mboost-dp1

Hvor mange softwareprogrammer/spil har du privat købt efter at have prøvet en ulovlig kopi?


Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
31. dec. 2012 08:24
Det eneste program, inden for de sidste 10 år, eller sådan noget, jeg har prøvet som ulovlig kopi, var AnyDVD. Og det endte jeg da også med at købe...
Gravatar #2 - BurningShadow
31. dec. 2012 09:01
Mangler der ikke "Ingen, jeg køber ikke software!!!"...
Gravatar #3 - Magten
31. dec. 2012 09:19
mIRC, FTPRush, AnyDVD og et par småprogrammer... AnyDVD købte jeg kun fordi de nyeste versioner ikke altid kom så hurtigt og jeg skulle bruge dem..
Gravatar #4 - drbravo
31. dec. 2012 09:27
Ingen. Hvis jeg har en ulovlig kopi der virker hvorfor skulle jeg så bruge penge på programmet?
Gravatar #5 - Mamad (moveax1ret)
31. dec. 2012 09:28
Jeg tror faktisk at det eneste ulovlige jeg har installleret er en kopi IDA PRO.
Den koster 1059 $ - det vil jeg ikke bruge som privatperson- til gengæld så hvis jeg får et job der kræver statisk analyse vil jeg sige at jeg vil have det software.
Jeg har det på samme måde med visual studio, dog klarer jeg mig fint med VS 2012 RC.

Min mentale "toolbox" collection består primært af gratis programmer- eller meget lidt irreterende programmer når man ikke betaler(winrar).

Jeg downloader ikke cracks- chancen for at få at få virus er for stor.

Dog hænder det at hvis der er et lille nifty shareware program jeg skal bruge én gang jeg lige kigger med en debugger, og ser om at indsætte kommandoen Mov eax,1; ret; eller NOP indsat det rigtige sted gør at det starter op- men det er most fordi det er sjovt, og hvis det tager mere end 1 time, og prisen er ~10$ betaler jeg. Jeg har for første gang købt MIRC nu- i gamle dage tog det 20 minutter med en debugger- nu kører de noget mystisk remote aktivering- jeg ikke gider sætte mig ind i.

Gravatar #6 - Slettet Bruger [4140833129]
31. dec. 2012 09:57
et godt par stykker.

Derimod har jeg købt masser af software der tilbød en trial version.
Gravatar #7 - Mamad (moveax1ret)
31. dec. 2012 10:05
Vent......jeg må tilstå- jeg har faktisk dårlig samvittighed over 1 stykke software jeg har installeret lige nu.

Jeg købte i sin tid Sam and Max season 1 og 2 , da jeg gerne vil støtte franchisen- og da jeg var nede med influenza for nyligt ville jeg prøve sæson 3.

Da jeg prøvede at betale fik jeg bare en 500 internal server error, jeg prøvede tre gange- så gav jeg op og downloadede en piratkopi.
Jeg burde vel prøve at købe det igen..........
Gravatar #8 - GrillBiller
31. dec. 2012 11:29
Hvor er nul?
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3572736550]
31. dec. 2012 13:31
Flere, dog er antallet ukendt. Blandt andet Microsoft Office 2010 er i mængden, da jeg kunne købe Office 2010 Professional Academic til 500 kroner, så ville jeg glædeligt støtte det.

Ghost Recon (Classic) serien har jeg også købt efter ulovlige kopier, faktisk har jeg købt CD versionerne 2-3 gange selvom der ikke skal bruges CD-key eller noget, de kunne endda spilles online med crack. Nu er de så blevet købt på Steam, så burde jeg kunne beholde dem i nogle år.

GoodSync er også et program der er blevet købt efter ulovlig brug. Faktisk grundet en ulovlig kopi, så har de solgt 3 licenser.

Acronis True Image Home og Acronis Disk Director regner jeg stadig med at købe når der er penge til det. Det er ikke programmer jeg bruger ofte, men det har været til stor hjælp.

Listen er lang hvis jeg skal alle årene tilbage, jeg betaler glædeligt for software og spil hvis prisen er fair og hvis programmet er tilstrækkeligt brugbart. Dog bruges der ofte en ulovlig kopi først for nogle gange kan det være svært at se om et program til ~20-50€/$ faktisk kan gøre det man skal bruge.
Gravatar #10 - smiley
31. dec. 2012 13:51
Prøver næsten altid spil inden jeg køber dem, om jeg henter dem selv eller prøver hos venner.

Det der er skræmmende er når jeg endelig køber noget uden at vide præcist hvad det er, så er jeg blevet skuffet, nogen gange groft.

Uanset hvad, jeg kan ikke købe mere end hvad jeg har penge til. Hvis nogen har ondt i røven over at jeg henter noget derefter så kan jeg kun fryde mig over deres ubehag.
Gravatar #11 - Brugernavn
31. dec. 2012 14:00
Det er mange år siden jeg sidst gjorde det. Siden har jeg brugt demoer til at bestemme mig. Det er lovligt og det virker faktisk...
Gravatar #12 - kasperd
31. dec. 2012 14:12
Wow. 100% af dem der har stemt indrømmer at de har overtrådt loven om ophavsret.

Det er mange år siden jeg har haft brug for et stykke software, der kostede penge. Enten har jeg brugt open source, eller også har jeg selv skrevet, hvad jeg havde brug for.
Gravatar #13 - mbw2001
31. dec. 2012 14:26
kasperd (12) skrev:
Wow. 100% af dem der har stemt indrømmer at de har overtrådt loven om ophavsret.


Det giver lidt sig selv at det vil være tifældet når alle svarmuligheder indebærer lovbrud.
Gravatar #14 - flywheel
31. dec. 2012 14:48
Det eneste købestads jeg har installeret er Fluendo DVD player, Fluendo codec pack og den CXOffice der blev givet væk tidligere på måneden - ellers er det en ren FLOSS gavebod.
Gravatar #15 - smiley
31. dec. 2012 15:45
#12

Og ingen af os bliver retsforfulgt, fordi det er ikke et spørgsmål om kriminalitet, men rimelighed. Bliver jeg straffet, så fint nok, det er loven, men jeg vil tillade mig at være fint utilfreds over at selskaber skal beskyttes mere end den almene borger.

Hvis jeg pludselig sætter en bod op og sælger piratkopier på gaden, så er det en anden sag.
Gravatar #16 - arne_v
31. dec. 2012 15:58
Jeg undrer mig også over at 0 ikke er en svar mulighed.

Der må da være nogle ærlige mennesker eller nogle gennemførte løgnhalse på newz.dk .................

:-)
Gravatar #17 - fe950
31. dec. 2012 20:43

(31%)1-3
(19%)4-6
(15%)7-10
(7%)10-15
(29%)16+

Giver ialt 101%

!!
Gravatar #18 - arne_v
31. dec. 2012 20:51
#17

Og?

Hvis man tager 5 decimal tal med sum 100 og runder af til 0 decimaler behøver summen ikke længere at være 100.
Gravatar #19 - fe950
31. dec. 2012 21:08
Præcision mangler. Længere er den ikke.
Gravatar #20 - moulder666
1. jan. 2013 11:17
Jeg har i øjeblikket lidt over 60 spil i mit Steam bibliotek, 40 spil på hylden og 15 spil på GOG. Ud af dem har jeg nok spillet ca. 1/3 af dem dengang jeg ikke havde penge til at købe spil.

Derudover har jeg, indtil for 2 år siden, ikke ejet en lovlig version af Windows (bortset fra 3,11)

Den dag i dag køber jeg 99% af alle mine spil - min eneste undtagelse i nyere tid er ME3 - jeg skal sgu ikke have Origins installeret på min pc igen! (og hvis jeg finder en originalversion på hylderne på et tidspunkt ryger den også med hjem)

Personligt synes jeg, at piratkopiering er en genial forretningsmodel. Få folk hooked på computerspil, og når de så bliver ældre, har pengene til det og finder ud af, hvor nemt og billigt Steam egentlig er, kommer du til at tjene kassen på dem!
:-)
Gravatar #21 - praktikant muffe AKA pewbe
1. jan. 2013 11:37
moulder666 (20) skrev:
Den dag i dag køber jeg 99% af alle mine spil - min eneste undtagelse i nyere tid er ME3 - jeg skal sgu ikke have Origins installeret på min pc igen! (og hvis jeg finder en originalversion på hylderne på et tidspunkt ryger den også med hjem)

Af ren nysgerrighed - hvorfor ikke?
Gravatar #22 - smiley
1. jan. 2013 14:40
#20

Disc versionen af ME3 kræver origin, så det gør ingen forskel.
Gravatar #23 - Slettet Bruger [3572736550]
1. jan. 2013 14:42
#22
Tror mere det er for at få lov til at købe det, istedet for at installere Origin for at købe det, men jeg ved det ikke. Jeg har ikke Origin og har ingen ide om hvordan det virker.
Gravatar #24 - arne_v
1. jan. 2013 22:12
Smiley (15) skrev:
men jeg vil tillade mig at være fint utilfreds over at selskaber skal beskyttes mere end den almene borger.


Hvis du bruger firma XYZ's software uden licens så får du en bøde.

Hvis firma XYZ bruger dit software uden licens så får de en bøde.

Deres bøde vil med stor sandsynlighed være langt større end din.

Hvor ser du firmaet være bedre beskyttet?
Gravatar #25 - Makey
1. jan. 2013 22:19
Jeg ved ikke om det er gammeldags, men jeg skal altså prøve et produkt af før jeg køber. Hvis der er en trial, så tager jeg den, og hvis den ikke er tilfredsstillende, så henter jeg en fuld version hvor jeg ikke er begrænset i levels eller 20 minutters gameplay eller hvad det end kan være. Tidligere har jeg så ventet til box-udgaven blev billig, men på det seneste køber jeg spillene på Steam når de engang kommer på 50-75% udsalg (julemåneden har sq været hård ved pungen :s).

Vil skyde på at jeg i løbet af det sidste år har brugt 2.000,- mere på spil, end jeg ville have gjort hvis jeg ikke havde mulighed for at 'prøve først'. Tror dem eneste titel det blev til i 2012 uden 'trial' var Diablo 3. Når det så er sagt, så har jeg købt mindst 20 nye steam-titler og 5 fysiske kasser.

TL;DR: Muligheden for at piratkopiere har forøget mit forbrug af spil og film, til gavn for udviklerne.
Gravatar #26 - gramps
2. jan. 2013 01:19
Denne afstemning giver kun mening hvis man samtidigt kan vælge hvor mange spil/programmer man har hentet ulovligt. 16+ lyder af meget - men ikke hvis man har hentet 1600 spil/programmer ulovligt. Omvendt virker en person, som vælger 1-3 utroværdig - omend han/hun måske kun har hentet 2 ulovlige spil/programmer i hele sit liv.
Gravatar #27 - smiley
2. jan. 2013 05:34
#23

Fungerer således:

Jeg købte ME3 på DVD netop for at undgå Origin(som fungerer lige som Steam, bare dårligere pt). Desværre kræver DVD'en at du installerer Origin og derefter henter Origin spillet, selvom du lige har købt det på en skive.

Med andre ord, hvis man vil undgå Origin er din eneste mulighed at piratkopiere spillet. Ironien er tyktflydende.

#24
Det er ikke helt det jeg refererer til.

Alene tanken om at et selskab kan råbe vagt i gevær om teoretiske tab og spilde vores resurser uden at have nogen konkret bevisførelse er totalt gak og siger noget om prioritering.
Du kan ikke bilde mig ind at privatpersoner nogensinde vil have lige så stor indflydelse.

Ud over det, så kender jeg i hvert fald til et tilfælde hvor en statsinstitution har videresolgt licens uden tilladelse.
Da det blev opdaget(fordi køberen ringede om support hos programmøren) tilbød de et forlig eller at drukne sagen i en lang kamp. Det nåede aldrig at blive til en retssag, eller anmeldelse for den sags skyld.

Verden hænger ikke sådan sammen, som du skriver det. Det er ellers en fin tanke.
Selv med overvældende bevisførelse er det en kamp op ad bakke for enhver privatperson.
Gravatar #28 - HenrikH
2. jan. 2013 07:30
kasperd (12) skrev:
Wow. 100% af dem der har stemt indrømmer at de har overtrådt loven om ophavsret.

Nu tolkede jeg den også som nogensinde....

Fik min første C64 som 10-årig, så jeg kan tælle mine teenageår og studietid med.
Mange ting har jeg dog købt igennem tiden, og specielt mange, efter at jeg rent faktisk blev færdig med at læse. Det og specielt Steam og GOG har gjort det ret let at få nogle af de gode gamle spil, på en måde der er lige til og let at gå til...
Gravatar #29 - moulder666
2. jan. 2013 08:02
pewbe (21) skrev:
Af ren nysgerrighed - hvorfor ikke?


Den korte version: Det forsøger at være ligesom Steam, men gør det bare lidt dårligere på alle punkter. (i hvert fald de par gange jeg har prøvet det - det er dog et stykke tid siden sidst)

Lidt mere bloat og ringere opstartstider.
Ringere downloadtider.
Virkeligt ringe udvalg.
Høje priser.

Jeg kan til nøds leve med at have flere forskellige downloadportaler til mine spil (ala GOG.com) selvom jeg egentlig helst ville have alt samlet eet sted. Men det går dog, når man bare skal logge ind en enkelt gang for at hente spillet. Men jeg vil virkelig ikke have flere portaler, hvor login er påkrævet for at spille mine spil.
Gravatar #30 - praktikant muffe AKA pewbe
2. jan. 2013 08:14
moulder666 (29) skrev:
Lidt mere bloat og ringere opstartstider.

Hos mig er det lige modsat. Og ved nyere spil med DLC (Mass Effect 3) er det LANGT bedre end Steam.
Gravatar #31 - Brugernavn
2. jan. 2013 09:21
kasperd (12) skrev:
Wow. 100% af dem der har stemt indrømmer at de har overtrådt loven om ophavsret.


Ja, det er faktisk sket at jeg er kommet til at lave lovbrud. Endda mere end én gang :-S
Gravatar #32 - fidomuh
2. jan. 2013 09:42
#27

Tilfoej saa dertil, at der er mange historier derude, hvor store firmaer bare skider paa GPL, fx, selvom de samtidig raaber op om at andre bryder deres licens.

Eller at firmaer bevidst soerger for at fremvise kun de gode sider af et spil, for saa at goere det umuligt reelt at afproeve spillet inden koeb, og at software licenser ikke kan refunderes ...........

Saa er det, imo, pludselig et krav at jeg kan piratkopiere et spil foer koeb.
Ironisk nok er det lige omvendt med programmer, som oftest har en trial periode paa xx dage.
Hvis nu Steam havde det samme, hvor du kunne installere et spil i en uge (fx), ville jeg nok aldrig piratkopiere noget og det er stort set umuligt for mig at gennemfoere et spil paa en uge anyway, da jeg skal arbejde, passe konen, etc, etc, etc. :)

Tilfoej saa #25s kommentar om Diablo 3, og instant taenker jeg saa, at det rent faktisk er det eneste spil jeg har fortrudt at koebe i 2012 .. Og det er selvom jeg var med i beta'en .......
Kan man returnere det? Nej.
Kan man returnere det efter Blizzard har "balanceret" spillet til uspillelighed? Nej.
Kan man returnere det naar deres auth servere er nede og man ikke engang kan spille singleplayer? Nej.

Og alt deres bavl om at det er noedvendigt, etc, er netop bavl. TL2 fungerer fint offline. Eneste problem der, er at faa Steam i Offline mode, men det virker da nogenlunde i dag :)
Gravatar #33 - moulder666
2. jan. 2013 10:25
fidomuh (32) skrev:
Hvis nu Steam havde det samme, hvor du kunne installere et spil i en uge (fx), ville jeg nok aldrig piratkopiere noget og det er stort set umuligt for mig at gennemfoere et spil paa en uge anyway, da jeg skal arbejde, passe konen, etc, etc, etc. :)



Det er de så begyndt på med nogle titler - jeg har i hvert fald modtaget en række invitationer, hvor jeg har mulighed for at prøve X spil i en tidsbegrænset periode - så vidt jeg husker plejer det at være hen over weekenden.
Gravatar #34 - fidomuh
2. jan. 2013 10:29
#33

Det er, saavidt jeg ved, for alle.
Det er kampagne-halloej som nogen leverandoerer koerer med, hvor du fx kan spille et spil en "free weekend".

Der er dog 2 problemer:
1) Baandbredde. Ironisk nok saa er "free weekend" det daarligste tidspunkt at downloade det givne spil. I hvert fald for mig :D

2) Det er sjaeldent at jeg har tid til at spille i weekenden. OG det er endnu mere sjaeldent jeg kan bruge 10 timer paa at hente et spil og stadig naa at spille i den givne weekend.

:)
Gravatar #35 - moulder666
2. jan. 2013 12:30
pewbe (30) skrev:
Hos mig er det lige modsat. Og ved nyere spil med DLC (Mass Effect 3) er det LANGT bedre end Steam.


Det er bestemt heller ikke utænkeligt, at det er blevet bedre. Jeg mindes dog stadig med gru, da jeg forsøgte at få Mass Effect 2, som jeg havde købt brugt, til at virke gennem Origins.

Det var en langvarig og irriterende proces, der resulterede i, at jeg til sidst afinstallerede lortet og installerede det igen uden Origins (og så måtte leve med den pop-up, der kommer hver gang hvor den forsøger at forbinde sig til Origins)

Derudover måtte jeg også klare mig uden det DLC, der fulgte med spillet til ME2, da det allerede var blevet aktiveret og det så åbenbart var en engangskode...men det er så selvfølgelig ikke kun Origins der gør i den slags. :-)
Gravatar #36 - AlmondMan
2. jan. 2013 15:22
Mange... jeg vil anslå et godt stykke over 100.
Gravatar #37 - Mr.Smiley
2. jan. 2013 15:59
Utroligt mange.
Der går som oftest ikke meget mere end 20-30 minutter, før jeg i de fleste tilfælde, ender med at købe det givne produkt.

Det er jo hvad man desværre må ty sig til, nu vi ikke ser så mange demoer som vi gjorde førhen :)
Gravatar #38 - Daniel-Dane
2. jan. 2013 16:05
pewbe (30) skrev:
moulder666 (29) skrev:
Lidt mere bloat og ringere opstartstider.

Hos mig er det lige modsat. Og ved nyere spil med DLC (Mass Effect 3) er det LANGT bedre end Steam.


Foretrækker du Origins, fordi opstartstiden af ME3 er kortere, når den åbnes gennem Origins, eller hvad?
Gravatar #39 - praktikant muffe AKA pewbe
2. jan. 2013 17:01
Daniel-Dane (38) skrev:
pewbe (30) skrev:
moulder666 (29) skrev:
Lidt mere bloat og ringere opstartstider.

Hos mig er det lige modsat. Og ved nyere spil med DLC (Mass Effect 3) er det LANGT bedre end Steam.


Foretrækker du Origins, fordi opstartstiden af ME3 er kortere, når den åbnes gennem Origins, eller hvad?

Origin starter langt hurtigere end Steam. Hvad der åbner spil hurtigst ved jeg ikke noget om, men der bør da ikke være nogen forskel.
Gravatar #40 - Daniel-Dane
2. jan. 2013 17:04
Så du foretrækker Origins, fordi det starter hurtigere op (og virker mindre bloatet).
Gravatar #41 - kasperd
2. jan. 2013 17:22
mbw2001 (13) skrev:
Det giver lidt sig selv at det vil være tifældet når alle svarmuligheder indebærer lovbrud.
Det var også min pointe. Der manglede ligesom nogle svarmuligheder.

HenrikH (28) skrev:
Nu tolkede jeg den også som nogensinde....

Fik min første C64 som 10-årig, så jeg kan tælle mine teenageår og studietid med.
Hvis man går så langt tilbage, så har jeg nok også haft nogle uautoriserede kopier. Og der har da også været programmer, hvor jeg har købt en nyere version efter at have prøvet en uautoriseret kopi af en ældre version.

Men engang før årtusindskiftet investerede jeg i en PC der kunne køre Linux, og siden har jeg ikke haft brug for købesoftware. For mig udgør adgang til kildekoden en betydelig del af softwares værdi. Sjovt nok bliver det ikke nemmere at få adgang til kildekoden ved at give flere penge for softwaren.
Gravatar #42 - praktikant muffe AKA pewbe
2. jan. 2013 17:36
Daniel-Dane (40) skrev:
Så du foretrækker Origins, fordi det starter hurtigere op (og virker mindre bloatet).

Og håndterer DLC (i nyere spil) fantastisk godt.
Gravatar #43 - fidomuh
3. jan. 2013 00:05
#42

Kan du komme med et eksempel, hvor ORigins haandterer det bedre, samt hvad "haandterer" indebaerer?

Steam haandterer DLC fantastisk godt!

:D
Gravatar #44 - praktikant muffe AKA pewbe
3. jan. 2013 05:14
#43
Er det nok med et screenshot?
Gravatar #45 - binderup
3. jan. 2013 05:28
Når det kommer til software, så skal vi godt nok rigtig mange år tilbage før jeg brugte piratprogrammer.

Software i dag koster ikke alverden (specielt ikke hvis man lever af at bruge det), og risikoen for malware er for høj til at jeg vil spare nogle få hundrede kr.
Gravatar #46 - fidomuh
3. jan. 2013 08:53
#44

Saa stort set ligesom at Steam har et DLC punkt under et givent spil?
Gravatar #47 - praktikant muffe AKA pewbe
3. jan. 2013 11:17
fidomuh (46) skrev:
#44

Saa stort set ligesom at Steam har et DLC punkt under et givent spil?

Hvilke spil?
Gravatar #48 - fidomuh
3. jan. 2013 11:28
#47

Magicka, fx.
Gravatar #49 - smiley
3. jan. 2013 17:52
pewbe (39) skrev:

Origin starter langt hurtigere end Steam. Hvad der åbner spil hurtigst ved jeg ikke noget om, men der bør da ikke være nogen forskel.


Origins login servere plejer godt nok at være kamp langsomme.
Gravatar #50 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. jan. 2013 07:45
En del faktisk ... Lige hvad jeg kan huske:

Sins of a Solar Empire
Adobe Lightroom
Apple Aperture
Splinter Cell - Conviction

- dog har jeg også prøvet en del spil/programmer som jeg ikke synes var pengene værd, og slettede dem efter et par dage/uger, et eksempel er AirParrot, et program som giver AirPlay til OSX 10.7 ... Programmet var så ringe, at jeg valgte at bruge 119 kr på OSX 10.8 istedet :P

Jeg stemmer for at bringe demo-æraen tilbage!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login