mboost-dp1

Spiller du FPS'er med normal eller inverted mouse?


Gå til bund
Gravatar #1 - AcidCrow
3. feb. 2014 10:40
Jeg tror faktisk at det er Terminator : SkyNet's skyld at jeg spiller med inverted mouse..... :-)
Gravatar #2 - Manofsciencemanoffaith
3. feb. 2014 11:28
Spiller som person eller lignende: normal.
Styrer flyvende maskine: inverteret.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [568569568]
3. feb. 2014 12:59
imponerende mange der spiller inverted.
Gravatar #4 - tp
3. feb. 2014 14:33
SlettetBruger (3) skrev:
imponerende mange der spiller inverted.
3 personer er vel ikke mange
Gravatar #5 - Slettet Bruger [568569568]
3. feb. 2014 15:23
Jo...
Gravatar #6 - drbravo
3. feb. 2014 17:12
Jeg spiller med trackpad eller klitten..
Gravatar #7 - TrolleRolle
3. feb. 2014 21:37
Som "inverted mouse"-bruger er jeg overrasket at der er så få.
Og det hjælper jo ikke at jeg kom til at klikke på det forkerte svar... :-/

Men jeg har da godt nok lagt mærke til at næsten alle spil i dag starter op i "normal"-mode så jeg er nødt til at skifte.

Engang var det omvendt, at man skulle vælge inverted hvis man ville have det som i dag kaldes normal :-)

Gravatar #8 - Avatar1301
4. feb. 2014 07:24
Jeg bruger normal, men ikke "normal-mouse". Hvorfor tager undersøgelsen udgangspunkt i pc, når man kan få tilsvarende til konsoller?
Gravatar #9 - DEEF
4. feb. 2014 10:33
Fordi FPS på en konsol er en joke.
Gravatar #10 - wrune
4. feb. 2014 10:52
har jeg sq gjort siden jeg for første gang mødte en fps. Det var unreal tournament og siden har ingen af dem jeg spillede med kunne forstå hvorfor eller hvordan :) det har bare hængt ved igennem tiden med CS og de alle andre. Det er selvfølgelig en vanesag. Men nu hænger det ved og nok altid være en af de tosser der bruge inverted :)
Gravatar #11 - m910q
4. feb. 2014 13:08
TrolleRolle (7) skrev:
Og det hjælper jo ikke at jeg kom til at klikke på det forkerte svar... :-/
Har du også inverted din mus i dit OS? :)
Gravatar #12 - Chewy
4. feb. 2014 16:39
Hvorfor skulle man dog det?
Gravatar #13 - moulder666
4. feb. 2014 18:05
Det sidste spil, hvor jeg spillede med inverted var Sniper - og det er godt nok et par dage siden!
Gravatar #14 - Ulver
4. feb. 2014 20:06
Spiller med invertet pga. det var standarden for flere store titler engang :) Duke Nukem, Blood og Shadow Warrior.

For mig giver det også mere mening med inverted i FPS, da musen jo tager udgangspunkt i hovedets bevægelser. Når jeg kører musen til højre, drejer hovedet til højre og når jeg kører musen frem, så kigger min character ned eftersom hovedet bukker sig fremover.
Gravatar #15 - Chucara
4. feb. 2014 20:43
Der er ca. 10 år siden jeg skiftede til normal. Samtidigt skiftede jeg til (WASD) fra min lettere uorthodokse (SXC-Mouse4)
Gravatar #16 - Slettet Bruger [607913694]
6. feb. 2014 08:06
Jeg startede også med at spille inverted, men blev presset af mine venner til at skifte :-(

har altid tænkt (og tænker stadig) at det er mest logisk med inverted; Når man læner hovedet tilbage, og rykker musen tilbage - kigger man op. Når man læner hovedet frem, og rykker musen frem - kigger man ned.
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. feb. 2014 09:21
Har ikke spillet FPS i et stykke tid, og nu er jeg forvirret.

Hvad bruger jeg egentligt o_O når jeg læser argumenterne for inverted, og ser på mit trackpad - ja så giver det jo perfekt mening! Kan slet ikke forestille mig CS med normal mus lige mu o_O
Gravatar #18 - TrolleRolle
6. feb. 2014 16:37
#10 Det er fedt at man skal læse din 3. sætning, og gætte lidt, før man kan regne ud hvad du egentlig snakker om i den første sætning.
Gravatar #19 - vision-dk
7. feb. 2014 10:07
Normal, jeg fik nærmest et traume over at forsøge med inverted i det originale descent. ;-)
Gravatar #20 - TezlaByte
8. feb. 2014 21:25
Møder meget sjældent nogen der spiller med inverted.
Men har brugt det lige siden jeg kan huske - så det må være lige efter Doom II :)
Gravatar #21 - jeldtoft
9. feb. 2014 13:21
Oprettede for 5 års tid siden en tråd herinde omhandlende invert mouse.

Min signatur er stærk inspireret af Qw_freaks indlæg i den tråd.
Gravatar #22 - Taizun
11. feb. 2014 08:06
Inverted virker helt forkert med en mus... Kan forstå det med en controller eller et joystick i hånden, men ikke med en mus.
Gravatar #23 - TrolleRolle
11. feb. 2014 09:19
#22 Sjovt nok er det jo netop ikke sådan alle føler det.

Umiddelbart kunne det se ud som om at dem som er startet med at spille 3Dspil før FPS-et, som vi kender det i dag, blev "opfundet", altså os som er startet med at spille Absolute Zero, X-Wing, og divs flysimulatorer i midt halvfemserne.

Mange havde jo ikke joysticks , og joysticks dengang var også noget analogt lort som altid gik ud af justering, så det mest oplagte var at lade musen agere joystick.

Det var klart at fremad er lig med at næsen skal ned, og for mange af os hænger det altså ved nu her 20 år efter.
Gravatar #24 - Gutjak
12. feb. 2014 12:22
Jeg er lidt i et miks. Når jeg bruger mus spiller jeg normal mode. Men hvis jeg bruger kontroller spiller jeg altid inverted. Det er nok alle de flyspil i 90'erne som man spillede med joystick.
Gravatar #25 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. feb. 2014 15:19
Gutjak (24) skrev:
Jeg er lidt i et miks. Når jeg bruger mus spiller jeg normal mode. Men hvis jeg bruger kontroller spiller jeg altid inverted. Det er nok alle de flyspil i 90'erne som man spillede med joystick.


Hvordan kan det være et svar o_O

Spørgsmålet er: bruger du inverted mus.

Så kan du da ikke svare med "når jeg bruger controller så spiller jeg inverted" :P
Gravatar #26 - one
12. feb. 2014 19:39
Spiller med controller på min PS4. Men det er ikke med inverted controls.
Computer = Work
Gravatar #27 - casualdk
13. feb. 2014 10:53
Jeg spillede oprindeligt altid med inverted (i mine unge dage). Efter en længere periode uden shooters, vænnede jeg mig dog til "normal" da jeg kom tilbage og har brugt det lige siden.

Der er lidt ubehag når man skifter, men så er den skid også slået.
Gravatar #28 - Tiqer
14. feb. 2014 08:21
Inverted! Kan ikke finde ud af det på den "normale" måde :)
Gravatar #29 - demolition
14. feb. 2014 19:30
I midt 90erne brugte jeg inverted til f.eks. Quake, men på et eller andet tidspunkt skiftede jeg. Husker ikke præcist hvornår, måske omkring CS, men måske har jeg ikke gidet at ændre indstillingen hver gang jeg prøvede et nyt spil. :-) Det tager overraskende ikke ret lang tid at omkode hjernen til at fungere den anden vej.
Gravatar #30 - Borgbjerg
18. feb. 2014 09:07
Jeg SPILLEDE med inverted (startede i QuakeWorld), men nu er jeg sgu lidt ligeglad. Jeg gamer så ufatteligt lidt, at det ikke er rutine længere, så jeg vænner mig til det, spillet nu gerne vil have :)
Gravatar #31 - Bubbi
20. feb. 2014 14:11
Spiller da FPS med min Xbox One controller på min Xbox One. :D
Gravatar #32 - RMJ
22. feb. 2014 13:27
Kan da huske da jeg første gang spillede med mus, jeg prøvede normalt også prøvede jeg inverted, klart normal som føles mest naturlig, fordi det er den måde musen fungere på dit skrivebord
Gravatar #33 - 1000tusind
24. feb. 2014 10:56
RMJ (32) skrev:
, klart normal som føles mest naturlig, fordi det er den måde musen fungere på dit skrivebord


Musen ligger vandret og skærmen står lodret, så jeg synes ikke nødvendigvis at der er samme sammenhæng i et spil.

F.eks. synes jeg at inverted give god logisk mening i et FPS: Spilleren læner fremad (kigger ned) når jeg bevæger musen fremad.

I 3rd person POV er jeg dog tilbøjelig til at spille med normal, fordi jeg bruger musen til at markere hvor spilleren skal ramme.
Gravatar #34 - smiley
28. feb. 2014 11:36
Inverted. Som #16 siger, trækker du hovedet tilbage for at kigge opad og frem for at kigge ned.

"Normal" går ud på at du rykker skærmens midtpunkt som en markør, mens inverted antager at du rykker personens hoved.
Jeg ser normal som overført logik og inverted som en naturlig handling, men jeg er sikker på at det kan tolkes anderledes.

Der er nok en sammenhæng med højre/venstre dominans, indlevelse eller noget helt tredje.

Det sker ofte i indie spil at der ikke er invert med fra start, hvor jeg gakker helt ud og skal bruge noget tid på at lære det forfra (og tilbage igen når jeg spiller noget andet).

Der er andre her der utvivlsomt har set ballerina gif'en hvor folk ser hende dreje med eller mod uret, men man kan med lidt teknik få hende til at dreje den vej man helst vil se det.
Med andre ord, så kan vi tilpasse os til situationen og falde ind i den logik der er påkrævet for at få det til at "virke".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login