirkningerne så meget som muligt og sørge for at MENA landene har så store muligheder for at klare skærerene som muligt for netop at undgå kæmpe folkemasser der flytter nordpå.
Noget jeg tror de selv ikke er vildt interesserede i!!!


Et problem er at dem som er mest bekymret for klimaet ofte er dem er mindst villige til forlange ændringer i de lande.
Gravatar #27 - Bearminator
10. jan. 2019 15:49
#25
Så at en mand siger at Mir styrter ned i paris, er direkte sammenligneligt med “de enkelte” forskere der siger at klima forandringerne kan være fatale?


Har nogen af jer hørt om høsten der slog fejl i Syrien grundet klimaet, som skabte utrolig meget lokal uro, så der pludselig var mennesker fra syrien på den danske motorvej?

Personligt tror jeg nu det kommer til at skabe problemer. Og jeg tror grunden til forskerne råber højt, er at hvis der ikke bliver råbt højt, så fortsætter folk deres liv som intet var sket. Mange er enige om at der skal gøres noget, men det virker ikke til folk er klar til at skulle undvære noget, til fordel for klimaet. Men det er også nemmere at prædike forandring, end at gøre noget aktivt for forandringen skal ske
Gravatar #28 - arne_v
10. jan. 2019 17:42
Bearminator (27) skrev:

Har nogen af jer hørt om høsten der slog fejl i Syrien grundet klimaet, som skabte utrolig meget lokal uro, så der pludselig var mennesker fra syrien på den danske motorvej?


Nej - det har jeg ikke hørt om.

Jeg har hørt om et utroligt komplekst scenarie med:
* mangeårigt diktatur under Assad familien
* etnisk/religiøse modsætninger mellem alawitter og sunni-muslimer
* stigende økonomisk ulighed
* arbejdsløshed
* stor befolkningsvækst
* tørke
* kuderners ønske om selvstændighed
* ISIS der havde fået magt i nord-Irak
* stort flygtningpres fra Irak
* Rusland der gerne vil beholde sin flådebase
* Tyrkiet der gerne vil bekæmpe kurderne også udenfor Tyrkiet
* inspiration fra det såkaldte arabiske forår
* vestlig ubeslutsomhed
+sikkert en del flere forhold

som resulterede i en langvarig borgerkrig og flygtningstrømme til Europa.

Hvis tørken havde været det eneste problem, så havde det nok kunne løses.
Gravatar #29 - arne_v
10. jan. 2019 17:45
#28

Den her grafik er nok meget sigende:

https://www.cnn.com/2016/08/25/middleeast/syria-is...
Gravatar #30 - CBM
16. jan. 2019 08:29
er der andre herinde der har bemærket at der ikke er ret mange insekter længere?

der er mange entomologer også her i Danmark som har bemærket det og som er dybt bekymret

Gravatar #31 - Ib Rehné
16. jan. 2019 09:12
CBM (30) skrev:
er der andre herinde der har bemærket at der ikke er ret mange insekter længere?

der er mange entomologer også her i Danmark som har bemærket det og som er dybt bekymret



Ja, det er der godt nok ikke. Jeg synes dog det er et gengående tema i vinter tiden.
Gravatar #32 - CBM
16. jan. 2019 09:30
Ib Rehné (31) skrev:
CBM (30) skrev:
er der andre herinde der har bemærket at der ikke er ret mange insekter længere?

der er mange entomologer også her i Danmark som har bemærket det og som er dybt bekymret



Ja, det er der godt nok ikke. Jeg synes dog det er et gengående tema i vinter tiden.

Høhø

hvor mange insekter havde vi i sommeren 2018 sammenlignet med sommeren 1998 fx ?
Gravatar #33 - arne_v
16. jan. 2019 13:41
#insekter

Fald i insekter skyldes næppe global opvarmning, men fænomenet er reelt nok.

https://www.scientificamerican.com/article/as-inse...

Hvis nogen er i akut "insekt nød" så skal jeg dog gerne sende nogle store blodsugende myg til sommer.

:-)
Gravatar #34 - CBM
16. jan. 2019 13:47
@arne: det er pænt af dig, men der er næppe mange der ønsker at krybe til korset
Gravatar #35 - Bembry
18. jan. 2019 04:30
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #36 - Shura
29. jan. 2024 02:42
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #37 - dugfrisk
29. jan. 2024 05:54
CBM (32) skrev:
Ib Rehné (31) skrev:
CBM (30) skrev:
er der andre herinde der har bemærket at der ikke er ret mange insekter længere?

der er mange entomologer også her i Danmark som har bemærket det og som er dybt bekymret



Ja, det er der godt nok ikke. Jeg synes dog det er et gengående tema i vinter tiden.

Høhø

hvor mange insekter havde vi i sommeren 2018 sammenlignet med sommeren 1998 fx ?


Gravatar #38 - Azulay
30. jan. 2024 06:23
[Indlæg er markeret som spam]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login