mboost-dp1

Hvad er den bedste størrelse på en tablet?


Gå til bund
Gravatar #1 - LiveLongAndProsper
3. sep. 2013 16:00
4" tablet? hvorfor så ikke bare få en telefon der kan bruges som begge dele?
Gravatar #2 - LiveLongAndProsper
3. sep. 2013 16:10
Er intervallerne ikke skæve? Jeg ville nok have valgt noget i stil med følgende, som ville give et mere retsvisende billede:
6 - 7
8 - 9
10 - 11
11 - 12
13 - 14

Umiddelbart kan jeg ikke se meningen med en 4" tablet, og jeg vil gætte at de fleste i 9-14 gruppen går efter en tablet på ca 10.1".

Update: Med f.eks 8 - 9 menes der 8.0 - 9.9, osv.. Dvs max 2" (1.9") ved hvert interval
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2013 16:19
Fuldstændig enig med #2

Jeg stemte blank, netop af samme årsag - 10-11" er fint med mig, men at vælge 9-14" ville være direkte dumt, da selv 13" er alt for stort imho.
Gravatar #4 - LiveLongAndProsper
3. sep. 2013 16:24
Man kunne evt sige at 13 - 14+, så man rammer 13" og op efter.
Gravatar #5 - Onkel Ignota
3. sep. 2013 16:41
>14-21 - jeg vil kunne skrue et par ben på og bruge den som bordplade!
Gravatar #6 - csstener(^,^)
3. sep. 2013 19:04
Onkel Ignota (5) skrev:
>14-21 - jeg vil kunne skrue et par ben på og bruge den som bordplade!


så skal vi da mindst op og snakke 40-50
Gravatar #7 - Clauzii
3. sep. 2013 22:32
Onkel Ignota (5) skrev:
>14-21 - jeg vil kunne skrue et par ben på og bruge den som bordplade!


Tja, touchscreen og en masse forskellige brætspil (skak, stratego, matador, ludo osv) ville jo ikke være tosset.

Men det kræver selvfølgelig at man har nogle brikker at flytte rundt med :P
Gravatar #8 - Athinira
4. sep. 2013 00:38
Det kommer da så sandelig an på så meget?

Min første tablet var en Nexus 7, og den medbragte jeg mange steder bl.a. fordi at min mobil var skod at jeg havde brug for en tablet jeg kunne tage med mig overalt. Jeg kunne snildt have min Nexus 7 i lommen.

Nu hvor jeg har fået en ordentlig mobil (Galaxy S3 LTE m. 2 GB RAM) som kan varetage mange af de opgaver 'i byen' som jeg plejede at bruge min tablet til, så skal min næste tablet bestemt være en 10-12".

Overvejer i den forbindelse Migoals annocerede Transmaker Tablet til Galaxy, som forvandler din Galaxy S3 eller S4 til en tablet eller Android-bærbar (på samme måde som Padphone Infinity). Men skal lige se prisen an når den kommer.
http://www.migoaltech.com/products-detail.php?ProI...
Gravatar #9 - Justin
4. sep. 2013 05:48
10

4" er så lille af den ligesom Samsungs Note sagtens kan ligge i bukse lommern, (ja, det troede jeg heller ikke før jeg prøvede det)
Gravatar #10 - sg17a
4. sep. 2013 07:01
jeg fornæmmer en hvis hånen med de store modeller. jeg tænker at hvis man har en fladskærm på væggen så er der måske ikke så meget behov for en 20"+ (den hænger jo allerede på væggen).

jeg har en 10.1" men ikke nogen skærm på væggen. Så derfor giver det mening for mig at finde en 20"+ bordmodel til at se film på.
Gravatar #11 - Magten
4. sep. 2013 07:11
Det kommer an på hvad jeg skal bruge den til. Surface som har en 10.6" skærm er efter min mening en god mellemting som jeg både kan bruge til underholdning, surf, arbejde osv.

Men det kræver også at jeg har en taske med mig til at have den i, hvor en 7" bedre ville kunne være i en inderlomme fx. Den ville jeg så næppe arbejde fra, til gengæld ville jeg nok læse en del mere på den da den er lille og lettere at holde i en hånd uanset hvordan man ligger eller sidder.
Gravatar #12 - moulder666
4. sep. 2013 07:40
Er ufatteligt glad for min Nexus 10 - jeg legede lidt med tanken om en Nexus 7, men den var simpelthen for lille.

Og når jeg alligevel kun bruger den derhjemme, er størrelsen og "slæbbarheden" ikke et issue.
Gravatar #13 - HenrikH
4. sep. 2013 08:20
Nu er det jo et lidt intetsigende spørgsmål, når ikke der er specificeret et formål?

Umiddelbart vil 9-14 nok dække fint for mig, men den optimale størrelse kan da godt være noget andet, afhængig af formål?
Gravatar #14 - Slettet Bruger [3222583999]
4. sep. 2013 08:30
sg17a (10) skrev:
jeg fornæmmer en hvis hånen med de store modeller. jeg tænker at hvis man har en fladskærm på væggen så er der måske ikke så meget behov for en 20"+ (den hænger jo allerede på væggen).

jeg har en 10.1" men ikke nogen skærm på væggen. Så derfor giver det mening for mig at finde en 20"+ bordmodel til at se film på.


Er det ikke bare at få en AIO Touch PC med Windows 8?
Gravatar #15 - Bubbi
4. sep. 2013 09:58
iPad størrelsen er perfekt til mig.

Efter min mening er det også bedst med en 4:3 skærm til en tablet,
med mindre man ikke laver andet end at se film på den.

Efter at have leget med kollegaens widescreen Samsung tablet et par dage, synes jeg helt bestemt mere om en 4:3 skærm.

Man mister godt nok meget skærm når man bruger tableten til ting som surfing på nettet og spil & apps.
Der forstår jeg godt nok ikke meningen med en 16:9 skærm.
Gravatar #16 - lorric
4. sep. 2013 16:07
10" irriterer mig, fordi det jeg finder dem besværlige at holde. Så hellere en 7", som jeg kan holde (ordenligt) med den ene hånd og bruge med den anden.
Gravatar #17 - DEEF
4. sep. 2013 16:14
Det er ikke størrelsen der tæller..
Gravatar #18 - kasperd
4. sep. 2013 16:19
LiveLongAndProsper (1) skrev:
hvorfor så ikke bare få en telefon der kan bruges som begge dele?
Da de første tablets kom var der også mange som stillede spørgsmålstegn ved fordelene. Hvad skulle man med en enhed der var lige så stor som en laptop men uden et tastatur som gjorde den nem at skrive på? Det lignede en mellemting mellem en smartphone og en laptop, hvor man havde formået at kombinere ulemperne fra begge.

Mange steder valgte man alligevel at købe tablets, tilsyneladende uden nogen anelse om, hvad man kunne bruge dem til.

Jeg er endnu ikke overbevist om hvorvidt det er en god idé. Er der virkeligt situationer hvor en tablet er at foretrække fremfor en laptop? Ville en vilkårlig tablet ikke blive mere brugbar ved at tilføje et tastatur der kan foldes ind foran skærmen, når man ikke bruger den?

LiveLongAndProsper (2) skrev:
Er intervallerne ikke skæve?
Hvert interval dækker en faktor 1.5 mellem minimum og maksimum, det kan vist ikke kaldes for skævt. Spring på én tomme ad gangen ville jo betyde langt større procentvis forskel i den lille ende af spektret i forhold til den store ende.

Onkel Ignota (5) skrev:
>14-21 - jeg vil kunne skrue et par ben på og bruge den som bordplade!
Så kan det være du skal kigge på HPs nye 20" tablet.
Gravatar #19 - -N-
5. sep. 2013 12:06
#5 Slet ikke nogen tosset ide, så kan man altid have den artikel man læser ved siden af sin tallerken, når man spiser :-D

En 13,3" tablet ville helt sikkert være min favorit, så kan man have en a4 siden i 1:1.
Gravatar #20 - Vandmand
5. sep. 2013 13:56
Jeg valgte at stemme blank, da det vel kommer an paa hvor lange arme man har / hvor daarligt man ser.

Clauzii (7) skrev:
Tja, touchscreen og en masse forskellige brætspil (skak, stratego, matador, ludo osv) ville jo ikke være tosset.

Men det kræver selvfølgelig at man har nogle brikker at flytte rundt med :P


Det var da egentlig en halv god ide. Jeg kan godt se pointen i en tablet, hvis man bruger den som spilleplade, printer et 'layout' ud og klistrer paa, og saa eventuelt snitter nogle brikker ud af en trae klods.

#10
Det er fint du ikke har et behov for en lille tablet, men ville en 20" fladskaerm til vaeggen ikke vaere billigere end en 20" tablet, og opfylde samme behov (at se film)?
Gravatar #21 - Target
6. sep. 2013 05:54
Vandmand (20) skrev:

#10
Det er fint du ikke har et behov for en lille tablet, men ville en 20" fladskaerm til vaeggen ikke vaere billigere end en 20" tablet, og opfylde samme behov (at se film)?

Problemet med en 20" fladskærm er, at du så skal have noget hardware til at streame filmen, samt en fjernbetjening af en art for et styre afspilningen.
Med en tablet, så har du det hele i én enhed.
Der er vist ikke mange 20" fladskærme som uden problemer kan afspille film i diverse formater og opløsninger uden problemer.
Gravatar #22 - kasperd
6. sep. 2013 07:41
rd-Target (21) skrev:
Problemet med en 20" fladskærm er, at du så skal have noget hardware til at streame filmen
Der findes masser af små computere som er designet til at kunne monteres på bagsiden af en fladskærm.
Gravatar #23 - Target
6. sep. 2013 08:03
kasperd (22) skrev:
Der findes masser af små computere som er designet til at kunne monteres på bagsiden af en fladskærm.

Det er jeg ikke i tvivl om. Men det skal så lægges oven i prisen, som netop er #20's pointe.
Og dertil kommer stadig styringen af denne lille computer.
Den kan givetvis foregå vha. en smartphone, men det går ud over anvendeligheden, hvis man skal til at finde sin smartphone frem.

Men det er selvfølgelig alt efter behov. :-)
Rent prismæssigt tror jeg dog ikke der er meget at hente ved at investere i TV + Minicomputer + Remote fremfor en tablet hvor det hele er samlet i én enhed.
Gravatar #24 - Justin
6. sep. 2013 09:06
rd-Target (23) skrev:
Det er jeg ikke i tvivl om. Men det skal så lægges oven i prisen, som netop er #20's pointe.
Og dertil kommer stadig styringen af denne lille computer.
Den kan givetvis foregå vha. en smartphone, men det går ud over anvendeligheden, hvis man skal til at finde sin smartphone frem.

Men det er selvfølgelig alt efter behov. :-)
Rent prismæssigt tror jeg dog ikke der er meget at hente ved at investere i TV + Minicomputer + Remote fremfor en tablet hvor det hele er samlet i én enhed.


kan ikke forestille mig sidde med en 20" tablet :O
men bortset fra den trykfølsomme skærm, så minder tvet i dag mere og mere om en tablet, man kan enda få et tv man kan spille Angry Birds på
Gravatar #25 - Target
6. sep. 2013 11:25
Justin (24) skrev:
kan ikke forestille mig sidde med en 20" tablet :O

Nu var scenariet også at den skulle hænge på væggen. :-D
Og ja der findes TV man kan spille på, og som også kan afspille film osv.
Så på sigt vil de TV som vi kender det, måske blot være store tablets med indbyggede DVB tunere?
Gravatar #26 - Justin
6. sep. 2013 12:15
rd-Target (25) skrev:
Nu var scenariet også at den skulle hænge på væggen. :-D
Og ja der findes TV man kan spille på, og som også kan afspille film osv.
Så på sigt vil de TV som vi kender det, måske blot være store tablets med indbyggede DVB tunere?


jeg tror af Antennekablet på sigt bliver udskiftet med et netværkstik
Gravatar #27 - Target
6. sep. 2013 12:38
Justin (26) skrev:
jeg tror af Antennekablet på sigt bliver udskiftet med et netværkstik

Forhåbentlig noget trådløst så. :) Gerne wifi, så man kunne slippe for dét kabel.
Det ville være rigtig lækkert, at man ikke skal bøvle med at få trukket antennekabel rundt i hele husstanden.
Findes der egentlig nogle trådløse løsninger som kan erstatte antennekablet, og som rent faktisk fungerer uden problemer?
Gravatar #28 - Vandmand
6. sep. 2013 14:11
rd-Target (23) skrev:
Det er jeg ikke i tvivl om. Men det skal så lægges oven i prisen, som netop er #20's pointe.
Og dertil kommer stadig styringen af denne lille computer.
Den kan givetvis foregå vha. en smartphone, men det går ud over anvendeligheden, hvis man skal til at finde sin smartphone frem.

Men det er selvfølgelig alt efter behov. :-)
Rent prismæssigt tror jeg dog ikke der er meget at hente ved at investere i TV + Minicomputer + Remote fremfor en tablet hvor det hele er samlet i én enhed.


Du skal bruge cec kompatibel 20" fjernsyn og en Raspberry Pi (500 ca. Inklusiv kasse osv)

Thats all, fjernbetjeningen til fjernsynet styrer raspberryen. Stadig en billigere løsning. Desuden har din tablet ikke engang fjernbetjening, så det lyder både billigere og bedre til formålet.
Gravatar #29 - kasperd
6. sep. 2013 14:32
rd-Target (23) skrev:
Og dertil kommer stadig styringen af denne lille computer.
Den kan givetvis foregå vha. en smartphone, men det går ud over anvendeligheden, hvis man skal til at finde sin smartphone frem.
Alternativet kunne nemt være betydeligt mindre anvendeligt end en smartphone.

For det første ville en tablet anvendt som fjernsyn som udgangspunkt lægge op til at man skal hen og trykke på "fjernsynet", når man vil betjene det. For os der kan huske 80erne, vil det ikke være nogen uvant situation. Men de fleste af os er mere magelige end det. For det andet ville det betyde fedtede fingre på skærmen.

En konventionel fjernbetjening er ikke nødvendigvis lige ved hånden. Mine forældre har for eksempel for vane at lægge fjernbetjeningen hen til fjernsynet. En smartphone derimod er som regel tætere på.

På en smartphone kan man også nemt lave en brugerflade der er mere betjeningsvenlig end en almindelig fjernbetjening med knapper på. Så den eneste ulempe er det par tryk der skal til for at aktivere den relevante app på telefonen. Den del kan nok gøres nemt nok til at kompensere for ulemperne.

Samtidigt kunne man sætte et passende system af rettigheder op som giver flere telefoner adgang til at styre enheden. Man kan f.eks. sætte sin egen telefon op med rettigheder til altid at styre alt, gæster kan få lov til at styre enheden så længe de er på det lokale access point, men deres aktiviteter logges og de kan spæres fra ejerens telefon.

For at det virker godt vil det selvfølgelig kræve at både fladskærm og computer kan styres fra samme applikation på telefonen. Hvis fladskærmen er et TV styret med IR, så kan man klistre en IR sender lige ovenpå IR modtageren og lade den modtage signaler sendt fra computeren. Nogle TV kan styres over nettet, og så kan man undgå den ikke helt så elegante løsning med IR sender klistret på modtageren.

rd-Target (27) skrev:
Forhåbentlig noget trådløst så. :) Gerne wifi, så man kunne slippe for dét kabel.
Et moderne fjernsyn burde kunne modtage over både Ethernet og WiFi. 1Gbit/s Ethernet er hurtigere og mere pålideligt end WiFi, så den mulighed skal da være til stede for dem, som vil trække kabler til det.
Gravatar #30 - Vandmand
6. sep. 2013 15:15
#28

Nu jeg taenker over det, kunne man ogsaa bare investere pengene i et 'smart tv', hvis de laves i den stoerrelse, saa er der ikke brug for computer.
Gravatar #31 - Justin
7. sep. 2013 08:42
rd-Target (27) skrev:
Forhåbentlig noget trådløst så. :) Gerne wifi, så man kunne slippe for dét kabel.
Det ville være rigtig lækkert, at man ikke skal bøvle med at få trukket antennekabel rundt i hele husstanden.


Det findes allerede tv med indbygget wifi :D

rd-Target (27) skrev:

Findes der egentlig nogle trådløse løsninger som kan erstatte antennekablet, og som rent faktisk fungerer uden problemer?


Tvilver, har prøvet flere med mere eller mindre skufende resultater
Gravatar #32 - Slettet Bruger [3222583999]
7. sep. 2013 15:49
@Mini computer og fjernbetjening

Det er muligt at bruge et TVs fjernbetjening til at styre en mini computer jeg gør det samme med min Raspberry Pi og Raspbmc. Ingen ekstern fjernbetjening, bare TV'ets fjernbetjening.
Gravatar #33 - Vandmand
7. sep. 2013 17:04
Jeg kan lige for god ordensskyld nævne at det er samme teknologi #32 refererer til som jeg gør i #28.

Jeg har kun prøvet det med samme setup som Yvossen, men der fungerede det ganske upåklageligt.
Gravatar #34 - Vandmand
7. sep. 2013 17:07
#33

Det ser ud som om mit indlæg forsvandt da jeg rettede i det. Jeg gjorde blot opmærksom på at det er samme teknologi der refereres til i #32 og #28, og jeg har kun positiv (dog begrænset) erfaring med det.
Gravatar #35 - Target
9. sep. 2013 09:32
kasperd (29) skrev:

Et moderne fjernsyn burde kunne modtage over både Ethernet og WiFi. 1Gbit/s Ethernet er hurtigere og mere pålideligt end WiFi, så den mulighed skal da være til stede for dem, som vil trække kabler til det.

Jeg er udmærket klar over, at de fleste TV kommer med både Ethernet stik og Wifi.
Men jeg har endnu ikke set nogle TV som kan modtage antennesignalet trådløst. Hverken via Wifi eller noget andet.

Justin (31) skrev:

Det findes allerede tv med indbygget wifi :D

Ja, se ovenstående. :-)

kasperd (29) skrev:
rd-Target (23) skrev:
Og dertil kommer stadig styringen af denne lille computer.
Den kan givetvis foregå vha. en smartphone, men det går ud over anvendeligheden, hvis man skal til at finde sin smartphone frem.
Alternativet kunne nemt være betydeligt mindre anvendeligt end en smartphone.

For det første ville en tablet anvendt som fjernsyn som udgangspunkt lægge op til at man skal hen og trykke på "fjernsynet", når man vil betjene det. For os der kan huske 80erne, vil det ikke være nogen uvant situation. Men de fleste af os er mere magelige end det. For det andet ville det betyde fedtede fingre på skærmen.

Min kommentar dér gik på scenariet hvor man vil anvende skærmen til blot at fremvise billeder, eller et andet formål hvor man f.eks. hurtigt kan slå noget op på nettet. F.eks. noget man kunne have hængende i køkkenet.
I et sådan scenarie vil det klart være nemmest at kunne anvende skærmen uden at skulle finde andre hjælpemidler.
Scenariet kunne også gælde for eventuelle gæster, hvor det også vil være mere anvendeligt at kunne interagere direkte med skærmen, frem for at skulle være afhængig af en mobiltelefon, hvor man skal installere en app.

Det er klart, at hvis man tænker på at anvende en tablet som erstatning for et almindeligt hus alter, så skal der selvfølgelig være mulighed for fjernbetjening på én eller flere måder.
Gravatar #36 - Justin
9. sep. 2013 13:06
rd-Target (35) skrev:
kasperd (29) skrev:

Et moderne fjernsyn burde kunne modtage over både Ethernet og WiFi. 1Gbit/s Ethernet er hurtigere og mere pålideligt end WiFi, så den mulighed skal da være til stede for dem, som vil trække kabler til det.

Jeg er udmærket klar over, at de fleste TV kommer med både Ethernet stik og Wifi.
Men jeg har endnu ikke set nogle TV som kan modtage antennesignalet trådløst. Hverken via Wifi eller noget andet.

Justin (31) skrev:

Det findes allerede tv med indbygget wifi :D

Ja, se ovenstående. :-)



Sony lavede på et tidspunkt et tv hvor der lå en boks nede på gulvet, så der kun skulle trækkes strøm kabel til tvet

ved ikke om de stadig laver det
hvis de også fik gulv boksen til af sende strøm, så ville man have et lednigsfrie tv :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login